Tuo Tomb Raiderin kuvan pyöriminen näytti kyllä koomiselta, 3rd-pelit dynaamisella kameralla voisi olla melkoista oksentelua
Hyvä video. Ajopeleissä tuo voisi olla parempi, missään muissa peleissä vaikea nähdä lisäarvoa. Ultrawide vaikuttaa järkevämmältä, jos haluaa näytön vaikka multitaskaamiseen + pelaamiseen samalla.
Makuasioita nämä ja 32:9 ei ehkä ole jokaisen suosikki ja osalle ehkä myöhemmin ajatukseen tottumisen kautta, mutta on selvästi mun juttu.
49" näyttöä voi varmaan käyttää jossain pelissa 32:9 tilassa ja jossain toisessa pelissä letterboksattuna 21:9. Jälkimmäistä lähinnä pakon edessä kun tuki puuttuu.
Ostin äskettäin täältä käytettyjen palstalta käytetyn samankokoisen pienempiresoluutioisen ja mulle ei ole toistaiseksi erityisen huono olo pelaamisesta tullut vaikka olen vähän herkkä huonolle FOVille.
FOV-säädön puuttuminen kai lisää taipumusta, että ruudun reunoilla näkyy pelistä riippuen pientä tai vähän isompaa kalansilmälinssiä joka myös vähäsen haittaa.
FOV vs isompi kuvaruutu on kait vanhoissa peleissä usein ongelmana. Olkkarin telkussa kiinni olevan konsolin FOV on suunniteltu ihan eri tarkoitukseen kuin nenässä kiinni oleva kaareva 49".
Strategiapeleissä ei tietty FOV-ongelmia ole.
3070 jaksaa melko hyvin pyörittää 3840x1080 resoa joka on sekin noin 10 % raskaampi kuin perus 1440p joka on pelistä riippuen monesti jo 3070 ylärajalla. DLSS tulee tarpeeseen ultrawiden kanssa jos se on tarjolla.
Ei tarvitse olla kuin yksi todella koukuttava peli, jossa näyttö todella toimii, jotta 32:9 kannattaa.
Tomb Raiderin benchmarkissa tuli yhdessä kohtaa semmoinen olo, kuin tuoli olisi lähtenyt liikkeelle, samalla tavalla kuin joskus harvoin elokuvateatterissa, ja ei ikinä kotisohvalla taulutelkkua katsoessa. Kertoo siitä, kuinka paljon immersiota voi ison ultrawiden kanssa olla.
Saisiko tähän jatkona vertailun tuonne 400-600e luokkaan olevista/olevasta 34" UW näytö(i)stä ja vertailun näihin pelitesteihin? Kuitenkin massalle todennäiköisempi investointi kohde ja hinta, kuin 1200e näyttö, jossa on vielä riittävästi ongelmia.
Ainakaan omassa vanhassa Odysseyssä ei ole selvästi havaittavaa VA-paneelille tyypillistä mustan värin häntimistä (vaikka se on VA). Näissä 34" 400-600 € VA-ultrawide-näytöissä se voi olla edelleen häiritsevänä ongelmana.