Varoitus Windowsin HDR Kalibrointityökalusta...

Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 121
Torstaina kun heitin koneen käyntiin, kone jumiutui totaalisesti salasanan syötön jälkeen.
Safe-moodiin pääsi. Yritin ratkaista ongelmaa monellakin tavalla ja lopulta päätin estää kaikkien paitsi perusohjelmien käynnistymisen koneen käynnistyessä, MSCONFIG:sta.
Tästä seurasi, että Winukka vinkui, että tee uusi PIN ja kun yritti tehdä pyysi asentamaan jotain Windows-storesta. No, sehän ei tietenkään onnistu, kun ei olla edes Windowsissa ja sama ongelma myös safe-moodissa.

Palautin pari päivää vanhan imagen ja kone (tietysti) takaisin normaaliksi.

Mietin mitä olin tehnyt...
No, olin katsellut tietoa FF:n betaversiossa, HDR-näytöillä olevasta bugista, joka ylisaturoi kaikki videot.
Käpistelin näyttöasetuksia.
Siellä huomasin linkin Microsoftin HDR-kalibrointityökaluun. Hyviä kokemuksia vastaavasta Series X:n kanssa, joten latasin ja ajoin sen.
Virhe.

Tänään ajoin sen uudestaan, koska tietenkään sitä ei ollut siinä pari päivää vanhassa imagessa. Kävin Linuxin puolella tekemässä jotain ja kun palasin Windowsiin, kone samalla lailla täysin lukkoon sisäänkirjautuessa...

Tässä vaiheessa, koska en ollut tehnyt mitään muuta, hälytyskellot alkoivat kilkattamaan tuon HDR-kalibroinnin osalta.
Safe-moodiin ja poistin molemmille näytöille kalibrointiohjelmalla tehdyt profiilit.
Kone käynnistyy normaalisti...

Voin sanoa, että vitutti aika suunnattomasti... Aivan käsittämätön rumba tuon takia. Mutta niin sitä oppii...
Pakko kirjoittaa, jos voi estää jonkun toisen kärsimästä samanlaista kohtaloa ;)

Pistetään nyt tiedoksi, että Sampan pari näyttöä (niillä tuskin tähän on mitään merkitystä). 6900XT-näyttiksenä ja uusimmat ajurit.
Täytyy varmaan pistää jossain vaiheessa ilmoitusta johonkin muuallekin, jos joskus joku korjailisi bugin. Olipa siihen syyllinen sitten kuka tahansa...
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
786
Mistähän kyseinen ongelma johtuu?
Itselläni ei ole ollut ongelmia, tosin ei ole kuin telkkari kiinni koneessa enkä käytä linusta taustalla.
Edit: LG:n C2 telkkarina.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 121
Mistähän kyseinen ongelma johtuu?
Itselläni ei ole ollut ongelmia, tosin ei ole kuin telkkari kiinni koneessa enkä käytä linusta taustalla.
Edit: LG:n C2 telkkarina.
Varmaan vaihtoehtoja on monia. Windows, näyttiksen ajurit, virussuoja... Outoa, koska onhan minulla käytössä monsujen omat profiilit... Ei oikein ole itsellä enempää tapoja tutkia...

Olet siis ajanut tuon kalibroinnin?
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
786
Varmaan vaihtoehtoja on monia. Windows, näyttiksen ajurit, virussuoja... Outoa, koska onhan minulla käytössä monsujen omat profiilit... Ei oikein ole itsellä enempää tapoja tutkia...

Olet siis ajanut tuon kalibroinnin?
Joo, omaan silmään sillä sai kivemmaksi HDR "kuvaa"
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 121
Joo, omaan silmään sillä sai kivemmaksi HDR "kuvaa"
Jep. Olen samaa mieltä, näytti paremmalta...
En nyt kyllä jaksa perehtyä syvemmin syihin. Varmaan jossain vaiheessa testailen uudestaan ja katson, miten käy...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 069
Ei kyllä täälläkään ole mitään ongelmaa ollut, tuolla asentelin värit tovi sitten ja jätin HDR:n pysyvästi päälle.
0 ongelmaa minkään suhteen ~parin kk aikana.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 121
Ei kyllä täälläkään ole mitään ongelmaa ollut, tuolla asentelin värit tovi sitten ja jätin HDR:n pysyvästi päälle.
0 ongelmaa minkään suhteen ~parin kk aikana.
Niin, joku omassa yhdistelmässä aiheuttaa totaalijumin...
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 326
Kyseessä on varmaankin tämä Get Windows HDR Calibration from the Microsoft Store ?

Vähän off-topic mutta itse asensin tuon Lenovo X1 Carbon Gen11 läppärille jossa on OLED näyttö ja kalibroin sillä noita värejä myös loppuviikosta. Ei ole tullut mitään muita ongelmia vastaan mutta tuntuu että en pysty tuolla softalla mitenkään enää toista kertaa kalibroimaan näyttöä. Tyyliin tuossa linkissä näkyvät kuviot ovat joko liian kirkkaita tai tummia (en muista kummin päin) että vaikka vetää siinä MS:n softassa ne sliderit minimiin niin kuitenkaan ne kuviot eivät näy/katoa näkyvistä kuten pitäisi. Mielestäni vaihdoin vielä sen näytön väriprofiilinkin defaultille kun testailin sitä toista kertaa, ja ekan kerran jälkeen kyllä se asensi just oikein Windowsiin sen minun ekan kalibroinnin.

Päädyin kyllä sitten lopulta jättää HDR:n päälle Win11:n kanssa kokoajaksi, taitaa olla vähän 50/50 miten paljon merkitystä tolla on työpöytä käytössä. Duuniläppäri niin ei tule pelattua tuolla niin eipä tuosta kai olisi hyötyä sitten kun jos lataisi jotain HDR elokuvia.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 008
Tämä samainen kalibrointityökalu pistää muuten sitten ainakin Adoben ohjelmien värimaailman vituiksi. Photarissa valkoinen muuttuu sinertäväksi jne. Ainoa ratkaisu on laittaa photari emuloimaan jotain muuta kalibrointia taustalla, jos siis haluaa käyttää windowsin hdr tilaa tuolla microsoftin kalibroinnilla. Itse haluan, koska koneella tulee tehtyä paljon muutakin ja windowsin värimaailma on ilman tuota aivan liian kyllästettyä omille silmilleni.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 121
Taisin löytää syyn tähän ja myös siihen, että koneeni jumiutui täysin, kun loggasin käyttäjältäni ulos (koneessa useampi tili).

Syyksi paljastui WMR-lasit... Kun ne ovat koneessa kiinni yllä mainitut ongelmat manifestoituvat ;)

Itsellä on kahdet lasit (Odyssey + ja Hp Reverb G2) ja sama juttu molemmilla. Tajusin sen noilla G2:lla. Jos oli laseissa virtajohto kiinni, ongelmat näkyi ja virrattomana toimi normaalisti. Odyssey + ei tarvitse erillistä virtaa, niin kun ne oli kiinni, piti rytkiä usb-kaapeli irti...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 953
Viestejä
4 207 372
Jäsenet
70 998
Uusin jäsen
TuomasP99

Hinta.fi

Ylös Bottom