Vianetsintää edullisesti - ostamalla itse vehkeet vai?

Liittynyt
26.07.2019
Viestejä
1 085
Mietin tässä, että jos vastaan tulee ehkä-viallisia komponentteja, niin onko halvempaa ostaa itse jotkin testilaitteet, kuten virtalähdetesteri, vai lähettää komponentteja jollekulle, jolla on laitteet?

Skenaario on vaikea erityisesti, jos ei pysty rajaamaan vikaa tarkasti ilman testilaitteita.

Ideoita?

Tulee ainakin aika kalliksi, jos jokaista komponenttia kohden pitäisi olla aina toinen "vara-komponentti". Tällöin siis pitäisi olla käytännössä kaksi samanlaista tietokonetta.
 
Ensimmäisenä pitää varmaan olla sen verta hyvä koulutus ja/tai tietotaito että tietää mitä on tekemässä.

Jos ei oikeasti ole jo osaava tyyppi, niin todennäköisesti halvimmalla pääsee kun ei viallisia osia edes hommaa tai heittää kierrätykseen.

On kuitenkin aika erikoisosaamista alkaa ainakin esim emolevyjä/kortteja yms diagnosoimaan ja korjaamaan

Lisäksi kysymyksen asettelu on puutteellista

Olettaen että taidot olisi, niin riippuu että lähettääkö yhden osan vuoteen vai onko sata vuodessa, että mikä on halvinta

Tuskin kukaan ammattilainen ainakaan alkaa postitse tulevia osia alle 50€ + kulut analysoimaan

Mielestäni siis älytön homma taloudellisesti, jos harrastaa haluaa niin sitten ostaa käytetyt vehkeet ja opettelee sähköturvallisuuden perusteet ja mitä edes itse saa tehdä jos meinaa eteenpäin myydä
 
Multitronicilla on ainakin ilmainen vianselvitys. Pari kaveria on roudannut koneen tuonne ongelmien selvitystä varten ja ihan hyvää palvelua ollut.

Jos on vain yksi pelikone, jota päivittelee, niin aika turhaa hankkia iso kasa varakomponentteja kaiken varalta. Jos enemmän harrastelee ja vaikka kokoaa käytetyistä osista koneita, niin silloin on hyvä olla mahdollisuudet testata komponentteja.

Tosin näyttikset ovat itselläni olleet paikoin surullisen vikaherkkiä. Integroitu näytönohjain on aika kova sana vianselvitykseen tai väliaikaiseen käyttöön esim. takuuvaihdon ajaksi. Pari viikkoa sitten olisi myös kaivannut jotain testipenkkiä, kun testasin yhtä toista näytönohjainta. Oli vähän nihkeää repiä ainoasta koneesta päänäyttis pois ja järjestellä kaapelit uusiksi.
 
Mutta tässä tosiaan katselin, että jos maksaa huoltofirmalle, niin testaamiseen menee aika nopeasti rahat, joilla ostelee virtalähdetesterit ja vaikka toisen virtalähteen.

Silti keskitetyn testipaikan käyttäminen on resurssitehokkaampaa.

En ymmärrä, miksi yrityksen kannattaa antaa ilmaista testipalvelua, mutta toisaalta sen hinnan palveluna pitäisi olla minusta enemmän luokkaa 10-20e/h eikä 35+e/h.

Tällöin palvelua voisi käyttää vaikka pari kertaa vuodessa.

Mutta on esimerkiksi älytöntä, että maksat 50e yhden osan testaamisesta, jos sinun setupin arvo on vaikka 150e, Siitä voisi kuitenkin maksaa 20e. Erityisesti, jos on veikannut ongelmakomponentin hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta tässä tosiaan katselin, että jos maksaa huoltofirmalle, niin testaamiseen menee aika nopeasti rahat, joilla ostelee virtalähdetesterit ja vaikka toisen virtalähteen.

Silti keskitetyn testipaikan käyttäminen on resurssitehokkaampaa.

En ymmärrä, miksi yrityksen kannattaa antaa ilmaista testipalvelua, mutta toistaalta sen hinnan palveluna pitäisi olla minusta enemmän luokkaa 10-20e/h eikä 35+e/h.

Tällöin palvelua voisi käyttää vaikka pari kertaa vuodessa.

Mutta on esimerkiksi älytöntä, että maksat 50e yhden osan testaamisesta, jos sinun setupin arvo on vaikka 150e,
Käytännössä mikään yritys ei tee kannattavaa liiketoimintaa, jos tuntilaskutus on luokkaa 10-20e/h. Työntekijän palkka, liiketilan kulut, testilaitteet jne kaikki pitäisi kuollettaa jollain pois. Mikäli puhutaan puhtaasti huoltofirmasta siis, eikä kauppiaasta joka voi ajatella että halvalla huollolla pidetään asiakkaita talossa muuten. Erikseen sitten pimeänä tekevät tai muut pelle-pelottomat, jotka voi tehdä puoli-ilmaiseksi.
Puhuttaessa tuollaisista tuntilaskutushinnoista ollaan kyllä niin irrottauduttu tästä todellisuudesta kun voi olla.
 
Käytännössä mikään yritys ei tee kannattavaa liiketoimintaa, jos tuntilaskutus on luokkaa 10-20e/h. Työntekijän palkka, liiketilan kulut, testilaitteet jne kaikki pitäisi kuollettaa jollain pois. Mikäli puhutaan puhtaasti huoltofirmasta siis, eikä kauppiaasta joka voi ajatella että halvalla huollolla pidetään asiakkaita talossa muuten. Erikseen sitten pimeänä tekevät tai muut pelle-pelottomat, jotka voi tehdä puoli-ilmaiseksi.
Puhuttaessa tuollaisista tuntilaskutushinnoista ollaan kyllä niin irrottauduttu tästä todellisuudesta kun voi olla.

Mutta miten testaat 150e arvoisen setin sitten vai lentääkö se roskiin, vaikka vika olisi helppo tai sitä ei edes olisikaan?

Hyvin hinnoitellun testipalvelun voisi ajatella kerryttävän suhteessa enemmän asiakkaita, joten matala tuntikorvaus korvautuu asiakkaiden kasvaneella määrällä.

Vaihtoehto on siis, että kukaan ei osta palvelua, koska se on liian kallis?

Toisaalta, yritykselle, joka myy myös komponentteja, voisi olla houkuttelevaa tarjota takuuajaksi ilmaista testipalvelua paikan päällä. Edellytyksenä on, että on ostanut komponentin yritykseltä ja että testitapauksia on kohtuullinen määrä per vuosi (esim. 1-3). Luulen, että tuo voittaisi kaikki asiakkaat myös komponenttiostoksille, koska yritys tarjoaisi tämän kevyt-takuun.
 
Viimeksi muokattu:
Tietokonehuoltoja on maa täynnä. Voit katsella heidän sivuiltaan, että mitä maksaa mikäkin palvelu.
 
Mutta miten testaat 150e arvoisen setin sitten vai lentääkö se roskiin, vaikka vika olisi helppo tai sitä ei edes olisikaan?

Hyvin hinnoitellun testipalvelun voisi ajatella kerryttävän suhteessa enemmän asiakkaita, joten matala tuntikorvaus korvautuu asiakkaiden kasvaneella määrällä.

Vaihtoehto on siis, että kukaan ei osta palvelua, koska se on liian kallis?
Ei se asiakkaiden määrä korvaa yhtään mitään, koska se työntekijä ei pysty samaan aikaan sen enempää tekemään, vaan silloin pitäisi palkata toinen työntekijä ja kulut kasvavat sen seurauksena jne. Lisäksi asiakasvirta pitäisi olla niin tasainen, että töitä olisi koko ajan, koska palkka työntekijälle, vuokra, vakuutukset jne on maksettava oli niitä asiakkaita tai ei.
Ainoa vaihtoehto asiakkaana tuollaisissa tilanteissa on ajatella laitteen käyttöarvoa, eikä realiarvoa. Onko laite niin hyödyllinen, että sijoitat rahaa sen korjaamiseen? Vai laitatko kierrätykseen ja hankit uuden. Tai sitten hankit itse osaamista, tietotaitoa ja laitteistoa ja huollat itse koneesi.
 
Niin no toki tämän helpoin muoto on "lainaa kaverilta", mutta se paisuu yli, kun testaajia alkaa olemaan jonoksi asti.

Kirjastoon yhteiskäyttöinen virtalähdetesteri, RAM-testeri, ...?
 
Viimeksi muokattu:
Niin no toki tämän helpoin muoto on "lainaa kaverilta", mutta se paisuu yli, kun testaajia alkaa olemaan jonoksi asti.

Kirjastoon yhteiskäyttöinen virtalähdetesteri, RAM-testeri, ...?
Eikö tämä olisi sinulle oikea paikka aloittaa kun olet kiinnostunut. Ostat laitteet, kevytyrittäjäksi rupeat ja sitten mielestäsi sopivalla tuntihinnalla vianselvitystä.
 
Jossain se raja tulee tosin vastaan. Pitää olla melko kallis virtalähde esim., jos aikoo analysoida sen komponenttitasolla. Siis jos ammattilaisen taksa on 50e+/h.

Entä missä menee raja, että kannattaa tutkia vanhan vikaa vs rakentaa uusi?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 308
Viestejä
4 534 503
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom