Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta 2022

Mikä tuo kuvan juttu on, siis pallo jossa roikkuu joku RC lentsikan näköinen laite suunta kohti maata, jos kuvan tarkoitus kuvata jotain radiolinkkiä (palloa tai "ilmalaivaa" niin ulkonäkö vähän hämmentää. Ilman lähde mainintaan tulee mieleen että joku kuvituskuva.
Toi kuva on kyl ihan mystinen, en mäkään tajuu mitä se esittää. Mut se mikä tossa sun kommentissa kiinnostaa on toi et sota kehittää aseita. Totta kai se kehittää, mut seki on ongelma et ne leviää nopeesti muille. En tiiä okns siinä mitään järkeä lopulta.
 
Se on RC lentsikka. Ja se tiputetaan pallosta, jolloin rangea saadaan kasvatettua huomattavasti siitä, että lentsikka lentäisi alusta alkaen omin voimin.

Eli pallo itsessään on vain pallo, ja sillä joku kevyt RC lantsikka mukana, onko se RC lentsikka sitten RF linkki, tiedustelu käyttöön, onko ajatus se yhdistelmä kestää vihollisen torjuntaa paremmin, vs pelkkä pallo, ja RC lentsikka on ketterämpi sirtyyn toiminta-alueelle.

Siis vs se että olisi pallossa/ilmalaivassa ja koko massa olisi käytettävissä varsinaiseen tavoitteeseen.

Pallolla ilmeisesti yksi idea on se että laite voi levätä, pitkiäakin aikoja, pieni energiankulutus, vertaan siis drooneihin mitkä lepäilee maastossa, kunnes aika toimia. (siis aika säästö)


Edit.

Mutta onko kuva ns aito, vai luovaa kuvituskuvaa, en nyt väitä etteikö RC lennokki tuosta tiputtaessa saisi oikeneen , aikaa ja matkaa on, mutta ehkä vähän ajatus hyppäs "ilmalaiva" tyyppiseen, missä se kondooli olisi irrotettava ja ennen sitä mahdollistasi pienen ohjailun.
 
Toi kuva on kyl ihan mystinen, en mäkään tajuu mitä se esittää. Mut se mikä tossa sun kommentissa kiinnostaa on toi et sota kehittää aseita. Totta kai se kehittää, mut seki on ongelma et ne leviää nopeesti muille. En tiiä okns siinä mitään järkeä lopulta.
No on sulla logiikka. Ilmeisesti sotaa pitäisi käydä kivillä ja kepeillä, koska kaikki teknologinen kehitys leviää nopeasti muillekin?


Eli pallo itsessään on vain pallo, ja sillä joku kevyt RC lantsikka mukana, onko se RC lentsikka sitten RF linkki, tiedustelu käyttöön, onko ajatus se yhdistelmä kestää vihollisen torjuntaa paremmin, vs pelkkä pallo, ja RC lentsikka on ketterämpi sirtyyn toiminta-alueelle.

Siis vs se että olisi pallossa/ilmalaivassa ja koko massa olisi käytettävissä varsinaiseen tavoitteeseen.

Pallolla ilmeisesti yksi idea on se että laite voi levätä, pitkiäakin aikoja, pieni energiankulutus, vertaan siis drooneihin mitkä lepäilee maastossa, kunnes aika toimia. (siis aika säästö)
Ideana on se, että kantamaa saadaan kasvatettua kun drone aloittaa matkansa lähempää ja korkeammalta. Ei mitään rakettitiedettä.
 
No on sulla logiikka. Ilmeisesti sotaa pitäisi käydä kivillä ja kepeillä, koska kaikki teknologinen kehitys leviää nopeasti muillekin?


Ideana on se, että kantamaa saadaan kasvatettua kun drone aloittaa matkansa lähempää ja korkeammalta. Ei mitään rakettitiedettä.
Mäki mietin et onks toi pallo vaan joku harhautus, et oikea vehje on se lentsikka. Mut kyl se vähän huvittaa et porukka jaksaa spekuloida noin pitkälle jostain kuvasta. Mitä mieltä oot, onks toi nyt oikeesti joku uus taktiikka vai vaan kikkaillaan?
 
Ukrainahan on ollut suostuvainen nykyisten linjojen jäädytykseen jo pitkän aikaa, mutta en usko, että missään tapauksessa ovat niitä virallisesti ja lopullisesti Venäjälle antamassa. Ei se sellainen ole mikään kompromissi.
Kukaan ole antautumista puhunut joten keskity siihen mitä on sanottu.
Pointtina oli että jos Ukraina saa pistettyä venäläiset oikeasti ahtaalle (eivät kykene torjumaan droneja) niin se antaa Ukrainalle pelimerkkejä neuvotteluihin, mutta Venäjä luonnollisesti haluaa aloittaa neuvottelut ennenkuin ne on niin ahtaalla että niiden tarvitsisi antaa Ukrainalle myönnytyksiä.


1. maailmansodan teknologialla ei lasertykkejä kehitellä. Ja talous ajettu ja ajetaan siihen pisteeseen että katselevat vhs kaseteilta star warsia ja haaveilevat tekniikasta itsellään.

Kehitys tapahtuu tasolla, katapultti ja kivilinko. Toki tehokkaita nekin. Ehkä hieman kärjistin.
Ei Venäjä kehittänyt Shaheedejakaan, mutta silti niillä on niitä käytössä....
Isoin riski on että esim kiinalaiset myyvät Venäjälle jonkun tehokkaan ratkaisun.
 
Kukaan ole antautumista puhunut joten keskity siihen mitä on sanottu.
Pointtina oli että jos Ukraina saa pistettyä venäläiset oikeasti ahtaalle (eivät kykene torjumaan droneja) niin se antaa Ukrainalle pelimerkkejä neuvotteluihin, mutta Venäjä luonnollisesti haluaa aloittaa neuvottelut ennenkuin ne on niin ahtaalla että niiden tarvitsisi antaa Ukrainalle myönnytyksiä.
En puhunutkaan antautumisesta mitään. Ihan omasta päästä keksit nyt. Puhuin "antamisesta", en "antautumisesta".

Välillä tuntuu että keskustelen jossain päiväkotilaisten palstalla...

Realistinen kompromissi on se, että nykyiset linjat jäädytetään ja tölkkiä potkitaan eteenpäin aikaan, jolloin Putinia ei enää ole olemassa. Aika vaikea uskoa, että Putinin aikana voisi mitään kestävää ratkaisua olla tulossa.
 
Viimeksi muokattu:
Toi kuva on kyl ihan mystinen, en mäkään tajuu mitä se esittää. Mut se mikä tossa sun kommentissa kiinnostaa on toi et sota kehittää aseita. Totta kai se kehittää, mut seki on ongelma et ne leviää nopeesti muille. En tiiä okns siinä mitään järkeä lopulta.

Drone nostetaa yläilmoihin pallolla, jolloin säästetään merkittävästi polttoainetta (ja pidennetään kantamaa) verrattuna maasta lähettämiseen. Sopivalla tuulella voivat ne myös seilata pitkälle vihollisen puolelle ennen lähettämistä.
 
Drone nostetaa yläilmoihin pallolla, jolloin säästetään merkittävästi polttoainetta (ja pidennetään kantamaa) verrattuna maasta lähettämiseen. Sopivalla tuulella voivat ne myös seilata pitkälle vihollisen puolelle ennen lähettämistä.
Olisivatkohan dronet yläilmoissa myös paremmin suojassa GPS-häirinnältä?
 
Olisivatkohan dronet yläilmoissa myös paremmin suojassa GPS-häirinnältä?
päinvastoin. Korkealla olevalla laiteella on todennäköisesti suora näköyhteys häirintälaitteeseen eli vain ilmaa välissä. Häirintälaite voi olla kaukana mutta maanpinnalla oleva vastaavan etäisyyden päässä oleva laite ei häiriinny koska maasto, rakennukset, kaikki esteet blokkaa häirintää. Nimenomaan lentokoneille ja kaikille ilmalaitteille häirintä on voimakkaampaa kun maanpinnalla.
ja range on se mikä kaasupallolla saavutetaan. Ei se nyt mikään "varasto" ole. Vaikka hauskalta ajatukselta tuntuu varastoida pilviin kaikenlaista militaryä..
 
päinvastoin. Korkealla olevalla laiteella on todennäköisesti suora näköyhteys häirintälaitteeseen eli vain ilmaa välissä.

Vahvempi, laajempi aito GNSS singnaali tarjonta monisti suunnista. Jos häirintä, vale singnaali tulee aivan tossesta suunnasta, niin voimakkuudesta riippuen erotettavissa.

ja range on se mikä kaasupallolla saavutetaan. Ei se nyt mikään "varasto" ole. Vaikka hauskalta ajatukselta tuntuu varastoida pilviin kaikenlaista militaryä..
Onko tuo kuva jostain printtimediasta, vai mistä, siis olikos se sun postaama, eli lähde voisi kiinnostaa lukijoita, eli voivat itse tavata mitä siitä kirjoitettu. Mitä sillä rahdataan.
 
Vahvempi, laajempi aito GNSS singnaali tarjonta monisti suunnista. Jos häirintä, vale singnaali tulee aivan tossesta suunnasta, niin voimakkuudesta riippuen erotettavissa.


Onko tuo kuva jostain printtimediasta, vai mistä, siis olikos se sun postaama, eli lähde voisi kiinnostaa lukijoita, eli voivat itse tavata mitä siitä kirjoitettu. Mitä sillä rahdataan.
Paljon virheitä mutta sellaista se on. GNSS ei ole mikään signaali, ei edes mikään vahvempi, tai edes aitous asia.
Vaan kaiken kattava asia satelliitti lähetyksille. sis kaiken. Ja nämä kaikki satelliiteista tulevat radiokanavat ovat kuiskauksia maankamaralle ja siten alttiita häirinnälle.
Koska sekoittuu siihen voimakkaaseen military tason häirintään, joka lähetetään vain "satojen kilometrien päästä" kun taas satelliitit ovat naurettavan kaukana avaruudessa. :geek:
vertailun vuoksi Yle lähettää radiota melko suurilla laitteilla, jopa 100km päähän. joten military taso on aina vielä rajumpaa hommaa.

oisko videolta hyvä ymmärtää kaasupallo asia. Minulle riittää tieto rangesta.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/shorts/l27O2unnUIU
 
Tuo on vaan jotenkin niin säälittävää ja raskasta että Venäjällä syytellään muita jostain sota spykoosista, todellisuudessa tuo Venäjän touhu on kuin hullua kuristaisi. Pakkohan täällä on helvetti valmistautua vetämään näitä pataan kun itse ovat ihan saatana seinähulluja. Mitä nuo venakot oikein kuvittelee ja odottaa meiltä, ole agressivinen ja muut vastaa siiihen valmistautumisellä, ei tämä niin vaikeaa ole.
 
Tuo on vaan jotenkin niin säälittävää ja raskasta että Venäjällä syytellään muita jostain sota spykoosista, todellisuudessa tuo Venäjän touhu on kuin hullua kuristaisi. Pakkohan täällä on helvetti valmistautua vetämään näitä pataan kun itse ovat ihan saatana seinähulluja. Mitä nuo venakot oikein kuvittelee ja odottaa meiltä, ole agressivinen ja muut vastaa siiihen valmistautumisellä, ei tämä niin vaikeaa ole.
Lyhyesti: ryssä on ryssä. Eipä se ole moneen sataan vuoteen siitä miksikään muuttunut, siksi suomikin on niin hyvin varustautunut.
 
Venäjän ja.. siis niiden muiden tavoite on vain suoltaa probaa omalle kansalle. Näin meidän kollektiivissa ajatellaan. Ensinnäkin sotaa ei pitäisi pelätä ennen kuin se alkaa.
Tavallaan probaa eli vaikuttamista on kaikkialla koko ajan. Mekin täällä hölmölässä tuotetaan sitä ja ollaan sokeita omalle proballe.
Lopputulos voi olla että altistuvat alkavat epäilemään kaikkea totuutta, jolloin millään tiedolla ei ole enää merkitystä.

Esim. en voi aina uskoa poliisia en PV en suurta osaa teitäkään. Monet meikäläisistä vannovat "että ei ole ongelmaa" vaikka olisi videomateriaalia, joka näyttä että ongelma on taltioitu tapahtuneeksi.
Väite "Ei ole droonia" no. tuolla se lentää. se on tätä päivää.
Toisaalta jollekin drooni on ww2 ajan taistelukone ja totuutta todella siristellään mikä se on.
Mielivaltaisuus on voima, jota vallan himoiset käyttävät tietoisesti tai epätietoisesti.

Suomi on hyvin varustautunut kokemuksesta. Tiedot aikaisemmista tapahtumista ovat kulkeneet yli sukupolvien.
Kokemukset on taltioitu ja niitä on tutkittu ja käsitelty. Niitä varten on tehty toimenpiteitä, jotta sama ei toistuisi. Vaikka Haloset haluaa toista, niin kollektiivisella enemmistöllä me ei olla seurattu muiden esimerkkiä, jota kaunis lyhyt katseinen ideologia on ohjannut.
Miettii alkukantaisesti. Kannattaako paimenen luopua aseestaan ja ottaa tilalle vaikka lisäpullo vettä arkeen, kun susi vaikuttaa kesytetyltä? Se olisi lyhyt näköistä lauman vartioimatta jättämistä.
 
Paljon virheitä mutta sellaista se on. GNSS ei ole mikään signaali, ei edes mikään vahvempi, tai edes aitous asia.
Vaan kaiken kattava asia satelliitti lähetyksille. sis kaiken. Ja nämä kaikki satelliiteista tulevat radiokanavat ovat kuiskauksia maankamaralle ja siten alttiita häirinnälle.
Koska sekoittuu siihen voimakkaaseen military tason häirintään, joka lähetetään vain "satojen kilometrien päästä" kun taas satelliitit ovat naurettavan kaukana avaruudessa. :geek:
vertailun vuoksi Yle lähettää radiota melko suurilla laitteilla, jopa 100km päähän. joten military taso on aina vielä rajumpaa hommaa.

Häirintä heikkenee etäisyyden kasvaessa, siitä kyse kuinka paljon oikeaa sinkku saadaan paremmin ja härintä suuntaa vaimennettua.

Aidon ja väärän tunnistaminen tärkeää, jotta voidaan arvoida kuinka hyvin voidaan luottaa sijaintiin.


oisko videolta hyvä ymmärtää kaasupallo asia. Minulle riittää tieto rangesta.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/shorts/l27O2unnUIU


Jos oikein ymmärsin niin kyse ei ollut mistään radiolinkistä, vaan pallolla lähettäneet joitain kevyitä styroksi itsemurha sähkö drooneja, no määrät ei selvinnyt, tai muuta tarkempaa. Video tuore, mutta ei selvinnyt onko asia tuore. (pallo juttuja välillä julkastu muissa kanavissa)

Videon julkaisia vaikutti enemmänkin julkaisevan kaikenlaista ei ihan arkista juttua.
 
Eikö Suomella ja Natolla todellakaan ole osaamista GPS spoofauksesta, jolla droonit ohjattaisiin alas ampumisen sijaan GPS häirinnällä takaisin Venäjälle. Tämähän tekisi Venäjänkin GPS häirinnän tehottomaksi. Lisäksi häirintää voisi suunnata Pietariin ryssän iloksi.
 
Eikö Suomella ja Natolla todellakaan ole osaamista GPS spoofauksesta, jolla droonit ohjattaisiin alas ampumisen sijaan GPS häirinnällä takaisin Venäjälle. Tämähän tekisi Venäjänkin GPS häirinnän tehottomaksi. Lisäksi häirintää voisi suunnata Pietariin ryssän iloksi.
Ei liene kovin laillista näin rauhan aikana, niin jää roistovaltioiden huviksi.
 
Orpokin väittää pokkana, ettei Venäjän GPS häirintä ohjaa drooneja Suomeen, sillä tilanne olisi vakava , jos näin olisi.
Orpon mielestä Ukraina lähettää tietoisesti drooneja Suomeen?
Se ettei sijaintia spooffata tahallisesti toimittamaan ne Suomeen, ei tarkoita etteikö häirintää olisi, se voi olla montaa erilaista :rolleyes:
 
Onko nää enää droneja? En myöskään lukisi suihkumoottorilla toimivaa shahedia droneksi, vaan halvaksi risteilyuhjukseksi.
Kyllä toi on raketti-avusteinen drooni.

Shahedien kohdalla voisi rajan vetää vaikka siihen, että käykö se polttomoottorilla (yleensä kyllä) vai suihkumoottorilla (harvemmin). Jos on suihkumoottori-Shahedista kyse, niin silloin se on vähän kuin köyhän miehen halpa risteilyohjus, mutta tietyssä mielessä saattaa olla enemmän yhteistä 2. maailmansodan V-1 lentopommin kuin modernien risteilyohjusten kanssa...

Käsittääkseni noi suihkumoottori-Shahedit on kumminkin harvinaisia ja kalliita, ja kantama on paljon lyhyempi kuin normaaleissa Shahedeissa tai vaikka Tomahawk-risteilyohjuksissa.
 
Brittiläisen Sun-lehden sotilasasiantuntijan video mitä Ukrainassa on tapahtumassa:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=Z4LlEtYCRAc

Ukrainalla on nyt aloite (droonien takia) eteläisellä rintamalla ja käytännössä ukrainalaiset eristävät/estävät venäläisiä tukemasta joukkojaan Krimillä.
 
Ukrainan torjuntadrooni, joka nousee kahteen kilometriin rakettimoottorilla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/qwest__/status/2058829700454117805?s=61

1779853573373.png

Taitaa olla vielä raketti uudelleenkäytettävä, ainakin laskuvarjosta päätellen.
 
Ehkäpä se riittäisi että rajoilla olisi voimakkaat lähettimet antamassa ihan oikean GPS lokaation, eli estämässä häirintää.
GPS toimii satelliiteilla. Pitäisi korvata satelliitit sellaisilla, joissa on paljon tehokkaammat lähettimet. Ei kovin kustannustehokasta.

Toinen ongelma on, että satelliitin aurinkopaneelien tuottama sähkön määrä ei riitä kilpailuun lähetystehossa maan päällä olevien häirintälaitteiden kanssa. Sähköverkosta riittää kyllä potkua huomattavasti enemmän häirintälaitteiden käyttöön.
 
GPS toimii satelliiteilla. Pitäisi korvata satelliitit sellaisilla, joissa on paljon tehokkaammat lähettimet. Ei kovin kustannustehokasta.

Toinen ongelma on, että satelliitin aurinkopaneelien tuottama sähkön määrä ei riitä kilpailuun lähetystehossa maan päällä olevien häirintälaitteiden kanssa. Sähköverkosta riittää kyllä potkua huomattavasti enemmän häirintälaitteiden käyttöön.
GPS-lähetinasemia voi kyllä olla maan päälläkin. Joku raja niidenkin tehossa ja vaikutusalueessa tietysti on.
 
GPS toimii satelliiteilla. Pitäisi korvata satelliitit sellaisilla, joissa on paljon tehokkaammat lähettimet. Ei kovin kustannustehokasta.

Ei, vaan GPS toimii CDMA-moduloidulla radiosignaalilla. Ne yleisimmin käytettävät lähettimet vaan sattuvat sijaitsemaan sateliiteissa, koska sateliiteista signaali saadaan välitettyä kätevästi joka puolelle maailmaa ilman ongelmia maanpinnan muotojen ja maanpinnan kaareutumisen aiheuttamista katvealueista.

Mikään muu kuin hinta(*) ei estä sijoittamasta GPS-lähettimiä mastoon, toimisi hyvin siihen että niistä saadaan vahvaa signaalia satojen kilometrien päähän asti korkealla lentäville lentokoneille, tai vähän lähemmäs keskikorkeudella lentäville lentokoneille, tai lähietäisyydelle matalalle lentäville lentokoneille.

Mutta käytännössä näistä ei saisi signaalia maanpinnalle kuin todella lähelle, koska signaali jäisi katveeseen joko heti kun on vähän maastonmuotoa välissä tai sitten heti kun maapallon kaareutuminen voittaa maston korkeuden.

Toinen ongelma on, että satelliitin aurinkopaneelien tuottama sähkön määrä ei riitä kilpailuun lähetystehossa maan päällä olevien häirintälaitteiden kanssa. Sähköverkosta riittää kyllä potkua huomattavasti enemmän häirintälaitteiden käyttöön.

Kun niitä GPS-lähettimiä sijoitetaan mastoon lähelle maanpintaa, sinne mastoon voidaan vetää sähköjohto joka tarjoaa mastossa olevalle lähettimelle hyvin suuren lähetystehon.

Voisi olla oikein järkevää että Suomen ja Venäjän rajan lähelle mastoihin laitettaisiin vaikka kymmenisen GPS-lähetintä, reilun sadan kilometrin välein. Näillä lisäisi selvästi lentoliikenteen GPS-häirintäsietoisuutta.

Pitäisi vaan hankkia USAsta ne laitteet ja kordinoida Pentagonin kanssa että mitkä PRN-koodit näille maa-asemille otetaan käyttöön yms.





(*) Hinta tulisi kalliiksi lähinnä sen kautta, että
1) nykyisissä GPS-sateliiteissa on atomikellot jotka ovat hyvin kalliita, tosin maan päällä hyvillä tietoliikenneyhteyksillä varustettussa maa-asemassa ei välttämättä omaa atomikelloa tarvittaisi, kun halvemmankin kellon voisi hyvillä tietoliikenneyhteyksillä saada synkattua pysymään tarpeeksi hyvin ajassa.
2) Mastoon asennettuna lähettimiä tarvittaisiin paljon enemmän kuin avaruuteen sijoitettuna
 
Viimeksi muokattu:
Ehkäpä se riittäisi että rajoilla olisi voimakkaat lähettimet antamassa ihan oikean GPS lokaation, eli estämässä häirintää.
Tämä on käynyt mielessä eli Suomi (ja Baltian maat) tarjoaisivat radiomajakoita Itämeren navigoinnin turvaamiseksi. Senhän ei välttämättä tarvitsisi olla GPS kunhan sovitaan käyttäjien kanssa.
 
Tämä on käynyt mielessä eli Suomi (ja Baltian maat) tarjoaisivat radiomajakoita Itämeren navigoinnin turvaamiseksi. Senhän ei välttämättä tarvitsisi olla GPS kunhan sovitaan käyttäjien kanssa.
Varmaan löytyisi hyviä (semi-)passiivisiakin tekniikoita jotka kestävät paremmin toverien häirintää.
 
Tämä on käynyt mielessä eli Suomi (ja Baltian maat) tarjoaisivat radiomajakoita Itämeren navigoinnin turvaamiseksi. Senhän ei välttämättä tarvitsisi olla GPS kunhan sovitaan käyttäjien kanssa.

Navstar GPS on se järjestelmä jonka vastanottomia on maailman täynnä ja jonka vastaanotin maksaa alle pari kymppiä, ja kaikki softa- ja rauta-infrastruktuuri näiden integroimiseksi sulautettujen järjestelmien ohjaamiseen on jo olemassa.

Monet GPS-vastaanottimet tukevat myös Euroopan Galileota.

Minkä tahansa muun järjestelmän yhteensopivuus ja vastaanottimien hinta ja koko onkin sitten ihan eri luokkaa.

On olemassa joitain muinaisia radiopaikannusjärjestelmiä mutta niiden tarkkuus on selvästi huonompi ja vastaanottimien hinta korkeampi, integrointi automaattisiin ohjausjärjestelmiin vaikeampaa, ja niitä on myös aika helppo häiritä.


Maanpinnalla/mastossa oleva lähetin ("pseudoliitti") GPS:lle on toimiva ratkaisu parantamaan GPSn tarkkuutta ja luotettavuutta ongelmallisilla alueilla.
 
Varmaan löytyisi hyviä (semi-)passiivisiakin tekniikoita jotka kestävät paremmin toverien häirintää.
Löytyy: kompassi ja merkintälasku. Käytetty jo satoja vuosia.
Tämä on käynyt mielessä eli Suomi (ja Baltian maat) tarjoaisivat radiomajakoita Itämeren navigoinnin turvaamiseksi. Senhän ei välttämättä tarvitsisi olla GPS kunhan sovitaan käyttäjien kanssa.
Suomesta on kaikki merenkulun radiomajakat purettu, eikä niiden uudelleen asentaminen taida olla enää kustannustehokasta. Ne ovat kuitenkin melko lyhyen matkan navigointia.

On olemassa joitain muinaisia radiopaikannusjärjestelmiä mutta niiden tarkkuus on selvästi huonompi ja vastaanottimien hinta korkeampi, integrointi automaattisiin ohjausjärjestelmiin vaikeampaa, ja niitä on myös aika helppo häiritä.
Mitäs radiopaikannusjärjestelmiä on vielä käytössä? Ei pelkästään vanhoissa historiankirjoissa. Decca on purettu pois jo aikaisemmin kuin radiomajakat.
 
Löytyy: kompassi ja merkintälasku. Käytetty jo satoja vuosia.

Normaali kompassi on käytännössä liian epätarkka toimiakseen yksin, mutta kun mitataan magneettikentän pieniä poikkeavuuksia (jotka ovat erilaisia eri paikoissa) ja verrataan sitä tietokantaan jonne nämä poikkeavuudet on talletettu, päästään keskimatkan ohjaukselle kohtalaiseen tarkkuuteen, tosin terminaaliohjaukseen tarvitaan silti joku tarkempi mekanismi (esim. kamera joka tunnistaa kohteen)

Suomesta on kaikki merenkulun radiomajakat purettu, eikä niiden uudelleen asentaminen taida olla enää kustannustehokasta. Ne ovat kuitenkin melko lyhyen matkan navigointia.

Mitäs radiopaikannusjärjestelmiä on vielä käytössä? Ei pelkästään vanhoissa historiankirjoissa. Decca on purettu pois jo aikaisemmin kuin radiomajakat.

Olikin näköjään mennyt minulta ohi tuo tieto että viimeisetkin näistä oli jo purettu, luulin että joku LORAN-C oli vielä toiminnassa mutta ei näköjään olekaan.
 
Ruotsi lahjoittaa gripeneitä Ukrainaan.
Tämä oli kyllä päivän paras uutinen.

Näiden lahjoituskoneiden lisäksi Ruotsi myy Ukrainalle 20klp uusimpia E-Mallin Gripeneitä. Ukrainan tarkoitus olisi ostaa 130 konetta myöhemmin. Samalla sopimuksella Ukraina saa huollon koneisiin ja meteor-ilmataisteluohjuksia, jotka ovat kyllä piste i:n päälle tässä diilissä. Lentäjien koulutus on jo aloitettu ja koneet olisi tarkoitus saada Ukrainan ilmatilaan ensivuoden alusta.

Venukkien ulkoministeriön mukaan kyseessä on epäystävällinen toimi, joka laajentaa sotaa. Tietty ovat tavallaan oikeassa, että sota laajenee jatkossa koskemaan hieman enemmän myös heidän aktiivisia liitopommeja lähettäviä pommikoneita.
 
Lähdettäisipä mukaan tähän. Eurooppa tarvitsee kunnollisen ja laajan ydinpelotteen.
Ilmankos aamulla tuli uutinen vastaan jossa kaikki suomen vihervasuripunajärjestöt haluaa Häkkäsen juuri nyt irtisanoutuvan.
 
ryssät osuneet myös Romaniaan

 
ryssät osuneet myös Romaniaan

Seuraavaksi NATO ja EU voi vahvasti tuomita tapahtuneen.

En yllättyisi vaikka kyseessä olisi täysin tietoinen Venäjän isku. Kun nähdään ettei mitään seurauksia tule niin kynnys ampua droneja suoraan Suomeen/Baltiaan madaltuu entisestään.
 
Seuraavaksi NATO ja EU voi vahvasti tuomita tapahtuneen.

En yllättyisi vaikka kyseessä olisi täysin tietoinen Venäjän isku. Kun nähdään ettei mitään seurauksia tule niin kynnys ampua droneja suoraan Suomeen/Baltiaan madaltuu entisestään.
Eiköhän sieltä jotain tule, ei ne vielä sotaan liity, mutta jotain. Romania voi kutsua nelosen ja sitten nato maat diskuteeraa.

Mutta on ihan eri asia ampua ”vahingossa” Ukrainan naapuriin, kuin Suomeen joka ei ole sillä suunnalla edes.
 
Eiköhän sieltä jotain tule, ei ne vielä sotaan liity, mutta jotain. Romania voi kutsua nelosen ja sitten nato maat diskuteeraa.

Mutta on ihan eri asia ampua ”vahingossa” Ukrainan naapuriin, kuin Suomeen joka ei ole sillä suunnalla edes.
Eiköhän venäjä vääntele tämän muotoon NATOn suorittama false flag jos tästä jotain kohua alkaa nousta.
 
Eiköhän sieltä jotain tule, ei ne vielä sotaan liity, mutta jotain. Romania voi kutsua nelosen ja sitten nato maat diskuteeraa.
Nimenomaan. Diskuteerataan ja vahvasti tuomitaan.
Mutta on ihan eri asia ampua ”vahingossa” Ukrainan naapuriin, kuin Suomeen joka ei ole sillä suunnalla edes.
Älä huoli. Venäjän tekemä tuleva drone-isku Suomeen on myös tehty "vahingossa".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Viestejä
5 243 067
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom