Tuolla viestisi logiikalla lähes kaikki maailman tekniikkamedian sisältö on kaupallista yhteistyötä, koska osat/laitteet ovat tulleet laitevalmistajilta ja ne esiintyvät sisällössä.
No jos asiaa yhtään miettii niin voitko väittää ettei näin olisi?
Erityisesti kaikilla tiettyyn aiheeseen (kuten esim. tietotekniikkaan) erikoistuneilla kanavilla tapahtuva mainonta/näkyvyys on jo valmiiksi niin hyvin kohdennettua kuin vain voi olla, käytännössähän moni katselija on ihan itse tilannut ne videot (ja mainokset) suoraan feediinsä ja nekin jotka eivät ole niitä tilanneet, saavat silti osansa algoritmien kautta. Koko homma perustuu siihen, että kanavat tekee hienoja/erikoisia/kalliita setuppeja ja ihmiset kuolaa, että mäkin haluan tommosen. Arvosteluja katsojaan juuri siksi, että ollaan ostamassa jotain. Kanavat saa sisältöä ja klikkejä ja valmistajat myyntiä. Tietysti kuluttajakin voittaa samalla, niin kauan kun hommaa tehdään rehdisti ja läpinäkyvästi.
Tälläiset buildivideothan on vielä valmistajille sitä kaikken parasta mainosta ja sisältöä, koska tuotteita ei varsinaisesti mitenkään arvostella tai vertailla kilpailijoihinsa. Pistetään vaan osat kivaan, nättiin ja haluttavaan pakettiin ja esitellään, että jessus kun crysis pyörii lujaa 180framea/sekunnissa.
Oikeissa arvosteluissa ja testeissä tuotteita nyt kumminkin yleensä tarkastellaan melko kriittisesti ja vertaillaan kilpailijoihinsa, jolloin näkyvyys voi olla valmistajalle äkkiä negatiivistakin. Tällaisissa buildivideoissa se sitä harvoin on ja siksi ainakin minusta tällaisissa videoissa pitäisikin olla erityisen tarkkana, ettei väärinymmärryksiä syntyisi.
Valitsin käytettävät osat itse ja pyysin itse puuttuvia osia valmistajilta, kuten videolla kerroin. Valmistajat ei siis ole tarjonneet osia omasta aloitteestaan, eivätkä vaikuttaneet mitenkään kokoonpanon toteutukseen (kuten voi huomata, koneessa on esimerkiksi Asuksen ja Gigabyten osia sekaisin). Tavoitteena oli tehdä videolla meikäläisen näköinen ja valitsema kokoonpano tuoreista osista, ja se saatiin valmistajilta lainatuilla osilla onnistumaan. Videon jälkeen vaihtelen ja korvaan osia omien tarpeideni ja saatavuuden mukaan, kuten jokainen voi varmasti kokoonpanonsa kanssa tehdä.
Mielestäni ilmaisit sen, miksi olet itse valinnut juuri nämä osat tähän buildiin melko huonosti, niin videolla kuin tässä jälkikeskustelussakin.
Näytönohjainta esitellessäsi olisit voinut esitellä sen oman valintasi vaikka valmistajan sivuilta ja todeta perään, että kun tätä ei saa ja meillä on tämmönen XT malli testattavana lainassa, niin laitetaan tää nyt hetkeks tilalle. Sen sijaan et esitellyt sitä omaa valintaasi mitenkään, mutta päädyit esittelemään aika vimosenpäälle sitä "korvaavaa" tuotetta, mitä et siis olisi edes itse valinnut jos sitä ei olisi saatu lainaksi.
Emolevyn tapauksessa et perustellut valintaasi mitenkään, ilmoitit vain, että asus meille tälläisen suostui toimittamaan. Mainitsit jopa itsekkin, että olisi ollut edullisempikin vaihtoehto, mutta et kertonut miksi päädyit asukseen. Katsojana jäi mielikuva, että asus on pöydällä vain siksi, että se saatiin valmistajalta.
Sama juttu SSD-levyn kanssa. Sanoit, että koneeseen tuli tämmönen kingstonin levy, kun semmonen valmistajalta saatiin. Kerroit speksit, muttet perustellut sanallakaan miksi valitsit juuri tuon levyn muiden joukosta. Ja nyt vielä jälkikeskusteluissa sanoit, että tulet vaihtaaan sen ihan toiseen. Miksi se siis edes on koko videolla?
Tämän vuoksi jää helposti käsitys, että nuo edellämainitut osat on buildissa vain siksi, että ne saatiin valmistajalta. Lisäksi emolevyn ja ssd-levyn osalta huono saatavuus on aika huono selitys, kun molempia on vaikka jimmynkin sivut väärällään.
Videon kanssa ei olisi ainakaan itsellä mitään ongelmaa jos A) alussa ei oltaisi oikein erikseen
painotettu, että tämä EI ole kaupallisessa yhteistyössä toteutettu video ja sen jälkeen esitelty valmistajilta lainaan saatuja osia ilman kunnon perusteluita B) tilannetta ei olisi lavastettu niin, että Juha on nyt tässä rakentamassa OMAA konetta OMAAN käyttöön OMILLA rahoillaan, kun näin ei selvästi ollut tai C) oltaisiin edes esitelty ne Juhan omat ja perustellut valinnat vaikka ostoskorista, vaikka nyt sitten itse buildi oltaisiinkin kasattu parilla korvaavalla tai lainatulla tuotteella saatavuusongelmien tai what ever syyn takia.
Muutenhan video on hyvin toteutettu ja Juha esiintyy luontevasti. On mielenkiintoista nähdä millä perusteilla muut setuppinsa kasaa. Ne prustelut nyt vain jäi joiltain osin kokonaan puuttumaan. Tarkoitus ei ole syytellä, mutta halusin perustella kantani ja osoittaa suoraan ne kohdat missä (mielestäni) mentiin metsään.
Sori seinästä.. Ja Hyvää Uutta Vuotta!