Vetokoukut ja kevytkärryt

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Pitäisi tollanen asentaa. Kokemuksia itse asennuksesta ja ebayn koukuista?

Skoda Superb II 4/5-Tür Anhängerkupplung starr+ES 13p ABE | eBay

Steinhoffin pitäisi olla ok merkki. Hinta huomattavasti edullisempi kuin suomesta ostettuna.

Mallikohtaisena myyvät, mutta meneekö tämä nyt ihan noin, että tuossa sähkölootassa on tarvittava tekniikka huomioimaan peruutustutkan ja lisäksi varmaan ajonhallintajärjestelmät toimivat jotenkin eri tavalla jos kärry perässä? Ei tarvita mitään ohjelmointia itse auton softaan? Eniten ehkä mietityttää jos ei saa noita sähköjä 100% toimimaan eli vaikka peruutustutka ei mene pois päältä kärryn ollessa perässä tai sitten tuo kiinteä koukku osuu tutkaan niin, että se huutaa aina peruuttaessa. Irroitettava koukku maksaa yli 100€ enempi toki sekin on halpa suomi hintoihin verrattuna, mutta ei ole muuta tarvetta kuin tuo, että jos alkaa tutka huutaa koukusta.

Joskus 10v sitten olen yhden koukun asentanut ja se oli todella helppo homma, mutta tässä pitäisi ottaa puskuria irti ja sähköjohtoa saa vedellä ja kytkeä huomattavasti enemmän, mutta eiköhän se onnistu.


Samalla pitäisi hankkia joku kevytkärry. Käytettyjä tosi huonosti liikkeellä ja hinta kova uusiin verrattuna. Tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona: JT-TRAILER 350K Lava 350x150x50 2019 - MYYNTI; SEINÄJOKI, LAHTI, NURMIJÄRVI, YLÖJÄRVI, VANTAA, OULU, PAIMIO, VIITASAARI, KUOPIO, URJALA, IISALMI, JOENSUU - Kuljetuskalusto - Nettivaraosa 300€ halvemmalla saisi pienemmän: JT-Trailer lava 1500x3000x350 perävaunut, 2018 - Nettikone mutta vaikka nyt tarvetta ei ole isommalle niin ajattelin, että kai se nyt kannattaa ennemmin maksaa 300€ kuin kirota myöhemmin ettei tullut silloin ostettua isompaa.

Kokemuksia löytyy aika paljon netistä ja laidasta laitaan. Toiset haukkuu ihan paskaksi ja toiset kehuu. Aika hyvin nuo taitaa tehdä kauppansa ja on ollet markkinoilla jo pitemmän aikaa, että jos olisi aivan susi paskaa niin eiköhän olisi merkki kuollut pois. Tulee ihan satunnaiseen käyttöön niin oletan tuon kestävän oikein hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Pösöön kyselin koukkua ja hankalin homma on kuulemma ottaa muovit irti tieltä. Puskuri on sitä mallia, että tulee reilusti "pukamat" pitkälle sivuille ja suht ylös. En muista miten tuossa Skodassa nuo muovit menee. Muuten varmaan aika plug and pray asennus (puhdas mutu).

Nuo kärryt näyttää ihan asiallisilta, 150 cm leveys on hyvä. Mulla on 900 euron hintaan tarjouksessa myyty kuomullinen bauhausin "small" kärry. En olisi muuten ostanut pientä, mutta alle tonnin kuomun kanssa oli riittävän hyvä diili. Kyllä tuohonkin menee rakennuslevy kokonaisena, mutta tiukkaa on. Leveys siis 120-130 cm lavalla. Muilta osin "pieni" kärry on ollut ihan riittävän iso vaikka rakennusjätettä yms. on tullut kärrättyä. Lautojen kuskaamiseen täyspitkinä toki pidempi kärry irrotettavalla etulevyllä olisi luksusta. Yleensä otan Starkin ilmaiskärryn lainaan lautoja varten. Kiinnityslenkkien määrää ja sijaintia en noista sun ehdokkaista katsonut, ne tietysti ovat suht tärkeitä (toki kuomu vähentää hieman tarvetta, jos jotain ihan höttöä kuljettaa).

e: Perhana, alkoi kärrynvaihto kuumottelemaan kun katselin noita. Pituus, kippi ja irrotettava etulevy :tup:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Viime kesänä katselin kärryjä ja JT-trailer on "huonommin tehty". Sitä ostetaan hinnan takia ja business jatkuu.

JJ-trailer on paremmin tehty, silti edullisempi kuin "laatumerkit". A-trailer myi niitä hyvään hintaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Tarkoitatko huonommin tehdyllä materiaalipaksuuksia vai ihan valmistustekniikoita ja -jälkeä? Jäljellähän tuollaisessa vehkeessä ei ole paljoa väliä, kunhan kestää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
191
"Yleensä" koukun sähkösarjan koodaus tarvitaan. Voi olla, että toimii ilmankin... Tarkista, onko tuossa pistorasiassa mikrokytkin, joka sammuttaa peruutustutkan kun kärryn pistoke on kytketty

Edit: on siinä tutkan poiskytkentä: Einparkhilfen Abschaltung > Ja
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Ok, kiitos. Eipä tuo pulttikasaus ainakaan Bauhausin rimpulassa (Etusivu - Betanet) kovin paljon menoa haittaa. Toki nuo edellä mainitut kärryt ovat paljon isompia eli huonot puolet korostunee. Harvoin toki minulla mitään oikeasti raskasta kyydissä on, kun kärryn kantavuus on mitä on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Koukku laitettu tilaukseen. Pakko se on kai itse katsoa ensin mitä tulee. Vien amikseen räpellettäväksi sitten jos ei omin kätösin asennus onnistu.

Viime kesänä katselin kärryjä ja JT-trailer on "huonommin tehty". Sitä ostetaan hinnan takia ja business jatkuu.

JJ-trailer on paremmin tehty, silti edullisempi kuin "laatumerkit". A-trailer myi niitä hyvään hintaan.
200€ kalliimpi kuin JT JJ-Trailer 3500L 2019 - Kuljetuskalusto - Nettivaraosa. Pitää pohtia tuota vielä. Tosin JT:n saa hakea Seinäjoelta asti jos meinaa tuohon hintaan saada. Jälleenmyyjillä 200€ kalliimpi hinta. JJ:tä näyttää olevan lähempänäkin. Muuten vaikuttaa hyvinkin samankaltaisilta kärreiltä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Koukku laitettu tilaukseen. Pakko se on kai itse katsoa ensin mitä tulee. Vien amikseen räpellettäväksi sitten jos ei omin kätösin asennus onnistu.



200€ kalliimpi kuin JT JJ-Trailer 3500L 2019 - Kuljetuskalusto - Nettivaraosa. Pitää pohtia tuota vielä. Tosin JT:n saa hakea Seinäjoelta asti jos meinaa tuohon hintaan saada. Jälleenmyyjillä 200€ kalliimpi hinta. JJ:tä näyttää olevan lähempänäkin. Muuten vaikuttaa hyvinkin samankaltaisilta kärreiltä.
Kalliimmat kärryt on yleensä hitsattuja rungoltaan, tässä luokassa JJ on edullisimmasta päästä ellei edullisin. Jälleenmyyntiarvokin pysyy paremmin (vaikka käytettyjen hinnan perusteella peräkärryt on tehty jalometalleista). Toinen vaihtoehto on ostaa suoraan tehtaalta kakkoslaatua, viat on monesti kosmeettisia tai itse korjattavissa helposti. Hinta kuitenkin satasia halvempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Mikä mielipide muuten täällä on matalasta vai korkeasta laidasta. Korkea parempi jos jotain klapikuormaa kuljettaa tai muutenkin korkeampaa tavaraa kun nousee kuomikin ylöspäin. Toisaalta taas sivulta vittumaisempi nostella tavaraa kun korkea laita.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Itsellä on nyt 5v ollut JJ 3300m korkeilla laidoilla ja korkeammalla kuomulla. Ainoa vika mikä ollut niin akseli söi laakereita kuin puuroa. Mutta JJ.llä on erinomainen takuu sain uuden akselin vaikka kärry oli 4.5v vanha. Uusi akseli on paksummasta materiaalista tehty ja napakin on laadukkaammilla laakereilla mitä tuli tutkittua.

Edit.. Noi korkeat laidat on välillä sivulta lastatessa hankalat mutta niiden kanssa oppii elämään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Mikä mielipide muuten täällä on matalasta vai korkeasta laidasta. Korkea parempi jos jotain klapikuormaa kuljettaa tai muutenkin korkeampaa tavaraa kun nousee kuomikin ylöspäin. Toisaalta taas sivulta vittumaisempi nostella tavaraa kun korkea laita.
Tuoretta koivuklapia kun laittaa kärryyn, riittää se 20cm laita jos halutaan pysyä painorajoissa. Korkea laita on lähinnä hyvä heinälle/risuille tms. kevyelle ainekselle. Imo pääsääntöisesti matala laita on kätevämpi, omaan tuli 35cm korkea ja sekin välillä on tuntunut turhan paljolta. Mutta paljon riippuu siitä, mitä kuljettaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Pelkäsin aluksi noita Bauhausin kärryn matalia laitoja, mutta hyvin on tavarat saatu kyytiin. Jätesäkkejä olisi toki mahtunut korkeampien laitojen sisään enemmän, mutta nykyinenkin on raskaampien esineiden sivulastauksen osalta ihan ”riittävän” korkea. Jos tietää kärräävänsä paljon tilaa vieviä kevyitä romuja, niin sitten korkealaitainen. Muuten kannattaa valita ”sopiva”.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
254
Hyvä ketju! Itselläkin kuomukärryn osto tänä kesänä edessä ja vinkkejä otetaan vastaan, uusia katsellut kun tuntuu käytetyt maksavan paria satasta vajaa uuden hinta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
792
Itselläni ollut jo monta vuotta tälläinen JC33L kärry: JC-Trailer peräkärryt, tekniset tiedot

Hintaa oli se reilu tonni, mutta on kyllä kestänyt ja pysynyt hyvässä kunnossa. Lavalla pituutta ja leveyttä sopivasti, niin mahtuu gyproc levyt kyytiin. Kuomua ei ole kun en ole raaskinut ostaa, ehkä jossain vaiheessa...
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Mulla on tommonen JT-trailerin pitkä kuomullinen kärry ollut muutaman vuoden, eikä ole kyllä pahaa sanottavaa. Painoa on kyydissä ollut aina about se maksimi tai ylikin, joskus toki tyhjänäkin vedellyt. Tuon pulttirungon ymmärtääkseni huomaa jonkinlaisena vatkaamisena suuremmissa nopeuksissa, mutta en ainakaan 100kmh vauhdissa ole moista havainnut.

Vetoauto muuten varmaankin vaikuttaa tuohon käytökseen myös. Itsellä VW passat ja V70 vetänyt moitteetta.

Muoks - Lisätään vielä sen verran, että aika paljon on tuota tullut vedeltyä, ehkä joku 10tkm.
 
Viimeksi muokattu:

Persu S.A. Naali

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
295
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
120
"elmon" linkkaama JT-trailer on pihamaalla ja omakotitaloasujalle passeli. Aikanaan samoja asioita pohdin ja vanhat Muulit yms. käytetyt ihan järkyttävissä hinnoissa. JT-trailer ja JJ-trailer näyttäisi kuvien perusteella olevan ihan täsmälleen sama kärry. En ostaisi tämän mallisia ammattikäyttöön, mutta nimenomaan satunnaiseen käyttöön sen ostinkin. Käyttöikä ei tule olemaan yhtä pitkä kuin esim. Muuli Prolla, mutta hinta vs. koko vs. käyttö kallisti valinnan halvempiin. Käytän kuomua roskien ja romujen vientiin, ruohonleikkureiden ja mönkkärien kuskauksiin, polttopuun kuljetuksiin yms., siihen ok. Ammattimaiseen käyttöön toisentyyppinen kärry.

+ Paljon tilaa pieneen hintaan. Sisäkorkeus melkein koko alalta 150 cm
+ Ei pressujen kanssa leikkimistä. Ihan parhautta.
+ Korkeat laidat. En ole korkeudesta vielä mitään huonoa puolta löytänyt.
+ Kippi kaasujousilla
+ Tilava kuomu
+ Etu- ja takalaita kääntyvät
+ Suhtkoht kevyt vetää koko huomioiden
+ Leveyden ja kuomun takia helppo peruutettava -> lokarit näkyy peileistä

+/- Samat Knottin surkeat navat kuin muissakin. Laakeroinnit ovat henkilöauton renkaisiin verrattuna ihan naurettavat. Tosin koko napa maksaa sitten sen 50e, mutta silti...
+/- Vie tilaa pihamaalta. Pituutta se viisi metriä ja leveyttäkin parisen metriä

- Huonot lukot kuomussa ja laidoissa; ovat ns. lavalukkoja eivätkä vastakappaleella olevia. Vaikuttaa kestävyyteen ja käyttöikään
- Vähän sidontalenkkejä vakiona, tosin ne maksavat vain kympin kpl, mutta itse pitää lisätä
- Laidoissa ei ole pokkausta, joka tarkoittaa, että ovat rempulat. Kuomukärryssä tämä ei haittaa, mutta jos käyttö olisi ilman kuomua niin asia olisi eri
- Kasattu pulteilla, ei hitsattu. Rempulampi rakenne
- Vain sähkösinkitty. Sähkösinkittyä ei mielestäni kannata ostaa mikäli ajelet hiekkateillä. Sinkkikerros on murto-osa kuumasinkitystä -> alkaa ruostumaan nopeammin
- Kuomu on painava. Kuomu painaa todella paljon ja sen huomaa myös sitä ylös nostettaessa. Käy testaamassa etukäteen, jos kärryä tulee käyttämään joku vähän heiveröisempi neitonen. En ole edes yrittänyt ottaa kuomua paikaltaan, ei taida yksin onnistua...
- Kuomun sivumitta on pitkä -> talvella pitää lumia tiputella katolta ettei pullistu sivulta
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
JJ-trailer, 3000 korkeilla laidoilla, kipillä ja kuomulla (jaxal).

Hyvin on toiminut sen nelisen vuotta. Ainut mikä häiritsee on se, että olisi pitänyt ottaa se 3,5 m pitkä versio. Kuomun lukot tosiaan on rimulat ja vakiona kiinnityspisteet ovat vähäiset. Kiinnityspisteet eivät todennäköisesti olisi muutenkaan osunut kohdalle ja mieluusti tein itse sopiviin kohtiin.

Kesäisin tulee vedettyä melkein joka viikonloppu lähellä maksimipainoa. Käytän kärryä moottoripyörän kuskaamiseen ja sen mukaan lisännyt kiinnityspisteet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Kyllä ne laakeritkin noissa ihan kohtuullisesti kestää kunhan vaan uuden kärryn / uuden navan ottaa ensimmäisen 500km jälkeen auki ja tarkistaa, että rasvaa on kunnolla ja säätää oikeaan kireyteen / välykseen. Jos tuon jättää tekemättä niin taatusti menee nopeasti kun tehtaalta noiden välykset voi olla ihan mitä sattuu pienen asettumisen jälkeen. Muutenkin tuollainen tavallinen kartiolaakeri yleisimmin menee ennen aikojaan ihan vain siksi, että se on vedetty joko liian kireälle tai jätetty liian löysään.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Itselläni on jj.ssä jaxali ja ei ole painunut tietty talvisin tönin päältä lumia pois:)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Kyllä ne laakeritkin noissa ihan kohtuullisesti kestää kunhan vaan uuden kärryn / uuden navan ottaa ensimmäisen 500km jälkeen auki ja tarkistaa, että rasvaa on kunnolla ja säätää oikeaan kireyteen / välykseen. Jos tuon jättää tekemättä niin taatusti menee nopeasti kun tehtaalta noiden välykset voi olla ihan mitä sattuu pienen asettumisen jälkeen. Muutenkin tuollainen tavallinen kartiolaakeri yleisimmin menee ennen aikojaan ihan vain siksi, että se on vedetty joko liian kireälle tai jätetty liian löysään.
Ei vaan ole noissa uusissa kartiorullalaakerit vaan ns. kompaktilaakerit joita ei kiristetä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Ebay myyjä oli laittanut viestiä, että myi ei oota ja palautti rahat.

Tästä masentuneena tuhtasin hetken googlella ja löytyi romikselta alkuperäinen irroitettava koukku sähköillä 250€:llä.

Lisäksi vielä tuubi pelasti ohjeilla (juuri alkuperäissiin sähköihin):

Jotta eiköhän tästä tule kunnialla selvittyä. OBD palikka pitää vielä hommata niin saa kerrottua autolle jotta siellä on koukku. Suurin pelko itselläni oli nuo sähköt noissa universaaleissa kiteissä kun hirmunen läjä johtoja ja kaikki ohjeet epäselviä niin etukäteen osannut yhtään sanoa mitä mihinkä kiinni.

Sitten vielä kärryarpajaiset. Kitoshilta tulikin hieno arvostelu JT:stä. Uskoisin, että sillä mennään tämän hetken tiedon mukaan. Tulee niin sunnuntaikäyttöön, tässä 4v sinnitellyt jo ilman koukku ja lainannut pakua tai vetoautoa jos ollut tarve. Nyt pitäs saada pojan crossaria säännölisesti kuljetettua niin pakko investoida...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Olen asentamassa Citroen C3 vm. 2016 vetokoukkua. Vetokoukun mukana tuli yleismallinen sähkösarja relelaatikolla.
Eikö signaalit valoille voi ottaa ihan turvallisesti takavaloilta? Auton sähköt ei pitäisi seota siitä.
Mistä 12 V:n jännite kannattaa ottaa? Suoraan akulta vai jostain sulakerasiasta? Johtosarjan mukana tuli oma sulakerasia.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
Itse joskus tein Audiin siten että suoraan akulta sulakkeen kautta 12 v ja takavaloilta releiden kautta valot. Yritin kyllä suoraan ryöstää eka takavaloilta mutta auto herjasi kokoajan et joku lamppu olisi palanut.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Olen asentamassa Citroen C3 vm. 2016 vetokoukkua. Vetokoukun mukana tuli yleismallinen sähkösarja relelaatikolla.
Eikö signaalit valoille voi ottaa ihan turvallisesti takavaloilta? Auton sähköt ei pitäisi seota siitä.
Mistä 12 V:n jännite kannattaa ottaa? Suoraan akulta vai jostain sulakerasiasta? Johtosarjan mukana tuli oma sulakerasia.
Eikös kaikissa uudemmissa sitikoissa ole jo Canbus väylä? Luultavasti herjaa jotain jos takavaloista nappaat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Eikös kaikissa uudemmissa sitikoissa ole jo Canbus väylä? Luultavasti herjaa jotain jos takavaloista nappaat.
Kyllähän tuo on väyläohjattu. Pitäisikö siis olla joku väylään tuleva palikka? Tuossa sarjassa on kyllä maininta, että toimii väyläohjatuissa autoissa vaikkei niitä kytketääkään väylään. Voisin tietysti kokeilla tuota ennen asennusta. Jos ei toimi, tilaan väylään tulevan sarjan.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
388
Paha kun on vaikea päättää minkälaisen kärryn sitä laittaisi. Mitä nyt tarjontaa tutkinut niin pidemmän päälle taitaisi kannattaa hankkia suosiolla hitsattu kärry. Vai olisikohan sillä kuitenkaan loppupelissä merkitystä? Lähinnä tulisi kärrättyä klapeja, rakennustarvikkeita silloin tällöin, jätteitä kaatopaikalle, hyvin harvakseltaan jotain huonekaluja tai muita isompia ostoksia jotka ei autoon mahdu. Kantavuushan noissa tulee joka tapauksessa vastaan hyvin äkkiä jos mitään raskaampaa yrittäisi kuljetella. Pituuden täytyy olla 3m tai vähän yli, että 6 metrisen tavaran saa kyytiin.

Parhaasta päästä taitaisi olla Majava M 5032 LJ jota saa noin 1500e ja sitten heikommasta päästä Bauhausin Large 1000e. Bauhauksen kärrystä puuttuu myös nokkapyörä. Hintaerolla saisi melkein kuomun halvempaan kärryyn. Sekin kyllä vituttaa jos kärry on rimpula ja lahoaa 10 vuodessa. Yksi vaihtoehto on vielä JJ-Trailer jossa hitsattu runko, kuomuineen noin 1700-1900e täällä päin. Näitä pyöritellyt eikä oikein valmista tule. Majava olisi ehkä kuitenkin ykkönen jos haluaa ikuisen kärryn. Siihen sitten kuomu joskus, mutta sillon hintaa on jo noin 2200e. Halvimman ja kalleimman erotuksen voisin käyttää johonkin hauskempaankin ellei siitä saisi jotain konkreettista hyötyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Bauhausin pienemmässä oli ainakin reiät valmiina, johon sai pistettyä Puuilon parin kympin nokkapyörän. Pienempi Bauhausin kärry on kestänyt hyvin sikaa, on sillä saatettu tuoda "riittävä" määrä soraa joskus :vihellys:
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
254
Vaunu vaikuttaa kiinnostavalta, yleisestihän IKH tarroilla olevat tuotteet ei nyt ihan paskoja ole. Oliko kukaan kysynyt hintaa 325 pitkälle vaunulle?

Onkos muuten techiläisillä kokemuksia lumikelkkojen kuljetuksesta? Riittääkö esim 325cm vai olisiko hyvä olla 350cm pitkä vaunu?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ei tämmönen mitään? PERÄVAUNU 350X150X35 750KG 1-AKS JARRUTON

Kuomullinen, hintaa alennettu. Saa myös asennettua sen nokkapyörän jälkikäteen.

PERÄVAUNU 325X150X40 750KG KUOMU 103CM

Satakunnasta alumiiniset, hinta kysyttäessä suoraan valmistajalta.
Perävaunutalo Viitala :: Etusivu
IKH kevyet kärryt tulevat Brentex:iltä virosta, ilmeisesti ihan laatutuotteita.

Tuossa sama kärry virosta vähän halvemmalla nokkapyörän kanssa, tuohon kun lisää rekisteröintikulut ja laivaliput, niin säästö ei ole kummoinen jos ei tuo samalla kärryllistä viinaa latviasta :D.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
368
Minäpä jaarittelen tähän omat kokemukseni. Oma kärryni on tuo Majava M 5032 LJ, jonka @Gameri mainitsi postissaan. Ostin sen 2007 ja silloin ainakin IKH myi tismalleen samaa kärryä omilla tarroillaan varustettuna. Hintakin täysin sama. Naapurilla oli tuo IKH, niin aika huolella noita verrattiin, mutta eroja ei löydetty. En tiedä onko kärry vielä sama kuin silloin. Respon kärryjä muistan myös katselleeni varteenotettavana vaihtoehtona.
Kokoluokka on ollut itselleni oikein sopiva. Menee tosiaan melko pitkä tavara kyytiin, kun etulaidan kaataa ja pistää kamaa aisan päälle. Pitkää tavaraa kuskatessa antaa arvoa myös niille tukeville laidoille, kun etu- ja takapäästä puuttuvat jäykistelaidat ja reunojen yli haluaisi kiristää vielä jonkun korkeamman tavaran. Leveyttä saa olla mielestäni tuo 150cm, sillä 120cm levyjä lavalle sitoessa, on ihan hyvä jos sinne reunoille jää vähän tilaa kuorman sitomiselle. Sisäpuolisia kiinnityslenkkejä tuossa oli alunperin liian vähän (4) ja niitä tuli lisättyä itse toinen mokoma, jotta erimuotoiset kuormat sai kiinni järkevästi. Liinatkin yltävät paremmin, kun siellä on välipisteitä, eikä tarvitse vetää aina päästä päähän lenkkejä.
Korkeista laidoista oli hyötyä etenkin aluksi, kun minulla ei ollut kuomua, vaan ainoastaan tukeva pressu, jonka kiristelin kuorman päälle kanneksi. Avokärry on mielestäni kätevämpi käyttää (poislukien muuttokuormat sateessa), mutta tuohon oli tosi vaikea löytää riittävän tukevaa raskaspeittoa, joka olisi mennyt reilusti reunojen yli joka puolelta. Kevyemmät peitteet kuluvat rikki muutamassa vuodessa. Kuomua käytettäessä kärry saa lisäpisteitä noista lokasuojista, joiden päältä seisten saa tuommoisen korkeammankin kuomun tyhjättyä lumesta ja jäästä.

Miinuksia tuo kärry saa lähinnä omasta painostaan. Mitä tukevampi kärry, sitä pienempi kantokyky. Lisäksi kärryä muille lainattaessa pitää muistaa heristää sormea ylikuormasta, etteivät lapa reunoja myöten täyteen hiekkaa, pihalaattoja tms. Silmämääräisesti yllättävän vähällä saa tuommoisen laajapohjaisen kärryn yli kantokykynsä.
Häiritsevää oli myös kippimekanismin antama liikevara rungon ja lavan välillä. Sen kitinän kuuntelu oli niin ärsyttävää, että laitoin itse liukupalat sinne väliin.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
388
Majava Group tainnut tehdä kautta aikojen kärryjä eri nimillä. Siinä on jarruttoman kärryn ominaisuudet aika hyvin kyllä tasapainossa mitä näitä vielä katsellut. Omapaino on alhainen 220kg jolloin kuormalle jää enemmän. Taitaa olla myös kevein hitsattu mitä löysin. Aivan halvimmissa pulttikasatuissa tekno/jt/ym trailereissa on laakerit ja akseli mitoitettu juuri ja juuri riittäväksi, kiinnityspisteitä vielä vähemmän ja materiaali vielä heikompaa, mutta onhan se hinta sitten sen 400-500e halvempikin. Sitten näissä hitsatuissa jj-trailereissa ei taas ole mitään parempaa kuin majavassakaan ja hintakin käytännössä sama ellei tehtaalta saa suoraan haettua jolloin säästää pari satasta. Respo, Aku jne pro mallit painaa sen 320kg+kuomu 60kg jolloin muutenkin surkeasta kantavuudesta lähtee pois vielä 100kg, mikä järki on jarruttomina tehdä tällaisia? Näissä ainakin osassa malleista oli sama runko mitä jarrullisessa joka selittää järeämmän rakenteen, mutta ainoa järkisyy hankkia tuollainen on vetää ylikuormalla. Eiköhän se pohdinta omalta osalta lopu tähän ja valinta on tehty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Mukavaa pohdintaa kärreistä.

Koukun sain asennettua pienten vastoinkäymisien kautta (piti tehdä uusi johtosarja kun vanhat oli romiksella saksittu poikki), mutta nyt on alkuperäinen irroitettava (paikalleen ruostunut XD ) koukku 150€:llä paikallaan jos ei lasketa omia tunteja... Loppuviimein taas se fiilis, että mitäköhän vittua tuli taas kitkutettua 4v ilman koukkua ja sama homma oli keväällä kun lohkolämppäri ja sisätilan pistoke löysi tiensä autoon...


Kärryn suhteen en ole kyllä yhtään viisaampi vaikka paljon kommentteja on tullut. Jotenkin koen sen tarpeen niin vähäiseksi, että vahivimpana on tämä törkeän halpa JT JT-Trailer LAVA 1500X3000X350 perävaunut, 2018 - Nettikone Vaikka osoittautuisi susipaskaksi ja tarvetta ilmenisi myöhemmin reilusti niin näiden arvo kun tuu vain ajan patinoimana nousevan niin ei tuosta montaa euroa jää tappiolle jos laittaa kiertoon ja ostaa sitten joskus paremman jos tarvetta. Uskoisin kyllä riittävän meikäläiselle ihan hyvin.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Paha kun on vaikea päättää minkälaisen kärryn sitä laittaisi. Mitä nyt tarjontaa tutkinut niin pidemmän päälle taitaisi kannattaa hankkia suosiolla hitsattu kärry. Vai olisikohan sillä kuitenkaan loppupelissä merkitystä?
Varmaan hitsattu aina parempi (tietysti hitsattujakin on markkinoilla ollut heikkolaatusia, esim saumat ruostuneet puhki), mutta toisaalta itellä on pari vuotta ollut käytössä pulttikasattu 150x300 Respo ja ihan hyvin silläkin kulkenut muuttokuormat, lautakasat ja romut kaatopaikalle. Kärryä tulee ehkä vuodessa vedettyä keskimäärin 10-15 kertaa max 40km matkoja enkä ainakaan ite oo keksinyt omassa käytössä mitään moitittavaa. Kärry on ihan yhtä jykevä kuin sen ekaa kertaa koukkuun kiinnittäessä eikä ruosteesta tietoakaan. Ehkä 10 vuoden päästä ollaan kestosta viisaampia, mutta se on sen ajan murhe se.

Ostaisin varmaan itse jonkun hitsatun ja kalliimman jos tarkotuksena olisi jatkuvasti vedellä jotain raskaita kuormia (lue: ylikuormaa) eikä jostain syystä halua sitten kunnon jarrullista laitosta, mutta harva yksityinen noilla kärryillä mitään pesukoneita/sohvia/mökin terassilautoja isompaa tavaraa vetelee. Se on jokaisesta itestä kiinni haluuko vetää toista tonnia sepeliä jollain jarruttomalla kärryllä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
197
@elmo

Mulla on toi JT. ihan hyvä perus roskien ja sohvien yms. kuskaamiseen. Polttopuut kulkee myös. Kaveri kuskailee samanlaisella mönkkäriä ja ei ole valittanut.

/edit: koukuista.

Kävin aikoinaan kysymässä korjaamolta mitä maksaa irroitettava koukku asennettuna. Ensinnäkin oi ihan saatanan ruma, joku kiinnike olisi jäänyt näkyviin ja hinta ihan posketon. No, Ebaysta irroitettava westfalia sähkösarjalla, kaverin autotallissa kiinni ja tietsikalla kerrottiin autolle että nyt koukku asennettu. Kaikki oli plug and play. Mitään ei näy kun koukku on irti, pistoke kääntyy myös piiloon. Hintaa jäi ehkä jotain 350 eur? en kyllä muista enää, siitä on jo muutama vuosi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
254
Tulevan taloprojektin ja ketjun innoittamana kävin lomailessani Pohjanmaan seudulla hakemassa oman JT traileri 330 pitkän suoraan tehtaalta hintaan 1490€.

Kärry tuntuu pikaisella kokemuksella oikein hyvältä, kärry on luonnossa melko iso ja ainoa havainto on että pyörät näyttää suhteessa kärryn kokoon aika pieniltä.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Kokemuksia pääkaupunkiseudun vetokoukkuja asentavista firmoista? Koukkupajaan on tarjouspyyntö lähetetty ja vaikuttaa asiansa osaavalta yritykseltä?

Kokemuksia jos on jakaa, niin kiitos etukäteen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Kokemuksia pääkaupunkiseudun vetokoukkuja asentavista firmoista? Koukkupajaan on tarjouspyyntö lähetetty ja vaikuttaa asiansa osaavalta yritykseltä?

Kokemuksia jos on jakaa, niin kiitos etukäteen.
Sen verran kalliilta kuulosti niiden tarjous omaan autoon että päädyin tilaamaan saksan ebaysta koukun 150 eurolla ja asensin itse. Hyvin on toistaiseksi toiminut.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Saksasta uittamaani pakuun päädyin asentamaan koukun itse, kun kaikki ( Koukkupaja, Länsiauto, Atoy ja pari pienenpää pajaa ) halusivat lähelle tonnin koukun asennuksesta.
Itse tehtynä kustannuksia tuli seuraavasti:

Koukku + johtosarja saksasta ( Transportsysteme24_de @ ebay.de ) posteineen kotiin noin 160 €
Koukun puhallus ja pulverimaalaus kaverilla 100 €
Asennus omassa hallissa noin 5 € ( jokunen nippuside, vähän kutistesukkaa ja sähköteippiä kului ).

Aikaa meni noin 3 tuntia, kun pudotti vanhan astinlaudan rungon pois ja laittoi koukun sekä johtosarjan kiinni.
Autossa oli optio koukulle, jolloin minun tarvitsi vain vetää johdot koukusta liittimeen ja yksi pysäköintitutkat käytöstä tiputtava piuha auton johtosarjaan hytin päälle.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
198
Tulevan taloprojektin ja ketjun innoittamana kävin lomailessani Pohjanmaan seudulla hakemassa oman JT traileri 330 pitkän suoraan tehtaalta hintaan 1490€.

Kärry tuntuu pikaisella kokemuksella oikein hyvältä, kärry on luonnossa melko iso ja ainoa havainto on että pyörät näyttää suhteessa kärryn kokoon aika pieniltä.

Herätellään vanhaa aihetta...

Oletko ollut tyytyväinen JT-kärryyn? Ajattelin hakea tehtaanmyymälästä 350 pitkän 50 laidoilla ja kuomulla.
En kyllä mistään löytänyt tuon omapainoa.
"
- Kokonaspaino 825 kg.

- Kantavuus 485 kg. (aksila 410 + vetoaisa 75 kg)
"

Tuosta se pitäisi jollakin matikalla laskea :smoke:.
 

NewB-66

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
173
Kärryn kokonaispaino 750 + aisapaino 75 = 825
750 - 410 = omapaino 340
Offtopic : tänään sattui vahingossa oman käyttöhuussin rekisteriote silmien eteen, kärrypainot : jarrullinen 450 kg:rofl:, jarruton 450 kg:rofl:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Herätellään vanhaa aihetta...

Oletko ollut tyytyväinen JT-kärryyn? Ajattelin hakea tehtaanmyymälästä 350 pitkän 50 laidoilla ja kuomulla.
Kaverilla on ollut tuollainen juuri vastaava kärry käytössä nyt reilun vuoden.

On kuskannut sillä mönkijää, rakennustarvikkeita ja välillä jopa salaojasepeliä sekä multaa, eikä se ainakaan vielä ole näyttänyt väsymisen merkkejä, vaikka kerran siinä oli päällä pyöräkuormaajan kauhallinen ( noin tonni ) sepeliä, kun kuskilla vähän lipsahti kauhan kallistus.

Sen mitä olen välillä ko. kärryä lainannut, niin ihan laadukkaalta tuo on vaikuttanut ja on tullut nätisti pakun perässä.
Tilaahan tuossa metrin kuomun ja 50 cm laidan yhdistelmässä on runsaasti ja sinne on helppo ajaa esim. mönkijä tai nostaa sohva sisään.

Laidat tuossa vaikuttavat vähän rimpuloilta, kun vertaan vaikkapa omaan 15 vuotta vanhaan Muuli 1400L:ään, mutta kyllä tuolla kuljettaa ainakin kaikkea kevyempää rompetta hienosti.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
198
Kärryn kokonaispaino 750 + aisapaino 75 = 825
750 - 410 = omapaino 340
Offtopic : tänään sattui vahingossa oman käyttöhuussin rekisteriote silmien eteen, kärrypainot : jarrullinen 450 kg:rofl:, jarruton 450 kg:rofl:
Ymmärsinkö oikein että sehän olis tuollaaseen kärryyn sitte ruhtinaalliset noin 100kg mitä saat laittaa. :smoke: :hungry:
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
198
Laitetaan nyt vielä tänne saman otsakkeen alle;
Asensin MY15 Passat varianttiin westfalian vertikaalisesti irroitettavan vetokoukun 13 napaisella "ajoneuvokohtaisella" sähkösarjalla. Toimituskuluineen ebaysta karvan alle 400€.
For VW Passat Variant B8 ab14 AHK Detachable Westfalia + Spec E-Rate 13pol | eBay

Melko työläs homma lähinnä kun pitää kaivaa BCM:ä esiin ja juottaa/tehdä y-liitos olevaan can-johdinpariin. Mukana tuli jotkin kusiset rosvoliittimet jotka jätin käyttämättä, olisivat todennäköisesti irronneet kun pakettia piti alkaa tunkemaan takas. Itse tykkään tehdä näitä juottamalla koska ei ole koskaan noita liitinterminaaleja ylimääräisinä nurkissa. Tässä olisi hyvä tietää meneekö nuo kyseiset johtimet jonkin kytkentäpisteen kautta vai ei (lähin kytkentäpiste heti kuskin paikalla vasemmalla, konepellin avausvivun kohdalla muovin takana), helpottaisi hommaa jos menee. Ohjeet käskivät kajota suoraan liittimiin joten näin mentiin tällä kertaa.

Trailerimoduuli pienen VCDS koodailun jälkeen toimii moitteetta, auto kytkee peruutustutkan pois päältä ja tunnistaa että vaunu on kiinnitettynä.

Itse koukun mekaaninen asennus oli helppo nakki, vanha puskuri pois, uusi tilalle, vähän reikää muovipuskuriin ja homma paketissa.

Lopputulokseen olen tyytyväinen, koukusta ja pistokkeesta ei näy jälkeäkään kun koukku ei ole käytössä. :thumbsup:

1591951904248.png


1591952083472.png

1591952132752.png

1591952192575.png

1591952247471.png


VCDS: Lisätään uusi traileri moduuli CAN gatewaylle (19). Lisätään koodaamalla tieto eri moduuleille että trailer hitch asennettuna (01 engine, 03 abs, 09 cent.elect., 10 park/steer assist, 13 front assist/acc, 5F info.electrics, A5 front camera. Auton varustelutasosta riippuen.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
254
Kaverilla on ollut tuollainen juuri vastaava kärry käytössä nyt reilun vuoden.

On kuskannut sillä mönkijää, rakennustarvikkeita ja välillä jopa salaojasepeliä sekä multaa, eikä se ainakaan vielä ole näyttänyt väsymisen merkkejä, vaikka kerran siinä oli päällä pyöräkuormaajan kauhallinen ( noin tonni ) sepeliä, kun kuskilla vähän lipsahti kauhan kallistus.

Sen mitä olen välillä ko. kärryä lainannut, niin ihan laadukkaalta tuo on vaikuttanut ja on tullut nätisti pakun perässä.
Tilaahan tuossa metrin kuomun ja 50 cm laidan yhdistelmässä on runsaasti ja sinne on helppo ajaa esim. mönkijä tai nostaa sohva sisään.

Laidat tuossa vaikuttavat vähän rimpuloilta, kun vertaan vaikkapa omaan 15 vuotta vanhaan Muuli 1400L:ään, mutta kyllä tuolla kuljettaa ainakin kaikkea kevyempää rompetta hienosti.
Hyvin on kärry toiminut, pari muuttoa suoritettu ja muutenkin yleistä sälää kuljeteltu, ei mitään oikeita ongelmia. Kerran talvella ei valot lähteneet päälle niin piti laittaa vähän wd40 töpseliin ja taas toimii, tosin tämähän on ihan normaali ominaisuus kaikissa kärryissä :)

Ostos ei kaduta, vrt vuokraamiseen haukkunut jo 50% hinnasta vaikka taloprojekti ei olekkaan vielä pyörähtänyt käyntiin.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Herätellään vanhaa aihetta...

Oletko ollut tyytyväinen JT-kärryyn? Ajattelin hakea tehtaanmyymälästä 350 pitkän 50 laidoilla ja kuomulla.
En kyllä mistään löytänyt tuon omapainoa.
"
- Kokonaspaino 825 kg.

- Kantavuus 485 kg. (aksila 410 + vetoaisa 75 kg)
"

Tuosta se pitäisi jollakin matikalla laskea :smoke:.
Aiemmin jo mainitsinkin, mutta mulla ollut samanlainen joku 5v ja 10tkm, eikä mitään valittamista missään välissä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 337
Viestejä
4 157 659
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom