Vesijetti on noussut tänä kesänä haaveeksi. Hieman intoa laskee se, että käyttöä olisi sekä järvellä että merellä, eli paikka pitäisi olla molemmissa. Molemmissa on jo vene, eikä varsinkaan järvellä ole hyvää paikkaa molemmille. Veneistäkään ei haluaisi luopua, koska useasti kuitenkin liikutaan nelisin. Jetin säilyttäminen lienee kuitenkin järkevintä veneranturilla kokonaan kuivilla. Kesken päivän lienee Ok säilyttää kylkiparkissa laiturin sivussa? Onko niissä kunnolliset kiinnityspaikat köysille keulassa ja perässä? Saako tavaraa muualle kuin reppuun? Saako jetin kaatuessa yksin pystyyn ilman, että ylettyy jalat pohjaan?
Kaikkiin vesikulkuneuvoihin syksyn toimet juurikin noin, jos aikoo vielä käyttää talven jälkeen. Vetolaitteisiin ja prutkujen periin myös peräöljyn vähintään tarkistus. Jotkut pitävät tärkeänä myös fogging oilin käyttöä, mutta itse en ole harrastanut. Epäilen karstoittavan enemmän kuin hyödyttävän.
Tuollainen
jettitelakka on kaikkein kätevin jetin säilytykseen esimerkiksi mökkilaiturissa, kun jetin saa ajettua näppärästi päälle ja varmistettua kiinni keulalenkistä.
Nuo jettitelakat ovat vain törkeän kalliita ottaen huomioon sen että kyseessä on jätemuovista rotaatiovalettu laatikko.
Jettejä vuokraava tuttuni säilyttää hänen kiinteästä toimipisteestään vuokrattavia uudempia jettejä vähän
tämän tyyppisten kiskojen päällä, ne tosin on rakennettu rehellisestä kyllästetystä kakkosnelosesta ja lätkäisty päälle halkaistu PE-putki.
Vanhemmat ja rujommat jetit saavat sitten lojua veteen viettävällä kestopuisella laiturilla ilman sen kummempia tukia.
Tuo kaverin Yamaha VX on yleensä kärryn päällä rannassa taikka sitten rantahiekalle ajettuna ja narulla laituriin varmistettuna.
Jetin kuitenkin laskee pikku kärryn päältä mönkkärillä alle viidessä minuutissa.
Jetti säilyy aika hyvin myös laiturin sivuun kiinnitettynä, kunhan ei hankaa laiturin rakenteisiin eli pehmikettä laituriin tai fendarit väliin.
Koukut noissa jeteissä ovat yleensä vähän huonoja, mutta kyllä ne saa laiturissa kiinni pysymään.
Ainakaan tuon VX:än kanssa ajellessa en ole reppua mukaan ottanut, keulaluukun alle mahtuu vaikka vaihtovaatteet ja muut tarvittavat romppeet.
Kyllä jetin saa käännettyä ympäri, kun kelluu vedessä, tosin sen helppous riippuu jetistä ja kuskin notkeudesta.
Lähes kaikissa jeteissä kone on pohjalla, jolloin kellahtaneen jetin painopistekkin on korkealla ja kääntämisen ei pitäisi vaatia kauheaa voimaa.
En ole kyllä itse kokeillut ja jotenkin tuntuu, että ainakin tuo Yammu haukkaa kellahtaessaan sen verran vettä sisäänsä, että se painuu pohjaan.
Omat veneeni talvehtivat lämpimässä hallissa, niin en ole käyttänyt mitään fogging oilia, mökkiveneen 20 heppaisen 2-tahdin kanssa olen ajanut viimeiset reissut vähän tuhdimmalla seoksella, niin on jäänyt ( ehkä ) sylintereihin jonkinlainen suoja.
Veneiden moottorit ( 90 hp ruisku Honda ja Mercruiserin 305 cid pikkulohko ) olen pyörittänyt vielä glykoliseoksella ennen talvehtimista, niin on jäänyt jonkinlainen suojakerros vesikanaviin.