Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta 2022

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
Jaa? Olet toki rajoitettu sen päivän kestävän kurssin jälkeen ostamaan vain 10 patruunan lippaita, mutta rynkyn voit hakea kaupasta ilman mitään 12kk harrastuneisuutta. ERVA lippaita varten sit se vähintään 12kk harrastusta alle.

Ja aika vahvasti OT:n puolella.
Joo oot ihan oikeassa ERVA keississä.

Luvat tarvii silti, eikä se irtoa vain hakemalla (pitää osoittaa käyttötarkoitus, säilytys, ehkä vielä suositukset kerholta). Eikä se ole alle viikon prosessi jo ihan asemien ruuhkista johtuen.
 
Viimeksi muokattu:

ile2

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.04.2022
Viestejä
139
Et vastaa mihinkään vaan jatkat saman paskan suoltamista viestistä toiseen. Jos pohditaan keskustelun tasoa, pelkkää turhaa ripulia viestistä toiseen ja tyhjän jauhamista, olkoonkin täällä mielipiteiden vapaus.

1. Sanoit että Ukrainan hallinnon antamat raiskaustilastot ärsyttää. Miksi näin ja keneltä haluaisit sitten nämä luvut?
2. Objektiivisuus ja sananvapaus mielestäsi puuttuu, mikä taho sitten sitä tarjoilisi mielestäsi?
3. Ukrainan hädänalaisten avuntarve ja keräykset eri tahoilla ärsyttää. Voitko kertoa mikä siinä ärsyttää?
4. Slava Ukraina huutelu ärsyttää sinua. Eikö Ukrainalla ole oikeutta puolustaa maataan ja kotejaan, ja meidän muiden, jotka turvallisesti on kotonaan, kannustaa tällä tavoin? Z-kirjain parempi?
5. Sanot että sinua kiinnostaa totuus. Voisitko sitten puhua totta ja sanoa kaikille että ajat Venäjän asiaa. Minä tässä kohtaa puhun omaa totuuttani ja olen puolustajan puolella.
6. Miksi venäläisiä sotilaita ei saa kritisoida? Kerro joku positiivinen asia heistä sitten Ukrainassa?

Puolueeton-termiin kannattaa myös tutustua ennenkuin käyttää sitä yhtä tyhjän kanssa. Et osta itsellesi mitään lisäpisteitä käyttämällä sitä noin paljon kasakalta haisten.
Juu olet täysin oikeassa, eikä se ole tekosyy että olen vain dorka, nyt koitan kerrankin hengittää samalla kuin kirjoitan jos saisin jotain viimesellä ulos. eli vastauksia kysymyksiisi:
1. Ärsyttää se yksipuoleisuus ja koko tämä show kun ukraina on meidänkin median ja päättäjien mukaan informaatiosodan voittanut sekä bonuksena täällä opittu että "whataboutismi" on nyt kiellettyä vaikka imo tulisi todella tarpeeseen tässä huumassa.
2. no lähtökohtaisesti me täällä voitaisiin edes yrittää olla keskellä informaatio tulvaa objektiivisia eritoten kun kaikki näyttää olevan niin puolueellista.
3. joo ärsyttänyt kyllä mutta ei ole oikein ikinä apua auttavia tahoja dissata myönnän, mulla pointtina ollut vaan taas tässäkin puolueellisuus ja nyt kyllä kerätään rahaa koska on julkisuutta saatu mutta edes afganistanin naisille ja tytöille ei tätä huomiota riitä/ole riittänyt?
4. on niin hemmetin isompi asia kuin noin mustavalkoinen. mutta jos otetaan koppi näistä muista jutuista.
5. no en 100% aja venäjän asiaa. olen noin vuodesta 2000 ollut putin fani ja en vain ulkonäön puolesta vaan ihan tekojen puolesta, sen päälle mulla on monta venäläistä ystävää. (no 3kpl aitoa kaveria sitten 2 nettituttua, rehellisyys kunniaan nyt) mutta ennen tätä hulabaloota ja lännen "tukea" ja euroopan "yhteinäistymistä ukrainan puolesta" olen koko aikuisikäni ollut aika perillä idän meiningistä, heidän kauppasuhdeiden tarpeellisuudesta ja itärajan rauhan perusteesta.
6. taas ei saa käyttää whataboutismia niin sen jälkeen, saa ja pitää kritisoida mutta se että jätetään kaikki muut faktat tai edes väitteet pois asialistalta ollaan mielestäni aivan hemmetin huonolla tasolla kokonaistilanteesta.

-ile

ps. ei se tuomiojan sotapsykoosi kaukaa hauttu juttu ollut, ja jos yhden minuutin enemmän miettii mites kappas saatiin nato-ikkuna helposti ja kuka sitä ikinä talvisodan jälkeen konkreettisesti edes tarvinnut täällä?
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Toisaalta kaikki muu informaatiotulva on toissijaista siinä mielessä, että kun me tiedämme sen, että Venäjä hyökkäsi perusteettomasti Ukrainaan. Tappaa siellä siviilejä, raiskaa ja mitä kaikke muuta mahtavatkaan kama/votkuli päissään tehdä. Mahdollisimman paljon pitäisi nyt saada tuhottua Venäläisiä ja Venäjän romua. Ikävä sanoa, mutta se on kaikkien etu, että tuon kansan ajatusmaailma saataisiin muokattua uudelleen.

Oma fantasia olisi, jos ydinase pelote ei olisi niin vahva, että Ukrainan ja Venäjän vastaiselle rajalle saataisiin niin paljon NATO:n rautaa Venäjää vastaa (naamioikoot vaikka harjoitukseksi). Ei ammu ensimmäistä laukausta, vaan ampuu sitten vasta, jos Venäjä avaa tulen. Aika vissi olisi, että kovin pitkälle tuolla romuraudalla ei mennä mitä Venäjä omistaa (tai on omistanut). <-Tämä on siis pelkkä fantasia eikä sen kummempaa.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
273
Juu olet täysin oikeassa, eikä se ole tekosyy että olen vain dorka, nyt koitan kerrankin hengittää samalla kuin kirjoitan jos saisin jotain viimesellä ulos. eli vastauksia kysymyksiisi:
1. Ärsyttää se yksipuoleisuus ja koko tämä show kun ukraina on meidänkin median ja päättäjien mukaan informaatiosodan voittanut sekä bonuksena täällä opittu että "whataboutismi" on nyt kiellettyä vaikka imo tulisi todella tarpeeseen tässä huumassa.
2. no lähtökohtaisesti me täällä voitaisiin edes yrittää olla keskellä informaatio tulvaa objektiivisia eritoten kun kaikki näyttää olevan niin puolueellista.
3. joo ärsyttänyt kyllä mutta ei ole oikein ikinä apua auttavia tahoja dissata myönnän, mulla pointtina ollut vaan taas tässäkin puolueellisuus ja nyt kyllä kerätään rahaa koska on julkisuutta saatu mutta edes afganistanin naisille ja tytöille ei tätä huomiota riitä/ole riittänyt?
4. on niin hemmetin isompi asia kuin noin mustavalkoinen. mutta jos otetaan koppi näistä muista jutuista.
5. no en 100% aja venäjän asiaa. olen noin vuodesta 2000 ollut putin fani ja en vain ulkonäön puolesta vaan ihan tekojen puolesta, sen päälle mulla on monta venäläistä ystävää. (no 3kpl aitoa kaveria sitten 2 nettituttua, rehellisyys kunniaan nyt) mutta ennen tätä hulabaloota ja lännen "tukea" ja euroopan "yhteinäistymistä ukrainan puolesta" olen koko aikuisikäni ollut aika perillä idän meiningistä, heidän kauppasuhdeiden tarpeellisuudesta ja itärajan rauhan perusteesta.
6. taas ei saa käyttää whataboutismia niin sen jälkeen, saa ja pitää kritisoida mutta se että jätetään kaikki muut faktat tai edes väitteet pois asialistalta ollaan mielestäni aivan hemmetin huonolla tasolla kokonaistilanteesta.

-ile

ps. ei se tuomiojan sotapsykoosi kaukaa hauttu juttu ollut, ja jos yhden minuutin enemmän miettii mites kappas saatiin nato-ikkuna helposti ja kuka sitä ikinä talvisodan jälkeen konkreettisesti edes tarvinnut täällä?
Nyt on sellaista paskaa täällä, että joko ile2 saa bännivasarasta, tai sitten annatte minulle bännit. Tämä foorumi on nyt liian pieni meille kahdelle. Foorumin ylläpito saa nyt päättää, edellytetäänkö täällä jotain alkeellista keskustelu-, argumentointi- ja kirjoitustaitoa, vai toimiiko tämä sillä periaatteella, että kunhan ei nimenomaan sääntöjä riko virratkoon ajatusten Kymijoki valtoimenaan.

Aivan sama kumpi on lopputulos. Kiitos ja terve kaikille. Pellet lähtee, mutta sirkus jää.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
1. Ärsyttää se yksipuoleisuus ja koko tämä show kun ukraina on meidänkin median ja päättäjien mukaan informaatiosodan voittanut sekä bonuksena täällä opittu että "whataboutismi" on nyt kiellettyä vaikka imo tulisi todella tarpeeseen tässä huumassa.
Toki suurin osa on Ukrainan puolella putinin hyökkäysostaa vastaan.
Se ei tarkoita etteikö venäjän sanomiset jä väitteet saisi julkisuutta.

3. joo ärsyttänyt kyllä mutta ei ole oikein ikinä apua auttavia tahoja dissata myönnän, mulla pointtina ollut vaan taas tässäkin puolueellisuus ja nyt kyllä kerätään rahaa koska on julkisuutta saatu mutta edes afganistanin naisille ja tytöille ei tätä huomiota riitä/ole riittänyt?
Ukraina on joutunut putinin hyökkäysodan uhriksi, niin kaikki auttaa parhaansa mukaan ja auttamis mahdollisuuksista kerrotaan.

Ei se ole mitään tasapuolisuutta että pitäisi myös hyökkääjää auttaa, päinvastoin se on hyökäysodan tukemista, ja kaikkien niiden toimien tukemista mitä putin/venäjä joukkoineen tekee Ukrainassa.

Se että joku tekee väärin, ja joku ei sitä tuomitse, niin se on puolueellista.
Jos joku tekee väärin ja sen tuomitsee, niin se on voi olla puolueetonta.

olen noin vuodesta 2000 ollut putin fani ja en vain ulkonäön puolesta vaan ihan tekojen puolesta, sen päälle mulla on monta venäläistä ystävää. (no 3kpl aitoa kaveria sitten 2 nettituttua, rehellisyys kunniaan nyt) mutta ennen tätä hulabaloota ja lännen "tukea" ja euroopan "yhteinäistymistä ukrainan puolesta" olen koko aikuisikäni ollut aika perillä idän meiningistä, heidän kauppasuhdeiden tarpeellisuudesta ja itärajan rauhan perusteesta.
Rekisteröidään, jos vain muistaisin.

Jos ja kun sinulla on pääsy myös lännen uutisointeihin, niin voisi ihan miettiä että onko putinin kertomat tarinat ihan totta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 658
Juu olet täysin oikeassa, eikä se ole tekosyy että olen vain dorka, nyt koitan kerrankin hengittää samalla kuin kirjoitan jos saisin jotain viimesellä ulos. eli vastauksia kysymyksiisi:
1. Ärsyttää se yksipuoleisuus ja koko tämä show kun ukraina on meidänkin median ja päättäjien mukaan informaatiosodan voittanut sekä bonuksena täällä opittu että "whataboutismi" on nyt kiellettyä vaikka imo tulisi todella tarpeeseen tässä huumassa.
2. no lähtökohtaisesti me täällä voitaisiin edes yrittää olla keskellä informaatio tulvaa objektiivisia eritoten kun kaikki näyttää olevan niin puolueellista.
3. joo ärsyttänyt kyllä mutta ei ole oikein ikinä apua auttavia tahoja dissata myönnän, mulla pointtina ollut vaan taas tässäkin puolueellisuus ja nyt kyllä kerätään rahaa koska on julkisuutta saatu mutta edes afganistanin naisille ja tytöille ei tätä huomiota riitä/ole riittänyt?
4. on niin hemmetin isompi asia kuin noin mustavalkoinen. mutta jos otetaan koppi näistä muista jutuista.
5. no en 100% aja venäjän asiaa. olen noin vuodesta 2000 ollut putin fani ja en vain ulkonäön puolesta vaan ihan tekojen puolesta, sen päälle mulla on monta venäläistä ystävää. (no 3kpl aitoa kaveria sitten 2 nettituttua, rehellisyys kunniaan nyt) mutta ennen tätä hulabaloota ja lännen "tukea" ja euroopan "yhteinäistymistä ukrainan puolesta" olen koko aikuisikäni ollut aika perillä idän meiningistä, heidän kauppasuhdeiden tarpeellisuudesta ja itärajan rauhan perusteesta.
6. taas ei saa käyttää whataboutismia niin sen jälkeen, saa ja pitää kritisoida mutta se että jätetään kaikki muut faktat tai edes väitteet pois asialistalta ollaan mielestäni aivan hemmetin huonolla tasolla kokonaistilanteesta.

-ile

ps. ei se tuomiojan sotapsykoosi kaukaa hauttu juttu ollut, ja jos yhden minuutin enemmän miettii mites kappas saatiin nato-ikkuna helposti ja kuka sitä ikinä talvisodan jälkeen konkreettisesti edes tarvinnut täällä?
1. En ymmärrä vastaustasi raiskauksiin liittyen. Se ei ole mitään helvetin mediapeliä tai informaatiosotaa, se on kylmää faktaa mitä naiset kertoo tuolla tapahtuvan. Aika Putinisti pitää olla jos tähän kohtaan vetää informaatiosotakortin esiin. Jos suomeen tulisi miehittäjä, ja ne raiskaisi naisiamme, ensimmäisenä maailma kuulisi sen meidän kauttamme, meidän medialtamme ja päättäjiltämme? Eikö vain?

2. Puolueellisia? Avaan esimerkiksi youtuben, siellä on satoja ellei jo tuhansia artikkeleita Ukrainasta, siellä käyneiltä, eri maista. Siellä on jopa venäläisvankien haastatteluja, joissa kerrotaan ihan vapaasti mitä Ukrainassa tapahtuu. Toimittaja myös haastattelujen alussa eri keinoin tekee selväksi, että haastateltavat ovat oikeita miehittäjän sotilaita, ei näyttelijöitä, kertomassa kokemuksestaan, vapaasta tahdostaan. Kertovat mitä kouluja käyneet, koulukavereita ynm. Antavat jopa soittaa äideilleen ja tyttöystävilleen ja kertovat miksi Ukrainassa olo oli iso virhe. Haastattelija kohtelee venäläisiä ihan ihmisenä siinä, sillä moni noista nuorista on joutunut tietämättään tuonne. Mutta moni paskiainen, esimerkiksi Syyrian sodista saakka ihmisiä pommittanut on taas toisen tyyppinen tapaus. Vastailee etta lapsia ja kouluja pommittaminen on tehty käskystä, on niin sumuista ettei aina näe mihin ne pommit putoilee ynm selvää valehtelua, kokeneelta lentäjältä.
Jos taas luet venäläisiä julkaisuja, ne ei ole edelleenkään sodassa, kieltää raakuudet, ovat eronneet ihmisoikeusistuimista ja palkitsevat siviilikohteita tuhonneita sotilaita. Kumpikin puoli siis kyllä tulee tutuksi.

Että sellaisia sinun ihailemasi diktaattorin sotilaat on.
Sinä ilmeisesti vain tutkit ihailemasi Putinin puolta etkä mitään muuta, eikös? Miksi huudat puolueellisuuden nimeen etkä itse hae tietoa kaikkialta?

3. Mitä helvettiä tarkoitat sillä että Ukrainan auttamiskeräykset on puolueellista? Ketä pitää auttaa? Perusta toki venäläisille oma keräys jos tuolta tuntuu.

4. En taaskaan käsitä mitä ajat takaa, mikä tässä nyt on ongelma? Jos meitä vastaan hyökättäisiin, meilläkin olisi luultavsti pian joku slogani "koti, uskonto, isänmaa" tms. Mikä ongelma se on ukrainalaisten kohdalla?

5. Jep, esität olevan perillä idän meiningistä, kannattaisiko laajentaa sitä maailmankuvaa ja avata silmät mitä ystäväsi maa tekee Ukrainassa? Minullakin on venäläisiä luokkakavereita, tässä kaupungissa, jopa ne tajuaa mitä Putin on mennyt ryssimään. Ihan ollaan oikeasti aiheesta puhuttu. En oikein usko että ymmärrät Venäjää lainkaan, vain jossain fantasioissasi kenties. Venäjä on ollut nykytiellään jo 2010 alusta lähtien ja tämä sota on huipennus sille. Kysytäänkö minun venäläiseltä luokkakaveriltani millaista menoa esimerkiksi nuorille oli Venäjällä tarjolla, 2010-luvun vaiheessa. Kunnon lännen-viha kerhoja.


6. Whatsaboutismi ei myöskään ratkaise tämän sodan kohdalla mitään, opettele jo viimein katsomaan asioita tämän päivän näkökulmasta. Sinulla ei ole mitään muuta lässytettävää venäjän puolusteltavaksi kuin whtasaboutismi, jota ei tässä maassa käytä kuin kremlin trollit enää tässä vaiheessa.

Enempää en jaksa kanssasi vääntää, tarpeellinen tuli sanottua.
Edit: Siistin kieliasua
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Nyt on sellaista paskaa täällä, että joko ile2 saa bännivasarasta, tai sitten annatte minulle bännit. Tämä foorumi on nyt liian pieni meille kahdelle. Foorumin ylläpito saa nyt päättää, edellytetäänkö täällä jotain alkeellista keskustelu-, argumentointi- ja kirjoitustaitoa, vai toimiiko tämä sillä periaatteella, että kunhan ei nimenomaan sääntöjä riko virratkoon ajatusten Kymijoki valtoimenaan.

Aivan sama kumpi on lopputulos. Kiitos ja terve kaikille. Pellet lähtee, mutta sirkus jää.
Rauhotuhan nyt. Kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu. Emmehän kuitenkaan halua että täällä aletaan tukahduttamaan mielipiteitä Venäjän malliin, emmehän?
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Juu olet täysin oikeassa, eikä se ole tekosyy että olen vain dorka, nyt koitan kerrankin hengittää samalla kuin kirjoitan jos saisin jotain viimesellä ulos. eli vastauksia kysymyksiisi:
1. Ärsyttää se yksipuoleisuus ja koko tämä show kun ukraina on meidänkin median ja päättäjien mukaan informaatiosodan voittanut sekä bonuksena täällä opittu että "whataboutismi" on nyt kiellettyä vaikka imo tulisi todella tarpeeseen tässä huumassa.
2. no lähtökohtaisesti me täällä voitaisiin edes yrittää olla keskellä informaatio tulvaa objektiivisia eritoten kun kaikki näyttää olevan niin puolueellista.
3. joo ärsyttänyt kyllä mutta ei ole oikein ikinä apua auttavia tahoja dissata myönnän, mulla pointtina ollut vaan taas tässäkin puolueellisuus ja nyt kyllä kerätään rahaa koska on julkisuutta saatu mutta edes afganistanin naisille ja tytöille ei tätä huomiota riitä/ole riittänyt?
4. on niin hemmetin isompi asia kuin noin mustavalkoinen. mutta jos otetaan koppi näistä muista jutuista.
5. no en 100% aja venäjän asiaa. olen noin vuodesta 2000 ollut putin fani ja en vain ulkonäön puolesta vaan ihan tekojen puolesta, sen päälle mulla on monta venäläistä ystävää. (no 3kpl aitoa kaveria sitten 2 nettituttua, rehellisyys kunniaan nyt) mutta ennen tätä hulabaloota ja lännen "tukea" ja euroopan "yhteinäistymistä ukrainan puolesta" olen koko aikuisikäni ollut aika perillä idän meiningistä, heidän kauppasuhdeiden tarpeellisuudesta ja itärajan rauhan perusteesta.
6. taas ei saa käyttää whataboutismia niin sen jälkeen, saa ja pitää kritisoida mutta se että jätetään kaikki muut faktat tai edes väitteet pois asialistalta ollaan mielestäni aivan hemmetin huonolla tasolla kokonaistilanteesta.

-ile

ps. ei se tuomiojan sotapsykoosi kaukaa hauttu juttu ollut, ja jos yhden minuutin enemmän miettii mites kappas saatiin nato-ikkuna helposti ja kuka sitä ikinä talvisodan jälkeen konkreettisesti edes tarvinnut täällä?
Yhdessäkään sinun viestissäsi ei ole keskuteltu oikeasta asiasta. Heität vain jotain vihjailuja ja sitten kertoilet kuinka Putin fanina sinua ärsyttää, kun luotetaan ukrainalaisten naisten kokemuksiin raiskaavista venäläisistä. Palaa asiaan kun sinulla on oikeasti jotain ketjun aiheeseen liittyvää sanottavaa ja keskusteltavaa (uutisia, tapahtumia, jotain relevanttia). Nyt on vain offtopickia ja metakeskustelua, jolla pyritte sekoittamaan keskustelua.
 

ile2

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.04.2022
Viestejä
139
1. En ymmärrä vastaustasi raiskauksiin liittyen. Se ei ole mitään helvetin mediapeliä tai informaatiosotaa, se on kylmää faktaa mitä naiset kertoo tuolla tapahtuvan. Aika Putinisti pitää olla jos tähän kohtaan vetää informaatiosotakortin esiin. Jos suomeen tulisi miehittäjä, ja ne raiskaisi naisiamme, ensimmäisenä maailma kuulisi sen meidän kauttamme, meidän medialtamme ja päättäjiltämme? Eikö vain?

2. Puolueellisia? Avaan esimerkiksi youtuben, siellä on satoja ellei jo tuhansia artikkeleita Ukrainasta, siellä käyneiltä, eri maista. Siellä on jopa venäläisvankien haastatteluja, joissa kerrotaan ihan vapaasti mitä Ukrainassa tapahtuu. Toimittaja myös haastattelujen alussa eri keinoin tekee selväksi, että haastateltavat ovat oikeita miehittäjän sotilaita, ei näyttelijöitä, kertomassa kokemuksestaan, vapaasta tahdostaan. Kertovat mitä kouluja käyneet, koulukavereita ynm. Antavat jopa soittaa äideilleen ja tyttöystävilleen ja kertovat miksi Ukrainassa olo oli iso virhe. Haastattelija kohtelee venäläisiä ihan ihmisenä siinä, sillä moni noista nuorista on joutunut tietämättään tuonne. Mutta moni paskiainen, esimerkiksi Syyrian sodista saakka ihmisiä pommittanut on taas toisen tyyppinen tapaus. Vastailee etta lapsia ja kouluja pommittaminen on tehty käskystä, on niin sumuista ettei aina näe mihin ne pommit putoilee ynm selvää valehtelua, kokeneelta lentäjältä.
Jos taas luet venäläisiä julkaisuja, ne ei ole edelleenkään sodassa, kieltää raakuudet, ovat eronneet ihmisoikeusistuimista ja palkitsevat siviilikohteita tuhonneita sotilaita. Kumpikin puoli siis kyllä tulee tutuksi.

Että sellaisia sinun ihailemasi diktaattorin sotilaat on.
Sinä ilmeisesti vain tutkit ihailemasi Putinin puolta etkä mitään muuta, eikös? Miksi huudat puolueellisuuden nimeen etkä itse hae tietoa kaikkialta?

3. Mitä helvettiä tarkoitat sillä että Ukrainan auttamiskeräykset on puolueellista? Ketä pitää auttaa? Perusta toki venäläisille oma keräys jos tuolta tuntuu.

4. En taaskaan käsitä mitä ajat takaa, mikä tässä nyt on ongelma? Jos meitä vastaan hyökättäisiin, meilläkin olisi luultavsti pian joku slogani "koti, uskonto, isänmaa" tms. Mikä ongelma se on Ukrainalaisten kohdalla?

5. Jep, esität olevan perillä idän meiningistä, kannattaisiko laajentaa sitä maailmankuvaa ja avata silmät mitä ystäväsi maa tekee Ukrainassa? Minullakin on venäläisiä luokkakavereita, tässä kaupungissa, jopa ne tajuaa mitä Putin on mennyt ryssimään. Ihan ollaan oikeasti aiheesta puhuttu. En oikein usko että ymmärrät Venäjää lainkaan, vain jossain fantasioissasi kenties. Venäjä on ollut nykytiellään jo 2010 alusta lähtien ja tämä sota on huipennus sille. Kysytäänkö minun venäläiseltä luokkakaveriltani millaista menoa esimerkiksi nuorille oli Venäjälle tarjoalla, 2010-luvun vaiheessa. Kunnon lännen-viha kerhoja.


6. Whatsaboutismi ei myöskään ratkaise tämän sodan kohdalla mitään, opettele jo viimein katsomaan asioita tämän päivän näkökulmasta. Sinulla ei ole mitään muuta lässytettävää venäjän puolusteltavaksi kuin whtasaboutismi, jota ei tässä maassa käytä kuin kremlin trollit enää tässä vaiheessa.
Ok, ihan rauhallisesti keskustellen, sun ja mun youtube feediin tulee varmasti eri ehdotukset algoritmista. mutta ehdottomasti, joka aamu herään ja selaan ylen ja iltalehdet läpi, hesarin varauksin tietty maksumuurin takia. eit siinä seuraan ja ihmettelen kaikkia lähteitä, telegram on myös kova mutta ei absoluuttinen niinkuin ei mikään lähde. kertoisitko vielä tosiasiat diktaattori putinista? ja muutenkin "putinin väitteet" häh? putin sanonu jotain puheissaan mutta sinä viittasit muihin venäjän ulkoministeriön lausuntoihin "putinin väitteinä" ? vaikka viimeksi martti j karia haukuin ihan syyttä myönnän hänkin sanoi että putin ei ole hullu eikä diktaattori mutta sinä näin
väität faktana?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 131
Ok, ihan rauhallisesti keskustellen, sun ja mun youtube feediin tulee varmasti eri ehdotukset algoritmista. mutta ehdottomasti, joka aamu herään ja selaan ylen ja iltalehdet läpi, hesarin varauksin tietty maksumuurin takia. eit siinä seuraan ja ihmettelen kaikkia lähteitä, telegram on myös kova mutta ei absoluuttinen niinkuin ei mikään lähde. kertoisitko vielä tosiasiat diktaattori putinista? ja muutenkin "putinin väitteet" häh? putin sanonu jotain puheissaan mutta sinä viittasit muihin venäjän ulkoministeriön lausuntoihin "putinin väitteinä" ? vaikka viimeksi martti j karia haukuin ihan syyttä myönnän hänkin sanoi että putin ei ole hullu eikä diktaattori mutta sinä näit väität faktana?
Jospa esittäisit jotakin faktoja, nyt todistelusi ovat tasoa: "musta tuntuu pahalta, kun putleria ei uskota".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 942
Mielenkiintoinen artikkeli WaPolta siitä miten Bidenin hallinto valmisteli liittolaisia mahdollisen Venäjän Ukrainaan kohdistuvaan hyökkäyksen varalta jo 2021 alkaen:

Koska asiat oli valmisteltu niin länsimaat pystyivät välittömästi yhteisiin toimiin kun hyökkäys sitten todella toteutui ja homma ei mennyt pahemmin neuvottelemiseksi ja kinasteluksi. Alla joitain noita artikkelissa kuvattuja vaiheita varautumisessa.

Kesällä 2021 Biden sai Saksan Merkelin sitoutumaan siihen, että jos Venäjä hyökkäisi niin Saksa peruisi Nordstream 2:n vastineeksi siitä että Yhdysvallat purki tuolloin Nordstream 2:n rakentajayhtiöön kohdistuneita sanktioita.

Lokakuussa 2021 tiedustelutieto viittasi jo vahvasti hyökkäykseen ja G20-maiden kokouksessa USA kertoi näistä Brittien, Ranskan ja Saksan johdolle jonka seurauksena sopivat, että laaditaan suunnitelma hyökkäykseen varalle siihen vastaamiseen.

Joulukuussa 2021 G7-maiden kokouksessa käsiteltiin sanktioiden yksityiskohtia ja osallistujat sitoutuivat julkisesti aiheuttamaan Venäjälle "massiivisia seuraamuksia ja vakavia kuluja", jos hyökkäys tapahtuisi.

NATO suunnitteli aseapua varten kuljetusreittejä jo valmiiksi joulukuussa ja tammikuussa. Näitä käytettiin sitten jo ennen kuin Venäjä aloitti sodan mm. Javelinien ja Stingereiden toimittamiseen. Ukrainalle annettiin tietoa Putinin aikomasta salamaiskusta Kiovaan.

Lopuksi jutussa nostetaan vielä Suomen NATO-jäsenyyskin osaksi tätä kokonaisuutta. Biden arvioi jo aikaisin, että Suomen ja Ruotsin liittyminen vahvistaisi Natoa Putinin toiveiden vastaisesti ja tämän takia yhteydenpito Niinistöön oli tiivistä. Puheluja joulu- ja tammikuussa. Maaliskuussa vierailu valkoisessa talossa, jonka aikana presidentit soittivat Ruotsin pääministeri Magdalena Anderssonille.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 658
Ok, ihan rauhallisesti keskustellen, sun ja mun youtube feediin tulee varmasti eri ehdotukset algoritmista. mutta ehdottomasti, joka aamu herään ja selaan ylen ja iltalehdet läpi, hesarin varauksin tietty maksumuurin takia. eit siinä seuraan ja ihmettelen kaikkia lähteitä, telegram on myös kova mutta ei absoluuttinen niinkuin ei mikään lähde. kertoisitko vielä tosiasiat diktaattori putinista? ja muutenkin "putinin väitteet" häh? putin sanonu jotain puheissaan mutta sinä viittasit muihin venäjän ulkoministeriön lausuntoihin "putinin väitteinä" ? vaikka viimeksi martti j karia haukuin ihan syyttä myönnän hänkin sanoi että putin ei ole hullu eikä diktaattori mutta sinä näit väität faktana?
Jos Ukrainan tuhon jälkeen tässä pitäisi vielä käydä kädenvääntöä jonkun kanssa ja vielä Suomessa, onko Putin hullu...sanattomaksi vetää.
EU taisi eilen, vai aamulla ilmoittaa että kerrostaloja on tuhottu 10 000 ja omakotitaloja 100 000 Ukrainassa, viitaten siihen kuinka kallista jälleenrakentaminen on. Ja tässä puhutaan vasta materiaalisista asioista, unohtamatta teitä, peltoja, metsiä, teollisuutta ja ihmishenkiä. Lisäksi psykologisia vaikutuksia sodasta, raiskauksiin ja väkivaltaan liittyen, isättömiin ja äidittömiin lapsiin. Lapsensa menettäneisiin, maailmantaloudelliset vaikutukset (lännessä), ydinaseilla uhkailut. jne.

Lopeta jo sen Putinin puolustelut ja ole mies. Edes muutaman raiskatun tähden.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 658
Saanko kysyä puuttin fanilta, lähes kaimaltani, mitä hienoja tekoja se puuttini on tehnyt?

Mitä sellaista mikä ei toteutuisi demokraattisessa maassa jossa ei ryöstetä koko valtion kassaa?

Koko maa on moskovaa ja pietaria lukuunottamatta kehitysmaa paskaa. Ja nuo kaksi isoakin ovat siinä rajalla.

Siellä ei edes jätehuolto pelaa….
Onnea vaan yritykseen, kun on Kremliin rakastunut niin vaikka oma ihastuksen kohde tuhoaisi toisen valtion, on tälle tapaukselle tärkeää että ihastuksen kohdetta kuvataan oikeilla termeillä.
Jäljelle jää siis melko kuvottavaa lillukanvarsista jauhamista.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
923
1. Ärsyttää se yksipuoleisuus ja koko tämä show kun ukraina on meidänkin median ja päättäjien mukaan informaatiosodan voittanut sekä bonuksena täällä opittu että "whataboutismi" on nyt kiellettyä vaikka imo tulisi todella tarpeeseen tässä huumassa.
2. no lähtökohtaisesti me täällä voitaisiin edes yrittää olla keskellä informaatio tulvaa objektiivisia eritoten kun kaikki näyttää olevan niin puolueellista.
3. joo ärsyttänyt kyllä mutta ei ole oikein ikinä apua auttavia tahoja dissata myönnän, mulla pointtina ollut vaan taas tässäkin puolueellisuus ja nyt kyllä kerätään rahaa koska on julkisuutta saatu mutta edes afganistanin naisille ja tytöille ei tätä huomiota riitä/ole riittänyt?
4. on niin hemmetin isompi asia kuin noin mustavalkoinen. mutta jos otetaan koppi näistä muista jutuista.
5. no en 100% aja venäjän asiaa. olen noin vuodesta 2000 ollut putin fani ja en vain ulkonäön puolesta vaan ihan tekojen puolesta, sen päälle mulla on monta venäläistä ystävää. (no 3kpl aitoa kaveria sitten 2 nettituttua, rehellisyys kunniaan nyt) mutta ennen tätä hulabaloota ja lännen "tukea" ja euroopan "yhteinäistymistä ukrainan puolesta" olen koko aikuisikäni ollut aika perillä idän meiningistä, heidän kauppasuhdeiden tarpeellisuudesta ja itärajan rauhan perusteesta.
6. taas ei saa käyttää whataboutismia niin sen jälkeen, saa ja pitää kritisoida mutta se että jätetään kaikki muut faktat tai edes väitteet pois asialistalta ollaan mielestäni aivan hemmetin huonolla tasolla kokonaistilanteesta.

-ile

ps. ei se tuomiojan sotapsykoosi kaukaa hauttu juttu ollut, ja jos yhden minuutin enemmän miettii mites kappas saatiin nato-ikkuna helposti ja kuka sitä ikinä talvisodan jälkeen konkreettisesti edes tarvinnut täällä?
1. Miten ajattelit edes perustella whataboutismia sodan edetessä kun on selvästi nähtävillä mitä tapahtuu? Jo lähtökohtaisesti toisen vääryys ei oikeuta toista, mutta jos nyt haluaa yhtä tasapuolisesta sitä vääryyttä tehdä kun joku muukin joskus jossain on tehnyt, niin avainpointtina tasapuolisuus.

Elikkä kun joku läheisiään menettäny epämääräinen hahmo ääripiireistä, joka on niistäkin ilmeisesti jo kertaalleen saanut kenkää Ukrainassa ampuu muutamaa vankia, ilmeisesti tykistöä käyttäneitä jalkoihin se oikeuttaa saartamaan kaupunkin ja käyttämään rakettitykistöä sitä vastaan?
Jos jossain ostoskeskuksessa yms parkkiksilla on ollu Ukrainan tekniikkaa niin eihän se tarkoita, että kaikki ympärillä olevat on pelkkiä sotilaita eikä siten oikeuta käyttämään summittaisesti lähistöllä rypäleaseita.

Koitat siis verrata (ansaittua) luunappia murhaan? Jos whataboutismin takana oleva ajatus on tasapuolisuus niin miten se toteutuu?

2. Kyllähän täällä ihan objektiivisesti voi keskustella, kuten nyt vaikka ne Ukrainan ilmoittamat koneiden pudotukset (eilisen CNN:ssä oli taas juttua, jossa viitattiin tällä kertaa korkeaan USAn puolustuksen virkamieheen, eikä nettikuviin, alle kolme tusinaa arvio siellä, tämä nyt lähinnä hkultalalle kun vähän aikaa sitten oli aiheesta juttua
Russian forces have lost about 1,000 tanks in Ukraine so far, according to senior US defense official).
Mitä sitten, että joku/jotkut haluaa uskoa 200 koneen juttuihin, uskovaisia on Venäjällä vielä enemmän.
Mikä on edes pointti, mitä mielestäsi pitäis tarkastella objektiivisesti? Ennen helmikuuta Ukrainassa oli rauhallista, jopa Donbassissa viime vuosina kuolemia oli olemattomat määrät ja pääosin räjähtämättömistä ammuksista, joihin on kompastuttu / leikitty niillä.

3. Aina kun tapahtuu jokin sota, luonnonkatastofi tms on näitä rahankeräyksiä ja tuore tapahtuma nousee pinnalle ja sitten kuihtuu. Mitä ihmeellistä tässä on?

4. On todellakin isompi, nimittäin Venäjän nationalismi ja ns. "voitonhuuma" (pobedabesie, liekkö jo kielletty termi?) kaikkine uusine sloganineen ja vanhojen purkamisten kanssa on vailla vertaansa. Siinä joku yksi slogan, vaikka miten olis kyseenalaisen henkilön joskus käyttämä jää aikalailla kakkoseks. Eikä se Z- meininki "Voiton puolesta" kovin kaukana ole siitä "voiton tervehtimisestä". Moneltako veteraanilta on kysytty haluaako ne tota nationalismia vai haluaisko ne vaikka paremmat elinolosuhteet? Noin niinkuin oikeasti, eikä niin, että mennään 100 vuotiaalle alzheimerista kärsivälle selittämään natseista, joka ei pääse edes kotoaan mihinkään kun hissi ei toimi ja kuvausryhmä joutuukin tulemaan peremmälle asti. Oikein kuvaava pläjäys.

5. On kyllä mies, teot ja olemus muuttunut sitten vuoden 2000. Itseasiassa aika moni diktaattori teki alussa paljon hyviä asioita ja vuosien (vuosikymmenten) kelatessa flippas. Jos nyt tarkastelee viimeistä 8 vuotta (tai vaikka 10) ja nyt sodan alun jälkeen on palastunu mitä räikeimpiä puutteita aivan jokaisessa asiassa ja, että se oman teollisuuden ja talouden kehitys ei ikinä edes alkanut -14 niin miten tuota voi fanittaa? Ai kusetettu häntä, no kovin on huono ihmistuntija sitten. Mihin unohtui yli 100 vuotta vanha "luottamus hyvä, tarkistaminen parempi" ? Ei ole sen ja sen alan ekspertti, noh koko maailman tieto on käytettävissä - ai niin, ei viitsi käyttää informaatioteknologiaa ja perehtyä yksinkertaisiin asioihin.
Jos kauhean hyvin olet perillä, niin pitäis näkyä aivan selvästi, että vuoden 2000 - 2014 Venäjä ja sen jälkeen on eri paikkoja. Ja -14 jälkeen piti tapahtua sitä kehitystä talouden, teollisuuden, tekniikan saralla. Mitä vielä. Näköjään korruptio, varastaminen ja propagandan sekä vihan kylvämisen määrä ylittää kaikki NL:n ja 90- luvun pimeimmät hetket. Ja nyt käyttöönotetut lait on suoraan 30- luvulta.

6. Ks. kohta 1. Eli polviinampumisella (hyökkäyksen jälkeen) voi perustella tykistökeskityksen kaupunkiin?


mitään offtopiccia ole. kaikki liittyy tähään nykytilanteeseen ja tämän ketjun juttuihin, ite haluat vaan sen miellyttävän totuuden. siinä oot ehkä oikeessa että kukaan ei tosiasioita tiedä ja se on ongelma aina konflikti tilanteissa. kaikki on misinformaatiota ennenkuin kunnolla tutkitaan.
Siis millä logiikalla toi postaus on tehty? Ennen Venäjän hyökkäystä näillä ei ollu siellä mitään hätää. Mitä sitten, että ovat venäjänkielisiä, niin on Zelensky itsekin. Pikemminkin toi näyttää sen, että Venäjä ei tosiaan omiaan jätä - siis rauhaan. Vai meinaatko tosiaan todeta, että Ukraina itse alkaisi tuhoamaan tärkeimpiä kaupunkejaan syystä, että...?

Ja jonkun yhden randomin postaus tuosta? Ei edes näiden ihmisten haastiksia. Kumma juttu.. Noilla videoilla, jossa on siis Ukrainan sotilaita tekemässä milloin mitäkin, kuuluu jatkuvasti venäjää, ukrainan kieli näyttää olevan usein promokieli jos esim. ulkomaalainen kuvaaja on paikalla. Kiovassa puolet puhuu venäjää, ainakin. Että se kielisyrjimispointti on kyl täysin naurettava.

Siis ihan oikeasti vaikka sitten se imperialismi/etupiiri/turvallisuus (joka ei edes pidä paikkansa) on uskottavampi kun toi kielipointti. Jossain Virossa ja Latviassa voi olla syrjintää niillä kansalaisuudettomilla ja jotka ei ole viitsineet 30 vuodessa opetella kieltä tai muuttaa, mutta ei nyt missään kaksikielisessä Ukrainassa. Vaikka nyt virallinen kieli oliskin ukraina. Ja vaikkei sitä olis opetellu niin tämän päivän informaatioteknologian avulla pystyy aivan varmasti tarpeen tullen täyttämään jonkun lomakkeen tarvittaessa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 658
Ymmärrän hyvin että "lääketieteellisesti" Putin tuskin on hullu (Kuten Martti J Kari sanoi), eli luultavasti tekee päätöksiään kylmänrauhallisen laskelmoivasti ja on ainakin sodan alussa ollut valmis maksamaan hinnan. Sota myös jatkuu edelleen eli noita rajapyykkejä on siirrelty jo siihen kohtaan, että Venäjä eristäytyi muusta maailmasta. Diktaturismilla viittaan siihen, että Putin on Venäjä, ja Venäjä on Putin. Ja tämä Venäjä on poistanut maastaan vapaan sanan käytön omilta kansalaisiltaan. Se ei ole mitään lännen propagandaa, vaan esimerkiksi venäläiset tubettajat eivät uskalla käyttää sanaa "hyökkäyssota". Unohtamatta muuta kritisointia.

Kansanomaisesti käytän siis edelleen termiä hullu diktaattori, koska se kertoo kaiken oleellisen sivustakatsojalle kevään tapahtumista. Putin presidentinvirkansa alussa potki Venäjää kehityksen tielle ja jos olisi pitäytynyt niissä rajoissaan ja keinoissaan, hän olisi jäänyt historiaan ihan toisenlaisena henkilönä. Helmikuun loppu pyyhki sitten ne vähätkin paremmat mielkuvat pois. Ei ole historian ensimmäinen suurmies, joka aloittaa vahvasti ja lopulta tuhoaa itsensä, omien visioidensa takia.

Mutta kylmä paskiainen pitää olla, että ettei edes siviiliuhrit saa Putinia lopettamaan. Niinistöhän sanoi viimeisessä puhelussa siviilien surmista, mutta tässä kohtaa Putler vain oli hiljaa toisessa päässä.

Mutta tämä alkaa liittyä enemmän Putinin Venäjä ketjuun eli ei enempää off-topiccia aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 207
Politico on tehnyt tutkivaa journalismia Ukrainalaisten pakkosiirtoihin Venäjälle liittyen:


Haastateltu länteen päässeitä Ukrainalaisia Mariupolista, jotka joutuivat ensin sinne Venäjälle. Vahvistaa niitä väitteitä että Venäjä pakottaa hallitsemiltaan alueilta Ukrainalaiset "filtraatioleireille" ja pyrkii tuhoamaan ukrainalaista identiteettiä.

Leireillä sitten käydään sometilit läpi, katsotaan tatuoinnit, otetaan kuvat ja sormenjäljet, kuulustellaan mielipiteet ja mahdolliset kytkökset Ukrainan valtioon jne. Vääristä vastauksista joutuu jonnekin muualle (todennäköisesti astetta ikävämpään laitokseen vangiksi deukrainisoitumaan/denatsifioitumaan)... Jos seulan läpäisee ja siihen on varaa niin saa lähteä omille teilleen, jossa vaiheessa siihen kykenevät sitten voivat suunnata Venäjän rajalle ja länteen. (Suomeenkin on tainnut tätä kautta tulla ihmisiä). Jos ei ole varaa niin venäläiset voivat sitten lähettää jonnekin syrjäseuduille Venäjällä ja kuulustelut jatkuvat sielläkin, lapset laitetaan kouluun jossa opetetaan Venäläistä propagandaa.

Guardianilla oli ilmeisesti eri ihmisiä haastatellen saatu varsin samanlainen tarina ja vastaavia juttuja on tullut esiin toki jo aiemmin sekä ihmisten kertomuksista, että Ukrainan viranomaisilta ja ihmisoikeusjärjestöiltä niin tämä nyt näyttää aika hyvin tulleen vahvistetuksi pääpiirteittäin tavaksi jolla Venäjä toimii.
RFE/RL:llä oli itse asiassa myös pari viikkoa sitten saman kaltainen mutta lyhyempi juttu Mariupolilaisesta lasta odottavasta pariskunnasta, joka oli paennut Venäjän kautta Suomen Joensuuhun. Suomen vastaisella rajalla olivat Venäjän viranomaiset vielä piinanneet ennen kuin pääsivät turvaan.

 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
772
sota on julmaa kun väärässä paikassa.. yllä olevasta huomaa että on tärkeätä tietää minkä tähen taistella. Hurjia taisteluita on käyty juoksuhaudoissa videoissa tuntuu olevan että ylläkössä ei tiedä mitä vierellä edes tapahtuu. lienee kuulosuojaimet ja ei mitään yhteyksiä vierustovereihin. Hurjaa touhua. Näkisin tärkeänä pitää jokin yhteydenpitoväline samassa linnoituksessa oleville olkoon joku lanka ja helistin josta ottaa kiinni kun viimeset voimat.. jos yhdestä päästä alkaa vyörytys olisi hyvä edes tietää suunta.. keulamiehenä vyöryttäjänä pitää olla aika kovapäinen kaveri.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 166

  • Valtionyhtiö Gasum tuo edelleen kaasua Venäjältä.
  • Kaasu maksetaan euroina.
  • Hankintasopimusta ei olla lopettamassa.
Simmosta. Ensin valtion enemmistöomisteinen Fortum, joka siis omistaa Uniperin Saksassa, jatkaa kaasun ostamista Venäjältä (lähde) ja alistui jopa ruplamaksuihin. Sitten täysin valtio-omisteinen yhtiö Gasum jatkaa uusneukkulan sotarikoksien rahoittamista, koska "pitkäaikaiset sopimukset".

– Tätä nesteytetyn maakaasun hankintaa ei pakotteet eikä rupla-asia koske, Gasumin viestintäjohtaja Olga Väisänen sanoo.
No ei koske ei, mutta joku hiton roti nyt. Ei täällä maakaasua tarvita niin paljoa etteikö sitä muualta saisi tarpeeksi ilman rys.. anteeksi venäläisen kaasua. vmp.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985

Simmosta. Ensin valtion enemmistöomisteinen Fortum, joka siis omistaa Uniperin Saksassa, jatkaa kaasun ostamista Venäjältä (lähde) ja alistui jopa ruplamaksuihin. Sitten täysin valtio-omisteinen yhtiö Gasum jatkaa uusneukkulan sotarikoksien rahoittamista, koska "pitkäaikaiset sopimukset".

No ei koske ei, mutta joku hiton roti nyt. Ei täällä maakaasua tarvita niin paljoa etteikö sitä muualta saisi tarpeeksi ilman rys.. anteeksi venäläisen kaasua. vmp.
Tässä on se ero, että kun tuodaan laivoilla niin ruskit ei voi sanella hintoja/voluumia putkien käyttämisestä. Veikkaan että pääsevät juuri omilleen kun on pakko myydä.

Irtautua siis pitää, mutta ei tuolla varsinaisesti sotakassaa kerrytetä.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 585



Simmosta. Ensin valtion enemmistöomisteinen Fortum, joka siis omistaa Uniperin Saksassa, jatkaa kaasun ostamista Venäjältä (lähde) ja alistui jopa ruplamaksuihin. Sitten täysin valtio-omisteinen yhtiö Gasum jatkaa uusneukkulan sotarikoksien rahoittamista, koska "pitkäaikaiset sopimukset".



No ei koske ei, mutta joku hiton roti nyt. Ei täällä maakaasua tarvita niin paljoa etteikö sitä muualta saisi tarpeeksi ilman rys.. anteeksi venäläisen kaasua. vmp.
Just kattelin samaa. Aivan käsittämätöntä millasta paskaa tää on ja kokoajan vaan sama homma jatkuu. Niin Suomessa kuin Euroopassa..
Ihan vitun sairasta. Itse tuet tuota heikompaa puolta ja nämä helvetin paskiaiset sponsoroi hyökkääjää......... MV?!
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044

Simmosta. Ensin valtion enemmistöomisteinen Fortum, joka siis omistaa Uniperin Saksassa, jatkaa kaasun ostamista Venäjältä (lähde) ja alistui jopa ruplamaksuihin. Sitten täysin valtio-omisteinen yhtiö Gasum jatkaa uusneukkulan sotarikoksien rahoittamista, koska "pitkäaikaiset sopimukset".

No ei koske ei, mutta joku hiton roti nyt. Ei täällä maakaasua tarvita niin paljoa etteikö sitä muualta saisi tarpeeksi ilman rys.. anteeksi venäläisen kaasua. vmp.
Voidaan hyvinkin tarvita.
Yhtäakkinen totaalinen lopettaminen voisi aiheuttaa meilläkin teollisuudelle erittäin kalliiksi tulevia (lopullisia alasajoja) ongelmia. Jopa näin kesällä, vaikka kulutus on pientä. Ensitalvena ollaankin sitten "jännän äärellä', jos Ukrainan sota ja pakotteet jatkuvat (pahenevat)...
Muutenkin, jos tilanne Ukrainassa jatkuu, niin ensi talvena (kevätpuolella kyyti voi olla kylmää EUroopassakin. Koetut korona ongelmat käyvät vaikuttamaan olemattomilta..
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
752
Tämäkin sekopää uhkailee taas vaihteeksi puolaa. Kalusto ja koulutus puolassa hieman toista luokkaa ukrainaan verrattuna. Niin ja NATO.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
Venäläisessä retoriikassa tuntuu olevan kova tarve vetää Puola jotenkin mukaan tähän sotaan. Useimmiten niinpäin, että Puolan pitäisi nyt valloittaa länsi-Ukraina ja että se olisi Puolassa jopa joku juttu, jota suunnitellaan. Jep jep.

Ehkä Venäjä ajattelee, että Puola voisi nyt näytellä Saksan roolia ja hoitaa puolet likaisesta työstä kuin 1939 konsanaan kun Stalin hyökkäsi Puolaan idästä ja Hitler lännestä. Jos Putin haluaa, että Ukraina lopetetaan, mikäs siinä sitten jos maan länsipuolen sitten "lopettaa" joku muu...

Kadyrovinkin avautuminen varmaan liittyy tähän eli se varmaan luulee, että Puola nyt pelästyy niin kovasti että käy vähän hankkimaan lebensraumia idästä varmuuden vuoksi. Joo. Ihan varmasti hankkii.
 
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
89
Valkovenäjä pitää vielä kähinää yllä Puolan rajalla ja työntää muslimeja piikkilanka-aitoihin. Parempi aita onneksi valmistuu pian ja sitten joutuvat kiipeämään tikapuille.
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Valkovenäjä pitää vielä kähinää yllä Puolan rajalla ja työntää muslimeja piikkilanka-aitoihin. Parempi aita onneksi valmistuu pian ja sitten joutuvat kiipeämään tikapuille.
Se kähinä ei muuten tuu loppumaan, eikävarsinkaan vähenemään (näin ite pelkään). Puola on NATO:lle/Euroopalle ja rys... ovi/kokoontumisalue muualle.

Tässä kohtalainen YT-video aiheesta:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 942
Venäläisessä retoriikassa tuntuu olevan kova tarve vetää Puola jotenkin mukaan tähän sotaan. Useimmiten niinpäin, että Puolan pitäisi nyt valloittaa länsi-Ukraina ja että se olisi Puolassa jopa joku juttu, jota suunnitellaan. Jep jep.

Ehkä Venäjä ajattelee, että Puola voisi nyt näytellä Saksan roolia ja hoitaa puolet likaisesta työstä kuin 1939 konsanaan kun Stalin hyökkäsi Puolaan idästä ja Hitler lännestä. Jos Putin haluaa, että Ukraina lopetetaan, mikäs siinä sitten jos maan länsipuolen sitten "lopettaa" joku muu...

Kadyrovinkin avautuminen varmaan liittyy tähän eli se varmaan luulee, että Puola nyt pelästyy niin kovasti että käy vähän hankkimaan lebensraumia idästä varmuuden vuoksi. Joo. Ihan varmasti hankkii.
Toi onkin ihan mielenkiintoinen kysymys että miksi ne ottaa Puolaa hampaisiinsa. Olen ajatellut, että voi liittyä jotenkin siihen että Puolastakin aikanaan argumentoitiin ettei se ole edes maa kuten nyt Putin sanoo Ukrainasta ja siihen kun osia Ukrainasta on ollut osana Puolaa. Yksinkertaisin selitys saattaa olla kyllä vaan että Puolalaiset on antanut niin paljon aseapua, että tämä nyppii. Yli 200 tankkia on kuitenkin aika merkittävä apu. Samalla tavallahan Britit ja USA on ollut usein puheenaiheena.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
No eipä tuossa pätkässä hutejakaan hirveenä näkynyt... Joten :hmm:...
Katsele se video uudelleen.
Vaikka tässä kohdassa näkee aika paljon kranaatinkuoppia pitkin peltoa -> huteja.
Totta kai tuollaiselle videolle kootaan ne parhaat palat.
Monessa muussa videossa näkee, miten melkeinpä valtaosa osuu aika kauaskin kohteestaan.
Suomalainen tykistö pystyisi paljon parempaan.
1653730254080.png
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Katsele se video uudelleen.
Vaikka tässä kohdassa näkee aika paljon kranaatinkuoppia pitkin peltoa -> huteja.
Totta kai tuollaiselle videolle kootaan ne parhaat palat.
Monessa muussa videossa näkee, miten melkeinpä valtaosa osuu aika kauaskin kohteestaan.
Suomalainen tykistö pystyisi paljon parempaan.
Myönnetään. En huomannu noita pellolla olevia jälkiä ollenkaan...
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
611
Paha sanoa ovatko nuo pellolla olevat kuopat edelliseltä kierrokselta, siis mahdollisesti venäläisten MLRS tulitusta kylän valtaamiseksi. Noiden monttujen sijainti toisiinsa nähden pellolla siis mielestäni sopisi aiemmin nähtyihin MLRS iskemiin.

Sisnänsä aika outoa että kylän sisään ammuttaessa ei tule osumia asuinrakennuksiin, ja vaikuttaa ettei niitä ole juuri aiemminkaan tullut. Luulisi että tuolla ammunta määrällä vähintään puolet asunnoista olisi matalana.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Katsele se video uudelleen.
Vaikka tässä kohdassa näkee aika paljon kranaatinkuoppia pitkin peltoa -> huteja.
Totta kai tuollaiselle videolle kootaan ne parhaat palat.
Monessa muussa videossa näkee, miten melkeinpä valtaosa osuu aika kauaskin kohteestaan.
Suomalainen tykistö pystyisi paljon parempaan.
Vaikea sanoa pystyisikö suomalainen tykistö parempaan, koska mitään näyttöä tositilanteen pystymisestä ei ole. Jossain harjoituksissa paukuttelu on ihan eri asia kuin tositilanteessa.
Ja kyten yllä jo todettiin, videolta ei käy selville milloin ja mistä nuo pellon kuopat on tullut.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Vaikea sanoa pystyisikö suomalainen tykistö parempaan, koska mitään näyttöä tositilanteen pystymisestä ei ole. Jossain harjoituksissa paukuttelu on ihan eri asia kuin tositilanteessa.
Ja kyten yllä jo todettiin, videolta ei käy selville milloin ja mistä nuo pellon kuopat on tullut.
Oli ne ammuttu tuossa tilanteessa tai aikaisemmin, niin tuskin se vanja siellä keskellä peltoa silloinkaan on ollut. Huteja ne silloinkin ovat olleet.
Js muissa videoissa kyllä näkee, miten suurta todellisuudessa se hajonta on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 581
Ukraina on saanut ensimmäiset Harpoon ohjukset, kertoo Ukrainan Puolustusministeri. Toimivat yhdessä Ukrainalaisten Neptune ohjusten kanssa rannikon puolustamisessa.
Ensimmäiset ohjukset voisikin ampua vaikka tuonne Käärmesaaren ympäristöön, kun siellä on ollut jo viikon verran venäjän alukset aktiivisena taas. :coffee:

"Ukraine has started receiving Harpoon anti-ship missiles from Denmark and self-propelled howitzers from the United States, Ukrainian Defence Minister Oleksiy Reznikov said on Saturday.
Harpoon shore-to-ship missiles would be operated alongside Ukrainian Neptune missiles in the defence of the country's coast including the southern port of Odesa."

 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 210
Vaikka tässä kohdassa näkee aika paljon kranaatinkuoppia pitkin peltoa -> huteja.
Totta kai tuollaiselle videolle kootaan ne parhaat palat.
Monessa muussa videossa näkee, miten melkeinpä valtaosa osuu aika kauaskin kohteestaan.
Suomalainen tykistö pystyisi paljon parempaan.
En tiedä paljonko parempaan Suomalainen tykistö pystyisi, mutta onhan ampumaetäisyydelläkin suuri merkitys hajontaan. Jos verrataan vaikkapa armeijakokemuksiin Rovajärveltä, niin siellä tuskin on ammuttu tykkien äärikantamalla, jolloin mielikuva kohteeseen tippuvan keskityksen hajonnasta saatta olla hieman vääristynyt.

Selvä ero näissä videoissa tulee esiin suomalaiseen käytäntöön nähden. Ukrainalaiset ilmeisemminkin käyttää edelleen neuvostoaikaista taktiikkaa, eli ajetaan tykistö pellolle tiettyyn kuvioon ja ammutaan kaikilla putkilla samoin asetuksin, jolloin keskitys tippuu kohteeseen likimain samaan kuvioon kun tykit on pellolle aseteltu. Suomessa taas patterin tykit voivat olla satojenkin metrien etäisyydellä toisistaan ja jokaiselle tykille lasketaan omat ampumaparametrit.

Toinen merkittävä ero on siinä, että videoilla selvästikin ammutaan yksittäislaukauksia ja kranaatteja tipahtelee harvakseltaan tonttiin. Jos tuon videon keskityksen olisi ampunut suomalainen tykistö, niin kaikki 13? kranaattia olisi iskenyt likimain samalla sekunnilla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Selvä ero näissä videoissa tulee esiin suomalaiseen käytäntöön nähden. Ukrainalaiset ilmeisemminkin käyttää edelleen neuvostoaikaista taktiikkaa, eli ajetaan tykistö pellolle tiettyyn kuvioon ja ammutaan kaikilla putkilla samoin asetuksin, jolloin keskitys tippuu kohteeseen likimain samaan kuvioon kun tykit on pellolle aseteltu.
Eivät käytä.

Vaan siellä jokainen putki tähdätään erikseen, ja voidaan ampua hyvin monelta suunnalta hyvin hajautetusti samaa kohdetta.

Toinen merkittävä ero on siinä, että videoilla selvästikin ammutaan yksittäislaukauksia ja kranaatteja tipahtelee harvakseltaan tonttiin. Jos tuon videon keskityksen olisi ampunut suomalainen tykistö, niin kaikki 13? kranaattia olisi iskenyt likimain samalla sekunnilla.
Ukrainassa samaa kohdetta ampuu erilaisia tykkejä eri suunnista. Tällöin kranaattien lentoajatkin vaihtelee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Venäjällä sopimussotilaita ilmeisesti kieltäytyy jo laajemmin lähtemästä Ukrainaan sotimaan. Siksi lakia muutettiin ennätysnopeasti. Aikaisemmin ikäraja oli 40v ja nyt 50- kymppiset kelpuutetaan syötiksi lihamyllyyn.

 
Liittynyt
19.10.2019
Viestejä
40
Paha sanoa ovatko nuo pellolla olevat kuopat edelliseltä kierrokselta, siis mahdollisesti venäläisten MLRS tulitusta kylän valtaamiseksi. Noiden monttujen sijainti toisiinsa nähden pellolla siis mielestäni sopisi aiemmin nähtyihin MLRS iskemiin.

Sisnänsä aika outoa että kylän sisään ammuttaessa ei tule osumia asuinrakennuksiin, ja vaikuttaa ettei niitä ole juuri aiemminkaan tullut. Luulisi että tuolla ammunta määrällä vähintään puolet asunnoista olisi matalana.
Kasvillisuuskin on peittänyt osan kuopista vihreällä eli vanhaa jälkeä, mitä paskasempi reunus sitä tuoreempi osuma.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 457
Yhdysvaltain lupaama rakettitykistö tulee olemaan todellinen "game changer". Se kun ylettää Odessasta Sevastopoliin.
Sen perusmuotoisten ammusten kantama on 300 km ja tarkkuusammusten 500 km.
Perusmuotoisen oli 70km. Noi pidemmän kantaman paukut ovat kalliita, luokkaa $5M kpl.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 210
Eivät käytä.
Vaan siellä jokainen putki tähdätään erikseen, ja voidaan ampua hyvin monelta suunnalta hyvin hajautetusti samaa kohdetta.
Osin käyttävät. Ukrainalaiset ovat kyllä kehittäneet varsin mainion tykistön ohjaukseen kehitetyn mobiiliapin, jonka avulla saadaan esim. helposti tunnistettua kohteita ja lähetettyä tulikomento lähimmälle vapaana olevalle tykille.

Jos Ukrainalaiset eivät käyttäisi tuota em. pellolle-kuvioon taktiikkaa, niin miksi näemme niin paljon videoita joissa tykit on yhdessä vastatykistölle alttiissa nipussa, kun ne voisivat olla ripoteltuna satojen metrien etäisyydellä toisistaan ?

Itseasiassa tämä suomalainen joka tykille omat parametrit lienee maailmankin mittakaavassa aika harvinainen metodi. Myös eurooppalainen tykistö käyttää paljon tuota kuvioammuntaa. Ehkä johtuen siitä, että keskieuroopassa on ajateltu, että jos soditaan, niin jokatapauksessa sota-alueella on ilmaherruus, jolloin ainoa uhka omalle tykistölle on nimenomaan vihollisen tykistö, ei niinkään ilma-ase.

Ukrainassa samaa kohdetta ampuu erilaisia tykkejä eri suunnista. Tällöin kranaattien lentoajatkin vaihtelee.
Kuten myös suomessa. Lentoajat huomioidaan tulikomennoissa ja näin kranaatit saadaan kohteeseen hyvin samaan aikaan siitä riippumatta, mistä ja minkälaisella putkella ne on liikkeeseen laitettu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 329
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom