Video: Rakensimme Ortolineaarisen näppäimistön

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 530


Sampsa kirjoitti uutisen/artikkelin:
Osat näppäimistöprojektiin tilattiin Aliexpressin kautta KPRepublic- ja KBDFans-kaupoista ja ne maksoivat yhteensä noin 250 euroa. Ortolineaarisen näppäimistön ajatuksena on kannustaa tehokkaaseen kirjoittamiseen kymmensormijärjestelmällä ja käsien ergonomisempi asento.



Näppäimistön XD75RE-piirilevyssä on pikaliittimet kytkimille eli niitä ei tarvitse juottaa kiinni ja halutessa kytkemet voi helposti vaihtaa. Mustaksi anodisoidun alumiinisen rungon pohja on lasia ja taittuvat korotusjalat ovat alumiinia. Mukaan tilattiin Cherryn 55 cN tuntopisteelliset MX Clear -kytkimet, mutta käyttöön valjastettiin toisesta projektista Zealioksen V2 62g -kytkimet. Big Bang -näppäinhatut on valmistettu PBT-muovista, merkit on painettu dye-sublimation-painatuksella ja käytössä on MDA-profiili.

Videolla käydään osat läpi, rakennetaan näppäimistö valmiiksi ja kokeillaan kirjoittamista ensimmäistä kertaa käytännössä.

Jos pidit videosta, käy tykkäämässä, tilaa io-techin YouTube-kanava. Yli 37 000 tilaajalla io-tech on noussut Pohjoismaiden suurimmaksi tekniikkamediaksi Youtubessa.

Katso video Youtubessa

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
227
Mielenkiintoinen video, mutta tuntui loppuvan vähän kesken? Rakentamista enemmän olisi ainakin itseäni kiinnostanut ne käyttökokemukset, kauanko tuollaiseen kestää tottua ja onko tottumisen jälkeen ergonomiassa huomattavaa etua jne. Nyt kokeiltiin kerran kirjoitustestiä (C-V kirjaimet väärinpäin) ja eikun "seuraavaan videoon morjes".
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 530
Mielenkiintoinen video, mutta tuntui loppuvan vähän kesken? Rakentamista enemmän olisi ainakin itseäni kiinnostanut ne käyttökokemukset, kauanko tuollaiseen kestää tottua ja onko tottumisen jälkeen ergonomiassa huomattavaa etua jne. Nyt kokeiltiin kerran kirjoitustestiä (C-V kirjaimet väärinpäin) ja eikun "seuraavaan videoon morjes".
Videon tuotannon näkökulmasta, totuttelut ja ne käyttökokemukset olisi vaatineet lisää aikaa ja keskittymistä tähän projektiin, ehkä palataan tähän toisen videon kanssa myöhemmin kun ne käyttökokemukset on saatu otettua.
 
Liittynyt
31.03.2018
Viestejä
38
Milloinka osien tilaus tehtiin jos saapui 2-3 viikossa? Maailman tilanne nyt kun on mikä on niin ei taida niin nopeasti tulla tänäpäivänä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Suolaisen hintaista kyllä tuo rakentaminen.
Tuollaiset old school hatut olisi varmaan mukavat, mutta maksavat enemmän kuin oma näppäimistö uutena.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 530
Milloinka osien tilaus tehtiin jos saapui 2-3 viikossa? Maailman tilanne nyt kun on mikä on niin ei taida niin nopeasti tulla tänäpäivänä.
Tilasin tossa tammikuu lopulla, saapui helmikuun puolivälissä.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 530
Suolaisen hintaista kyllä tuo rakentaminen.
Tuollaiset old school hatut olisi varmaan mukavat, mutta maksavat enemmän kuin oma näppäimistö uutena.
Joo hieman osista riippuen nämä tee-se-itse-näppikset on siellä 200-350€ haarukassa. Itse tykkään näiden kanssa puuhastelusta ja samalla nämä ovat sellaisia kytkinten ja runkojen osalta mitä ei sitten kaupasta löydy.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 272
...samalla nämä ovat sellaisia kytkinten ja runkojen osalta mitä ei sitten kaupasta löydy.
Tämä täytyy kyllä allekirjoittaa, eli tuo runko on tosiaan jotain aivan muuta kun missään käyttämässäni kaupan näppäimistössä ja sitä myötä myös kirjoitustuntuma on omassa luokassaan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Joo hieman osista riippuen nämä tee-se-itse-näppikset on siellä 200-350€ haarukassa. Itse tykkään näiden kanssa puuhastelusta ja samalla nämä ovat sellaisia kytkinten ja runkojen osalta mitä ei sitten kaupasta löydy.
Omin käsin on välillä kiva tehdä jotain. Minua hymyilytti naurusi "hitaudestasi" kokoamallasi näppäimellä.
Ei se nyt niin hidasta ollut?... saan ihan yrittää jotta pääsen läppärillä tuohonkin... tuskin olen ainoa
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
335
Olen käyttänyt varmaan 20v niitä Microsoftin keskeltä splitattuja näppiksiä joissa asettelu kirjainten osalta on hyvin samanlainen. Se on kyllä erittäin luontevaa kirjoittamista kun siihen tottuu. Tässä kotona on mekaaninen pelinäppis ja sitä huomaa miten sormet välillä hakee ikään kuin väärälle puolelle näppäimistöä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Joo hieman osista riippuen nämä tee-se-itse-näppikset on siellä 200-350€ haarukassa.
Ellet viitannut juurikin ortolineaarisiin niin ei kyllä ole. Itse kasasin juuri yhden jonka hinta oli alle satasen:

- GH60 piirilevy, muovikotelo ja alumiinipäällyslevy $35.00
- 70kpl Kailh Pro Purple, $27.00
- YMDK 125 PBT ISO-näppäinhatut $25.29

Yhteensä vähän reilu 80€ tämän hetken dollarin kurssilla. Päälle toki jonkun verran kolvaustinaa kun kolvasin kytkimet kiinni. Halvemmalla olisi voinut päästä. Erilaiset ISO PBT-hatut taisi saada $20 pintaan ja kytkimiä saa tuon 70kpl alkaen $14 (Gateronin perusmalleja).

Tottakai tuo on 64 näppäimen lauta hinnat alkaen-piirilevyllä ja koteloinnilla, ja yhä varsin kallis mekaaninen näppäimistö, mitä nyt ISO-layoutin 60% laudat erikoisemmilla kytkimillä ovat harvinaisia. Sinänsä samaa sarjaa tuon ortolineaarisen kanssa: Siinähän on 75 näppäintä ja vielä epästandardimpi layout. Lisäksi minulle on tulossa myös hotswap 90% näppäimistö (96 kytkintä) jossa on kalliimmat kytkimet ja akryyli-alumiinikotelointi. Senkin hinta jää alle 200€ osista kasattuna.

IMG_20200322_212914.jpg

Kun mennään lähemmäs tuota 200€, aletaan saamaan alumiinista jyrsittyjä kotelointeja, joissa on toki oma laatunsa verrattuna tuon laudan muovikoteloon. Tästä huolimatta mekaanisia näppiksiä saa kasattua itse selvästi alle puoleen hintaan tuosta alarajastasi.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Olen käyttänyt varmaan 20v niitä Microsoftin keskeltä splitattuja näppiksiä joissa asettelu kirjainten osalta on hyvin samanlainen. Se on kyllä erittäin luontevaa kirjoittamista kun siihen tottuu. Tässä kotona on mekaaninen pelinäppis ja sitä huomaa miten sormet välillä hakee ikään kuin väärälle puolelle näppäimistöä.
Sama. Miulla menossa Microsoft Natural Ergo 4000 Näppis numero kolme. Yksikään ei hajonnut käyttöön vaan ehkä vähän kiihkeämpään pelailuun ja nyrkin iskuun. Sitten kasvoin vanhaksi ja tämä kolmas on nyt 8v vanha tjs...
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 530
Ellet viitannut juurikin ortolineaarisiin niin ei kyllä ole. Itse kasasin juuri yhden jonka hinta oli alle satasen:

- GH60 piirilevy, muovikotelo ja alumiinipäällyslevy $35.00
- 70kpl Kailh Pro Purple, $27.00
- YMDK 125 PBT ISO-näppäinhatut $25.29

Yhteensä vähän reilu 80€ tämän hetken dollarin kurssilla. Päälle toki jonkun verran kolvaustinaa kun kolvasin kytkimet kiinni. Halvemmalla olisi voinut päästä. Erilaiset ISO PBT-hatut taisi saada $20 pintaan ja kytkimiä saa tuon 70kpl alkaen $14 (Gateronin perusmalleja).

Tottakai tuo on 64 näppäimen lauta hinnat alkaen-piirilevyllä ja koteloinnilla, ja yhä varsin kallis mekaaninen näppäimistö, mitä nyt ISO-layoutin 60% laudat erikoisemmilla kytkimillä ovat harvinaisia. Sinänsä samaa sarjaa tuon ortolineaarisen kanssa: Siinähän on 75 näppäintä ja vielä epästandardimpi layout. Lisäksi minulle on tulossa myös hotswap 90% näppäimistö (96 kytkintä) jossa on kalliimmat kytkimet ja akryyli-alumiinikotelointi. Senkin hinta jää alle 200€ osista kasattuna.


Kun mennään lähemmäs tuota 200€, aletaan saamaan alumiinista jyrsittyjä kotelointeja, joissa on toki oma laatunsa verrattuna tuon laudan muovikoteloon. Tästä huolimatta mekaanisia näppiksiä saa kasattua itse selvästi alle puoleen hintaan tuosta alarajastasi.
Joo totta, en noita muovikoteloita ajatellut kun itselle näissä itse rakennetuissa juuri tuo alumiinirunko ollut tärkeässä roolissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Joo totta, en noita muovikoteloita ajatellut kun itselle näissä itse rakennetuissa juuri tuo alumiinirunko ollut tärkeässä roolissa.
Sama toki myös noilla akryylireunoilla kahden alumiinilevyn välissä. Halvempaa ja kevyempää kuin kokoalumiini kun ei ole niin haastava jyrsintäoperaatio!
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 547
Viestejä
4 165 966
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom