Vasen CTRL-näppäin jää fyysisesti pohjaan.

Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Otin tietoisen riskin ja ostin uuden pelinäppäimistön kirpparilta.

Muuten toimii kuten pitääkin, mutta vasen CTRL-näppäin jää satunnaisesti/useasti fyysisesti pohjaan. (Luultavasti syy siihen miksi näppäimistö oli kirpputorilla)

Kyseessä ei ole Cherry MX näppis, joten hattuja ei voi repiä irti näissä näppäimissä.

Onko näihin vanhanaikaisiin näppäimiin mitään "puhdistus" keinoa, jos siellä alla on jokin leivänmuru tai muu este joka sen jumittaa?

Yritin korvatikulla/vanupuikolla sörkkiä sinne alle kun painoi viereisiä näppäimiä alas, mutta ei sieltä ainakaan niillä mitään tullut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 247
Saa ne näppäimet irti ihan joka näppämistöstä. Taitaa olla tuolla kumikalvo tai saksikytkin (tms. taivutettu metallinaru). Kyllä itse repisin sen näppäimen irti (ihan voimalla). Sitten sen voi saada takaisin, tai sitten ei, mutta joka tapauksessa voi puhdistaa sen sieltä alta, ettei jää enää pohjaan.

On jopa mahdollista, että joku edellinen käyttäjä on rikkonut sen näppäimen palautusmekanismin itse puhdistaessaan, ja se ei enää menee takaisin ylös.

On minullakin ongelmia laittaa välilyönti ja iso nordic Enter takaisin, kun pistän O-renkaita näppiiksini. Kaikki menee, kun ei irrottaessa riehu liian voiman kanssa. Ihan tanakasti ja määrätietoisesti kampeaa sen irti, niin hyvä tulee. En kyllä ota mitään vastuuta, mutta ei se huonommaksi voi mennä.

--

Toinen vaihtoehto on se, mitä kaveri teki töistä saamilleen nähtävästi kolan/kahvin tuhoamiin näppäimistöihin: ämpäri täyteen vettä, sinne tiskiainetta ja sitten ne näppäimistöt sinne yön yli tai tunneiksi liukenemaan. Sitten kuivataan niitä näppäimistöjä vähintään viikonlopun yli ja ne on puhtaita. Tässä pitää olla h**vetin tarkkana, että ne on täysin kuivia, kun ne kytketään kiinni. Muita riskejä ei ole.

Youtuben SER-mies pesi näin näppäimistöjä ja kuivasi hiustenkuivaajalla, mutta kaveri on tosiaan ollut mikrotuki ja tehnyt tätä jo vuosituhannen ekalla vuosikymmenellä.. Ei vaan käyttänyt mitään kuivaajia ja sanoi, että ihan hyvin ne on tuolla nurkassa kuivumassa. Yritti myydäkin pari..
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 378
Itse olen käyttänyt sähkölaitteille tarkoitettua puhdistussprayta noihin, yleensä jää toimivaksi mutta toisinaan alkaa jumittaa uudelleen jonkin ajan kuluttua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 951
Olen ottanut näppäimistön pohjaruuvit irti, jolloin näppäinosa lähtee irti. Kunnosta riippuen olen vielä tarvittaessa irroittanut kaikki näppäimet erikseen, huuhdellut vedellä huolella. Kuivauksen olen suorittanut hiustenkuivaajalla (älä sulata näppäimistöä), kun ensin on puhallettu ylimääräinen vesi pois.
Näin tehtynä näppäimistö on taas puhdas kuin uutena.

Edit: Muuten vesi on hyvä puhdistukseen, koska se liuottaa hyvin kaiken sokeripitoisen, jota kaikki muuta puhdistusaineet ei tee. Tämä limsanläikyttäjille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
613
Jos muissa näpääimissä ei ole ongelmaa kuin tuossa Control-näppäimessä, se viittaa näppäimen palautusmekanismin mekaaniseen vikaan. Olisiko näppäimistö pudonnut kulma edellä lattialle tai vastaavaa? Eli itse lähtisin kyseisestä näppäimestä ja sen palautusmekanismista liikkeelle ja vasta myöhemmin pesemään näppäimistöä, jos epäilyttää, että siellä on isommin likaa.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Jos muissa näpääimissä ei ole ongelmaa kuin tuossa Control-näppäimessä, se viittaa näppäimen palautusmekanismin mekaaniseen vikaan. Olisiko näppäimistö pudonnut kulma edellä lattialle tai vastaavaa? Eli itse lähtisin kyseisestä näppäimestä ja sen palautusmekanismista liikkeelle ja vasta myöhemmin pesemään näppäimistöä, jos epäilyttää, että siellä on isommin likaa.
No en ollut edes ajatellut mitään nesteitä laittaa tähän kun yleensähän sitä pitäisi nimenomaan välttää.

Tärkeämpänä nyt ois vaan tuo hatun irroittaminen jotta näkee tonne alle jos jokin sotku estää sitä mekanismia palautumasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 951
No en ollut edes ajatellut mitään nesteitä laittaa tähän kun yleensähän sitä pitäisi nimenomaan välttää.
Näppäimistön pesusta vähän väärä kuva? Nesteiden roiskuttamista näppäimistölle tulee välttää.

Jos sille kuitenkin on kaatunut tai roiskunut juomaa, sokeripitoista. Helpoin tapa puhdistaa on purkaa näppäimistö ja pestä näppäinosa puhtaalla hanavedellä ja kuivata huolella.

Yksikin näppäin on voinut saada annoksen "sokerijuomaa", sekin selviää helpoimmin jos näppäimistön purkaa, ettei vioita sitä enempää. Näppäimistö on helppo purkaa ja koota uudelleen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 408
Viestejä
4 236 364
Jäsenet
71 206
Uusin jäsen
Jocn Rock

Hinta.fi

Ylös Bottom