• Klo 11 alkaen tietokanta-ajoon liittyvä ongelma, joka aiheuttaa palvelinvirhettä viestejä lähettäessä. Viestien kirjoittaminen pois käytöstä väliaikaisesti. Pyrimme saamaan ongelman korjattua mahdollisimman pian. Pahoittelut häiriöistä.

Video: HP:n Reverb G2 V2 -VR-lasit ajosimulaattorikäytössä

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 578


Sampsa kirjoitti uutisen/artikkelin:
HP julkaisi viime syksynä päivitetyn mallin Reverb G2 -virtuaalilaseistaan, joiden myynti hinta on noin 700 euron tienoilla. Molemmalla silmällä on oma 2,89-tuumainen LCD-näyttö 2160x2160-resoluutiolla ja 90 hertsin virkistystaajuudella. Näyttöjen yhdistetty resoluutio on 4320x2160 pikseliä.



HP on valitettavasti nimennyt päivitetyt V2-lasit samoin kuin aiemman V1-version, joten kuluttajan harteille jää selvittää, että ostoskoriin menee varmasti tuorein versio. V2-mallissa kasvotiiviste on uudistettu laajemman näkökentän saavuttamiseksi, 6-metrinen kaapeli on päivitetty ja AMD-emolevyjen yhteensopivuutta on parannettu sekä kaapelit haaroittava liitinlaatikko on isokokoisempi ja varustettu nyt virtanapilla.

Videolla testataan VR-laseja io-techin tänä vuonna rakentamassa ajosimulaattorissa Automobilista 2- ja Dirt Rally 2.0 -peleillä. Heti alkuun törmäsimme suorituskykyongelmiin, sillä ruudunpäivitysnopeus oli saatava nostettua lähelle 90 FPS:ää sulavan ja miellyttävän pelikokemuksen saavuttamiseksi. Ruudunpäivitysnopeutta optimoitiin vaihtamalla GeForce RTX 3070:n tilalle suorituskykyisempi 3090-malli, virtuaalilasien resoluutio pudotettiin 50-60 % tienoille ja pelin kuvanlaatuasetuksia jouduttiin laskemaan.

Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!

Katso video YouTubessa

Linkki alkuperäiseen juttuun
 

UX

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
250
Miten siististi tuo kuva skaalautuu noille laseille? Luulisi että madallettu resoluutio ei haittaisi kunhan itse näyttöjen pikselit ei näy.

Pahoinvointi saattaa johtua vaihtelevista frame time:stä. Itse en meinaa sietää sitä yhtään ja RTX3080 tuntuu riittävän juuri alkuperäisen Viven tarkkuuksille. Pikseleitä ei vaan sietäisi katsella, joten ehkä tuollainen G2 voisi olla parempi, vaikka käyttäisi Viven resoilla
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
13
Olikos siihen joku syy, että iRacingia ette kokeilleet? Hyvin pyörii VR:n kanssa (itsellä 90 fps 1080ti:llä) ja olisi ollut teille ennestään tuttu.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
Tuossa on 60-68mm mekaaninen IPD säätö, jos joku muukin meinasi kaivella sen tuolta quick spekseistä, eli kun plaraa ne dokumenttitiedotot läpi. Ehkä se sopii luokkaa 85%:lle ihmisistä, ei minulle.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 578
Olikos siihen joku syy, että iRacingia ette kokeilleet? Hyvin pyörii VR:n kanssa (itsellä 90 fps 1080ti:llä) ja olisi ollut teille ennestään tuttu.
Tuota Automobilista 2 suositeltiin että on paremmat grafiikat VR:llä ja samalla mielenkiinnoista kokeilla muitakin pelejä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 158
Miten siististi tuo kuva skaalautuu noille laseille? Luulisi että madallettu resoluutio ei haittaisi kunhan itse näyttöjen pikselit ei näy.

Pahoinvointi saattaa johtua vaihtelevista frame time:stä. Itse en meinaa sietää sitä yhtään ja RTX3080 tuntuu riittävän juuri alkuperäisen Viven tarkkuuksille. Pikseleitä ei vaan sietäisi katsella, joten ehkä tuollainen G2 voisi olla parempi, vaikka käyttäisi Viven resoilla
Screen door -efektiä en ole omilla G2-laseilla ikinä havainnut. Renderöintiresoluution lasku saa kuvan lopulta näyttämään vain suttuiselta, jos on jokin moderni AA-toteutus käytössä. Ilman reunojenpehmennystä on sitten sahalaitaa tarjolla.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
1 390
Jarruttaminen ja peruuttaminen aiheuttaa itselle ihan järjettömän huonon olon laseilla.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
609
Jarruttaminen ja peruuttaminen aiheuttaa itselle ihan järjettömän huonon olon laseilla.
Ihan hatusta heitetty arvaus, mutta liittyisikö nuo kaikki jarruttamisen, paikaltaan kiihdyttämisen ja peruuttamisen pahoinvoinnit puuttuvista g-voimista?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 243
Ihan hatusta heitetty arvaus, mutta liittyisikö nuo kaikki jarruttamisen, paikaltaan kiihdyttämisen ja peruuttamisen pahoinvoinnit puuttuvista g-voimista?
Itsellä ainakin oli alkuun juurikin tästä. Tuttu rata jota ajanut livenä, väänsi vatsan mutkalle kun mutkassa ei painunutkaan penkkiä vasten totutusti. Ajan kanssa tottuu kyllä.
 

UX

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
250
Screen door -efektiä en ole omilla G2-laseilla ikinä havainnut. Renderöintiresoluution lasku saa kuvan lopulta näyttämään vain suttuiselta, jos on jokin moderni AA-toteutus käytössä. Ilman reunojenpehmennystä on sitten sahalaitaa tarjolla.
Miltä se kuvan suttuisuus tuntuu screen dooriin verrattuna?
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
157
Luulis et g voimat vain pahentaa oloa, mut mistä näistä tietää.
 
Liittynyt
23.03.2019
Viestejä
154
Reverbissä oli sitten G1 tai G2, vaatii alkuun kyllä pientä laittoa että, saa kuvanlaadun ja ennenkaikkea sulavan 90 FPS kokemuksen. Mutta lopputulos on kyllä kokemuksen arvoista!
Jännä sinänsä että tottui hyvinkin lentosimuiluun jossa mennään välillä ihan missä sattuu asennossa eikä enään tullut motion sickness efektiä. Mutta taas Dirt rally 2 vaatii uudelleen hetken totuttelua.
 
Viimeksi muokattu:

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 096
Reverbissä oli sitten G1 tai G2, vaatii alkuun kyllä pientä laittoa että, saa kuvanlaadun ja ennenkaikkea sulavan 90 FPS kokemuksen. Mutta lopputulos on kyllä kokemuksen arvoista!
Jännä sinänsä että tottui hyvinkin lentosimuiluun jossa mennään välillä ihan missä sattuu asennossa eikä enään tullut motion sickness efektiä. Mutta taas Dirt rally 2 vaatii uudelleen hetken totuttelua.
Dirt Rally ykkönen oli itselle kaikista pahin motion sickness simulaattori. Meni pitkään että pystyi yhden EK:n ajamaan. Hikoilu saattaa johtua juuri tuosta, ainakin itsellä oli otsa aina hiessä kun VR:llä autopelejä pelasi. Tulee huono oli ja hiki. Tällä esimerkiksi vinkkejä Dirt Rally 2.0:
Tämä ehkä tärkeimpänä:
" Another thing to do, is make sure the view isnt locked to the car, otherwise you will rock and sway with the movement of the car. If you unlock the view from the car, it will rock and sway; but your view will remain much more stable. It should be called "lock orientation", you want that turned off. "

Motion sickness (matkapahoinvointi suomeksi?) on todella yksilöllistä. Itse valitettavasti olen aika herkkä sille.
 

caden

Häseltäjä
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
219
Motion sickness (matkapahoinvointi suomeksi?) on todella yksilöllistä. Itse valitettavasti olen aika herkkä sille.
Jep muutama kaveri on käynyt VR laseja testaamassa ja aika 50/50 kärsiikö tuosta vai ei. Itse en onneksi kärsi. Ainoa kerta kun tuntui VR session jälkeen huonolta oli monen tunnin avaruuslentelysession jälkeen ku ei nähnyt minkään laista horisonttia hetkeen.


Mikäli on mahdollisuus niin suosittelen kaikille VR+motion platform yhdistelmää kokeilemaan. On erittäin immersiivinen kokemus
 
Liittynyt
09.07.2019
Viestejä
508
Tuota Automobilista 2 suositeltiin että on paremmat grafiikat VR:llä ja samalla mielenkiinnoista kokeilla muitakin pelejä.
Kun AMS2:sta kerran kokeilit, niin kokeilepa siinä VR-laseilla sitä Häkkisen McLaren F1:stä. Radaksi vaikka Monza, mikä on sinulle jo tuttu. Meinaan ns. "open-wheeler" + VR on todella immersiivinen kokemus, kun näkee rajattomasti ympärilleen ja voi katsoa ihan livenä, kuinka rengas osuu apexiin yms. Ja tuollaisessa vähän vanhemmassa F1:ssä nimenomaan näkee paremmin renkaat ja lähiympäristön, kuin uudemmissa.

Itse olen todella herkästi pahoinvoiva, mutta kunhan FPS pysyy riittävällä tasolla, niin voin ajaa AMS2:sta vaikka tuntikaupalla ilman mitään erityisiä tuntemuksia. Joskin pakittaminen tuntuu ilkeältä ja joskus auton pyörähtäminenkin saattaa aiheuttaa vippausta vintillä. Yleensä laitan silmät kiinni, jos totean, että pyörähtäminen on vääjäämätöntä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 378
Luulis et g voimat vain pahentaa oloa, mut mistä näistä tietää.
Ei, vaan ihmisen tasapainoaisti perustuu eri aistien yhdistelmään. Näkö ja korvien kiihtyvyysanturit on 2 voimakkainta sensoria ja VR:ssä näistä stimuloidaan vain näköä. Tällöin näkö ja korvien asentotieto ovat ristiriidassa keskenään ja tästä johtuu pääosin huono olo.

Jotkut tottuvat VR:ssä kiihtyvyyden puutteeseen nopeasti eikä heille tule pahaa oloa lainkaan.
 

Turponikkeli

Make ATK Great Again
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
121
Olisiko mahdollista saada suomalaisen Varjon Aero-lasit testiin?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.03.2019
Viestejä
154
Löytyy muuten hyvä Fholder FSR openvr mod netistä jossa pelin openvr.dll tiedosto korvataan moditiedostolla ja kylkeen notepad tiedosto josta muokataan haluamaa reson skaalausta. Esim . 0.7 skaalaa resoa tälle kertoimelle ja pelit pyörii sulavasti ,mutta FSR skaalaa kuvanlaatua paremmaksi.
Toimii ainakin IL2 ja Dirt 2.

Voi tuntua että jälleen yksi notepad räpellys lisää jota itsekkin koitan välttää ,mutta tämä on tehnyt mahdolliseksi skaalata kuvanlaatu G1 laseilla jopa 3500X3420 asti skaalaus 0.7lla ja saada Dirt 2 pyörimään 90fps.
Näyttis 3080 ja 5600x rossu.
Kunpa nämä tulisi vakioksi mixed realityyn ja peleihin
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743
Mulla jäi Half Life Alyx kesken ku kokeilin Dirt Rally 2:stä VR:nä wanhan microsoftin ratin kanssa joskus pari vuotta sitten. En ole koskaan tykännyt sen kummemin autopeleistä, mutta siitä alkoi oma VR-simuinnostus. Autosimut ja lentosimut on aivan uskomattomia. Paras kokemus ollut UH-1H helikopterilla lentely Digital Combat Simulatorissa.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743
Mahtava homma, itse olen kovasti pohtinut niiden hommaamista simukäyttöön.
Varjo ja iso resoluutio toki aina parempi, mutta 350€ Oculus Quest 2:lla pärjää ihan hyvin ja näkee esim. mittarit lentosimuissa. Ennemmin tulee vastaan näyttis ku lasien resoluutio tai ominaisuudet, pitää kumminki saada tuplana joku 4K reso jos tahtoo kaiken saada irti. Kokemuksen rintaäänellä voin kertoa että _aina_ pitää laskea jotain ja vähenpiki riittää helposti.
 
Viimeksi muokattu:

UX

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
250
Olemme jo olleet yhteydessä Varjoon ja on tulossa testiin.
Olisiko näistä mahdollista saada yksi oma testiartikkelinsa, joka keskittyy vain katseenseurannan testailuun? Tämä kiinnostaa aivan erityisesti ja omana artikkelinaan siihen olisi helppo viitata keskusteluissa ja tutkimuksissa.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
247
Harmittaa kyllä toi motion sicknes. Juurikin sen takia meni omat riftit pari vuotta sitten myyntiin. Ei yksinkertaisesti ole kivaa ottaa huvikseen huonoa oloa itselleen.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
275
Varjo ja iso resoluutio toki aina parempi, mutta 350€ Oculus Quest 2:lla pärjää ihan hyvin ja näkee esim. mittarit lentosimuissa. Ennemmin tulee vastaan näyttis ku lasien resoluutio tai ominaisuudet, pitää kumminki saada tuplana joku 4K reso jos tahtoo kaiken saada irti. Kokemuksen rintaäänellä voin kertoa että _aina_ pitää laskea jotain ja vähenpiki riittää helposti.
Ei varjossa se resoluution ole se homma vaan ne linssit. Sen sijaan, että näet postimerkin kokoisen kohdan terävästi, niin näet sen koko ruudun terävästi ja voit vain silmiä liikuttamalla kurkata mittarit, apexit ja peilit sen pään liikuttamisen sijaan. Voit ajaa aeroa vaikka puolet huonommalla resolla kuin q2 ja setti näyttää silti paremmalta.

Se on vähän samanlainen homma kuin jos käyttää elämänsä ajan 5e bassottomia halpahalli kuulokkeita joilla sen äänen kuulee ihan hyvin. Mutta kun sitä kerran kokeilee vähän parempaa äänenlaatua niin takaisin ei ole enää paluuta. Toki quest2:lla pärjää ja kokee vr:n ihan hyvin kuten sanoit, että mistään ei jää paitsi niilläkään
 
Liittynyt
09.07.2019
Viestejä
508
Ei varjossa se resoluution ole se homma vaan ne linssit. Sen sijaan, että näet postimerkin kokoisen kohdan terävästi, niin näet sen koko ruudun terävästi ja voit vain silmiä liikuttamalla kurkata mittarit, apexit ja peilit sen pään liikuttamisen sijaan. Voit ajaa aeroa vaikka puolet huonommalla resolla kuin q2 ja setti näyttää silti paremmalta.
Juurikin näin. Jo HP Reverb G2:n paneeleissa on resoluutiota ihan mukavasti, mutta terävänä noista pikseleistä näkee sen 10-20%. Tietty se resoluutiokin merkitsee, mutta ensimmäinen korjattava asia kaikissa VR-laseissa (Varjoja lukuun ottamatta) on optiikka.

Vaikka G2:n kuvanlaatu oli siinä pikkuruisessa "sweet spotissa" keskellä näkökenttää varsin hyvä, niin muun alueen sumeus häiritsi itseäni aivan h*lvetisti. Poikanikaan ei halunnut niillä pelata saman asian takia. Ja ymmärtääkseni Oculus Quest 2:ssa on ihan sama ongelma.

Josko ei Varjoillakaan ihan koko kuva-alue ole terävää, mutta terävä alue on kuitenkin niin hemmetin iso, ettei asia häiritse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
209
No nyt on oikea meininki simusetissä! Hyvä video ja mahtavaa että hokasitte ensireaktiot tallentaa.

Mitä tulee pahoinvointiin mitä yllä on arvuuteltu, se johtuu yksinkertaisesti siitä että silmien edessä tapahtuu liikettä jota keho (sisäkorva) ei tunne. Aivoille visuaalinen ärsyke on hyvin voimakas ja samaisesta syystä VR-lasien kanssa saattaa ottaa ihan vatsan pohjasta kun auto loikkaa hypystä. Moni ei kuitenkaan tiedä että tuo pahoinvointi on sellainen asia joka lähtee pienen totuttelun kanssa pois. Ratkaisevaa on että ei pelaa niin paljoa että tulee voimakas pahoinvointi, vaan tuolloin lopettaa ja pitää tauon, muutoin aivot assosioi pahoinvoinnin ja lasien tuoksun/tunteen. Pelikaveriksi kannattaa myös valita inkiväärinamuja tai limua, inkiväärin kun on todettu lieventävän pahoinvointia.

Tuota treeniä muutama viikko ja huomaakin pääsevänsä jo kierroksia läpi ilman kummempia tuntemuksia. Kuukauden parin päästä ei tunnu enää missään. Laseja ei kannata laittaa myyntiin välittömästi sen jälkeen kun toteaa ettei keho ole tottunut asiaan mitä ei ole koskaan aiemmin tehnyt.

---

Mitä tulee simuiluun sopiviin VR-laseihin, itse kun olen käynyt hyvin pitkälti koko linjaston läpi niin immersion osalta nostaisin esille kaksi aspektia: FoV ja virkistystaajuus. Resoluutio toki myös juu, mutta alkaa olemaan kaikissa laseissa se puoli sillä tasolla että voi jo miettiä muitakin featureita.
Suurempi FoV tuo vauhdintunnetta ja virkistystaajuus silminnäkemättömän salakavalasti immersiota. Itselläni Valve Index tuntuu olevan ainoa systeemi millä yhä säpsyn kun auto lähtee lapasesta.

Mielenkiintoisia nuo maininnat Aeron valtavasta sweetspotista yllä, kun itse en juurikaan koe eroa Q2:een siinä suhteessa. Toki resoa piisaa eikä ole langattomuuden artefakteja, mutta Metalla on kyllä linssipeli ollut aina kovalla tasolla -- etenkin kun hintaa on viidesosa. Loppuvuodesta tuleekin sitten pannukakkulinsseillä Pro-linjastoa, jonka voinee olettaa ottavan kruunun taas hetkeksi — joskin todennäköisesti saadaan yhä kärsiä langattomuuden haittapuolista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.01.2018
Viestejä
19
Liittynyt
20.01.2019
Viestejä
48
AMS2:ssa on tosiaan grafiikka aavistuksen verran parempaa kuin IRacingissä ja molemmat ovat sellaisia jotka saa järkevällä tavalla pyörimään 90 FPS:llä nykyisillä VR-laseilla nykykokoneilla.

G2:sessa ja AMS2:ssa ja miksei Iracingissäkin suosittelisin pitämään SteamVR:n (myös OpenXR toimii molemmilla) skaalauksen vähintään 80% ja säätämään pelistä asetuksia grafiikkasetuksista. Niitä yleensä joutuu tiputtamaan jonkin verran esimerkiksi varjoista, heijastuksista ja post processing efekteistä eli ns.karkeista jotta saa toimivat grafiikat. IMHO tuo tiedän käyttämä 50% on liian paljon.
Jos Varjon saatte testiin niin tosiaan suosittelen vähän katsomaan noita pelin omia optimiasetuksia.

Itse olen käynyt läpi VR lasit HTC Vive - VIve Pro -> Valve Index & Pimax 5K + ja nyt G2 ja tällä hetkellä G2 tarjoaa varmastikin parhaan vastineen rahoille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 158
AMS2:ssa on tosiaan grafiikka aavistuksen verran parempaa kuin IRacingissä ja molemmat ovat sellaisia jotka saa järkevällä tavalla pyörimään 90 FPS:llä nykyisillä VR-laseilla nykykokoneilla.

G2:sessa ja AMS2:ssa ja miksei Iracingissäkin suosittelisin pitämään SteamVR:n (myös OpenXR toimii molemmilla) skaalauksen vähintään 80% ja säätämään pelistä asetuksia grafiikkasetuksista. Niitä yleensä joutuu tiputtamaan jonkin verran esimerkiksi varjoista, heijastuksista ja post processing efekteistä eli ns.karkeista jotta saa toimivat grafiikat. IMHO tuo tiedän käyttämä 50% on liian paljon.
Jos Varjon saatte testiin niin tosiaan suosittelen vähän katsomaan noita pelin omia optimiasetuksia.

Itse olen käynyt läpi VR lasit HTC Vive - VIve Pro -> Valve Index & Pimax 5K + ja nyt G2 ja tällä hetkellä G2 tarjoaa varmastikin parhaan vastineen rahoille.
Aika samoilla linjoilla, että G2 resoluutiolla tuo noin 80% on hyvä kompromissi tarkkuuden ja tehovaatimusten suhteen. Itse tosin pääosin pelailen Assetto Corsaa ja Dirt Rally 2. Kun OpenCompositella ohittaa SteamVR:n, niin saa vielä vähän tiristettyä suorituskykyä lisää. Harmillisesti AMS2 en ainakaan itse saanut toimimaan.
 
Liittynyt
23.03.2019
Viestejä
154
Hetkinen ...onko oculuksen lisäksi myös mixed realitylle oma opencomposite? Rift S:llä opencomposiitti ainakin paransi suorituskykyä huomattavasti
 
Liittynyt
20.01.2019
Viestejä
48
Tuosta AMS2:sta ja OpenXR:stä niin täytyy sanoa että en ole kokeillut mutta oletin että se myös siinä toimisi. Pitää kokeilla jossain välissä.
 
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
924
Sampsa on kuin pikkupoika jouluaattona uuden lelun kanssa, toi innostus ja ilo on käsinkosketeltavaa. Älä ikinä muutu <3
 

Pelle Ethanol

Team R&T
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
207
No nyt on oikea meininki simusetissä! Hyvä video ja mahtavaa että hokasitte ensireaktiot tallentaa.

Mitä tulee pahoinvointiin mitä yllä on arvuuteltu, se johtuu yksinkertaisesti siitä että silmien edessä tapahtuu liikettä jota keho (sisäkorva) ei tunne. Aivoille visuaalinen ärsyke on hyvin voimakas ja samaisesta syystä VR-lasien kanssa saattaa ottaa ihan vatsan pohjasta kun auto loikkaa hypystä. Moni ei kuitenkaan tiedä että tuo pahoinvointi on sellainen asia joka lähtee pienen totuttelun kanssa pois. Ratkaisevaa on että ei pelaa niin paljoa että tulee voimakas pahoinvointi, vaan tuolloin lopettaa ja pitää tauon, muutoin aivot assosioi pahoinvoinnin ja lasien tuoksun/tunteen. Pelikaveriksi kannattaa myös valita inkiväärinamuja tai limua, inkiväärin kun on todettu lieventävän pahoinvointia.

Tuota treeniä muutama viikko ja huomaakin pääsevänsä jo kierroksia läpi ilman kummempia tuntemuksia. Kuukauden parin päästä ei tunnu enää missään. Laseja ei kannata laittaa myyntiin välittömästi sen jälkeen kun toteaa ettei keho ole tottunut asiaan mitä ei ole koskaan aiemmin tehnyt.

---

Mitä tulee simuiluun sopiviin VR-laseihin, itse kun olen käynyt hyvin pitkälti koko linjaston läpi niin immersion osalta nostaisin esille kaksi aspektia: FoV ja virkistystaajuus. Resoluutio toki myös juu, mutta alkaa olemaan kaikissa laseissa se puoli sillä tasolla että voi jo miettiä muitakin featureita.
Suurempi FoV tuo vauhdintunnetta ja virkistystaajuus silminnäkemättömän salakavalasti immersiota. Itselläni Valve Index tuntuu olevan ainoa systeemi millä yhä säpsyn kun auto lähtee lapasesta.

Mielenkiintoisia nuo maininnat Aeron valtavasta sweetspotista yllä, kun itse en juurikaan koe eroa Q2:een siinä suhteessa. Toki resoa piisaa eikä ole langattomuuden artefakteja, mutta Metalla on kyllä linssipeli ollut aina kovalla tasolla -- etenkin kun hintaa on viidesosa. Loppuvuodesta tuleekin sitten pannukakkulinsseillä Pro-linjastoa, jonka voinee olettaa ottavan kruunun taas hetkeksi — joskin todennäköisesti saadaan yhä kärsiä langattomuuden haittapuolista.
Oletko siis kokeillut Aeroita? Jos olet niin ihmettelen kyllä että et koe niiden eroavan Q2:sta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
209
Oletko siis kokeillut Aeroita? Jos olet niin ihmettelen kyllä että et koe niiden eroavan Q2:sta
Kyllä, ja toki eroavat monellakin tapaa, lähinnä mietin vain tuota sweetspottia. Saattaa olla näköpohjaisia tai Q2:n fixed IPD:stä johtuvia kokemuseroja kenties, tai sitten termistöä sekaisin. Yleinen suurempi resoluutio (ja mainiot linssit) nostaa toki clarityä, mutta sweetspot (se prosentuaalisesti hyvin pieni alue linssin keskellä) ei mielestäni ratkaisevasti poikkea.
 

Pelle Ethanol

Team R&T
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
207
Kyllä, ja toki eroavat monellakin tapaa, lähinnä mietin vain tuota sweetspottia. Saattaa olla näköpohjaisia tai Q2:n fixed IPD:stä johtuvia kokemuseroja kenties, tai sitten termistöä sekaisin. Yleinen suurempi resoluutio (ja mainiot linssit) nostaa toki clarityä, mutta sweetspot (se prosentuaalisesti hyvin pieni alue linssin keskellä) ei mielestäni ratkaisevasti poikkea.
Jaa a, Aerossa on kyllä valtava sweetspot vs. Quest2
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 794
Onko Varjoista kuulunut mitään? Jos pääsisi HP jälkeen testaamaan kuinka isolta ero tuntuu.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
Olisi mielenkiintoista kuulla vielä vertailu, missä olisi vastakkain yksi iso näyttö vs. tripla-näyttö setup vs. VR-lasit.
Eli antaako tripla-näyttö etua esim. mutkien ennakointiin kuten VR-lasit tuntuivat tekevän verrattuna pelkkään yhteen näyttöön.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 578
Olisi mielenkiintoista kuulla vielä vertailu, missä olisi vastakkain yksi iso näyttö vs. tripla-näyttö setup vs. VR-lasit.
Eli antaako tripla-näyttö etua esim. mutkien ennakointiin kuten VR-lasit tuntuivat tekevän verrattuna pelkkään yhteen näyttöön.
En äkkiseltään osaa sanoa miten tripla-näyttö tai 49" ultrawide hirveästi eroavat toisistaan vs VR-lasit, kun kerran näytöillä näkymä liikkuu vain rattia liikuttaessa. VR-laseilla pystyy näkymää liikuttamaan päällä esim. eteen nojaamalla vaikka ratti olisi suorassa. Vastaavaan pääsisi sitten ehkä näyttö + eye-trackerilla (?)
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
En äkkiseltään osaa sanoa miten tripla-näyttö tai 49" ultrawide hirveästi eroavat toisistaan vs VR-lasit, kun kerran näytöillä näkymä liikkuu vain rattia liikuttaessa. VR-laseilla pystyy näkymää liikuttamaan päällä esim. eteen nojaamalla vaikka ratti olisi suorassa. Vastaavaan pääsisi sitten ehkä näyttö + eye-trackerilla (?)
Ajattelin vain, kun mainitsit videolla että päätä voi kääntää VR laseilla nähdäkseen sivuille, kuten IRL, niin eikö samaan päästä myös kolmella näytöllä kuten alla olevassa kuvassa?
1653649429178.png

Itse en ole päässyt kokeilemaan kumpaakaan, VR-laseja tai tripla-näyttöjä, ajosimuilla niin en tiedä omakohtaisesti miten nuo eroavat.

EDIT: ajattelin että pääsisikö kolmella näytöllä lähelle vastaavaa kokemusta kuin VR-laseilla. Itsellä kun on silmälasit (moniteho) ja isot erot taittovoimakkuudessa linssien välillä sekä taipumusta matkapahoinvointiin, niin en oikein usko VR:n soveltuvan minulle :cry:
 
Viimeksi muokattu:

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 578
EDIT: ajattelin että pääsisikö kolmella näytöllä lähelle vastaavaa kokemusta kuin VR-laseilla.
Yksiselitteisesti, ei pääse.

Se mitä videoilla näkyy kaapattua pelikuvaa ei valitettavasti kerro sitä, mitä laseilla oikeasti näkyy. Näytöillä vastaavaan kolmiulotteisuuteen ja tilanhallintaan ei päästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 158
Yksiselitteisesti, ei pääse.

Se mitä videoilla näkyy kaapattua pelikuvaa ei valitettavasti kerro sitä, mitä laseilla oikeasti näkyy. Näytöillä vastaavaan kolmiulotteisuuteen ja tilanhallintaan ei päästä.
Tämä pitää paikkansa kolmiulotteisuuden ja "siellä olemisen tunnun" osalta. Triploilla saadaan kuitenkin joitakin VR:n etuja yksittäiseen näyttöön verrattuna, kuten sivulle vilkuilu päätä kääntämällä ja ääreisnäön hyödyt, kuten vauhdintuntu yms.

Kyllähän esim tuo Boosted Median 3x65" Oled setuppi on varmaan aika makea käytännössäkin:

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
633
Eniten tuossa vr ja iracing kombossa vituttaa se, että välillä unohtaa sen että naapuri saattaa ajaa sillä single 21 tuumaisella näytöllä. SR ei nimittäin tykkää siitä unohduksesta. :D
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 584
Viestejä
4 191 454
Jäsenet
70 773
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom