Varmatoimista kotiverkkoa rakentamassa

Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Moro.

Tarvitsisi rakentaa pitkään ja monta seinää sisältävään asuntoon toimiva WiFi ja olen vähän hukassa. Olen sillä tavalla old school, että olen aina ajatellut, että pöytäköneen pitää olla piuhan päässä mutta nyt juuri se näyttää kaikkein vaikeimmalta järjestelyltä ellei rupea seinien läpi poraamaan reikiä.

Homma varmaan lähtee mahdollisimman laadukkaasta ja kantavasta reitittimestä, jonka tökään kaapelimodeemin perään. Mikä olisi hyvä malli? Saa olla kuluttajaluokan puitteissa ihan hintaluokan yläpäätäkin ja merkkinä olen pitänyt Asusta aina hyvänä. Tärkeintä, että kantaa ja läpäisee mahdollisimman paljon.

Mutta sitten on se toinen kohta eli päätelaitteidenhan pitää läpäistä ja kantaa ihan yhtälailla ja tämä ihmetyttää. Miten joku kännykän, telkkarin tai pelikonsolin WiFi voi pärjätä sille parhaalle moniantenniselle dedikoidulle laitteelle? Toisin sanoen, onko hyvä tukiasema mikään ratkaisu jos päätelaitteet ei ole huippua?

Toistimet tai vastaavat on varmaan se, mihin joudutaan menemään mutta niistä on huonoja kokemuksia itselläni. Onko ne nykyisin täysin läpinäkyviä päätelaitteille vai luoko se toisen samalla SSID:llä olevan verkon, joiden välillä etenkin liikkuvat päätelaitteet sitten arpovat ja säätävät?

Ja vielä se pöytäkoneen kytkeminen verkkoon. Onko USB3-väylää käyttävistä, erillisellä antennilla varustetuista sovittimista hyviä suosituksia? Vai kannattaisiko sellainen laadukas toistin tuoda lähelle konetta ja kytkeä kone ethernet-piuhalla siihen?

Saa suositella ihan laitemalleja, joita saisi vaikka Verkkokaupasta tai Jimmsiltä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Katselin vertailuita niin malli, joka usein nousee esille on Asus RT-AC88U. Mietin että jos tuollaisella lähtisi liikkeelle toisesta päästä asuntoa niin saisi telkkarin suoraan kiinni siihen. 4k-Netflixiä ajatellen se on varmaan hyvä idea, että telkkarin yhteys on kaapeloitu. Sitten jos seuraksi hankkisi RP-AC68U toistimen ja toisi sen pöytäköneen lähelle niin ei tarvitsisi hankkia pöytäkoneelle WiFi-sovitinta. Luulen, että noiden kahden muodostamat lähiverkot kattaisivat asunnon loput nurkat.

Kuulostaako ihan toimivalta? Hintaahan tuolle tulee yli 500 euroa mutta olen kantapään kautta oppinut, että näissä asioissa toimimaton harmittaa enemmän kuin kova hinta.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Tarvitsisi rakentaa pitkään ja monta seinää sisältävään asuntoon toimiva WiFi ja olen vähän hukassa. Olen sillä tavalla old school, että olen aina ajatellut, että pöytäköneen pitää olla piuhan päässä mutta nyt juuri se näyttää kaikkein vaikeimmalta järjestelyltä ellei rupea seinien läpi poraamaan reikiä.
Se kestää ainakin 100m asti pituutta joten voi tarvittaessa kierrättää vähän pitempiäkin mutkia. Kytkin väliin niin menee toiset sata.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Se kestää ainakin 100m asti pituutta joten voi tarvittaessa kierrättää vähän pitempiäkin mutkia. Kytkin väliin niin menee toiset sata.
No se toki riittää määrällisesti mutta vetoa tulee paljon.

Oikeastaan perustavanlaatuinen kysymys onkin, että onko nykyisin enää perusteltavia ja painavia syitä välttää WiFin käyttöä kaikkeen nettikäyttöön jos on mahdollista hankkia kunnon laitteet?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 598
Jos et pelaa jotain räiskintäpeliä jossa ensimmäinen osuu, langaton verkko toimii kaikessa muussa aivan kelpoisesti. Katso tuosta mainitusta ketjusta lagittajan suositukset ja se on siinä.
 

jjs

Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
361
Toistimet tai vastaavat on varmaan se, mihin joudutaan menemään mutta niistä on huonoja kokemuksia itselläni.
Perinteisen toistimen sijaan kannattaa tutustua mesh-tyyppisiin wifi-verkkoihin. Toistin pudottaa verkon nopeuden puoleen, mesh-verkoissa tätä ei tapahdu. Esim Linksys Velop tai Netgear Orbi. Kalliimpia kuin perinteiset toistimet, mutta toimivuus ihan eri luokkaa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Mietin että onko toistin sittenkään suuri ongelma sillä se kattaisi lähinnä keittiön ja pöytäkoneen saisin siihen suoraan kiinni. Ei tarvitsisi WiFi - adapteria koneeseen ja sama laite hoitaisi wlanin ulottuvuuden.

Kaikki enemmän kaistaa vaativat telkkarit, läppärit, konsolit ja pöytäkoneen saisin suoraan kiinni reitittimeen, toistimeen tai ensisijaiseen wlaniin. Toistimen wlaniin jäisi lähinnä nettiradio ja satunnaiset kännykät ja tabletit.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 570
Viestejä
4 219 378
Jäsenet
71 067
Uusin jäsen
Happi

Hinta.fi

Ylös Bottom