vasta ostettu tietokone sammuilee pelatessa ja käynnistyy heti uudestaan

Liittynyt
09.12.2021
Viestejä
13
pelatessa kone sammuu ilman mitään varoitusta ja käynnistyy uudestaan. niin kuin repäisi virtajohon seinästä ja kytkisi takaisin heti? mitä voisi tehdä? en haluaisi lähettää telialle takaisin tietokonetta, mistä tilasin koneen viikko sitten. kone muuten toimii moitteettomasti.
koneen osat:
  • Kotelo: Fractal Design Define C
  • Prosessori: AMD Ryzen 5 5600X
  • Emolevy: ASUS TUF GAMING B550-PLUS ATX MB
  • RAM-muisti: Kingston Fury Beast DDR4 16 Gt (2 x 8 Gt) 3200 MHz
  • Kiintolevy: Kingston A2000 PCIe NVMe SSD 1000 Gt
  • Näytönohjain: ASUS Phoenix GeForce RTX 3060 V2 12 Gt
  • Jäähdytys: AMD Wraith Stealth -ilmajäähdytys
  • Virtalähde: ASUS Rog Strix 850W Gold, täysin modulaarinen
kiitos jo valmiiksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 887
Missä tilanteissa tuo käynnistyy uudelleen?

Prossun lämpöjä voisi ainakin seurata hwinfo64:lla. Valitse käynnistäessä Sensors-only.
Emon biosin voisi myös päivitellä jos uudempaa on tarjolla. Toki vaarana on, että päivittäessä katkaisee virrat.
Päivittelisin myös tuon SSD:n firmwaren varmuuden vuoksi.
 
Liittynyt
09.12.2021
Viestejä
13
Missä tilanteissa tuo käynnistyy uudelleen?

Prossun lämpöjä voisi ainakin seurata hwinfo64:lla. Valitse käynnistäessä Sensors-only.
Emon biosin voisi myös päivitellä jos uudempaa on tarjolla. Toki vaarana on, että päivittäessä katkaisee virrat.
Päivittelisin myös tuon SSD:n firmwaren varmuuden vuoksi.
välillä pystyy pelata 40min pätkiä mutta yleensä 10minuutin jälkeen kesken pelin vaan käynnistyy uudelleen
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 887
välillä pystyy pelata 40min pätkiä mutta yleensä 10minuutin jälkeen kesken pelin vaan käynnistyy uudelleen
Sitten vain peli päälle ja hwinfo64 taustalle. Pelaile hetki ja käy kurkkaamassa sitten mitä max lämmöt ovat olleet.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Hmm, mä kyllä laittaisin sen takaisin.

About ainoa hyvä puoli pakettina ostetun koneen kanssa on se että tuollaisen hankalasti jäljitettävän haamuvian joutuu hoitaan joku toinen. Sen jälkeen kun olisin tarkastanut että virtajohto on kunnolla kiinni :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Voi johtua melkein mistä vaan. Jos itse joutuisi penkomaan, niin aloittaisin siitä että onko kotelon sisällä kaikki virtapiuhat ja emolle menevät resettinapin ja virtakytkimen piuhat kunnolla kiinni. Sit prossun jäähy. Mut toi voi johtua myös melkein minkä tahansa komponentin viasta, itse joskus päädyin vaihtaan koneeseen aika lailla kaikki osat ennenkuin selvis mikä oli mätä (näyttis).
 
Liittynyt
09.12.2021
Viestejä
13
Voi johtua melkein mistä vaan. Jos itse joutuisi penkomaan, niin aloittaisin siitä että onko kotelon sisällä kaikki virtapiuhat ja emolle menevät resettinapin ja virtakytkimen piuhat kunnolla kiinni. Sit prossun jäähy. Mut toi voi johtua myös melkein minkä tahansa komponentin viasta, itse joskus päädyin vaihtaan koneeseen aika lailla kaikki osat ennenkuin selvis mikä oli mätä (näyttis).
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Ilmeisesti itse koottu kone?
Olisikohan prosessorin ja coolerin väliin jäänyt coolerin suojamuovi (oma moka)?
Vastaavaa on joskus on tapahtunut myös näytönohjaimen kanssa (valmistajan vika).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 887
Ilmeisesti itse koottu kone?
Olisikohan prosessorin ja coolerin väliin jäänyt coolerin suojamuovi (oma moka)?
Vastaavaa on joskus on tapahtunut myös näytönohjaimen kanssa (valmistajan vika).
Aloitusviestistä saa kuvan, että olisi Telialta ostettu pakettikone.
 
Liittynyt
09.12.2021
Viestejä
13
Ilmeisesti itse koottu kone?
Olisikohan prosessorin ja coolerin väliin jäänyt coolerin suojamuovi (oma moka)?
Vastaavaa on joskus on tapahtunut myös näytönohjaimen kanssa (valmistajan vika).
ei ole itse kasattu. Telialta ostin. Oli joku encen kone eli ei tiettyä merkkiä. tuli isolaatikko tavaroita mukana esim virtalähteeseen jotain magneetteja tai jotai ja virtalähteen piuhoja ja muuta
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 092
Vaikka vähän harmittaakin, niin itse lähettäisin koneen samantien takaisin. Jos jossain komponentissa on vikaa, niin luultavasti kone pitää lähettää kokonaisena takuuseen jokatapauksessa.

Mutta jos nyt jotain pitää veikata, niin prossun lämpöongelma tai virtalähde.
 

Sompi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
686
Kannattaa nyt ensimmäisenä ajaa memtest, ja tehdä stressitestiä y-cruncherilla ja jollain näytönohjaimen benchmarkkausohjelmalla.

Windows ei käytä BIOS-kutsuja muuten kuin fallbackina jos ajureita ei esimerkiksi näytönohjaimelle ole asennettu tai levyohjaimen tyyppi on epäselvä. BIOS-päivitys ei siis korjaa mitään, mikäli Windows kuitenkin pääsee työpöydälle asti ja oletettavasti ajuritkin on asennettu, kun pelaaminen onnistuu.

Windows 11 tietenkään ei käytä BIOS-kutsuja tuonkaan vertaa, koska eihän se suostu edes käynnistymään muualta kuin UEFIn kautta.
 
Liittynyt
15.10.2021
Viestejä
74
Toisaalta, vaikka harmittaakin lähettää takas niin jos oot ostanut valmiin koneen niin onhan siinä takuu. Jos lähtee itse säätää liikaa niin vahingossa tekee jotain että takuu raukeaa, mulla on kokemusta tästä. Soittoa vaan huoltoon ja sit lähetä takas.
 
Liittynyt
09.12.2021
Viestejä
13
Toisaalta, vaikka harmittaakin lähettää takas niin jos oot ostanut valmiin koneen niin onhan siinä takuu. Jos lähtee itse säätää liikaa niin vahingossa tekee jotain että takuu raukeaa, mulla on kokemusta tästä. Soittoa vaan huoltoon ja sit lähetä takas.
ajattelin että otan automaattisen uudelleen käynnistämisen pois virheen tultua mutta silloin tietokone vain jääty eikä mitään voinu ttehdä ei voinut sammuttaa tai mitää ainut asia oli ottaa virtajohto irti
 
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
40
ajattelin että otan automaattisen uudelleen käynnistämisen pois virheen tultua mutta silloin tietokone vain jääty eikä mitään voinu ttehdä ei voinut sammuttaa tai mitää ainut asia oli ottaa virtajohto irti
Tuo nyt olisi muutenkin vain ongelman piilottamista. Katsopa ne prosessorin lämmöt ihan ensin kuten edellä oli neuvottu ja raportoi tulokset tänne.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
823
Telialle takuuseen. Oma veikkaus on, että yksi prossujäähyn kanta on irronnut kiinnityksestä. Yksi minkä vielä varmistaisin (vaikka kuulostaa typerälle), että onhan virtajohto ihan pohjassa asti kiinni?
 
Liittynyt
09.12.2021
Viestejä
13
Telialle takuuseen. Oma veikkaus on, että yksi prossujäähyn kanta on irronnut kiinnityksestä. Yksi minkä vielä varmistaisin (vaikka kuulostaa typerälle), että onhan virtajohto ihan pohjassa asti kiinni?
laitoin huollolle viestiä. sieltä käskettiin käyttää muisteja irti ja tarkistaa ssd
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
mitä ohjelmaa suosittelet
Tässä ketjussa on monta kertaa sanottu hwinfo64, katsotko sillä noi lämmöt rasituksessa. WhoCrashed olisi myös hyvä ajaa, jos sillä löytyisi jotain viitteitä viasta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 300
Onko ongelma siis vielä jatkunut? Op:n viesteissä ei hirveästi sisältöä ole. Oletko noudattanut telian ohjeita asian selvittämiseksi?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 451
Viestejä
4 162 489
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom