Kertokaapas viisaammat puupäälle - mitä mä missaan tässä kuviossa, vai toimiiko tämä kuten ajateltu?
Mulla on x0 kiloa opintolainaa. Opintolainan korkoja ei voi vähentää verotuksessa.
Opintolaina halpa laina, mutta itellä se kompa että eka erä nostettu vuonna nakki ja muusi ekojen keskenjäännäiden opintojen aikana, ja siksi 30 vuoden takaus/takaisinmaksuraja häämöttää jo ~10 vuoden päästä vaikka valta-osa lainasta nostettu todellisuudessa 10-15v myöhemmin => kk-maksuerä hieman turhan suuri, kun mieluummin laittaisi sen saman summan ennemmin sinne indeksiin makaamaan.
Maksan pääomaveroja n. ~3k vuodessa (osinko + vuokratuloista muiden kulujen vähennysten jälkeen).
Eikö mun periaatteessa kannattaisi tehdä niin, että nostan jonkun random mahdollisimman edullisen "remppalainan" tjsp, tulonhankkimislainaksi. Ostan tällä remppatulonhankkimislainalla sitten jotain S&P500 indeksi-ETF:ää vaikka vuodeksi, jotta se oikeasti luokiteltaisiin rehellisestikin "tulonhankkimislainaksi". Sitten myyn sen koko lainarahalla hankitun sijoitusosto-erän pois - mutta sen sijaan että käytän ne tuotot tämän tulonhankkimislainan takaisinmaksuun, vähennänkin koko summalla ennemmin tuota opintolainaa.
Tämä siksi, koska sen tulonhankkimislainan korothan on vähennyskelpoisia verotuksessa => säästöä tulisi tuon poismaksetun opintolainaerän koron verran vuodessa, olettaen että sen nostetun sijoituslainan koko on mitoitettu just niin että siitä muodostuva vähennys kattaisi nuo muut maksettavat pääomatulot, mutta ei yhtään ylimmääräistä?