Verkon vianetsintää

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
85
Missähän mahtaa olla vika, kun verkko toimii vain 100mbps vaikka verkkokortti on 1gbps ja purkki on 1gbps ja seinän sisällä kulkeva kaapeli näyttäisi olevan cat-6, kaapissa purkista liittimeen on cat-5e, ja seinästä tietokoneeseen on cat-5e. Purkki on Elisalta saatu jokin zyxelin uudempi laitos jolla jaan 250mbps wan-yhteyden sisäverkkoon. Ongelma nyt tosiaan on, että purkin ja koneen välissä kulkee vain 100mbps vaikka pitäisi kyetä paperilla ainakin tuohon 250mbps jonka netistä pitäisi saada sisään.

Muoks: Tietokoneita on kaksi ja molemmissa sama ongelma. Koneet ovat eri huoneissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 064
elikkä ilmoittaako tuo tietokone verkon nopeudeksi tuon 100mbps vai mikä? Jos niin ja olet kokeillut vaihtaa kaikki välipiuhat niin kokeileppa tuota purkkia suoraan kiinni koneeseen (joko erillinen pitkä cat tai sitten kokeeksi rahtaat sen purkin koneen viereen) Mikäli noin toimii gigasena niin huoneiston sisäverkossa on jotain kakkaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
85
Joo, kone ilmoittaa nopeudeksi 100mbps, ja jos linuxista käsin väkisin laitan käyttämään 1gbps asetuksia, lakkaa verkko toimimasta täysin. Täytyy koettaa tuota suoraan purkkiin kytkemistä vielä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
85
Jeps, suoraan piuhan kytkemällä kone ilmoittaa 1gbps yhteyden nopeudeksi ja wanista tulee oikea määrä bittejä.

Missä kohtaa vika voisi olla? Jos seinän sisällä kulkee cat-6 kaapeli, niin voisiko liittimet olla tehty väärin, vai missä ihmeessä vika sitten olisi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 064
Yleensä noissa sisäverkoissa ongelma on huonosti/väärin tehdyt liittimet. Minkämerkkiset rasiat ja minkätyyppiset liittimet, jos et osaa sanoa niin ota kuva. Meneehän jokaiselle liittimelle oma kaapeli? joskus vuonna pottu noita cat kaapeleita haaroitettiin niin että 2 paria ekaan liittimeen ja toiset 2 toiseen. Se tietenkin toimi 100 megasen kanssa koska se käyttää vain kahta paria.

Meneekö kaapeli seinän sisässä vai onko joku pintaveto?

Mikäli kyseessä on vuokrakämppä niin kannattaa kitistä kämpän omistajalle. MIkäli oma kämppä niin sitten talonyhtiölle jos on alkuperäisiä asennuksia (tai sitten talonyhtiön remppaamia)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
85
Olin kovin epäuskoinen, että uudessa (2016) kämpässä olisi tehty vanhalla tekniikalla, joten päätin vielä kokeilla vaihtaa tuon yhden cat-5e piuhan uuteen cat-5e piuhaan, ja kappas kun asia korjaantui! Onko tuossa piuhassa sitten jokin johdin poikki vai mikähän siinä. No, asia korjaantui tällä. Olin swappaillut piuhoja tässä ihmetellessäni ja olin ilmeisesti onnistunut testaamaan saman piuhan molemmilla koneilla testaillessani, kun nyt molemmissa toimii tuo 1gbps moitteetta. Kiitokset vinkeistä!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 064
Olin kovin epäuskoinen, että uudessa (2016) kämpässä olisi tehty vanhalla tekniikalla, joten päätin vielä kokeilla vaihtaa tuon yhden cat-5e piuhan uuteen cat-5e piuhaan, ja kappas kun asia korjaantui! Onko tuossa piuhassa sitten jokin johdin poikki vai mikähän siinä. No, asia korjaantui tällä. Olin swappaillut piuhoja tässä ihmetellessäni ja olin ilmeisesti onnistunut testaamaan saman piuhan molemmilla koneilla testaillessani, kun nyt molemmissa toimii tuo 1gbps moitteetta. Kiitokset vinkeistä!
Joo, yksi pari (tai jopa vain sen toinen johdin) todennäköisesti rikki. Nuo catti kytkentäkaapelithan ovat aika kulutustavaraa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 667
Viestejä
4 317 981
Jäsenet
72 085
Uusin jäsen
Silppa

Hinta.fi

Ylös Bottom