Velkojen pitäminen maksussa (Opintolaina, Luottotili, jne)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
102
Mulla on 23 tonnia opintolainaa. Vielä eivät ole kyselleet milloin alan makselemaan takaisin. Mieluiten ottaisin myös jonkun tuhannen vuoden maksuajan.
Eipä ne paljoa minulta ainakaan kysellyt, kun opintolainat alkoi automaattisesti lyhentyä tililtä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 284
Eipä ne paljoa minulta ainakaan kysellyt, kun opintolainat alkoi automaattisesti lyhentyä tililtä.
En myöskään ehtinyt miettiä koko asiaa saati ottaa yhteyttä pankkiin, kun lähti yllättäen suoramaksuna ensimmäinen lyhennys. Sattui olemaan niin sopiva, että ei tarvinnut kyselläkään. Tasan satasen lyhennys, korko ja parin euron palvelumaksu joka kuukausi. Oletan että ainakin omalla pankillani olisi pääomasta riippuen olemassa muitakin oletusmääriä lyhennykselle. Mulla oli kuitenkin muistaakseni vain noin 8 000 euron opintolaina, joka tapauksessa alle 10k.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 284
Noin kaksi vuotta viimeisestä opintotukikuukaudesta, koska korko pääomitetaan puolivuosittain vielä pari vuotta tämän jälkeen ja yleensä kai seuraavan puolen vuoden päästä alkaa takaisinmaksu.

Valmistumisella ei varsinaisesti ole merkitystä. Sehän ei ole mitenkään tavatonta, että papereiden saamisella ei ole kiire mutta esimerkiksi töillä on, ja opiskelija valmistuu vähän jälkeenpäin toimitettuaan puuttuvat suoritukset, vaikka aktiiviopiskelu ja täten opintotuki on jo päättynyt.
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Mulla kolme tutkintoa takana, vanhin opintolaina markka aikaan, joskus 98. Vielä olis pari tonttua maksamatta, mutta eipä näillä koroilla kannata liikaa maksella.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Opintolainaa lyhentelen kerran vuosineljänneksessä. Ylimääräisiä lyhennyksiä ei tule tehtyä, koska tuossa on olematon korko. Tulonhankkimis-/sijoituslaina ja asuntolaina löytyy. Luottokortit on käytössä maksuaikakortteina, mutta vähemmän noita tulee käytettyä Suomen sisällä eli lähinnä jos ulkomailta tilaa. Itse olen pyrkinyt siihen, että tietyt isommat hankinnat voi hoitaa rahoituksella kun se on järkevää. Pahimmillaan nuo esimerkiksi 20% todellisella vuosikorolla varustetut lainat. eivät ole järkeviä. Eikä liioin sekään jos autolainan korko on 7.95% - sille pääomalle kertyy kuitenkin kustannuksia aika paljon tyypillisen autolainan elinkaaren aikana.

Isoin asia on varmasti se, että kun pystyy kuukausipalkasta säästämään - pistän joka kuukausi kiinteän osan nettopalkasta säästöihin. Näin se tulee tehtyä aina, tilanteesta tinkimättä. Nyt ehkä jälkikäteen olisi voinut ottaa myös korona-aikana tarjotun "ilmaisen" lyhennysvapaan ja käyttää sen sijoituksiin.
 

E_Mustakari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
692
En ole milloinkaan ottanut velkaa eikä siihen ole mitään aikomustakaan. Pidän velanottoa vastenmielisenä touhuna.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
889
Velkaa olen ottanut ainoastaan taloon, autoon ja osakkeisiin.

Kiinalaisia muovijätteitä en velalla koskaan osta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 129
Viestejä
4 212 841
Jäsenet
71 009
Uusin jäsen
S0mpa

Hinta.fi

Ylös Bottom