Vesijetit - käyttö, huolto ja säilytys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Runqee
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
20.04.2020
Viestejä
25
Terve!

En löytänyt ainakaan tuoretta keskustelua aiheesta ja mitä nyt uutisista on saanut lukea on näiden laitteiden määrä moninkertaistunut viimevuosina, jolloin omalle keskustelulle voisi olla kysyntää.

Tällä hetkellä Seadoo Spark 105hv (ECU viritetty 60hv:sta), sekä Seadoo RXP. RXP:stä vaihdettu starttirele ja muuten vain perus huoltotoimenpiteet suoritettu. RXP:stä on myös diginäyttö mennyt rikki ja korjaus/vaihto ei näytä olevan mitään halpaa lystiä. Sparkissa pärjätty vielä vain perus huoltotoimenpiteillä.

Säilytyksestä. Oletteko laittaneet mitään bensan lisäaineita talviseisonnan ajaksi? Tähän mennessä olen jättänyt laittamatta ja kesän ensiajelulla tuntuu aina hyvin nuhjuiselta .
 
Kaverin 2008 mallista Yamaha VX110 jettiä on tullut jokunen vuosi lainattua, huollettua ja talvisäilytettyä.

Tuohon tuli toissa keväänä asennettua pakkikauha, jonka purin vastaavasta konevikaisesta romujetistä sekä 2020 keväällä vaihdettua peruskorjattu turbiini, kun vanha oli imenyt kiviä sisäänsä.
Molemmat olivat melko simppeleitä, mutta aikaa vieviä hommia, kun purkamista sekä kasaamista oli paljon.
Muuten tuon kanssa on selvitty perushuolloilla.

Peruskorjatun turbiinin sekä jetin romun sain käytännössä ilmaiseksi tutulta vene- ja jettiyrittäjältä, kun hän vaihtoi vanhoja VX:iä safarikäytöstä uudempiin Yamahoihin.

Tuota kaverin jettiä tulee säilytettyä talvet hallin parvella rullaavan telineen päällä.

Talvehtimis valmisteluihin kuuluu polttoaineen säilytysaineen lisääminen ja sen ajaminen koneeseen asti ( yleensä viimeisellä ajoreissulla ), koneen makealla vedellä huuhtelu ( jos olen käynyt merellä ajamassa ), vesien tyhjennys koneesta, jetin pesu, öljyn+sudin vaihto ja akun irroitus sekä lataaminen.
 
Vesijetti on noussut tänä kesänä haaveeksi. Hieman intoa laskee se, että käyttöä olisi sekä järvellä että merellä, eli paikka pitäisi olla molemmissa. Molemmissa on jo vene, eikä varsinkaan järvellä ole hyvää paikkaa molemmille. Veneistäkään ei haluaisi luopua, koska useasti kuitenkin liikutaan nelisin. Jetin säilyttäminen lienee kuitenkin järkevintä veneranturilla kokonaan kuivilla. Kesken päivän lienee Ok säilyttää kylkiparkissa laiturin sivussa? Onko niissä kunnolliset kiinnityspaikat köysille keulassa ja perässä? Saako tavaraa muualle kuin reppuun? Saako jetin kaatuessa yksin pystyyn ilman, että ylettyy jalat pohjaan?
Talvehtimis valmisteluihin kuuluu polttoaineen säilytysaineen lisääminen ja sen ajaminen koneeseen asti ( yleensä viimeisellä ajoreissulla ), koneen makealla vedellä huuhtelu ( jos olen käynyt merellä ajamassa ), vesien tyhjennys koneesta, jetin pesu, öljyn+sudin vaihto ja akun irroitus sekä lataaminen.
Kaikkiin vesikulkuneuvoihin syksyn toimet juurikin noin, jos aikoo vielä käyttää talven jälkeen. Vetolaitteisiin ja prutkujen periin myös peräöljyn vähintään tarkistus. Jotkut pitävät tärkeänä myös fogging oilin käyttöä, mutta itse en ole harrastanut. Epäilen karstoittavan enemmän kuin hyödyttävän.
 
Vesijetti on noussut tänä kesänä haaveeksi. Hieman intoa laskee se, että käyttöä olisi sekä järvellä että merellä, eli paikka pitäisi olla molemmissa. Molemmissa on jo vene, eikä varsinkaan järvellä ole hyvää paikkaa molemmille. Veneistäkään ei haluaisi luopua, koska useasti kuitenkin liikutaan nelisin. Jetin säilyttäminen lienee kuitenkin järkevintä veneranturilla kokonaan kuivilla. Kesken päivän lienee Ok säilyttää kylkiparkissa laiturin sivussa? Onko niissä kunnolliset kiinnityspaikat köysille keulassa ja perässä? Saako tavaraa muualle kuin reppuun? Saako jetin kaatuessa yksin pystyyn ilman, että ylettyy jalat pohjaan?

Kaikkiin vesikulkuneuvoihin syksyn toimet juurikin noin, jos aikoo vielä käyttää talven jälkeen. Vetolaitteisiin ja prutkujen periin myös peräöljyn vähintään tarkistus. Jotkut pitävät tärkeänä myös fogging oilin käyttöä, mutta itse en ole harrastanut. Epäilen karstoittavan enemmän kuin hyödyttävän.

Tuollainen jettitelakka on kaikkein kätevin jetin säilytykseen esimerkiksi mökkilaiturissa, kun jetin saa ajettua näppärästi päälle ja varmistettua kiinni keulalenkistä.
Nuo jettitelakat ovat vain törkeän kalliita ottaen huomioon sen että kyseessä on jätemuovista rotaatiovalettu laatikko.

Jettejä vuokraava tuttuni säilyttää hänen kiinteästä toimipisteestään vuokrattavia uudempia jettejä vähän tämän tyyppisten kiskojen päällä, ne tosin on rakennettu rehellisestä kyllästetystä kakkosnelosesta ja lätkäisty päälle halkaistu PE-putki.
Vanhemmat ja rujommat jetit saavat sitten lojua veteen viettävällä kestopuisella laiturilla ilman sen kummempia tukia.

Tuo kaverin Yamaha VX on yleensä kärryn päällä rannassa taikka sitten rantahiekalle ajettuna ja narulla laituriin varmistettuna.
Jetin kuitenkin laskee pikku kärryn päältä mönkkärillä alle viidessä minuutissa.

Jetti säilyy aika hyvin myös laiturin sivuun kiinnitettynä, kunhan ei hankaa laiturin rakenteisiin eli pehmikettä laituriin tai fendarit väliin.
Koukut noissa jeteissä ovat yleensä vähän huonoja, mutta kyllä ne saa laiturissa kiinni pysymään.

Ainakaan tuon VX:än kanssa ajellessa en ole reppua mukaan ottanut, keulaluukun alle mahtuu vaikka vaihtovaatteet ja muut tarvittavat romppeet.

Kyllä jetin saa käännettyä ympäri, kun kelluu vedessä, tosin sen helppous riippuu jetistä ja kuskin notkeudesta.
Lähes kaikissa jeteissä kone on pohjalla, jolloin kellahtaneen jetin painopistekkin on korkealla ja kääntämisen ei pitäisi vaatia kauheaa voimaa.

En ole kyllä itse kokeillut ja jotenkin tuntuu, että ainakin tuo Yammu haukkaa kellahtaessaan sen verran vettä sisäänsä, että se painuu pohjaan.

Omat veneeni talvehtivat lämpimässä hallissa, niin en ole käyttänyt mitään fogging oilia, mökkiveneen 20 heppaisen 2-tahdin kanssa olen ajanut viimeiset reissut vähän tuhdimmalla seoksella, niin on jäänyt ( ehkä ) sylintereihin jonkinlainen suoja.
Veneiden moottorit ( 90 hp ruisku Honda ja Mercruiserin 305 cid pikkulohko ) olen pyörittänyt vielä glykoliseoksella ennen talvehtimista, niin on jäänyt jonkinlainen suojakerros vesikanaviin.
 
Talvehtimis valmisteluihin kuuluu polttoaineen säilytysaineen lisääminen ja sen ajaminen koneeseen asti ( yleensä viimeisellä ajoreissulla ), koneen makealla vedellä huuhtelu ( jos olen käynyt merellä ajamassa ), vesien tyhjennys koneesta, jetin pesu, öljyn+sudin vaihto ja akun irroitus sekä lataaminen.

Kiitos kommentista! Onko suositella jotain tiettyä säilytysainetta vai käykö kaikki hyllyn säilytysaineet myös vesijeteille?
 
Olisikohan kellään tietoa hieman vanhemmista istuttavista jeteistä? Tekisi mieli kokeilla jollain halvalla laitteella kuinka sille edes olisi käyttöä. Suunnittelin jotain 90-luvun lopun 00-luvun alun jettiä hintaluokassa 1000-3000€. Onko niissä jotain huomattavan luotettavaa tai selkeästi vältettävää merkkiä/mallia?
 
En ole kyllä itse kokeillut ja jotenkin tuntuu, että ainakin tuo Yammu haukkaa kellahtaessaan sen verran vettä sisäänsä, että se painuu pohjaan.
Tuskin pohjaan asti menee, mutta on ikävää, jos niin paljon vettä saa sisäänsä, että tekniikka menee pihalle. En muista varmaksi, mutta muistaakseni alle 6m:n CE-merkityn aluksen pitää olla uppoamaton vedellä täytettynäkin.
Kiitos kommentista! Onko suositella jotain tiettyä säilytysainetta vai käykö kaikki hyllyn säilytysaineet myös vesijeteille?
Ainakin itse olen käyttänyt Liqui Moly ja Motul -merkkistä säilöntäainetta. Aine ei välitä vähääkään, tuleeko bensa palamaan jetin, veneen vai moottoripyörän moottorissa, eli vesijetti ei aseta mitään erityisvaatimuksia.
Olisikohan kellään tietoa hieman vanhemmista istuttavista jeteistä? Tekisi mieli kokeilla jollain halvalla laitteella kuinka sille edes olisi käyttöä. Suunnittelin jotain 90-luvun lopun 00-luvun alun jettiä hintaluokassa 1000-3000€. Onko niissä jotain huomattavan luotettavaa tai selkeästi vältettävää merkkiä/mallia?
Kyseisiä laitteita tuntematta uskallan veikata, että on syytä valmistautua kokonaisvaltaiseen harrastukseen, johon kuuluu paljon muutakin kuin ajelua. Paljolta säästää, jos yksilö on ollut huolellisella ylläpidolla ja makeassa vedessä. Jos on sisältä ja päältä meriveden kanssa tekemisissä 25v, on monen kirjavia murheita.
 
Kiitos kommentista! Onko suositella jotain tiettyä säilytysainetta vai käykö kaikki hyllyn säilytysaineet myös vesijeteille?

Tuota Motulin litkua olen käyttänyt kaikkiin laitteisiin, mutta 99% varmuudella kaikki merkkituotteiden aineet ajavat asiansa.

Olisikohan kellään tietoa hieman vanhemmista istuttavista jeteistä? Tekisi mieli kokeilla jollain halvalla laitteella kuinka sille edes olisi käyttöä. Suunnittelin jotain 90-luvun lopun 00-luvun alun jettiä hintaluokassa 1000-3000€. Onko niissä jotain huomattavan luotettavaa tai selkeästi vältettävää merkkiä/mallia?

Oma valintani budjetti vesijetiksi olisi joku tuollainen 90-luvun lopun 2-tahti Yamaha, toki mieluiten mahdollisimman vähän ajettu ja vähän suolavedessä maannut sekä sellainen yksilö, jota on ajettu seosbensalla tai toimivalla Yamalubella.

Kyllähän nuo tonnin tai kahden jetit ovat melkoisen loppu, jos ei nyt älytön joulu käy ja saa ostettua hyvää jettiä halvalla jostain kuolinpesästä/huutokaupasta/rahapulassa olevalta.

Tuskin pohjaan asti menee, mutta on ikävää, jos niin paljon vettä saa sisäänsä, että tekniikka menee pihalle. En muista varmaksi, mutta muistaakseni alle 6m:n CE-merkityn aluksen pitää olla uppoamaton vedellä täytettynäkin.

Voi olla, että japanilainen insinööri on ollut tässä tyhmää suomalaista koneinssiä fiksumpi ja tuollainen Yamahan VX kestää pyöräytyksen ilman vaurioita, mutta äkkiseltään katsottuna tuossa jetissä on sen verran kehno tiivistys, vähän kelluttavaa vaahtoa / ilmatilaa ja paljon potentiaalista nopeasti täyttyvää tilavuutta, että en ihmettelisi jos tuollaisen saisi rajummalla ajolla upotettua.

Toki optimi tilanteessa tuo jää pyörähdyksen jälkeen kellumaan ylösalaisin siten, että tekniikka ei kastu ja jetin sisälle jäävä ilmatasku kelluttaa nätisti.
En kuitenkaan viitsi kokeilla miten tuon kanssa kävisi.

Muistelen samaa, että alle 6 m pitkän aluksen tulee kellua myös vedellä täytettynä, jotta sille voidaan antaa CE-merkintä.
Vuonna 1969 Kekkosen hyväksymässä veneliikennelaissa kelluvuuden raja oli 4,5 metriä, mutta eiköhän se ole tuosta noussut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 670
Viestejä
4 538 408
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom