Vesijäähdytys rakkennettuna ulkoiseen koteloon/telakkaan

Malitui

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
42
Terve, tässä on tullut vesijen kanssa leikkittyä jo pitempään. Lähtenyt touho ihan käsistä mutta nyt tarkoitus olisi tehdä pelkille vesikomponenteille erillinen kotelo jonka ei tarvitse silmään niin pistää, eli vähän huomattomaampi.

Tällä hetkellä tietokone tai ehkä enemmänkin vesijäähdytetty hylly näyttää tältä:
En ole tätä kokoonpanoa jaksanut rakentaa loppuun, eli hiukan vaiheessa. Rakennettu siis hyllyyn koska ei enään tila riittänyt corsairing täystorni kotelossa. Sisältää omat luupit cpu & gpu, 1x 420mm ja 2x360mm alphacool radeja.
Moraa en viitsi alkaa tilaaman koska kaikki noista radeista on uusia ja jäisivät hyllylle.

Tarkoitus rakentaa tietokoneen osat lianli mini tai dynamic koteloon, ja pumput/radit sun muut esímerkiksi

Eli jos joku hahmottaa mitä haen takaa ja tietää sopivan mallisen kotelon taikka toisen ratkaisun niin olisin kiitollinen
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Jyrsi pöytälevyyn kenno ja tuulettimet kiinni? Olen ihmetellyt kanssa, ettei tälläisiä "ulkoisia siistejä ratkaisuja" juuri ole tarjolla ja melkein pitäisi itse tehdä, jos aikoo siistin saada. Ei tosin välttämättä huomaamatonta. Mielenkiinnolla seuraan mitä sinä keksit, itse en ole vielä tyydyttävää ratkaisua keksinyt (nyt osana pöytää).

Ainakin huomioitavaa näissä on se, ettei korkeuseroa kotelon ja kennon kanssa kannata rakentaa 2m. (lattia, katto hyllyllä tms).

Toinen asia on ilmavirta. Jos sun jaloissa vetää jatkuvasti kesällä, se voi olla ihan kiva, mutta talvella 19-25 astetta voi aika äkkiä tuntua kylmältä.

Huomioisin vielä, että kiinteä kenno kaipaa joko putken tai säiliön päälle korkeimpaan kohtaan, koska kaikki letkut hengittää aina vähän.

Oma koneeni on 100% käytettävissä ilman ulkoistakin kennoa, koska ulkoisen kennon tuulettimia ohjaa aquaeron quadro, jonka voi nyppästä irti ja letkut korjata u loopilla, jollon koneen saisi (240 kennolla) käyttökuntoiseksi tarvittaessa. Ei nyt äkkiä tule muuta mieleen.

Ihmeessä single looppi, ettei mene tehot hukkaan...
 

Malitui

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
42
Jyrsi pöytälevyyn kenno ja tuulettimet kiinni? Olen ihmetellyt kanssa, ettei tälläisiä "ulkoisia siistejä ratkaisuja" juuri ole tarjolla ja melkein pitäisi itse tehdä, jos aikoo siistin saada. Ei tosin välttämättä huomaamatonta. Mielenkiinnolla seuraan mitä sinä keksit, itse en ole vielä tyydyttävää ratkaisua keksinyt (nyt osana pöytää).

Ainakin huomioitavaa näissä on se, ettei korkeuseroa kotelon ja kennon kanssa kannata rakentaa 2m. (lattia, katto hyllyllä tms).

Toinen asia on ilmavirta. Jos sun jaloissa vetää jatkuvasti kesällä, se voi olla ihan kiva, mutta talvella 19-25 astetta voi aika äkkiä tuntua kylmältä.

Huomioisin vielä, että kiinteä kenno kaipaa joko putken tai säiliön päälle korkeimpaan kohtaan, koska kaikki letkut hengittää aina vähän.

Oma koneeni on 100% käytettävissä ilman ulkoistakin kennoa, koska ulkoisen kennon tuulettimia ohjaa aquaeron quadro, jonka voi nyppästä irti ja letkut korjata u loopilla, jollon koneen saisi (240 kennolla) käyttökuntoiseksi tarvittaessa. Ei nyt äkkiä tule muuta mieleen.

Ihmeessä single looppi, ettei mene tehot hukkaan...
Kiitän neuvoista :thumbsup:

Pöytään/katonrajaan jyrsiminen kiinni kävi kans mielessä mutta nyt kun olen kuunnellut pumpujen huutamista jonkusen kuukauen koska ovat aivan tuossa korvan vieressä, olisi kotelo aika kova.

Nappasin itelle tosta kommentistasi kopin, lähtee tilatukseen 240 kenno lisäksi vielä mikäli saan kaikki radeista mahdutettua johonki kiinni, eli teen tuon saman u-ratkaisun kuin sinä .

Mitä tarkoitut tuolla single loopilla ? Lyön molemmmat pumput sarjaan ? En usko että tulee ongelmaa talvella liian kylmästä ilmasta jalkoihin, kun nuo intelin uudet sarjan kivet on aivan surkeita. Downgradasin i9 - i5 koska suorityskyky ei ollut sitä mitä piti ja vieläkin kolisee korkeella lämmöt.
Cpulla on vielä uudet asuksen jo melko pätevät kenno tuulettimet, gpulla vain geneeriset ledi corsairit ja nämä pietävät silti gpun lämmöt 35max.

Vielä lisäyksenä oli tiedossa kuinka paskaa uusin intelin sarja on amd verrattuna, kellotusmahdollisuuksien takija intelillä menee tämä buildi mutta ei siitä sen enempää kun inteli nerfasin tämänkin :)
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
No olen tehnyt vissiin kolme erilaista ulkoista ratkaisua, ja oikeastaan sillä ei ole väliä mikä sen vedontunteen aiheuttaa. Kropan lämpö on mulla aika lailla 36.5 ja koen, että varsinkin jalat, säärestä alaspäin viilenee inhottavasti oli sitten sukat/villasukat/matto mikä tahansa kun kierrättää ilmaa liian voimakkaasti.

Valitettavasti ei ole kuvia tarjota atm omasta kokoonpanosta, mutta mulla on kulmapöytä missä tosiaan kenno pöydän "takana vaakatasossa". Sen funktio on toimia pääasiallisena jäähynä ja 3x180 kenno on aika raju vaikka imee alhaalta ja puhaltaa kennon läpi ylöspäin, niin se "jalkojen kautta imetty" n20 asteinen ilma on ihan liian kylmää, ollakseen miellyttävää. Mut kukin tavallaan, kunhan asian tiedostaa!

Kuitenkin kun ottaa huomioon, että kennon läpi virtaava ilma on mulla noin 4(täysillä)-10(lowlla/automaatilla) asteen sisällä millä tahansa kuormalla, niin en näe eroa onko kyseessä puhallus tai imu ja mitä kiven lämpöön tulee, niin kelloista riippuen kivi voi olla vaikka 90 astetta ja neste ei silti mene yli sen 30 astetta...

Pumppuja ajan itse kotona ollessa noin 4000rpm enkä kuule oikeastaan mitään. Jos loopissa on ilmaa, voi tuo pumppu alkaa ääntämään, jonka takia suosittelen jonkunlaista ilmauspistettä ja täyttä looppia juurikin sinne ylimmän ulkosen kennon kohdalle. Sellainen, jonka vielä näkee suht helposti "päivittäin" tai sillon kun nyt kotona on tms.

Martins liquid labsissa oli aikanaan jo vertailtu dual loop ja single loop sekä pumput sarjassa/rinnan, jonka totuus tais suurimpirtein olla, että single aina tehokkaampi ja pumppuihin saa hyötyä vain sarjassa.

(2080 Ti + EVGA FTW:llä 9900K 5.2GHz ~ ajoittain näyttiksellä ethiä tullut kaivettua, ja lämmöt kanssa noin 35 näyttiksellä. CPU direct die mountilla hiottuna)
 

Malitui

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
42
No olen tehnyt vissiin kolme erilaista ulkoista ratkaisua, ja oikeastaan sillä ei ole väliä mikä sen vedontunteen aiheuttaa. Kropan lämpö on mulla aika lailla 36.5 ja koen, että varsinkin jalat, säärestä alaspäin viilenee inhottavasti oli sitten sukat/villasukat/matto mikä tahansa kun kierrättää ilmaa liian voimakkaasti.

Valitettavasti ei ole kuvia tarjota atm omasta kokoonpanosta, mutta mulla on kulmapöytä missä tosiaan kenno pöydän "takana vaakatasossa". Sen funktio on toimia pääasiallisena jäähynä ja 3x180 kenno on aika raju vaikka imee alhaalta ja puhaltaa kennon läpi ylöspäin, niin se "jalkojen kautta imetty" n20 asteinen ilma on ihan liian kylmää, ollakseen miellyttävää. Mut kukin tavallaan, kunhan asian tiedostaa!

Kuitenkin kun ottaa huomioon, että kennon läpi virtaava ilma on mulla noin 4(täysillä)-10(lowlla/automaatilla) asteen sisällä millä tahansa kuormalla, niin en näe eroa onko kyseessä puhallus tai imu ja mitä kiven lämpöön tulee, niin kelloista riippuen kivi voi olla vaikka 90 astetta ja neste ei silti mene yli sen 30 astetta...

Pumppuja ajan itse kotona ollessa noin 4000rpm enkä kuule oikeastaan mitään. Jos loopissa on ilmaa, voi tuo pumppu alkaa ääntämään, jonka takia suosittelen jonkunlaista ilmauspistettä ja täyttä looppia juurikin sinne ylimmän ulkosen kennon kohdalle. Sellainen, jonka vielä näkee suht helposti "päivittäin" tai sillon kun nyt kotona on tms.

Martins liquid labsissa oli aikanaan jo vertailtu dual loop ja single loop sekä pumput sarjassa/rinnan, jonka totuus tais suurimpirtein olla, että single aina tehokkaampi ja pumppuihin saa hyötyä vain sarjassa.

(2080 Ti + EVGA FTW:llä 9900K 5.2GHz ~ ajoittain näyttiksellä ethiä tullut kaivettua, ja lämmöt kanssa noin 35 näyttiksellä. CPU direct die mountilla hiottuna)
Okei hyvää infoa kiitän tästä :thumbsup:

11600KF lämpiää kyllä aivan thermalthrotlaukseen asti, 5GHZ kelloilla bioksesta lukko päällä ettei anna yli 90 nousta mihin esim cinebenchr23 nostaa samantien.

Näyttiksenä toimii tällä hetkellä vanha maxwell titan joka imee watteja hieman alta 600W custombioksella. Eri kortteja olen pyöritellyt tässä vaikka kuin paljon, muttei ole ollut tähän koneeseen tarvetta enemmälle teholle.

Mitään hyvää syytä mulla ei ole tupla luupille antaa, mutta oli kyllä huomattava ero lämmöissä kun ei enään cpu lämmittänyt näytönohjainta. Tankillinen ek pumppu piettää kyllä kovaa resonoivaa ääntä tietyissä nopeuksissa, tuota toista pumppu en kuule ollenkaan vaikka huutaa 100% kokoajan.

Tämän hetken suunnitelma taitaa olla se että rakennan itse vesijäähylle kotelon, pitää vain äänieristysmattoa tilata. Pyörittelen vielä mielessä pääosille koteloa, rog z11 olisi tuossa noudettavissa mutta saattaa olla melko haastava modata atx emo kiinni
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Joo, koitin siis täsmentää, että kontaktilla ja prossun lämmöllä ei ole mitään lineaarista linkkiä nesteen lämpötilaan. Nesteen lämpötila voi olla huoneen lämpötila + ~10 astetta ja cpu hyvällä kontaktilla 50c tai huonolla 100. Siksi ainoa vaikuttava tekijä tavallaan on "kuinka paljon kuormaa sinulla on" ja silläkään ei ole korrelaatiota siihen, kuinka kuumana se käy.

Yksi hyvä vaihtoehto voi olla tuollainen samantyylinen "hylly", jos sopivan kokoinen löytyy ja ulkonäöllisesti kelpaa. Paranee vain, jos jokainen kylki on ns kiinni ja ilman saa imettyä esim alhaalta (10cm noin lattiasta) ja takaata ja puhaltaa sitten ylemmästä kyljestä ulos. Noihin tulee vain väenvängälläkin turhaa tilaa todella paljon. Joskin sekä massa, että muoto äänieristystä saa reilusti joka puolelle. Itse koittaisin ehkä saada sen kennon sinne väliin (ei suoraan imuun saati suoraan poistoon kiinni). Näin tulisi etäisyyttä ja mahdollisia rakenteita sen äänieristyksen ja flektien väliin.

Mulla kennot ollut sohvassa, irrallaan ja pöydän takana. Pöydän takana toistaiseksi ollut paras. Pöydän jalka oli ensimmäinen idea ja valitettavasti silläkertaa ei ollut aikaa sellaista värkätä. Ehkä joskus vielä
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 833
Pyörittelen vielä mielessä pääosille koteloa, rog z11 olisi tuossa noudettavissa mutta saattaa olla melko haastava modata atx emo kiinni
En itse näe mitään järkeä lähteä tuollaiseen jättimäiseen ITX-koteloon modaamaan ATX-emoa sisälle. Emo pitäisi kääntää vakioon nähden 90 astetta, että se edes mahtuu ja sitten ongelmaksi tulee vähintään I/O:n käytettävyys. Toisin sanoen iso urakka ilman varsinaista hyötyä? Tuo on kuitenkin vastaavan kokoinen kuin monet perus ATX-kopat.

Vesijäähdytyksen kotelo voisi olla Airplex Gigantin tyylinen, jossa kolmella sivulla radit, keskellä pumppu/pumput ja yhdeltä sivulta (+alhaalta ja ylhäältä?) ilmaa sisään/ulos? Tai sitten kolme radia vierekkäin (kuten MO-RA3) ja niiden yhteyteen pumpulle mahdollinen äänieristyskotelointi ja tämän sijoitus esim. pöydän jompaan kumpaan päätyyn pöydänjalkojen väliin tms.?


E: Heitetään ideana ilmoille, jos sulla tuurilla sattuisi olemaan vastaava paikka minne piilottaa vesijäähdytyskalusto. Mulla siis liukuovikaappi tuossa pöydän vieressä minne olen saanut radin ja pumpun piiloon. Niillä on myös oma virransyöttö, ettei tuossa välissä tarvita ylimääräisiä johtoja.
1624639165657.png
 
Viimeksi muokattu:

Malitui

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
42
En itse näe mitään järkeä lähteä tuollaiseen jättimäiseen ITX-koteloon modaamaan ATX-emoa sisälle. Emo pitäisi kääntää vakioon nähden 90 astetta, että se edes mahtuu ja sitten ongelmaksi tulee vähintään I/O:n käytettävyys. Toisin sanoen iso urakka ilman varsinaista hyötyä? Tuo on kuitenkin vastaavan kokoinen kuin monet perus ATX-kopat.

Vesijäähdytyksen kotelo voisi olla Airplex Gigantin tyylinen, jossa kolmella sivulla radit, keskellä pumppu/pumput ja yhdeltä sivulta (+alhaalta ja ylhäältä?) ilmaa sisään/ulos? Tai sitten kolme radia vierekkäin (kuten MO-RA3) ja niiden yhteyteen pumpulle mahdollinen äänieristyskotelointi ja tämän sijoitus esim. pöydän jompaan kumpaan päätyyn pöydänjalkojen väliin tms.?


E: Heitetään ideana ilmoille, jos sulla tuurilla sattuisi olemaan vastaava paikka minne piilottaa vesijäähdytyskalusto. Mulla siis liukuovikaappi tuossa pöydän vieressä minne olen saanut radin ja pumpun piiloon. Niillä on myös oma virransyöttö, ettei tuossa välissä tarvita ylimääräisiä johtoja.
Kiitän ja kumarran, oli hieman tunnelivisio saada tuo rog toimimaan kotelona mutta kyllä tässä nyt itsekkin tajuaa että menee aivan pelleilyksi

En saa tosiaan samallalailla piiloon kun ei ole paikkaa, kone tulisi kulmapöydän nurkkaan ja radisetti pyödän alle joten pitiäisi saada edes hiema fiksun näköiseksi.
Pomputtelen vielä ideaa jos sattuisi löytymään käytettynä tai uutena sopia kotelo, onko olemassa jotain helvetin pitkää molex piuhan jatkopalaa vai pitääkö itsekkin mennä erillisellä virralla?

Jos päädyn itse tuon kotelon/tornin vaneerista kasaamiseen, miten nuo pumput olisi järkevä sijoittaa. Toinen radisetin sisälle ja toinen toisenkotelon?
Kehtaatko ottaa vielä kuvan tuosta sun jäähdyttimestä?
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Pumput dual pumppu pohjaan imo. Jos sulla on kaks pumppua, se toinen väkisinkin painaa ns toiselle ja tästä syystä stäkkää sen ilman jonnekkin. Siksi single loopissa pitäs olla se dual pump pohja mielummin resellä.

Molex piuhat olen itse tehnyt tekemällä sopivan reijän ja naaras kotelon IO plateen, siitä uros liittimellä sinne aquaerolle. Sulla ilmeisesti tulisi tuuletinkäytölle tai controllerille? Itse ostin rojut "MDPC":ltä saksasta, mutta postit on aika suolaset 16e tms. (pihdit, liittimet yms, koska tein samalla single sleave kaapeloinninkin).

Minullakin tosiaan on kulmapöytä ja nurkasta ulkona, jollon radi jää pöydän ja seinän ns väliin pöydän kanssa vaakatasoon (alapinnan kanssa tasoon). Alkuperäinen slimmi kenno oli itseasiassa tehokkaampi pienillä kierroksilla kuten myös siistimmän näköinen, mutta jostain mielenhäiriöstä ostin monstan ja se on siinä kiinni nyt..

Oma loota on evolv shift x ja yhden ilmajäähytteisen matx shiftinkin olen kasaillut. Siistejä tempered glass / alu koppia, johon saa kaikki tarpeelliset rojut.

e. ja kun tekee tollasia external virityksiä kuin itsekkin, se kaapelointi, johdotus ja muutenkin asennus kannattaa tehdä aika siististi esim kaapelikouruun. Ne pihdit helpottaa huomattavasti kun tuulettimien liittimet voi crimppaa sopiviksi. Ja ehdottomasti PWM malliset tuularit, jotta säätäminen onnistuu järkevästi (voi syöttää virran muualta).
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 833
Kehtaatko ottaa vielä kuvan tuosta sun jäähdyttimestä?
Ei nyt löydy parempaa kuvaa. Radina toimii Phobya Supernova 1260 (vastaava kuin MO-RA3 420) ja sen takana 4x 180mm tuulettimia puhaltamassa radia kohti. Niiden takana seinässä kiinni säiliö ja hyllyn päällä pumppu. Seinän puoleinen letku menee säiliöön, siitä pumpulle, radiin ja takaisin koneelle. Pikaliittimet tuossa kotelon perässä auttaa saamaan kotelon irti muusta loopista.

Vielä olisi tarkoitus lisätä yksi pikaliitin pumpun ja säiliön väliin, niin saisi ulkoisen yksikönkin helpommin huollettua. Samalla lisään filtterin tuulettimien eteen ja kiinnitän tuulettimet kunnolla. Nyt ne on vain teippiviritelty kiinni, kun radissa oli kiinnitysreiät vain "pyöreärunkoisille" 200mm tuulettimille. Tarvis noille siis porata ja kierteyttää uudet reiät sekä tiivistää reunojen raot.

Virtaa setille antaa: Phobya 12V / 5V muuntaja, 70W - 31,90€. Splitterin avulla siinä kiinni pumppu ja Aquacomputer Quadro, jonka ansiosta ulkoinen yksikkö on täysin itsenäinen. Laitan vaan virrat päälle kaukosäätimestä (kauko-ohjattu pistorasia) samalla kun käynnistän koneen.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
442
Ei nyt löydy parempaa kuvaa. Radina toimii Phobya Supernova 1260 (vastaava kuin MO-RA3 420) ja sen takana 4x 180mm tuulettimia puhaltamassa radia kohti. Niiden takana seinässä kiinni säiliö ja hyllyn päällä pumppu. Seinän puoleinen letku menee säiliöön, siitä pumpulle, radiin ja takaisin koneelle. Pikaliittimet tuossa kotelon perässä auttaa saamaan kotelon irti muusta loopista.

Vielä olisi tarkoitus lisätä yksi pikaliitin pumpun ja säiliön väliin, niin saisi ulkoisen yksikönkin helpommin huollettua. Samalla lisään filtterin tuulettimien eteen ja kiinnitän tuulettimet kunnolla. Nyt ne on vain teippiviritelty kiinni, kun radissa oli kiinnitysreiät vain "pyöreärunkoisille" 200mm tuulettimille. Tarvis noille siis porata ja kierteyttää uudet reiät sekä tiivistää reunojen raot.

Virtaa setille antaa: Phobya 12V / 5V muuntaja, 70W - 31,90€. Splitterin avulla siinä kiinni pumppu ja Aquacomputer Quadro, jonka ansiosta ulkoinen yksikkö on täysin itsenäinen. Laitan vaan virrat päälle kaukosäätimestä (kauko-ohjattu pistorasia) samalla kun käynnistän koneen.
Laitatko kuvan missä näkyy kaappi ja kotelo vähän kauempaa?
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
329
kunhan tulee romut maailmalta niin liitetään prossukin mukaan. coolerille askarrella nätti lattiaständi pystyasentoon ja koteloon kiinteät liittimet ulos suluilla. passiivisenakaan ei mene yli 40 asteen vaikka rtx louhii 100% kaks päivää testissä 30 asteisessa huoneessa. miksikö, koska voin :)
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 435
Viestejä
4 161 652
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom