Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta 2022

Niinhän ne ovat, mutta silti tuo ei jotenkin vaikuta omaan silmään/korvaan tavalliselta drooniaallolta. Enemmänkin tulee mieleen joku historic-tyyppinen lentonäytös. Voin tosin ihan hyvin olla väärässä.
Jos tuossa olikin kansalaisen kameraan sattunut droneja seuraavat torjuntahävittäjät. Venäjähän on tunnetusti tämän sodan aikana joutunut muissakin aselajeissa turvautumaan yhä vanhempaan kalustoon.
 
perspektiivi ja etäisyys voi tehdä tepposet
Tämähän se. Ensinnäkin mittakaava, nopeus jne eivät tottumattomaan silmääni sano mitään paitsi että voivat olla kovin pieniä, lähellä ja suht hitaita(mikä ei vielä sekään kerro paljon). Kun yrittää tarkemmin katsoa, näyttävät aika laihoilta mikä sopisi pienemmän mittakaavan lennokkiin. En lähde väittämään mitään feikiksi mutta feikkejä ja erehdyksiä voi tietysti olla liikkeellä.

Lennokkioletetut ovat eri näköisiä kuin mutulla ensimmäisenä ajattelisin niiden olevan, mutta vain koska Shahedin näköiset ovat iskostuneet mielikuviin. Voihan se olla, että eri tyyppisissä iskuissa käytetään erilaisia esimerkiksi polttoainetalouden tai mahdollisen isomman koon näkökulmasta jos oletetaan, että päästään kuitenkin tutkan alla perille, mikä nopeus sitten onkin. Ryssällä on kuitenkin ryssän ilmapuolustus ja Ukrainalla ukrainalainen ennakkoluuloton luovuus. Vaihtoehtoisesti voisi ajatella käytettävän runkoja, joita on varastoon kertynyt tiettyyn tehtävään soveltumattomana ja nyt sopiviksi todettu. Tuotekehitystä on kuitenkin tehty hyvin monesta lähtökohdasta kun siihen on ollut ymmärrettävä motiivi.
 
Näytti melkein samalta, kuin olisi parvi toisen maailmansodan aikaisia hävittäjiä lentänyt yli.
Melkein:
how-many-planes-in-the-sky-a-little-demonstration-of-naval-v0-kns6h6btrh131.jpg
 
Ukraina on iskenyt FSB johtokeskukseen (ilmeisesti) Krimin pohjoisosassa. n. 100 kuollutta/haavoittunutta ja Pantsir-S1 IT-ohjussysteemi paskottu:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/ZelenskyyUa/status/2057424398982742115?s=20

Vaikka pieniä kokonaisuudessaan ni ei voi ko tykätä ko ukit onnistuu!!
 
Kokonaiskuva synkkä? Kokonaiskuvahan on Ukrainan kannalta valoisin sitten syksyn 2022.
Tämä on vähän kuin Rocky leffaa katsoisi. Tässä voi kohta löydä niin että kun nousu alkaa niin Venäjä alkaa ehdottelemaan että jätetään loput erät ottamatta ja julistetaan Venäjä voittajaksi niin että ne pitää vallattu maat. Ukrainalla on silloin vaikea valinta edessä ja hurja painostus niskassa suostua Venäjän ehdotukseen.
 
Kokonaiskuva synkkä? Kokonaiskuvahan on Ukrainan kannalta valoisin sitten syksyn 2022.
On itsestään selvää, että venäjälle on ollut vain huonoja uutisia päivästä toiseen.
Täällä nyt vain Suomesta vastaavat ankeuttajat koettaa operoida jäämättä kiinni.

Jotkin kätyrien profiileista on ehtinyt pojan ikään.
Olisi sääli leimaantua ryssän suuksi tuolla ikää, kun vuosia on kerrytetty luottoa profiliin taa.
 
Zelenskyi:

Zelenskyi: Sata kuollut tai haavoittunut iskussa FSB:n komentokeskukseen​

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi sanoo viestipalvelu X:ssä, että noin sata ihmistä on kuollut tai haavoittunut Ukrainan tekemässä iskussa Venäjän Donbasissa sijaitsevaan turvallisuuspalvelu FSB:n komentokeskukseen.
–  Pelkästään tämän yhden operaation ansiosta venäläisten tappiot ovat noin sata kaatunutta ja haavoittunutta miehittäjää, Zelenskyi kirjoittaa.
Venäjä ei ole vielä kommentoinut Zelenskyin viestissä esitettyjä tietoja.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/ZelenskyyUa/status/2057424398982742115?s=20

1779376706523.png
 
Tämä on vähän kuin Rocky leffaa katsoisi. Tässä voi kohta löydä niin että kun nousu alkaa niin Venäjä alkaa ehdottelemaan että jätetään loput erät ottamatta ja julistetaan Venäjä voittajaksi niin että ne pitää vallattu maat. Ukrainalla on silloin vaikea valinta edessä ja hurja painostus niskassa suostua Venäjän ehdotukseen.
Ukrainahan on ollut suostuvainen nykyisten linjojen jäädytykseen jo pitkän aikaa, mutta en usko, että missään tapauksessa ovat niitä virallisesti ja lopullisesti Venäjälle antamassa. Ei se sellainen ole mikään kompromissi.
 
On toi kyl ihan hyvä fiilis ku Ukraina saa välillä onnistumisia.
Hyvin erikoinen näkemys. Ukrainahan on jo hyvän aikaa antanut ryssälle oikein isän kädestä ja toistuvasti.
Vaikka sodan kokonaisukva on aika synkkä ni nää pienetin jutut pitää mielialaa yllä.
Sodan kuva on kyllä synkkä kahdella tavalla. Ensinnäkin siten, että sota on aina perseestä ja toiseksi Venäjän kannalta. Ukrainan kannalta tilanne on kuitenkin toiveikkaampi kuin kertaakaan ainakin alkaen 2014, mittarista ja ajattelijasta riippuen voisi ajatella että vertailukohtaa haetaan ihan muinaisesta historiasta. Heillä on nyt edessään tie irti ryssän vaarasta mahdollisesti lopullisesti.
 
Sodan kuva on kyllä synkkä kahdella tavalla. Ensinnäkin siten, että sota on aina perseestä ja toiseksi Venäjän kannalta. Ukrainan kannalta tilanne on kuitenkin toiveikkaampi kuin kertaakaan ainakin alkaen 2014, mittarista ja ajattelijasta riippuen voisi ajatella että vertailukohtaa haetaan ihan muinaisesta historiasta. Heillä on nyt edessään tie irti ryssän vaarasta mahdollisesti lopullisesti.
Syksyllä 2022 tilanne oli kyllä aika valoisa kun Ukraina vapautti Hersonin kaupungin ja Harkovan alueen...
 
Syksyllä 2022 tilanne oli kyllä aika valoisa kun Ukraina vapautti Hersonin kaupungin ja Harkovan alueen...
Sotanäyttämön karttaa katsoen se oli tietysti omanlaisensa huippuhetki. Silloin ei kuitenkaan laajemmin ollut realistisia merkkejä Venäjän kaatumisesta kuten sittemmin. Samoin Ukraina näytti vielä erittäin vahvasti nykyisestä poikkeavalka tavalla aseapuriippuvaiselta. Erään dikraattorin sanoja soveltaen Ukrainalla on noin vuoden aikana alkanut näyttää olevan niitä kortteja.
 
Sotanäyttämön karttaa katsoen se oli tietysti omanlaisensa huippuhetki. Silloin ei kuitenkaan laajemmin ollut realistisia merkkejä Venäjän kaatumisesta kuten sittemmin. Samoin Ukraina näytti vielä erittäin vahvasti nykyisestä poikkeavalka tavalla aseapuriippuvaiselta. Erään dikraattorin sanoja soveltaen Ukrainalla on noin vuoden aikana alkanut näyttää olevan niitä kortteja.
Niin, karttatilanteen kannalta tilanne ei näytä nyt niin lupaavalta kuin tuolloin, mutta yleistilanteeseen liittyy paljon muutakin kuin kartan linjat...
 
Miten se alkaa tuntumaan että tämä suomenkin hyvä varautuminen mitä viranomaiset kehuu on lopulta pelkkää silmänlumetta ja illuusiota, jotenkin tuntuu että kun tulee pieninkin testi niin korttitalo sortuu heti. Toisaalta jos suomikin joutuisi tuonne metsään itseä puolustamaan niin uskon kyllä että silloin oltaisiin kartalla ja tilanteen päällä, mutta nyt kun liippaa läheltä ja dronea sun muuta harhautuu niin aika heikolta vaikuttaa tuo touhu.

Toivottavasti Putin alkaa pikku hiljaa tajuamaan että sota tulee venäjälle liian raskaaksi ja tajuaa vetäytyä niin paine helpottaa euroopassa ainakin hetkeksi ja päästään hieman normaalinpaan tilaan.
 
Miten se alkaa tuntumaan että tämä suomenkin hyvä varautuminen mitä viranomaiset kehuu on pelkkää silmänlumetta ja illuusiota, jotenkin tuntuu että kun tulee pieninkin testi niin korttitalo sortuu heti.
Ei se ole muuta kuin nykyisen äärimmäisen tarkan uutisoinnin tulosta. Kaikesta tiedetään kaikki hyvin nopeasti. Vaikka me ollaan kuinka varauduttu, realiteetit. Jos sota tulisi, suurin osa ohjuksista tulisi läpi koska me ei pystytä torjumaan niitä. Iso osa droneista tulisi myös läpi. Niin tulee ukrainassakin ja myös Venäjälle pääsee läpi jäätäviä määriä droneja vaikka maassa on ihan oikeasti maailman kattavimpia it järjestelmiä ja iso osa budjetista menee sotateollisuudelle. Tulevaisuuden kuvat joissa tietokoneet sotii ei ole älyttömän kaukana ja siinä ihmishenki ei paljoa maksa
 
Miten se alkaa tuntumaan että tämä suomenkin hyvä varautuminen mitä viranomaiset kehuu on loulta pelkkää silmänlumetta ja illuusiota, jotenkin tuntuu että kun tulee pieninkin testi niin korttitalo sortuu heti. Toisaalta jos suomikin joutuisi tuonne metsään itseä puolustamaan niin uskon kyllä että silloin oltaisiin kartalla ja tilanteen päällä, mutta nyt kun liippaa läheltä ja dronea sun muuta harhautuu niin aika heikolta vaikuttaa tuo touhu.

Toivottavasti Putin alkaa pikku hiljaa tajuamaan että sota tulee venäjälle liian raskaaksi ja tajuaa vetäytyä niin paine helpottaa euroopassa ainakin hetkeksi ja päästään hieman normaalimpaan tilaan.
Toi varautumisen illuusio on kyl aika karua katsottavaa. Moni luulee et Suomella on kaikki hanskassa, mut sit ku tulee joku pieni testi ni huomaa ettei oo ihan niin. GS-häirintä ja droonit on vaa yks osa, mut en mä tiiä onks meillä mitään kunnon suunnitelmaa isompaa varten. Toivottavasti Putin tajuaa et tää on turhaa, mut en mä usko et se luopuu helpolla.
 
Ei se ole muuta kuin nykyisen äärimmäisen tarkan uutisoinnin tulosta. Kaikesta tiedetään kaikki hyvin nopeasti. Vaikka me ollaan kuinka varauduttu, realiteetit. Jos sota tulisi, suurin osa ohjuksista tulisi läpi koska me ei pystytä torjumaan niitä. Iso osa droneista tulisi myös läpi. Niin tulee ukrainassakin ja myös Venäjälle pääsee läpi jäätäviä määriä droneja vaikka maassa on ihan oikeasti maailman kattavimpia it järjestelmiä ja iso osa budjetista menee sotateollisuudelle. Tulevaisuuden kuvat joissa tietokoneet sotii ei ole älyttömän kaukana ja siinä ihmishenki ei paljoa maksa
Kyl toi on aika tyypillistä et uutisointi paljastaa kaikki puutteet ja sitten se näyttää pahemmalta ku mitä se oikeesti on. Mut kyl se vähän mietityttää et miten hyvin meillä oikeesti on varauduttu, jos kerran jo yks harhautunu drooni aiheutti tommotsa hämminkiä. Ehkä se on vaan hyvä et tulee näitä testejä, niin nähdään missä mennään.
 
Toi varautumisen illuusio on kyl aika karua katsottavaa. Moni luulee et Suomella on kaikki hanskassa, mut sit ku tulee joku pieni testi ni huomaa ettei oo ihan niin. GS-häirintä ja droonit on vaa yks osa, mut en mä tiiä onks meillä mitään kunnon suunnitelmaa isompaa varten. Toivottavasti Putin tajuaa et tää on turhaa, mut en mä usko et se luopuu helpolla.

Mitään 100%:sta järjestelmää ei ole olemassa droonien (tai minkään muunkaan hyökkäyksen) torjuntaan. Se ei tarkoita ettei suunnitelmia olisi olemassa. PV:llä on varmasti suunnitelmia kaikkeen mahdolliseen (ja mahdottomaan) skenaarioon, mutta suunnitelmat ei aina välttämättä kohtaa todellisuutta, koska niitä ei päästä oikeasti kokeilemaan vasta kuin tosi tilanne tulee päälle. Moskovassakin Ukrainan hitaat droonit pääsee Venäjän ilmapuolustuksen läpi, vaikka siellä on kymmeniä, ellei satoja ilmatorjunta yksiköitä valmiudessa. Ei tuo droonien torjunta onnistu myöskään valtioilta, joiden sotavoimat on sitä tehneet käytännön tasolla jo vuosia.

Ihan turhaa voivottelua ja tappio mielialan luontia sanoa ettei suunnitelmia ole.
 
Toi varautumisen illuusio on kyl aika karua katsottavaa. Moni luulee et Suomella on kaikki hanskassa, mut sit ku tulee joku pieni testi ni huomaa ettei oo ihan niin.
Mihin verrattuna? Mikä valtio on aina rauhan aikana täydellisen valmis torjumaan lennokkeja ja ohjuksia? Aivan, sellainen ei ole oikein edes teknisesti mahdollista. Jopa Israeliin menee raketteja läpi vaikka he tietävät ettei vihollinen tunne rauhan käsitettä eli isku tulee joka tapauksessa. Näin, vaikka siellä on investoitu valtavasti ja alue on pieni.
GS-häirintä ja droonit on vaa yks osa, mut en mä tiiä onks meillä mitään kunnon suunnitelmaa isompaa varten.
Kaikilla valtioilla ja asevoimilla on erilaisia suunnitelmia, joista osa saattaa olla julkisia. On hyvin kaukaa haettu mutuoletus, että eniten varustautuneilla mailla(Suomi, Puola jne) olisi suunnittelu jotenkin heikolla tasolla. Johdonmukaisesti asian täytyy olla juuri päinvastoin.

Tietysti erityistapauksena on Venäjä, joka oli kyllä määrällisesti varustautunut, vaan ei laadullisesti. Heillä oli paska hyökkäyssuunnitelma joka siirtomaavoiton sijaan johti ko. diktatuurin entistä pahempaan suohon. Venäjään ei tosin kannata verrata, sillä se valmistautuu aina vain hyökkäämään. Normaalit maat valmistautuvat aina puolustautumaan.

Ja kyllä, minulla on tunne, että ketjussa tapahtuu nytkin vaikuttamista.
 
Toi varautumisen illuusio on kyl aika karua katsottavaa. Moni luulee et Suomella on kaikki hanskassa, mut sit ku tulee joku pieni testi ni huomaa ettei oo ihan niin. GS-häirintä ja droonit on vaa yks osa, mut en mä tiiä onks meillä mitään kunnon suunnitelmaa isompaa varten. Toivottavasti Putin tajuaa et tää on turhaa, mut en mä usko et se luopuu helpolla.
Luuletko että näistä suunnitelmista mahdollista isompaa juttua varten PVM kertoisi siitä julkisesti. Ei todellakaan.
 
Luuletko että näistä suunnitelmista mahdollista isompaa juttua varten PVM kertoisi siitä julkisesti. Ei todellakaan.
Joo. Julkisesti kyllä kerrotaan että paljon suunnitellaan. Yleensä ei ymmärrettävistä syistä tarkemmin. Myös julkisesti kerrotaan, että paljon varaudutaan esimerkiksi varmuusvarastoin. Julkisesti on tiedossa, että Suomi panostaa valmiusasioihin verrattain isosti. Nämä eivät ole yhtä mediaseksikkäitä aiheita kuin se, että pari droonia harhautui metsään ja vielä ylimääräistäkin luultiin tutkittavan kunnes musta läntti hangessa paljastui risujen polttopaikaksi(vai oliko joku tuhmeliini peräti sekajätettä polttanut).

Toki tämä ei liity enää siihen, miten ryssä hyökkäsi Ukrainaan vaan siihen, miten se hypoteettisesti suunnittelisi hyökkäävänsä Suomeen. Ukrainan sotaan sen sijaan liittyy tämä jatkuva mielipidevaikuttaminen, jossa vastapuolen valtioiden kuten Suomen väestöä yritetään jatkuvasti sjumuttaa näillä tutuilla fraaseilla mietityttämisestä, vaihtoehtoisesta näkökulmasta jne. Tämä kampanja on osa hyökkäyssotaa ja sen tarkoitus on nakertaa Ukrainan liittolaisia. Varmaankin neukuissa kovasti toivotaan, että Eurooppa katsoo vierestä kun Putin ja Trump pakottavat Ukrainan antautumaan. Nyt tosin näyttää siltä että se juna meni jo.
 
Mihin verrattuna? Mikä valtio on aina rauhan aikana täydellisen valmis torjumaan lennokkeja ja ohjuksia? Aivan, sellainen ei ole oikein edes teknisesti mahdollista. Jopa Israeliin menee raketteja läpi vaikka he tietävät ettei vihollinen tunne rauhan käsitettä eli isku tulee joka tapauksessa. Näin, vaikka siellä on investoitu valtavasti ja alue on pieni.
Kaikilla valtioilla ja asevoimilla on erilaisia suunnitelmia, joista osa saattaa olla julkisia. On hyvin kaukaa haettu mutuoletus, että eniten varustautuneilla mailla(Suomi, Puola jne) olisi suunnittelu jotenkin heikolla tasolla. Johdonmukaisesti asian täytyy olla juuri päinvastoin.

Tietysti erityistapauksena on Venäjä, joka oli kyllä määrällisesti varustautunut, vaan ei laadullisesti. Heillä oli paska hyökkäyssuunnitelma joka siirtomaavoiton sijaan johti ko. diktatuurin entistä pahempaan suohon. Venäjään ei tosin kannata verrata, sillä se valmistautuu aina vain hyökkäämään. Normaalit maat valmistautuvat aina puolustautumaan.

Ja kyllä, minulla on tunne, että ketjussa tapahtuu nytkin vaikuttamista.
Mäki mietin et onks toi vaikuttaminen nyt tossi isoo täällä. Mut eipä se oo mikään uus juttu, netissähän sitä tapahtuu koko ajan. Kyl se vaan pistää miettimään et miten paljon sitä oikeesti on.
 
Mäki mietin et onks toi vaikuttaminen nyt tossi isoo täällä. Mut eipä se oo mikään uus juttu, netissähän sitä tapahtuu koko ajan. Kyl se vaan pistää miettimään et miten paljon sitä oikeesti on.
Se ei ole mikään uusi juttu ja Venäjä on panostanut siihen pitkään. Uutena ilmiönä se tuntuisi viime aikoina tehostuneen ja entiset konekääntäjään nojaavat hikipajasoturit alkavat vaihtua LLM-sisältöön.
 
Miten se alkaa tuntumaan että tämä suomenkin hyvä varautuminen mitä viranomaiset kehuu on lopulta pelkkää silmänlumetta ja illuusiota, jotenkin tuntuu että kun tulee pieninkin testi niin korttitalo sortuu heti. Toisaalta jos suomikin joutuisi tuonne metsään itseä puolustamaan niin uskon kyllä että silloin oltaisiin kartalla ja tilanteen päällä, mutta nyt kun liippaa läheltä ja dronea sun muuta harhautuu niin aika heikolta vaikuttaa tuo touhu.
Todennäköisesti paremmalla tasolla kuin Ukraina oli sodan alussa, onneksi heillä kävi hyvä tuuri.

Varautumisen suurin tavoite lienee peloite. Sen takia kannattaakin luoda illuusio paremmasta tasosta kuin mitä on. Vaikka olisi kuinka hyvin varautunut olisi sota Venäjää vastaan todella ikävä juttu, eli mielummin vältetään.
 
Todennäköisesti paremmalla tasolla kuin Ukraina oli sodan alussa, onneksi heillä kävi hyvä tuuri.

Varautumisen suurin tavoite lienee peloite. Sen takia kannattaakin luoda illuusio paremmasta tasosta kuin mitä on. Vaikka olisi kuinka hyvin varautunut olisi sota Venäjää vastaan todella ikävä juttu, eli mielummin vältetään.
Kyl toi on aika tyypillistä et uutisointi paljastaa kaikki puutteet ja sitten se näyttää pahemmalta ku mitä se oikeesti on. Mut kyl se vähän mietityttää et miten hyvin meillä oikeesti on varauduttu, jos kerran jo yks harhautunu drooni aiheutti tommotsa hämminkiä. Ehkä se on vaan hyvä et tulee näitä testejä, niin nähdään missä mennään.
 
No siis sehän nimenomaan on hyvä. Mutta voi miettiä miten paljon isompi puolustusbudjetti meillä olis jos aina pitäisi olla viimeisen päälle varautunut.
 
Mihin verrattuna? Mikä valtio on aina rauhan aikana täydellisen valmis torjumaan lennokkeja ja ohjuksia? Aivan, sellainen ei ole oikein edes teknisesti mahdollista. Jopa Israeliin menee raketteja läpi vaikka he tietävät ettei vihollinen tunne rauhan käsitettä eli isku tulee joka tapauksessa. Näin, vaikka siellä on investoitu valtavasti ja alue on pieni.
Taajamissa väestö menee väestösuojiin, ja haja-astusalueella, osa kellariin, loput jatkaa elämää seuraten droneradaria.

Sitä en tiedä mitä piatarissa senjälkeen tekevät, ehkä ottaa risteilevää paljaana vastaan.
 
Jos tällä hetkellä Ukraina pystyy tuottamaan tuhansia droneja, joita sylkee pitkin valtavaa maata aiheuttaen massiivisia tuhoja ilman että ilmantorjuntakaan pystyy estämään. Onko tulevaisuuden "ydinasepelote" valtava kapasiteetti tuottaa droneja. Ukrainasta saadaan lähitulevaisuudessa hyvää dataa ja kyvykkyyttä voidaan monistaa ympäri r maan rajoja.

Mikäpä se enempää pelottaisi, jos Ukrainan voima monistetaan tuhansien kilometrien matkalle, ja jos jatkuu öykkäröinti tulevaisuudessakin niin laitetaan kymmeniä tuhansia droneja aalloissa menemään. Jokainen AI avustettuna ajautuu kohteisiin jatkuvalla syötöllä.

Olo on ottavana osapuolena kuin ampiaispesän hakkaaminen jääkiekkomailalla, parvi on kimpussa ja pistää kipeää.
 
No ehkä tulevaisuudessa on paljon halpoja laasereita jotka ampuu noi alas ja siirrytäänkin johonkin seuraavaan…
 
Jos tällä hetkellä Ukraina pystyy tuottamaan tuhansia droneja, joita sylkee pitkin valtavaa maata aiheuttaen massiivisia tuhoja ilman että ilmantorjuntakaan pystyy estämään. Onko tulevaisuuden "ydinasepelote" valtava kapasiteetti tuottaa droneja. Ukrainasta saadaan lähitulevaisuudessa hyvää dataa ja kyvykkyyttä voidaan monistaa ympäri r maan rajoja.

Mikäpä se enempää pelottaisi, jos Ukrainan voima monistetaan tuhansien kilometrien matkalle, ja jos jatkuu öykkäröinti tulevaisuudessakin niin laitetaan kymmeniä tuhansia droneja aalloissa menemään. Jokainen AI avustettuna ajautuu kohteisiin jatkuvalla syötöllä.

Olo on ottavana osapuolena kuin ampiaispesän hakkaaminen jääkiekkomailalla, parvi on kimpussa ja pistää kipeää.
Toki torjuntakeinotkin kehittyy koko ajan. Ilmeisesti Venäjä on jäänyt Ukrainaa jälkeen sillä osa-alueella.
 
No ehkä tulevaisuudessa on paljon halpoja laasereita jotka ampuu noi alas ja siirrytäänkin johonkin seuraavaan…
1. maailmansodan teknologialla ei lasertykkejä kehitellä. Ja talous ajettu ja ajetaan siihen pisteeseen että katselevat vhs kaseteilta star warsia ja haaveilevat tekniikasta itsellään.

Kehitys tapahtuu tasolla, katapultti ja kivilinko. Toki tehokkaita nekin. Ehkä hieman kärjistin.
 
näin se range kasvaa ja yhteydet vastaavilla linkeillä.
Tässä näkee taas kun sota kehittää. Ilmeisen edulllinen tapa lähettää kun yläilmojen tuulet ovat suotuisat.

1779432200858.png



näissä halvoissa pitkänkantaman vehkeissä on se vain että ovat myös nopeasti muidenkin käytettävissä. Eli ei tarjoa teknologista ylivoimaa.

Tuo paska ylläri video en itse tahdo ymmärtää.
A ollaan ukrainan maaperällä. B jos ovat kyseisellä alueella oletus että on nyt ukrainan hallussa. Jonkun ukrainalaisen tönö. En ymmärrä huumoria jos tuon läävän ukrainalainen jonainpäivänä takaisin ottaa. Ihmeellistä huumoria. Jos vihollinen ottaisi haltuun eikö ansaviritys olisi ollut parempi ratkaisu.
 
Tuo paska ylläri video en itse tahdo ymmärtää.
A ollaan ukrainan maaperällä. B jos ovat kyseisellä alueella oletus että on nyt ukrainan hallussa. Jonkun ukrainalaisen tönö. En ymmärrä huumoria jos tuon läävän ukrainalainen jonainpäivänä takaisin ottaa. Ihmeellistä huumoria. Jos vihollinen ottaisi haltuun eikö ansaviritys olisi ollut parempi ratkaisu.
Jos talon ottavat haltuun joskus sitten ukrainalaiset siviilit olisi miinoitus ollut aika huono homma. Jos sinne taas tulevat venäläiset niin saattaa vaikuttaa moraaliin, toki ei niin hyvin kuin viuhkamiina.

Ja sitäpaitsi olihan tuo aivan paskaa huumoria, eli nauratti.
 
näin se range kasvaa ja yhteydet vastaavilla linkeillä.
Tässä näkee taas kun sota kehittää. Ilmeisen edulllinen tapa lähettää kun yläilmojen tuulet ovat suotuisat.

1779432200858.png



näissä halvoissa pitkänkantaman vehkeissä on se vain että ovat myös nopeasti muidenkin käytettävissä. Eli ei tarjoa teknologista ylivoimaa.
Miksi ihmeessä kaikkien konstien pitäisi olla jotenkin erityisen kehittyneitä ja uudenaikaisia? Jos toimii niin toimii. Suhteellista etua Ukraina saa esimerkiksi siinä, että Venäjän ilmatorjunta lienee paskempaa, oikeastaan riippumatta siitä lentääkö tämä pallo Venäjän ilmatilaan asti vai ei.

Lisäksi vaikka Venäjä ampuisi pallon alas jollain kehittyneellä ohjuksella, niin jää siinä kyllä tappiolle rahassa ja resursseissa mitattuna ja sittenhän Ukrainan kannattaisi alkaa lähettää vaikka pelkkiä palloja Venäjän suuntaan kunnes kaikki ohjukset on ammuttu...
 
Viimeksi muokattu:
näin se range kasvaa ja yhteydet vastaavilla linkeillä.
Tässä näkee taas kun sota kehittää. Ilmeisen edulllinen tapa lähettää kun yläilmojen tuulet ovat suotuisat.

1779432200858.png



näissä halvoissa pitkänkantaman vehkeissä on se vain että ovat myös nopeasti muidenkin käytettävissä. Eli ei tarjoa teknologista ylivoimaa.

Tuo paska ylläri video en itse tahdo ymmärtää.
A ollaan ukrainan maaperällä. B jos ovat kyseisellä alueella oletus että on nyt ukrainan hallussa. Jonkun ukrainalaisen tönö. En ymmärrä huumoria jos tuon läävän ukrainalainen jonainpäivänä takaisin ottaa. Ihmeellistä huumoria. Jos vihollinen ottaisi haltuun eikö ansaviritys olisi ollut parempi ratkaisu.

Mikä tuo kuvan juttu on, siis pallo jossa roikkuu joku RC lentsikan näköinen laite suunta kohti maata, jos kuvan tarkoitus kuvata jotain radiolinkkiä (palloa tai "ilmalaivaa" niin ulkonäkö vähän hämmentää. Ilman lähde mainintaan tulee mieleen että joku kuvituskuva.
 
näin se range kasvaa ja yhteydet vastaavilla linkeillä.
Tässä näkee taas kun sota kehittää. Ilmeisen edulllinen tapa lähettää kun yläilmojen tuulet ovat suotuisat.

1779432200858.png



näissä halvoissa pitkänkantaman vehkeissä on se vain että ovat myös nopeasti muidenkin käytettävissä. Eli ei tarjoa teknologista ylivoimaa.

Tuo paska ylläri video en itse tahdo ymmärtää.
A ollaan ukrainan maaperällä. B jos ovat kyseisellä alueella oletus että on nyt ukrainan hallussa. Jonkun ukrainalaisen tönö. En ymmärrä huumoria jos tuon läävän ukrainalainen jonainpäivänä takaisin ottaa. Ihmeellistä huumoria. Jos vihollinen ottaisi haltuun eikö ansaviritys olisi ollut parempi ratkaisu.
Olen itse ihmetellyt miksei kuumailmapalloja käytetä enempää jenkkien "sääpallo" keissin jälkeen. Toki niin että hässäkässä olisi jokin moottori ettei tule omaan niskaan ja ilmeisesti tuuli on tosiaan iso haaste. Epäilen vähän tuota kuvan vehjettä, koska siinä ei näytä olevan mitään ohjautuvuutta. Ellei idea ole vain laittaa minidrone pikana taivaalle ja jos menee 100m väärään suuntaan niin saadaan vielä oikeaan paikkaan alas.
 
Mikä tuo kuvan juttu on, siis pallo jossa roikkuu joku RC lentsikan näköinen laite suunta kohti maata, jos kuvan tarkoitus kuvata jotain radiolinkkiä (palloa tai "ilmalaivaa" niin ulkonäkö vähän hämmentää. Ilman lähde mainintaan tulee mieleen että joku kuvituskuva.
Se on RC lentsikka. Ja se tiputetaan pallosta, jolloin rangea saadaan kasvatettua huomattavasti siitä, että lentsikka lentäisi alusta alkaen omin voimin.

Vastaavasti japanilaiset kuljettivat kamikaze-koneet pelipaikoille isolla lentokoneella jo way back when 2. maailmansodassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 151
Viestejä
5 244 549
Jäsenet
83 429
Uusin jäsen
heksutin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom