Vega 20 sisältää tuen piirien väliselle xGMI-linkille

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 093
..tai sitten AMD julkaisee taas x2 -kortin kilpailemaan Nvidian highendiä vastaan..
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Ainakin kommenteissa puhuttiin, että "perus" infinity fabric olisi liian suuri latenssinen kahden GPU:n yhdistämiseen, joten ne jotain viilas siinä ja xGMI syntyi. Sais tällä kai ne kahden lastun GPU-moduulit aikaiseksi kun niitten aika tulee, kun ei vissiin naviin ollut tulossa odotuksista huolimatta.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
854
Eiköhän tämä mene laskentaservereihin lähinnä, tuskin nähdään kuluttajapuolella, jolleivät sitten tuo crossfire liittimiä takaisin ja käytä tätä, mutta ottaen huomioon kuinka huonoa crossfire/sli tuki nykyään on, en usko että tapahtuu.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Ainakin kommenteissa puhuttiin, että "perus" infinity fabric olisi liian suuri latenssinen kahden GPU:n yhdistämiseen, joten ne jotain viilas siinä ja xGMI syntyi. Sais tällä kai ne kahden lastun GPU-moduulit aikaiseksi kun niitten aika tulee, kun ei vissiin naviin ollut tulossa odotuksista huolimatta.
Jos en nyt ole ihan hakoteillä niin ei ole mitään tekemistä tuon kanssa. GMI on "sirun ulkopuolinen Infinity Fabric", käytetään tälläkin hetkellä Epyceissä ja Threadrippereissä sirujen väliseen kommunikointiin. xGMI on taas sama sovellettuna "pitkälle matkalle", käyttää samoja fyysisiä linkkejä kuin PCIe mutta GMI:n protokollilla
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Eiköhän tämä mene laskentaservereihin lähinnä, tuskin nähdään kuluttajapuolella, jolleivät sitten tuo crossfire liittimiä takaisin ja käytä tätä, mutta ottaen huomioon kuinka huonoa crossfire/sli tuki nykyään on, en usko että tapahtuu.
Tämä voi hyvin korvata nykyisen xDMA-multigpu-setin samaa PCIe-väylää pitkin jos en väärin toteutusta ole ymmärtänyt (käsittääkseni siis riittää että molemmissa päissä tuetaan xGMI:tä niin voi käyttää ihan samoja PCIe-vetoja kuin muutenkin käytettäisiin)
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Jos en nyt ole ihan hakoteillä niin ei ole mitään tekemistä tuon kanssa. GMI on "sirun ulkopuolinen Infinity Fabric", käytetään tälläkin hetkellä Epyceissä ja Threadrippereissä sirujen väliseen kommunikointiin. xGMI on taas sama sovellettuna "pitkälle matkalle", käyttää samoja fyysisiä linkkejä kuin PCIe mutta GMI:n protokollilla
Joo taisin tulkita noita teksteja päin honkia :)
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
854
Tämä voi hyvin korvata nykyisen xDMA-multigpu-setin samaa PCIe-väylää pitkin jos en väärin toteutusta ole ymmärtänyt (käsittääkseni siis riittää että molemmissa päissä tuetaan xGMI:tä niin voi käyttää ihan samoja PCIe-vetoja kuin muutenkin käytettäisiin)
Aa, ok. Pikaisella vilkaisulla meni ohi tuo yhteensopivuus. Toimiiko tuo ihan 3.0 väylällä myös vai vaatiiko 4.0 jota kuluttajapuolella ei taida pahemmin näkyä?
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 439
Tuolla menetelmällä ainakin AMD saisi kurottua nvidia etumatkan kiinni nopeasti sorituskyvyssä,ainostaan virrankulutus kahden piirin yhdistämisessä nostaa sitä turhan korkeaksi.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Tuolla menetelmällä ainakin AMD saisi kurottua nvidia etumatkan kiinni nopeasti sorituskyvyssä,ainostaan virrankulutus kahden piirin yhdistämisessä nostaa sitä turhan korkeaksi.
Ei tämä mikään vaatimus kahden GPU:n korteille ole, AMD on itseasiassa jo julkaissut kahden Vega 10 -piirin kortin ammattilaispuolelle
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 027
Eiköhän tämä mene laskentaservereihin lähinnä, tuskin nähdään kuluttajapuolella, jolleivät sitten tuo crossfire liittimiä takaisin ja käytä tätä, mutta ottaen huomioon kuinka huonoa crossfire/sli tuki nykyään on, en usko että tapahtuu.
Eipä niitä crossfire siltoja edes tarvi mihinkään.

Strange Brigade is the first game to support the Vulkan API with Multi-GPU systems

Eli eka peli joka Vulkanilla tukee multi gpu:ta ja 90% skaalautuminen ei ole mielestäni ollenkaan huono saavutus.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
854
Eipä niitä crossfire siltoja edes tarvi mihinkään.

Strange Brigade is the first game to support the Vulkan API with Multi-GPU systems

Eli eka peli joka Vulkanilla tukee multi gpu:ta ja 90% skaalautuminen ei ole mielestäni ollenkaan huono saavutus.
Niin, onhan tuo crossfire toiminut jo pitkään pcie väylän kautta, lähinnä pointti oli että jatkossa saatetaan tarvita kaistaa enemmän kuin pcie antaa myöten, jos tarvitaan yhdistettyjä muistiavaruuksia tai muita vastaavia ominaisuuksia joissa kortit siirtelevät muutakin kuin framebuffereita ja kontrollidataa toisilleen. Tälläisessa tilanteessa joku fyysinen hyvin nopea ja matala-latenssinen väylä korttien välille on ainoa järkevä ratkaisu, johon tämä xgmi ehkä sopisi.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Niin, onhan tuo crossfire toiminut jo pitkään pcie väylän kautta, lähinnä pointti oli että jatkossa saatetaan tarvita kaistaa enemmän kuin pcie antaa myöten, jos tarvitaan yhdistettyjä muistiavaruuksia tai muita vastaavia ominaisuuksia joissa kortit siirtelevät muutakin kuin framebuffereita ja kontrollidataa toisilleen. Tälläisessa tilanteessa joku fyysinen hyvin nopea ja matala-latenssinen väylä korttien välille on ainoa järkevä ratkaisu, johon tämä xgmi ehkä sopisi.
Pelikäytön kannalta se on se ja sama, kaistaa ei ole kylliksi kahden kortin välillä että tuo onnistuisi järkevästi, ei xGMI:llä, ei NVLinkillä. Käytännössä ainut tapa saada "kaksinkertainen" muistiavaruus kahdella ohjaimella on käyttää modernien APIen mahdollisuuksia jakaa saman ruudun hommat kahdelle eri näyttikselle jolloin kummankin tarvitsee ladata muistiin vain oman osansa setit, mutta tämä on sitten taas pelintekijän vastuulla.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
854
Pelikäytön kannalta se on se ja sama, kaistaa ei ole kylliksi kahden kortin välillä että tuo onnistuisi järkevästi, ei xGMI:llä, ei NVLinkillä. Käytännössä ainut tapa saada "kaksinkertainen" muistiavaruus kahdella ohjaimella on käyttää modernien APIen mahdollisuuksia jakaa saman ruudun hommat kahdelle eri näyttikselle jolloin kummankin tarvitsee ladata muistiin vain oman osansa setit, mutta tämä on sitten taas pelintekijän vastuulla.
En nyt tiedä, aika iso osa näyttiksen muistikaistasta menee framebufferien parissa työskentelyyn, muun datan jakaminen ei nyt kauhean isoa kaistaa vaadi, jos framebufferit pidetään lokaaleina molemmille korteille. Compute kuormat eivä ole itselleni kovin tuttuja mutta varmaan aika moneen käyttöön riittäisi myös korttien välille 16 tai 32 linkkinen väylä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 121
En ole sitten aivan varma seuraavasta, mutta näin olen käsittänyt:

EPYC-piirejä yhdistävä xGMI/IFIS omaa n. 38 GB/s kaistanleveyden suuntaansa, ja pystyy käyttämään samoja pinnejä kuin PCIe16x. Ja EPYCissä (joka on aivan sama piilastu kuin ryzen) samoja linjoja nimenomaan voidaan käyttää sekä soketteja yhdistävälle xGMI/IFIS:lle, että PCIe:lle.

Infinity Fabric (IF) - AMD - WikiChip
Zen - Microarchitectures - AMD - WikiChip

Eli teoriassa mahdollista, että kun Vega 20n vaan kytkee kiinni ryzen-emolevyyn, molemmat piirit huomaavat että toinenkin laite tukee xGMI/IFIS:iä, ja liikenne vaihtuu PCIE-moodista xGMI/IFIS-moodiin.

Tosin voi myös olla, että signaalivedot prosessorin ja näytönohjaimen väliltä on sen verran pidemmät ja/tai huonolaatuisemmat, että tuota täyttä 38 GB/s nopeutta ei tällöin saavuteta. Mutta välimuistikoherenttius saavutettaisiin silti.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 195
Viestejä
4 194 473
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom