Verkkoratkaisua etsitään

Tarvitsisin jonkin hyvän ehdotuksen tulevan asunnon verkkoratkaisuksi. Asuntoon on tulossa 300M DNAn Ethernet nousun kautta (kytkentäkaapissa myös kuitukotelo, mutta ilmeisesti siihen ei toistaiseksi ainakaan kulje mitään). Asunnosta löytyy 4 kpl RJ45 pistokkeita, joihin olin ajatellut laittaa kiinni tietokoneen, Apple TV / telkkari, Philips Hue, mahdollinen kotiserveri ja mahdollisesti reititin riippuen toteutustavasta. Kytkentäkaappiin voisi mahdollisesti kytkeä, jonkin pienehkön reitittimen esim. Unifi UCG Ultra ja hyödyntää jotain laitetta meshinä, tai sitten kytkentäkaappiin kytkin ja olohuoneeseen rasian päähän reititin.

Mutta kysymys kuuluukin tässä ehkä enemmän, että millainen järjestelmä kannattaa toteuttaa ja millä laitteistolla? Ehdotuksia otetaan avoimin mielin vastaan.

Minulla on vastaavassa tilanteessa seuraavanlainen setup (300M DNA:n ethernet, muutama RJ45 rasia ja tukari).

- UniFI UCG-Max (300M yhteydelle riittäisi ihan hyvin UCG-Ultra)
- UniFi U7 Pro Max (Pro tai Lite riittänee myös budjetin rajaamana)

UCG:n kaikki portit ovat käytössä ristarin kytkentöihin + tukariin, joten kyljessä on vielä USW Flex 2.5G lisäporteille.

UniFi:n Smart Queues pitää viiveet alhaalla kuormankin alla ja DNA:n kanssa toimii myös IPV6.

Minulla on melkein sama, niin käytössä on kytkentäkaapissa Edgerouter X.
Lisäksi on Unifi AC Lite, mutta se on tarkoitus päivittää.

Tämä on kyllä koottu viime vuosikymmenellä, ennen koronaa. Mutta toimii täydellisesti, niin en ole vielä päivittänyt. Kohta, kohta.

Statistiikka

Viestiketjuista
309 080
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom