Videotykit/projektorit -yleisketju

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Keskustelua, kokemuksia ja suosituksia hyvistä videotykeistä/projektoreista.

----------------

Onko videotykille ylipäätään enää mitään tarvetta kodissa, jossa katselupaikka on normaali olohuone, eli tarjoaako tykki jotain sellaista mihin ei pysty suurikokoisella laadukkaalla televisiolla?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11
Ei projektorit ole ikinä kuuluneet normaaliin olohuoneeseen ja tuskin tulevat kuulumaankaan. Valtaosalle telkkari sopii hyvin sillä se pärjää enemmän tai vähemmän hyvin kaikessa.

Tykkiä tekisi mieli päivitellä mutta natiivien 4K-projektorien hinnat ovat vielä sen verran taivaissa, että se hillitsee ostoaikeita. Osa on kertonut skaalatun 4K:n näyttävän paremmalta kuin natiivi mutta tämä olisi mukava itse nähdä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 860
Kyllä se tykki normi olkkarissa toimii aivan hyvin jos jaksaa harrastaa ;) Moottorikangas+tv yhdistelmä niin saa isoa kuvaa halutessa ja auringon paisteessakin pystyy tvtä kattomaan, toki "massoille" se tv on helpoin ja halvin ratkasu.

Itsehän en varmaa suostu kankaasta luopumaan enenkö 80"+ tv saa järkevään hintaan, kyllä se iso kuva vaa on niin kiva elokuvissa/pelailessa.
 

RaWsHaRk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
18
omaa tykkiä lähtisin vaihtamaan telkkariin sitten kun 84" tai isomman saa kuukausipalkan hinnalla, ja kuva on oikeasti hyvä. melkein alkukesästä jo ostin poistomyynnissä olleen LGn ex-lippulaivan mutta tulin järkiini.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Siinä vaiheessa kun saa 135" kurvikkaan 4K television (2.35:1 kuvasuhteella ja maskeerauksilla) jonka taakse voi sijoittaa oikeaoppisesti kaiuttimet (eikä yläpuolelle) niin ostan. Eli ihan mihin on tottunut ja mihin haluaa panostaa.

Nykyään on "helposti" tehtävissä myös blackscreeni joka toimisi tavisten olkkarissa telkkarin korvaten (jotenkuten ei toki täydellisesti.)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Mitäs hyviä DIY vaihtoehtoja olis ääntä läpäisevälle screenille? Vai tarkoittaako se aina arvokkaita kangasmateriaaleja?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
23
Lycra .. siitä on itelle tehty. Mattavalkoinen.
Viitsitkö laittaa lisää tietoa tuosta screenistä? Hintahaarukkaa ja taajuusvaste screenin kanssa/ilman jos löytyy.
Itse olen mennyt tähän asti stereo-setillä, mutta jos tulee myöhemmin päivitettyä 5.1 kaiuttimiin niin tuo akustisesti läpinäkyvä screeni on kyllä lähes pakollinen hankinta screenin koon ja kaiutinsijoittelun kannalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Viitsitkö laittaa lisää tietoa tuosta screenistä? Hintahaarukkaa ja taajuusvaste screenin kanssa/ilman jos löytyy.
Itse olen mennyt tähän asti stereo-setillä, mutta jos tulee myöhemmin päivitettyä 5.1 kaiuttimiin niin tuo akustisesti läpinäkyvä screeni on kyllä lähes pakollinen hankinta screenin koon ja kaiutinsijoittelun kannalta.
Tuo tuo rätti eli lycran mattavalkoinen kangas taisi kustantaa (flextex -nimisessä puljussa) joku 40e ja 130" -tuumaisen sai siitä. Jenkeissä käyttävät spandexia joka on vastaava kun lycra Suomessa, eli kyseessä on siis tämä ns. uimapukukangas. Itsellä on vaan yksi pinta ja vaimentuma on jotain 0,5dB luokkaa 2khz jälkeen, täysin olematon. Tuossa jotain mittauksia. (noiden käyttämä spandex on kuitenkin melkein tuplasti paksumpaa mitä esim. oma lycra)

Tässäpä vielä yksi kuva kotrastiin liiittyen hyvä huone vs valkoinen huone.. Joku aina miettii tätäkin.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
259
Melkein innostuin päivittämään vanhan Panasonicin (PT-AX200) tälle vuosikymmenelle, kun lampun valoteho alkoi jo selvästi hiipumaan. Viime hetkillä osui silmään asiallisen oloinen muutaman kympin kiinalamppu, joten tilaukseen.
Lampun vaihto ja sisuskalujen putsaus toi laitteelle vielä vuoden tai kaksi jatkoaikaa.

Alkuperäinen yli 7000h ajettu lamppu jäi vielä varapeliksi! :D

Eiköhän se seuraava askel sitten ole jo 4k, mutta aika näyttää heijastetaanko sitä enää kankaalle...
 

Sleipnir

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
353
Täältä löytyy BenQ-W1500-fullhd tykki ja olen ollut erittäin tyytyväinen ostokseen. Mukava katsella elokuvia ja pelailla isolta screeniltä. Television katseluun en tykkiä käytä, vaan telkkari on kivasti screenin vierellä. Onko muilla kokemuksia samasta tykistä? Paljon on lampun keski-ikä ja onko vaikea vaihtaa itse? Tällä hetkellä noin 3000h ollut käytössä, useimmin alykäs eco- tilassa, ja aina nykyään miettii kun tykkiä käynnistää, että tuleeko ilmoitus lampun vaihdosta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 007
Kannattaako noita leluja ostaa, kun oikeatkin tykit on nykyään halpoja.
Lamput ei oo halpoja ja toi on ledillä. Sitäpaitsi pitäisi määritellä ensin mikä on "halpa." Mitä tuubista katselin vekottimesta postattuja videoita, se näytti ihan riittävälle mun käyttööni. Silti kiinnostaa jos joku on moisen itselleen ostanut.
 

uce

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
228
Olen tässä harkinnut videotykin ostoa isomman television sijaan. Käyttö olisi 75% urheilu/leffat/sarjat chromecastin kautta ja loppu pelaaminen ps4/xbone. Tykki tulisi olohuoneeseen, johon voin tarvittaessa hankkia pimennysverhot, mutta seiniä tai kattoa en kyllä ala maalaamaan mustaksi. Budjetti on opiskelijatasoa eli tonnin pintaan. Alustavasti olen katsellut benq w2000 tai optoma hd27 -tykkejä. Tykin saa asennettua kohtisuoraan kangasta kohti kirjahyllylle. Mitenkä näissä menee nuo heittoetäisyydet eli voiko kuvaa zoomata ilman suuria häviöitä? Katseluetäisyys on siis noin 3.5m ja saisin 108'' valkokankaan edullisesti, kuitenkin esim. benq:n laskimella katsottuna tykki pitäsi laittaa n. 2,8m etäisyydelle kankaasta. Kysymyksenä siis on se, että saako tonnin pintaan parempaa, kuin em. laitteet ja voiko noilla ''zoomata'' 108'' kuvan about 3.5 metrin päästä (huoneen leveys 4m).
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 984
Olen tässä harkinnut videotykin ostoa isomman television sijaan. Käyttö olisi 75% urheilu/leffat/sarjat chromecastin kautta ja loppu pelaaminen ps4/xbone. Tykki tulisi olohuoneeseen, johon voin tarvittaessa hankkia pimennysverhot, mutta seiniä tai kattoa en kyllä ala maalaamaan mustaksi. Budjetti on opiskelijatasoa eli tonnin pintaan. Alustavasti olen katsellut benq w2000 tai optoma hd27 -tykkejä. Tykin saa asennettua kohtisuoraan kangasta kohti kirjahyllylle. Mitenkä näissä menee nuo heittoetäisyydet eli voiko kuvaa zoomata ilman suuria häviöitä? Katseluetäisyys on siis noin 3.5m ja saisin 108'' valkokankaan edullisesti, kuitenkin esim. benq:n laskimella katsottuna tykki pitäsi laittaa n. 2,8m etäisyydelle kankaasta. Kysymyksenä siis on se, että saako tonnin pintaan parempaa, kuin em. laitteet ja voiko noilla ''zoomata'' 108'' kuvan about 3.5 metrin päästä (huoneen leveys 4m).
optoma uk:n sivuilla oli kalkulaattori jolla näki että 3.54-3.87m väliltä voi heittää 108 tuumasen kuvan
https://www.optoma.co.uk/distancecalc.aspx
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Mikä tykki olisi sopiva pienelle screenille, ettei valotehoa ole liikaa? Linssinsiirto olisi syytä olla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
233
Täältä löytyy BenQ-W1500-fullhd tykki ja olen ollut erittäin tyytyväinen ostokseen. Mukava katsella elokuvia ja pelailla isolta screeniltä. Television katseluun en tykkiä käytä, vaan telkkari on kivasti screenin vierellä. Onko muilla kokemuksia samasta tykistä? Paljon on lampun keski-ikä ja onko vaikea vaihtaa itse? Tällä hetkellä noin 3000h ollut käytössä, useimmin alykäs eco- tilassa, ja aina nykyään miettii kun tykkiä käynnistää, että tuleeko ilmoitus lampun vaihdosta.
Benq W1300:lla tuli 3500h täyteen. Sitten lähti huoltoon (pölynpoistoon). Huollon jälkeen emolevyssä jotain vikaa niin vaihtoivat koko laitteen (ei uuteen). Ei tietoa vaihtuiko lamppu samalla, mutta pääasia että toimii taas :)

12 vuoden tykityshistoria: PT-AE700 -> PT-AX100 -> Benq W1300
Benq:ssa on paras kuva, mutta panasonicit oli kyllä hiljaisempia.
 

uce

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
228
optoma uk:n sivuilla oli kalkulaattori jolla näki että 3.54-3.87m väliltä voi heittää 108 tuumasen kuvan
https://www.optoma.co.uk/distancecalc.aspx
Hd27 on sopivasti hieman Benq:ta halvempikin, joten enköhän ala etsimään parasta hintaa ko. laitteesta. Vai menetänkö jotain suurta kuvanlaadussa vs. muut tonnin hintaluokan tykit? Niin ja kangas olisi tämä https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...wand-Fixed-Frame-108-16-9-kiintea-valkokangas (saan siis kympeilla tuttavan muuton alta, toi verkkiksen hinta on aika tuuhea :D). Sopiiko tuo olohuonekäyttöön tuollaiselle dlp-tykille vai pitääkö tässä itse alkaa maalailemaan (mustaa)kangasta?
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 984
Itellä HD33 ja ihan tyytyväinen olen laitteeseen ollut viimiset kolme-neljä vuotta. Makso lähempänä 2k kuin 1k ku tuo ostettiin ja se on kai vielä huonompi kuin tuo uus 27 eli en usko että siihen kovin pettyy. :)
 

freekevin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
549
Mitkäs ovat parhaat HALVIMMAT vaihtoehdot 1080p 4k skaalaukseen kykenevät tykit?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Mitkäs ovat parhaat HALVIMMAT vaihtoehdot 1080p 4k skaalaukseen kykenevät tykit?
Epson TW7300 taitaa olla halvin pseudo 4K jos vajaat hdmi nopeudet ei esim haittaa (10gbps vs jvc 18gbps), hieman aneeminen musta (vrt jvc) ja ei-niin-tarkasti -piirtävä optiikka (vs jvc & sony & dlp -tuotteet)

Aito halvin natiivi 4K taitaa olla käytetty Sonyn VPL VW300 (myös vajaalla hdmi nopeudella)
 

freekevin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
549
Epson TW7300 taitaa olla halvin pseudo 4K jos vajaat hdmi nopeudet ei esim haittaa (10gbps vs jvc 18gbps), hieman aneeminen musta (vrt jvc) ja ei-niin-tarkasti -piirtävä optiikka (vs jvc & sony & dlp -tuotteet)

Aito halvin natiivi 4K taitaa olla käytetty Sonyn VPL VW300 (myös vajaalla hdmi nopeudella)
Kiitos hyvästä vastauksesta.
En haluasi käyttää tähän videotykkien setvimiseen hirveästi aikaa/energiaa.
Tuoko toi 4k skaalaus 1300€:n edestä viihdettä? Ei varmaankaan?
Taidan ihan mutu tuntumalla olla päätynyt BenQ W2000 joka on siis 1300€ halvempi kuin Epsonin TW7300. Vai oliko tuosta tonnin luokasta jotain parempaa kuin W2000 Benqqu?

Ja bonuskyssärinä oliko näille tykeille jo kehitetty sellaista THE yleisTELINETTÄ kattoon joka käy vähän jokaiseen malliin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Kiitos hyvästä vastauksesta.
En haluasi käyttää tähän videotykkien setvimiseen hirveästi aikaa/energiaa.
Tuoko toi 4k skaalaus 1300€:n edestä viihdettä? Ei varmaankaan?
Mielestäni ei tuo. Hyödyt kasvavat (imo) sitten kun noustaan vähintään JVC:n hintaluokkaan, eli sinne 4k €-alueelle.
Taidan ihan mutu tuntumalla olla päätynyt BenQ W2000 joka on siis 1300€ halvempi kuin Epsonin TW7300. Vai oliko tuosta tonnin luokasta jotain parempaa kuin W2000 Benqqu?
Tuo on ihan perus ok laite. Tonnin hintaluokassakin löytyy jotain laitteita jotka sijoittaisin tuon benq:n edelle , mutta uutena ei. Esim Acer BD9501, Optoma HD25 ..

Jos olisin sinä niin varmaan metsästäisin noita kahta edellä mainittua. (esim tuossa acerissa on linssinsiirto, musta on mustaa, liiketoiston parannus toiminto jne. Optomassa taas on hyvä mustan taso tuossa hintaluokassa)

Sony / vpl-hw40 ES (Gebrauchtgerät) Projektor Interessantes Angebot ! tuossa olisi yksi erittäin laadukas tykki, ja varmaan suostuu toimittamaan suomeenkin jos kysyy. Tuo sivusto siis myy Saksalaisten hifi yms. liikkeiden demopoistoja muunmuassa.
JVC / Infitec 3D mit 2 x JVC 3D at it´s best! (Neugerät) Projektor Interessantes Angebot ! tuossa olisi kova laite kanssa, kannattaisi kysyä josko myisi toisen noista (Eli kahdella tykillä on tuossa haettu tod. näk. passiivista 3D:tä)
Sony videotykki, Säkylä Tuossa olisi erittäin kova laite hintaansa nähden Sony VPL HW55ES
Videotykki Sony hw55es (takuu 7/2018 asti), Turku Tuossa sama HW55ES

Nuo kaikki ed. mainitut asettaisin helposti ennen Benq:ta. Itselläni on tuo Sony (kahden benq:n parin optoman , parin sonyn, parin jvc:n parin mitsubishin lisäksi) ollut, ja se on kyllä helvetin hyvä laite, iso peukku noille.. Joka mittarilla mitattuna.

Itsellä on ollut vogelsin teline PPC jotain .. Se on toiminut nyt viimeiselle viidelle tykille. On hieman hintava, mutta on saakelin jämäkkä ja kallistukset yms. vaaterisäädöt toimii loistavasti.. Muutama halvempi rimpula ollut ja ne on käynyt joko yhteen tykkiin, tai säädöt ovat muuttuneet parissa kuukaudessa eli tykki mennyt vinoon.. Eli paska teline on antanut periksi.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 984
Älä tee mun mokaa ja osta 50e telinettä. Paska säätää ja kiristäessä voi nitkahtaa kulma vinoon
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Älä tee mun mokaa ja osta 50e telinettä. Paska säätää ja kiristäessä voi nitkahtaa kulma vinoon
Ostin 25eur telineen ja modasin siihen sellaisen säädön itse, että saa joka nurkkaa vaika 0.1mm kerrallaan. Pitkät ruuvit, muttereita, prikkoja. Ei kaiken tarvitse aina olla valmista. :D Seinässä kolmatta vuotta.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
75
Osaisiko joku suositella hyviä 3D laseja benq w1110 tykkiin? Tuntuu olevan aika monenlaista tarjolla, ainaki ulkomailta tilatessa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
538
Benq W2000 kaipailisi kattotelinettä. Mahtaisiko n. 100 eurolla saada hyvää kapistusta(suosituksia?)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 007
Mä ostin eilen käytetyn Epson EH-TW2900 Full HD tykin. Lampulla katsottu nyt ~30 tuntia. Lisäksi tilasin äsken Kiinasta 120" valkokankaan 25 euron huimaan hintaan, katsotaan millainen paske tulee sitten kun tulee...
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Mä ostin eilen käytetyn Epson EH-TW2900 Full HD tykin. Lampulla katsottu nyt ~30 tuntia. Lisäksi tilasin äsken Kiinasta 120" valkokankaan 25 euron huimaan hintaan, katsotaan millainen paske tulee sitten kun tulee...
Täs on Hämeenlinnassa tuo projektoritavaratalo, eikös sielt saanut ilmeisen hifiapproval hopeakankaita moottorilla n. 400euroon?

Saattaapi oikeasti tulla katseluelämystä koko rahan edestä vrt. bulk kangas.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 007
Paljon mahdollista mutta tässä mennään nyt aika pienellä budjetilla. Lisäksi tuossa vuodenvaihteessa poistui ns. inno-tekijä kuvioista joten ei oo tarvetta saada kangasta pois näkyviltä oikeastaan koskaan, etenkään kun se ei peitä ikkunoita tms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Paljon mahdollista mutta tässä mennään nyt aika pienellä budjetilla. Lisäksi tuossa vuodenvaihteessa poistui ns. inno-tekijä kuvioista joten ei oo tarvetta saada kangasta pois näkyviltä oikeastaan koskaan, etenkään kun se ei peitä ikkunoita tms.
No silloinhan se kannattaa tehdä itse jos saa olla aina näkyvillä. rimaa ja lycraa ja nitoo sen kiinni niin thats it, akustinen valkokangas hintaan 100e. Turha noista kiinanpommeista on maksaa yhtään mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
No, tilattu mikä tilattu. Eipä tuossa korkealta putoa ja voihan sen lycraversion tehdä myöhemminkin.
Näinhän se on. Kyl kiinakankaatkin toimii jos ovat kehyskankaita eli ns. pingotettavia.. Rullakankaat ei toimi, ei edes suomalaiset kalliimmat (ellei ole tab tension / motorisoituja -versioita).. Ne kun alkavat aaltoilemaan, halusi tai ei.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 007
Kyl kiinakankaatkin toimii jos ovat kehyskankaita eli ns. pingotettavia..
Kehyskangas tuo nimenomaan on, vaaleanharmaa pinnaltaan ja mustat reunukset. Tai ainakin pitäisi olla, katsotaan millainen riepu sieltä saapuu sitten kun saapuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
538
Jatketaanpas kyselyitä. Oletteko mistä hankkineet noita pidempiä (10-15 metriä) HDMI-kaapeleita? Vähän vilkuilin hintoja Jimm'siltä ja Verkkokaupasta, sekä saksan amazonista, ja onhan niissä muutaman kympin eroja. Onko tässä hyvä paikka säästää tilaamalla amazonista halpa johto?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 007
Mä tilasin Aliexpressistä ~4 vuotta sitten 15 metrin piuhan. Hyvin on pelittänyt 1080p signaalin kanssa, on edelleen käytössä. Taisi maksaa jotain vajaat parikymppiä.
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Jatketaanpas kyselyitä. Oletteko mistä hankkineet noita pidempiä (10-15 metriä) HDMI-kaapeleita? Vähän vilkuilin hintoja Jimm'siltä ja Verkkokaupasta, sekä saksan amazonista, ja onhan niissä muutaman kympin eroja. Onko tässä hyvä paikka säästää tilaamalla amazonista halpa johto?
Amazonista tilasin 4 samanlaista piuhaa, edullisia. Taisin kattoa käyttäjäkokemuksien mukaan kun silloinen PS3 ja projektori olivat hieman nirsoja.

IBRA HDMI amazoniin hakuun. Pari vuotta sitten tilasin ja yhä käytös.

https://www.amazon.de/gp/aw/d/B00K6...C_SX236_SY340_FMwebp_QL65&keywords=hdmi+kabel
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
4k@60Hz nopeudella kannattaa tutkia palautteet tarkkaan, noin pitkällä vedolla ei monet toimi kunnolla vaikka mainostavat 4k:ta.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
No, niin! Nyt on sitten taas hyvät neuvot kalliit!!! Tykkinä Epson 9200W ja lähdeasemana XBOX One S. Ongelmana kuvan kalibrointi!
Xboxissa on valikossa OLETUS sekä RGB. Tykissä on Väriavaruudet HDTV, EBU sekä SMPTE-C. Xboxista olen valinnut 10bit värisyvyyden, koska Epson tukee sitä, nyt haluaisin tietää, että mille asetan Xboxin??? Oletus vaiko RGB?? ja sitten mille asetan tykin??? Tästä olis hyvä jatkaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
^ No sehän riippuu mitä Xboxilla teet. KAIKKI leffat toistetaan limited RGB alueella (=16-235).. Pelit, tieskarin työpöytäkäyttö hyötyvät sitten enempikin tuosta full RGB:stä ( alue 0-255) HDTV taitaa olla oikea (rec 709) väriavaruus. Mikä on tuo xbox "oletus" .. ei paljon kerro ? Koska RGB :kin voi olla limited tai full.. itselläni ei boxia ole joten omakohtaisesti en osaa lonkalta heittää kumpi on oikea, pääasia että molemmat ovat samat.. esim. xbox lähettää full rgb ja tykki odottaa vastaanottavansa signaalia full rgb.

En edes tiedä käyttääkö Xboxin pelit full vai limited aluetta ?

Try going into the 5030UB menu and go to Signal/Advanced.../HDMI Video Range/. What is it set to? Auto/Normal/Expanded are the choices.
Automaattinen / Normal = 16-235 / Expanded = Full RGB 0-255

Itse varmaan heittäisin Epsonista signalin -> Normal .. xboxista myös. Epsonista esiasetukseksi Cineman ja color gamutiksi HDTV ja alkaisin säätämään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
^ No sehän riippuu mitä Xboxilla teet. KAIKKI leffat toistetaan limited RGB alueella (=16-235).. Pelit, tieskarin työpöytäkäyttö hyötyvät sitten enempikin tuosta full RGB:stä ( alue 0-255) HDTV taitaa olla oikea (rec 709) väriavaruus. Mikä on tuo xbox "oletus" .. ei paljon kerro ? Koska RGB :kin voi olla limited tai full.. itselläni ei boxia ole joten omakohtaisesti en osaa lonkalta heittää kumpi on oikea, pääasia että molemmat ovat samat.. esim. xbox lähettää full rgb ja tykki odottaa vastaanottavansa signaalia full rgb.

En edes tiedä käyttääkö Xboxin pelit full vai limited aluetta ?

Try going into the 5030UB menu and go to Signal/Advanced.../HDMI Video Range/. What is it set to? Auto/Normal/Expanded are the choices.
Automaattinen / Normal = 16-235 / Expanded = Full RGB 0-255

Itse varmaan heittäisin Epsonista signalin -> Normal .. xboxista myös. Epsonista esiasetukseksi Cineman ja color gamutiksi HDTV ja alkaisin säätämään.
No Siis Xboxilla katselen leffat sekä Netflixixtä, että bluerayltä yms. En oikeastaan muuta. Eli tälle loisin oman profiilin Epsoniin(Epsonissa luonnollinen on 6500K=Natural). Näköjään Xboxissa tuo oletus on HDTV, eli limitetty RGB(kait?) ja sit PC RBG on Full RGB. Eli kun Epsonissa on HDTV, niin sit vaihdan tuon Xboxin kans tuolle HDTV:lle. Mutta onko nuo EBU Ja SMPTE-C jotain surkeampia ja vanhempia muotoja??? Eli onko tuo HDTV Epsonin "paras" Asetus??. No Sit Miten mun kandee PC:stä säätää tuo kuva tykille? Olen säätänyt Acerin 4K näytön Windowsin näytön kalibroinnilla, mutta haluaisin, että jos heitän kuvan Windows+P > tykille, niin voinko tehdä tuolla windowsin kalibroinnilla saman tykille, ilman että se muuttaisi tuon normaalin työpöytänäytön asetuksia?? ja pitääkö minun muuttaa PC:ltä jokin tuota Epsonin HDTV:tä vastaavaksi?? Vai saako se puskea mitä puskee??
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Näköjään Xboxissa tuo oletus on HDTV, eli limitetty RGB(kait?)
Luulisin näin.
Mutta onko nuo EBU Ja SMPTE-C jotain surkeampia ja vanhempia muotoja???
Noihin sinun ei tarvitse ottaa kantaa. Mene HDTV:llä ja jos löydät Epsonista tuon HDMI Video Range kohdan niin laita sinne limited.
No Sit Miten mun kandee PC:stä säätää tuo kuva tykille? Olen säätänyt Acerin 4K näytön Windowsin näytön kalibroinnilla, mutta haluaisin, että jos heitän kuvan Windows+P > tykille, niin voinko tehdä tuolla windowsin kalibroinnilla saman tykille, ilman että se muuttaisi tuon normaalin työpöytänäytön asetuksia?? ja pitääkö minun muuttaa PC:ltä jokin tuota Epsonin HDTV:tä vastaavaksi?? Vai saako se puskea mitä puskee??
Sinä kalibroit sen tykin oikeaoppisesti (käyttämään rec709 D65). Tällöin voit liittää siihen minkä tahansa vehkeen, pc:n boxin, bluray -soittimen tai vaikka perkele commondore 64:n tällöin kuva toistuu oikeaoppisesti. Ennen kalibrointia laitat tykistä iiriksen johonkin asentoon (ei automaattiselle). Heität kaikki dynaamiset diipadaapa kikkareet helvettiin koska ne säätää kuvaa vituralleen kalibroinnin aikana .. Muita laitteita EI kalibroida kun tykki. Ainoat säädöt mitä teet Windowsissa tykin suhteen on myös nämä värimääritykset eli limited rgb ja sovitat sen oikean kokoiseksi, et tee mitään kalibrointikötöstyksiä Windowsissa.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Luulisin näin. Noihin sinun ei tarvitse ottaa kantaa. Mene HDTV:llä ja jos löydät Epsonista tuon HDMI Video Range kohdan niin laita sinne limited. Sinä kalibroit sen tykin oikeaoppisesti (käyttämään rec709 D65). Tällöin voit liittää siihen minkä tahansa vehkeen, pc:n boxin, bluray -soittimen tai vaikka perkele commondore 64:n tällöin kuva toistuu oikeaoppisesti. Ennen kalibrointia laitat tykistä iiriksen johonkin asentoon (ei automaattiselle). Heität kaikki dynaamiset diipadaapa kikkareet helvettiin koska ne säätää kuvaa vituralleen kalibroinnin aikana .. Muita laitteita EI kalibroida kun tykki. Ainoat säädöt mitä teet Windowsissa tykin suhteen on myös nämä värimääritykset eli limited rgb ja sovitat sen oikean kokoiseksi, et tee mitään kalibrointikötöstyksiä Windowsissa.
No niin! Tätä juuri kaipasinkin! Joo ja mulla on aina ollut noi kaikki perhanan kuvanparannus yms vääristelijät pois päältä. Niin kuin audiohommeleissakin :)
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Kyselyikä jatkuu... :). Nyt olisi kyselyn aiheena GAMMA GAMMA GAMMA! Ensinnäkin. Tuo Xboxihan lähettää kuvaa jollain tietyllä Gamman arvolla(2.2???)? Mikä on siis nyrkkisääntö?? Eli pyritäänkö Gamma säätämään aina vastaanottimessa, eli tykissä,telkussa
vaiko ohjelmalähteestä?? NVidian ohjauspaneelissakin tuo esiintyy ja siellä arvo on vakiona tasan 1. Pitäisikö minun siis säätää se tuohon perus 2.2:n jos lähetän sitä kuvaa tykille ja säätää tykki sit ilman gammakorjauksia vai? Tykissä tuntuu olevan aika laaja Gammansäätö (Epson absoluuttiset värin säädöt), missä on RGBCMY ja niille säädöt sekä yleisgammakäppyrä, mikä kaiketi säätää tasaisesti kaikkia arvoja. Mistäs te kokeneet tämän tekisitte ja onko olemassa jotain hyvää gammatestikuvaa sekä ohjetta sen säätöön???
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Kyselyikä jatkuu... :). Nyt olisi kyselyn aiheena GAMMA GAMMA GAMMA! Ensinnäkin. Tuo Xboxihan lähettää kuvaa jollain tietyllä Gamman arvolla(2.2???)? Mikä on siis nyrkkisääntö?? Eli pyritäänkö Gamma säätämään aina vastaanottimessa, eli tykissä,telkussa
vaiko ohjelmalähteestä?? NVidian ohjauspaneelissakin tuo esiintyy ja siellä arvo on vakiona tasan 1. Pitäisikö minun siis säätää se tuohon perus 2.2:n jos lähetän sitä kuvaa tykille ja säätää tykki sit ilman gammakorjauksia vai? Tykissä tuntuu olevan aika laaja Gammansäätö (Epson absoluuttiset värin säädöt), missä on RGBCMY ja niille säädöt sekä yleisgammakäppyrä, mikä kaiketi säätää tasaisesti kaikkia arvoja. Mistäs te kokeneet tämän tekisitte ja onko olemassa jotain hyvää gammatestikuvaa sekä ohjetta sen säätöön???
Tykistä säädetään gamma, muista se ohitetaan tai annetaan olla default.. Jos sen pystyy jotain ohjelmalähteestä valikoimaan niin sitten 2.2. Gammaa ei voi yhdellä kuvalla säätää, yleensä siinä on kymmenen kuvaa jonka perusteella se säädetään ( 10% / 20% / 30% 40% jne... 100% on täysin valkoinen ja 0% olisi täysin musta.. jokaisessa noissa pitää olla sama gamma-arvo, 2.2... tuossa esimerkkikuva Calmanin gammasäädöstä. Itseltäni taisi vierähtää reilusti parisen tuntia tuon parissa kun ekoja kertaa taistelin vaikka seurasin Calmanin sisäänrakennettua "wizardia"... Eli ei todellakaan ole mikään minuutin parin juttu)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 339
Viestejä
4 157 817
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom