Video: Ensituntumat Steam Deck -tietokoneesta

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 205


Diizzel kirjoitti uutisen/artikkelin:
Valve julkisti Steam Deck -tietokoneen reilu vuosi sitten ja ensimmäisten ennakkotilaajien käsiin laitteet saapuivat kuluvan vuoden helmikuussa. Nyt tietokone on saapunut myös io-techin toimituksen haltuun ja uusimmalla YouTube-videolla otamme ensituntumat laitteesta.



Videolla puramme Steam Deckin pakkauksestaan, tutustumme pakkauksen sisältöön ja ulkoisesti itse laitteeseen ja lopuksi kokeilemme myös muutamia Steamin pelikirjastosta löytyviä pelejä ja kertaamme ensitunnelmat, mitä laite nopeassa kokeilussa onnistui herättämään.

Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!

Katso video YouTubessa

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 309
Hieman naurahdin, kun pelit laitettiin pyörimään tuolle kovaa soivalle random taustamusiikille sen sijaan, että olisi kuullut miltä itse laite kuulostaa pelatessa tai vaikka hieman sitä miltä sen kaiuttimet kuulostaa. Nyt jäi hieman ontoksi.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 701
Mielenkiintoinen laite kyllä. Toivottavasti saamme jatko-osan jossa Oskari pelaa Cyberpunkkia ulkona luonnossa ihan vaan koska se on nyt mahdollista.
 

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 205
Hieman naurahdin, kun pelit laitettiin pyörimään tuolle kovaa soivalle random taustamusiikille sen sijaan, että olisi kuullut miltä itse laite kuulostaa pelatessa tai vaikka hieman sitä miltä sen kaiuttimet kuulostaa. Nyt jäi hieman ontoksi.
Valitettavasti tuohon ensituntumavideolle ei tosiaan nyt tuuletinääniesimerkkejä tullut, sillä mun paidan kauluksessa ollut mikki ei käytännössä poiminut tuulettimen ääntä yli vieressä hurisevien studiovalojen tuuletinten ainakaan alkupään testipeleissä, minkä lisäksi mikrofonin akku valitettavasti loppui kesken pelien testaamisen mun huomaamatta.

Kaiuttimet Steam Deckissä on kokoluokassaan ihan hyvät ja erityisesti tarvittaessa aika äänekkäät. Tuuletin puolestaan on raskaammissa peleissä varsin selvästi korviin kuultava ja kokoluokalleen tyypilliseen tapaan aika korkeataajuuksinen ja hieman "vinkuva" kovemmilla pyörimisnopeuksilla. Ottaa myös aika selviä nopeampia pyörähdyksiä aina välillä. Peittyy kuitenki kohtalaisen hyvin peliääniin, mutta ei jää vieressä olevilta huomaamatta, jos sattuu pelaamaan kuulokkeet korvilla. Kevyemmässä rasituksessa pysyy sit ymmärrettävästi hiljasempana.

Edit: Videon tekemisen jälkeen on tullut nopeasti kokeiltua muun muassa Death Stranding -peliä joka saa kyllä tuulettimen hurisemaan hyvinkin selvästi ja hiljaisessa huoneessa on mun korvaan jopa hieman häiritsevä. Jos toisaalta sitten keskittyy peliin ja lyö vähän peliaudiota päälle, niin ei se samalla tavalla enää häiritse.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
743
Noita tuulettimia on kahta eri mallia. Suurinosa tulee Deltan valmistamalla tuulettimella joka ”harrastaa” tuota ininää. Toinen tuuletimalli on huomattavasti parempi mitta näiden saanti on tuuripeliä.
Itse tilasin uuden tuulettimen iFixitiltä ja onneksi sieltä tuli vielä tuota parempaa mallia, ei häiritse enää ininät (alkuperäinen tuuletin oli aivan karsea).
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 407
Hieman naurahdin, kun pelit laitettiin pyörimään tuolle kovaa soivalle random taustamusiikille sen sijaan, että olisi kuullut miltä itse laite kuulostaa pelatessa tai vaikka hieman sitä miltä sen kaiuttimet kuulostaa. Nyt jäi hieman ontoksi.
Ei kait nyt videon välityksellä saa siitä juurikaan kuvaa miltä laitteen kaiuttimet kuulostaa oikeasti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 309
Ei kait nyt videon välityksellä saa siitä juurikaan kuvaa miltä laitteen kaiuttimet kuulostaa oikeasti.
Joo eihän sitä saa, mutta siltikin omaan makuun olisi toiminut paremmin kuin tämä ratkaisu jos olisi tarkoituksella tehty, mutta siitähän tässä ei ollut kyse kuten Diizzel avasi huomattavasti laajemmin kuin oletin jonkun viestiini vastaavan :)
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
33
Mikä Protonin versio Steam Deckissä on?

Linuxin Steam clientissa on useita Proton versioita käytettävissä, itselläni 9 versiota , 3.7-8 versioon 7.0-3 sekä Proton Exprimental.

Oma kokemukseni on että Proton 7 paransi huomattavasti yhteensopivuutta, muutama suosikki peli toimii Proton 7:lla hyvin kun aiemmin ei mitenkään.

https://www.protondb.com/ voi tarkistaa miten omat pelit toimii ja kokeilla käyttäjien kertomilla Proton-asetuksilla.

Kyllähän noissa pelien toimivuudessa on hirveän isoja eroja, esim. Flatout2 on toiminut HYVIN aina kun taas huonommin koodatut ei sitten alkuukaan.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
743
Mikä Protonin versio Steam Deckissä on?
Mukana on aina uusin virallinen Proton versio + experimental.

itse käyttänyt aina customoitia Proton-GE:tä jossa laajenpi tuki koodekeille (auttaa mm välivideooden yms kanssa)
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
140
Kyllähän noissa pelien toimivuudessa on hirveän isoja eroja, esim. Flatout2 on toiminut HYVIN aina kun taas huonommin koodatut ei sitten alkuukaan.
En nyt ihan noinkaan sanoisi että "huonommin koodattu" jos ei toimi. Aina siihen tulee pientä epävarmuutta jos konvertoidaan käskyt toiselle rajapinnalle.

Logiikka voi myös käyttäytyä eri tavalla. Hyvä esimerkki on kun windows team fortress 2 palvelimella saa 1hp:n enemmän pienestä hp pakkauksesta verrattuna linux palvelimeen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 443
Viestejä
4 199 592
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom