Veneet ja veneily

Sama, ei ole kyllä lyijyakkuihin palaamista kun on kerran päässyt LiFePon makuun. Nykyään kun sille lyijyakulle ei oikein löydy enää mitään muuta etua kuin hinta, mikä sekään ei oikein päde jos on kyseessä on Victronin akut. :D
 
Sama, ei ole kyllä lyijyakkuihin palaamista kun on kerran päässyt LiFePon makuun. Nykyään kun sille lyijyakulle ei oikein löydy enää mitään muuta etua kuin hinta, mikä sekään ei oikein päde jos on kyseessä on Victronin akut. :D
Nykyään ei oikein löydy edes sitä hintaetuakaan lyijyn eduksi, kun otetaan huomioon, että lyijyakun pitää olla kapasiteetiltaan karkeasti sen tuplat vs. litium ja käyttösyklit lisäksi litiumin puolella.
 
Ylemmistä viesteistä inspiroituneena aloin myös miettimään lyijyakun korvaamista LiFePo4-akulla. Jos tuollaisen laittaisi käynnistysakuksi, minkälaisen vermeen tarvitsen moottorin ja akun väliin?
 
Ylemmistä viesteistä inspiroituneena aloin myös miettimään lyijyakun korvaamista LiFePo4-akulla. Jos tuollaisen laittaisi käynnistysakuksi, minkälaisen vermeen tarvitsen moottorin ja akun väliin?
En näe mitään syytä vaihtaa lyijyllistä starttiakkua lifepoon.
Lifepon edut hyppää silmille hupiakkukäytössä, kun käytetään paljon sähköä, eli mm. valoja, jääkaappia, lämppäriä, töllöä ja jopa kahvinkeitintä tms.
 
En näe mitään syytä vaihtaa lyijyllistä starttiakkua lifepoon.
Lifepon edut hyppää silmille hupiakkukäytössä, kun käytetään paljon sähköä, eli mm. valoja, jääkaappia, lämppäriä, töllöä ja jopa kahvinkeitintä tms.
Tässä oli se ajatus takana, että olisi yksi isompi LiFePo4 akku sen sijaan että keulasähkömoottoria varten olisi oma pienempi akku käynnistysakun lisäksi. En tiedä onko muuten mitään järkeä, mutta säästäisi vähän painossa.
 
Tässä oli se ajatus takana, että olisi yksi isompi LiFePo4 akku sen sijaan että keulasähkömoottoria varten olisi oma pienempi akku käynnistysakun lisäksi. En tiedä onko muuten mitään järkeä, mutta säästäisi vähän painossa.
En näe myöskään yhtään hyvää syytä laittaa kaikkea yhden ison akun taakse. Ehdottomasti keulikselle oma ja startti oma. Harvemmin pienestä lisäpainosta edes on siellä keulassa muutenkaan kummempaa haittaa.
Voihan sinne keulaan lifepon laittaa, jos haluaa muutaman kilon painossa säästää. Kyllähän sillä lifepolla vähän pidempään keulista pyörittelee, jos jotain muitakin syitä vaihdolle etsii.
 
  • Tykkää
Reactions: esk
En näe myöskään yhtään hyvää syytä laittaa kaikkea yhden ison akun taakse. Ehdottomasti keulikselle oma ja startti oma. Harvemmin pienestä lisäpainosta edes on siellä keulassa muutenkaan kummempaa haittaa.
Voihan sinne keulaan lifepon laittaa, jos haluaa muutaman kilon painossa säästää. Kyllähän sillä lifepolla vähän pidempään keulista pyörittelee, jos jotain muitakin syitä vaihdolle etsii.
Joo, ehdottomasti lifepo keulaan. Kai tässäkin sitten täytyy mennä tuolla perinteisellä ratkaisulla, kunhan vaan pohdin vaihtoehtoja. :)
 
Tässä oli se ajatus takana, että olisi yksi isompi LiFePo4 akku sen sijaan että keulasähkömoottoria varten olisi oma pienempi akku käynnistysakun lisäksi. En tiedä onko muuten mitään järkeä, mutta säästäisi vähän painossa.
Tähän on vastaus Jarocell. Olen itsekin miettinyt sitä 300ah akkua. Olisi lataus yksinkertaista ja perämoottori lataisi akkua myös.
 
Tähän on vastaus Jarocell. Olen itsekin miettinyt sitä 300ah akkua. Olisi lataus yksinkertaista ja perämoottori lataisi akkua myös.
Lataus on erittäin yksinkertaista kahdellekin akulle oikeilla laitteilla. Edelleenkään ei ole mitään järkeä laittaa kaikkea saman akun taakse. Jossain perus mökkiveneessä nyt on se ja sama onko siinä joku kaiku/plotteri kiinni samassa akussa, mutta kun aletaan puhumaan hupipuolesta ja keulamoottoreista, niin ei ole yhtään mitään syytä mennä yhdellä akulla. Starttiakku on starttiakku ja ihan jo turvallisuuden vuoksi se on sytä eriyttää muusta kulutuksesta veneilykäytössä.
Itse ainakin arvostan myös turvallisuutta vesillä ollessa ja siihen kuuluu myös se, että se kone lähtee myös käyntiin ilman pelkoa, että akku on vedetty liian tyhjäksi.
Mutta kukin tyylillään.
 
Itse uusin 2x75ah lyijyakut, koska veneen sähköjärjestelmä on tehty alunperin kahdelle keskenään samanlaiselle akulle. Mietin kyllä, että hupiakun vaihtaisi Lifepoon, mutta sitten pitäisi päävirtakatkaisijasta lähtien laittaa uusiksi sähköjärjestelmää. No ei se kovin iso homma olisi, mutta on tuossa vehkeessä aika paljon muutakin hommaa kuin alkaa sähköjä virittelemään uusiksi ja alkaa olla hinku saada venettä vesille ennen juhannusta.
 
Nykyään ei oikein löydy edes sitä hintaetuakaan lyijyn eduksi, kun otetaan huomioon, että lyijyakun pitää olla kapasiteetiltaan karkeasti sen tuplat vs. litium ja käyttösyklit lisäksi litiumin puolella.
Entäs jos haluaa vältellä Kiinalaisten tuotteiden hankkimista?
 
Mitäs mietteitä noista halvimmista keulasähkömoottoreista (Saxa Predator Pro vs Hydra Skypoint)? Skypoint ehkä hieman tehokkaampi, mutta onko käytännössä muuta eroa? Ruoto taas kovin mainostaa varaosien saatavuutta Saxan koneisiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 077
Viestejä
5 239 646
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom