Vesikiertoisen lattialämmityksen säätö

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tupsa
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
750
Enpä tiedä, onko täällä LVI-henkistä jengiä, mutta laitoinpa tämän viestin silti!

Eli probleemi on seuraavanlainen. Vesikiertoisessa lattialämmityksessä olevan huoneiston yhden huoneen lattia (kylppäri) on liian kylmä. Alla olevasta kuvasta näkyy, että kaksi toimilaitetta on auki asennossa. Koska termostaatti on testitarkoituksessa täysillä. Selvisi siis, että sama termostaatti ohjaa kahta toimilaitetta ja näin siis kahta piiriä.

Jakotukki, toimilaitteet ja termostaatit on Roth-merkkisiä. Mistä ruuvista pistetään kylppärin piiriin pikkuisen lisää peruslämpöä? Voinee päätellä, että kylppärin minimivirtaama on sen verran pienellä, että termostaatille jää säätövaraa, jolloin myös kylppärin lämmitys noudattaa samaa toisen piirin kanssa. Tällöin, kun termostaatti on ihan eri huoneessa, jää kylppärin lattian peruslämpö turhan matalaksi.

Vielähän tuossa pitää saada selville, kumpi noista toimilaitteista on kylppärin piirillä. Asentajan tussimerkintöjäkin tuossa on. Vasemmanpuoleisesta toimilaitteesta aloittaen: 1,5 A 1,25. Oikeanpuolimmaisin on makkarin piiri, ja siellä on oma termostaatti. Jos järjestys menisi näin järjen mukaan, niin keskimmäinen olisi se kylppäri. Nimittäin oh/kt sijaitsee vasemmalla, kylppäri melkeinpä seuraavana ja makkari tosta tukista oikealla. Mutta täähän on vain arvaus.

Roth_Jakotukki_Ja_Toimilaitteet_Säätö.JPG
 
valistunut arvaus on se että niistä ylärivin supply-ruuveista pitänee säätä kylppärin virtaamaa isommaksi. muistaakseni neljäsosakierroksen käännöllä saattaa olla jo iso vaikutus. mutta senkin vaikutus siis nolla jos termostaatti sulkee kierron. eli toisen huoneen kierron mitoitus pitäisi olla siten että kylppärissä koko ajan pieni kierto päällä (etenkin kun jos märkätila). helpoimmalla pääset ostamalla yhden termostaatin lisää.
 
Älä koske ollenkaan vaan soita putkimies näyttämään, tai soita sille putkimiehellä joka noi on aikasemmin kytkenyt
 
nyppäse se keskimmäinen termari irti painamalla sitä nappia ja jos nyt lattia lämpenee niin on oikea piiri. menee ihan painamalla takas
 
Kannattaa myös tarkastas, että toimilaitteet ovat kunnolla kiinni jakotukissa. Omassa uudisrakennuksessa asentaja oli kiinnittänyt ne niin heppoisasti, että toimilaite kyllä liikkui, mutta ei jaksanut painaa piiriä auki.

Ja tuohon menopuolelle kannattaisi myös asentaa/asennuttaa analogiset virtausmittarit. Paljon helpompi säätää, kun virtauksen näkee. Ainakin omassa setissä Upofloorin virtausmittarit toimivat nätisti.
 
valistunut arvaus on se että niistä ylärivin supply-ruuveista pitänee säätä kylppärin virtaamaa isommaksi. muistaakseni neljäsosakierroksen käännöllä saattaa olla jo iso vaikutus. mutta senkin vaikutus siis nolla jos termostaatti sulkee kierron. eli toisen huoneen kierron mitoitus pitäisi olla siten että kylppärissä koko ajan pieni kierto päällä (etenkin kun jos märkätila). helpoimmalla pääset ostamalla yhden termostaatin lisää.

Aa, unohdin kertoa. Koko talossa oli muutama viikko sitten vielä liian kuumaa, noin 23,5-24. Putkimies kävi kohteen otteeseen säätämässä tukista virtaamia, ja nyt lämpötilat kyllä saadaan kohdilleen, mutta vieläkin olisi säädettävää, eikä viitsisi kolmatta kertaa enää kutsua ja maksaa lvi-miestä.

Eli aiemmin termostaatit ei pystyneet vähentämään virtaamaa eikä lämpötila muuttunut miksikään vaikka käänsi termostaatin nollille. Nyt muuten mininilämpötila on huoneenlämpönä noin 20 (testasin pitämällä termostaatit nollissa pari päivää). Saisi tuo olla syksyä ja kevättä ajatellen vieläkin pienempi, koska nyt ei ole lattian lämmössä pelivaraa alaspäin. Saattaa syksyin keväin tulla kuumaa. Eli minimivirtaamaa pitäisi kt/oh:ssa ja makkarissa vähentää vieläkin.

Niin ja totta kai, kun alan ruuvaamaan, mennään todella pienin askelin merkiten muistiin säätömäärän ja seurataan tilannetta vaikka seuraavaan päivään, koska lämpötilan muutos vie vähintään tuntikausia. Nyt tarvis vaan varmistaa, kummasta päästä, ylhäältä vai toimilaitteen alta kylppärin minimivirtaamaa kasvatetaan?
 
en tiedä 100% varmasti mutta sieltä supply-puolelta luulisin.

olettaisin että toimilaitepuolelta on jo kokonaan auki. eli silloinhan se toimisi niin että kun toimilaite laittaa piirin kiinni niin mitään ei kierrä, ja kun piiri on täysin auki niin kiertää maksimit mitä supply antaa. mutua, mutta mielestäni loogista.
 
Meillä ainakin on kaikkien märkätilojen lattioissa jatkuva kierto käsisäädöllä. Muut tilat sitten termareilla. Lämmönvaihtimeltahan tulee sitten ulkolämpötilan mukaan erilämpöistä vettä kiertoon. Lämmönvaihtimen lämpökäyrää voi sitten säätää tarvittaessa myös. Harvemmin tosin taitaa olla tarvetta.
 
Meillä ainakin on kaikkien märkätilojen lattioissa jatkuva kierto käsisäädöllä. Muut tilat sitten termareilla. Lämmönvaihtimeltahan tulee sitten ulkolämpötilan mukaan erilämpöistä vettä kiertoon. Lämmönvaihtimen lämpökäyrää voi sitten säätää tarvittaessa myös. Harvemmin tosin taitaa olla tarvetta.

Jes, vika oli noissa virtaamien säädöissä, kun se selkeä ylilämpö ratkesi niillä. Harmi vaan, kun nyt kylppärin lattia on liian kylmä. Uskon, että tossa on joku säätö, joko toimilaitteen alla tai tulopuolella, jolla saadaan minimivirtaama säädettyä. Niin sanottu "kuri", eli hard stop, josta pienemmäksi toimilaitekaan ei pysty piirin virtaamaan enää säätämään. Jotenkin tuntuu, että se voisi olla toimilaitteen alla?
 
Sun täytyy laittaa kylppärin piiriin oma termari ja säätöpiiri ja sijoittaa termari kylppäriin. Toi on ihan korjattavissa oleva ongelma, kiinteää kaapelointia termarilta ei tarvita koska nykyään on saatavissa langattomasti toimivia termari/säätöpiiri-yhdistelmiä.
 
Meillä ainakin on kaikkien märkätilojen lattioissa jatkuva kierto käsisäädöllä. Muut tilat sitten termareilla.
Sama homma meillä. Oikein säädetyssä systeemissä kiertoon menevän veden pitäisi olla juuri sopivan lämpöistä, jolloin huonetermostaatteja ei käytännössä edes tarvitse kuin poikkeustapauksissa.
Sun täytyy laittaa kylppärin piiriin oma termari ja säätöpiiri ja sijoittaa termari kylppäriin. Toi on ihan korjattavissa oleva ongelma, kiinteää kaapelointia termarilta ei tarvita koska nykyään on saatavissa langattomasti toimivia termari/säätöpiiri-yhdistelmiä.
Edullisinta kyllä kokeilla ensin pelkällä käsisäädöllä. Ei kph:ssa pitäisi olla mitään tarvetta termostaatille.
 
Sama homma meillä. Oikein säädetyssä systeemissä kiertoon menevän veden pitäisi olla juuri sopivan lämpöistä, jolloin huonetermostaatteja ei käytännössä edes tarvitse kuin poikkeustapauksissa.

Edullisinta kyllä kokeilla ensin pelkällä käsisäädöllä. Ei kph:ssa pitäisi olla mitään tarvetta termostaatille.

Noin määkin tekisin ja se kuuluu tehdä. Termari pois kylppäriltä ja sitten manuaalisäädöllä eli esisäädöllä hakee sopivaksi. Se on siis termarin alla ja sitä termaria ei sitten laitetakaan enää takaisin. Siihen esisäätöön on se oma avaimensa, mutta kai sen muullakin saa säädettyä, ei muista enää. Joku ammattilainen voi oikaista jos on väärää tietoa.
 
Noin määkin tekisin ja se kuuluu tehdä. Termari pois kylppäriltä ja sitten manuaalisäädöllä eli esisäädöllä hakee sopivaksi. Se on siis termarin alla ja sitä termaria ei sitten laitetakaan enää takaisin. Siihen esisäätöön on se oma avaimensa, mutta kai sen muullakin saa säädettyä, ei muista enää. Joku ammattilainen voi oikaista jos on väärää tietoa.
Ihan voi vaikka pihdeillä säätää. Tai ainakin meillä.
 
Yleensä kylppärit ym. märkätilat ovat vesikiertosysteemissä manuaalisäädöllä eikä termarin perässä. Säädä manuaalisesti neljäsosakierroksittain ja odota vuorokausi ja mittaa sitten lattian lämpötila uudelleen.
 
Ja vielä. Ainakin meidän systeemissä termari on vain auki/kiinni, eli ei mitään väliasentoja.
 
Ja vielä. Ainakin meidän systeemissä termari on vain auki/kiinni, eli ei mitään väliasentoja.

Joo niissä ei ole väliasentoja, ainoastaan ON/OFF eli termari joko pyytää lisää lämmitysvettä tai on kiinni. Noilla esisäädöillä säädetään piirikohtaisesti sitä virtausta halutuksi. En tiedä noiden touhujen teoriasta sen tarkemmin (eli miksi näin?).
Lisäksi kiertovesipumpun nopeus vaikuttaa lämpöön eli mitä kovemmalla pumppu on, sitä vähemmän vedestä siirtyy lämpöä lattiaan ja sitä lämpimämpänä se palaa takaisin varajaan. Ohjeena on meno/paluuveden erotukseksi noin pari astetta, mutta se vaihtelee. Olisi kyllä ihan mukava kuulla jonkun ammattilaisen näkemykset tuosta esisäädöstä ja kiertovesipumpun merkityksestä.
 
Noin määkin tekisin ja se kuuluu tehdä. Termari pois kylppäriltä ja sitten manuaalisäädöllä eli esisäädöllä hakee sopivaksi. Se on siis termarin alla ja sitä termaria ei sitten laitetakaan enää takaisin.

Jep, vähän oon kyllä ihmetellyt tuota asennusta, kun kylppärin lattianhan pitäisi olla melkolailla se noin +26 astetta ympäri vuorokauden, eli mukavuuslämmitys. Samalla pitää paikat kuivina. Eli pitää lähteä liikkeelle siitä, että keskimmäinen termostaatti irti ja hyvin pienin askelin säätää, merkitä säätömäärät ylös ja seuraavana päivänä katsoa lämpötilaa.
 
Se miten esisäätöä voi muuttaa löytyy Rothin sivuilta (myöskin sen miten se on saatu) hyvin helposti. Esisäädöllähän haetaan vain jakotukin keskinäinen tasopaino. Tuossa ennen jakotukkiakin pitäisi olla linjasäätöventtiili/kertasäätöventtiili millä saadaan jakotukkiin tarvittava virtaus (voi tietenkin olla jossain muuallakin)
Tuo että sama termostaatti ohjaa kahden eri tilan piiriä ei ole oikein, kahta saman tilan piiriä voi ohjata.
Normaalisti ainankin 1 piiri jätetään ilman termostaattiohjausta (yleensä kylpyhuone).
Toimilaitteen pitäisi sulkea piiri kokoaan kun termostaatti sen ajaa kiinni (toimilaite toimii vahalla mitä lämmitetään)

Ja koska aloittaja mainitsi huoneiston niin oletan että kyseessä on taloyhtiö jolloin tämä asia kuuluisi taloyhtiölle.
 
Kehtaanko edes myöntää, autonrassaaja ja evp. moponvirittäjä, että en saanut toimilaitetta irti. Rothin ohjeessakin sanotaan kiinnityksestä, että painetaan vain paikalleen. Ja tässä ketjussa irrotuksesta, että nostetaan vain paikaltaan. En raaskinut käyttää habaa tossa, ei kohtuuvoimin nousahtanut kyllä. Missä nyt kämmään?
 
Paina tuosta Roth-tekstin alapuolelta, joskus pitää painaa aika voimakkaastikkin. Tuo sama toimilaite (a2004) on aika monella toimittaja. Takaisin saa helpommin kun toimilaitteen ajaa auki asentoon.
 
Jeps, eli nyt olen seuraillut lämpötilaa n. viikon ajan. Olen käyttänyt noita kahta vasemmanpuoleista toimilaitetta kokonaan irti, ja kt/oh:n lämpötila nousi kahdella asteella noin 21 asteeseen, ja kylppärin lattian lämpötila yhdellä asteella 22 asteeseen verrattuna tilanteeseen, että venttiilit oli hatuilla ruuvattu kiinni. Eli kahdella tavalla testasin, toimilaitteet kokonaan irti, ja venttiilit hatuilla ruuvattuna kiinni. Erittäin pieni, lähes olematon ero oli siis tuossa.

Mitäs nyt? Joutuuko siis tukin ruuveja säätämään? Jos joutuu, niin säädetäänkö toimilaitteen alta vai tuolta ylhäältä tulopuolelta pienin askelin? Kerrataan vielä, eli siis kylppärin lattiaan pitää saada lämpöä noin 26 astetta (mukavuuslämpö). Muissa huoneissa lämpötilansäätö ja näköjään säätövara toimlaitteilla on ollut kohtalaisen hyvä, paitsi siellä kylppärissä, jossa on kylmä lattia.
 
näitä probleemia useamman joutunut töissä selvittämään, yleensä juurinkin tuo menon ja paluun lämpötilat kertoo os viittaa siitä onko aivan päin persettä koko järjestelmä.

Itse en noista kauheasti ymmärrä muuta kun tilannut ja ollut kierroksella mukana yhden miehen kanssa joka noista ymmärtää enemmän
 
Nimenomaan tässä kun lueskelee mitä kaikkea on jo tehty jne niin olisi mukava kuulla ensiksi nuo meno ja paluu lämpötilat, että ollaanko tässä nyt edes oikeassa paikassa ratkomassa ongelmia.
 
Heh. Ymmärsinkö oikein, että yhden huonetermostaatin ohjauksessa on kaksi jakotukin toimilaitetta? Tietenkään et voi yhdellä termostaatilla pitää lattiassa ja viereisessä huoneessa tasaista lämpötilaa yhtäaikaa, kylppärissä pitäisi olla oma lattia-anturilla varustettu termostaatti ohjaamassa kylppärin toimilaitetta. Mutta kuten täällä oli jo sanottukin, kylppäristä vaan toimilaite kokonaan irti ja menovesikäyrä sopivaksi, käsisäädöllä ne märkätilat yleensä ovat.
 
Huoneiston lämpösäädöt kuuluvat huoltomiehen tehtäviin, ei asukkaan. Pesuhuoneen lattiassa ei mielestäni tarvita ollenkaan termostaattiohjausta, kuten on jo aiemmin mainittukin.
 
Jos koko asunto/talo on liian lämmin niin sitten on teknisen tilan säätöhommia. Muuten säätäisin ylemmän jakotukin metalliosa. Siihen luulisi löytyvän sopiva avain jakotukin lähistöltä. Säätö onnistuu myös sopivilla pihdeillä. Näin ainakin Rothin jakotukissa.
 
Kokeileppa säätää termarit selkeästi kuumemmaksi. Sen jälkeen lasket teknisestä tilasta koko asunnon lämpöjä alemmas. Kun laatoitetut tilat ovat sopivan lämpöisiä niin sen jälkeen hienosäätö termareille. Jos oleskelutilat menevät liian kylmäksi niin sitten vasta säädä jakotukkeja ja nosta teknisen tilan lämpöjä vähän takaisin päin.

Nämä kokemukset maalämpötaustalla. Esmes kaukolämmössä voi olla muitakin vaihtoehtoja.
 
Voitaisiinko sopia että ei neuvota säätämään jakotukkeja mitä ei tunne? Noi Enerlinet on vaan susipaskoja, piirikohtaisia säätöjä ei tehdä KV-arvojen mukana vaan tuosta virtausmittarista (tusina kiina kamaa) säätämällä virtaamaan mukaan ja tuo säädön liukuma on aivan perperistä. Ylempää mutteria kääntämällä lopulta saa vedet naamalle. Kuvan mukaan noissa kolmessa vapaassa piirissä kiertää aivan liian paljon, virtausindikaattorit ihan pohjassa.
Ensisijainen neuvo aina taloyhtiössä (olettamus kun ei itse pääse tekniseen tilaan) on että ilmoittaa eteenpäin ihan sama kuinka monta kertaa joutuu ravata. Noiden Enerlinen takia sitä on itsekkin tullut ravattua ihan tarpeeksi.
 
Saako tuohon Rothin tukkiin (samanlainen kuin tuossa 1. kuvassa) jostain virtausmittareita jälkiasennettavaksi?
Onko millaiset laittaa? Sulut kiinni, tulpat pois, mittarit paikalleen? Vai onko suurempaa taikuutta ja vaatii ammattilaisen?
 
Saako tuohon Rothin tukkiin (samanlainen kuin tuossa 1. kuvassa) jostain virtausmittareita jälkiasennettavaksi?
Onko millaiset laittaa? Sulut kiinni, tulpat pois, mittarit paikalleen? Vai onko suurempaa taikuutta ja vaatii ammattilaisen?
Kokeillaan vieläkö tavoittaisi edellisen kirjoittajan, tai jonkun muun asiasta tietävän, eli samanlainen tarve olisi jälkiasennuttaa Rothin tukkiin virtausmittareita. Miten kävi? Onnistuiko? Miten säätö sen jälkeen tapahtuu kun Rotheissa esisäätö tuntuu useimmista muista valmistajista poiketen olla tuolta menopuolelta eli samasta kohdasta mihin nyt tulisi ne virtausmittarit.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 744
Viestejä
4 545 712
Jäsenet
74 840
Uusin jäsen
jousam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom