Varavirtaa halvalla?

Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 390
Ongelmana pienlaite, jonka pitäisi saada virtaa jatkuvasti, mutta jossa ei ole patterivarmistusta sähkökatkon varalta. Onko mitään helppoa keinoa järjestää varavirtaa laitteeseen, jossa siis vain sähköadapteri kiinni pistorasiassa. Ajattelisin että jonkinlaisen akun sisältävä laite pistorasian ja pistokkeen väliin voisi ratkaista ongelman, vaan onko sellaista olemassa? Varsinaiset varavirtalaitteet näyttävät maksavan satoja euroja ja niiden kapasiteetti on turhan suuri tässä tilanteessa. Onko ainoa ratkaisu jonkinlainen UPS, ja saako niitä selvästi alle satasella?
 
Viimeksi muokattu:
Saahan noita, tuossa listaa hintajärjestyksessä:

No nythän alkoi löytymään, kiitos! Onko nuo yleensä ihan toimivia ja turvallisia vehkeitä? Ja jos nyt vaikka tuon halvimman teho riittäisi niin mitkä tiedot pitää siitä omasta laitteesta olla ennen kuin uskaltaa oma adapterin korvata tuolla?

 
APC laitteet ainakin, mitä olen itse käyttänyt. Jos aiot omasi adapterin korvata tuolla nimenomaisella, niin sen tarvitsemat maksimiamppeerit, jännite ja liittimen napaisuus pitää tietenkin olla samat.
 
Tässäkin helpottaa hieman, että mikä laite on kyseessä ja kuinka kauan sen pitää saada sähköä, kun sitä ei enää töpselistä tule?
 
Tässäkin helpottaa hieman, että mikä laite on kyseessä ja kuinka kauan sen pitää saada sähköä, kun sitä ei enää töpselistä tule?
Tämmöinen hälytinjärjestelmä kotiin. Huono homma kun keskuslaite (Home Base 2) ei ole varmistettu. Mutta toimisiko tuo edellä oleva pikku-ups?

@Freeze mistä sen napaisuuden näkee?

 
Eli tuolla Jimssin 12V UPS:llä saat pyöreästi 1 tunnin sähkökatkoksen hoidettua. Luvut täysin pyöristettyjä verkkokaupan 12V 2A tiedoilla (tuota täyttä virtaa se ei ota), mutta samalla suunnalla ollaan ajan kanssa.

Edit: napaisuuden näet tälläisestä logosta powerin pohjasta. Erittäin todennäköisesti plussa on se keskitappi, kuten alla

D030C40B-F702-4211-90DB-525022FE8B90.jpeg
 
Eli tuolla Jimssin 12V UPS:llä saat pyöreästi 1 tunnin sähkökatkoksen hoidettua. Luvut täysin pyöristettyjä verkkokaupan 12V 2A tiedoilla (tuota täyttä virtaa se ei ota), mutta samalla suunnalla ollaan ajan kanssa.

Edit: napaisuuden näet tälläisestä logosta powerin pohjasta. Erittäin todennäköisesti plussa on se keskitappi, kuten alla

D030C40B-F702-4211-90DB-525022FE8B90.jpeg
Kiitos! Olen sen verran uuno sähköasioiden kanssa että kysyn vielä että onko tuossa upsissa todennäköisesti plussa juuri keskitapissa, ts onko se jonkinnäköinen standardi?
 
Erittäin todennäköisesti on oikeinpäin, se on se enemmän kuin reilusti yleisin. En valitettavasti tarkkoja speksejä tuosta nyt katsonut. Niin en todellakaan mitään varmaa sano mistään. Oletuksena vain on se liittimen koko ja polariteetti (eli kumminpäin on plus/miinus) on okein, mikä on todennäköistä. Toivottavasti joku kerkeää varmistuksen heittämään ennen minua.
 
Huomasin nyt että itse asiassa omiin tarpeisiin sopisi paremmin toinen hälytin, jonka spekseissä lukee näin (kts. kuva). Toimiiko tuo UPS myös tämän kanssa, jos polariteetti sama? Miten muuten näiden upsien kanssa homma menee, siis kun tässä on ilmoitettu 12 VA, saako siis laitteen jännite ja virta olla mitä hyvänsä, kunhan tulo jää alle 12:n? Tässä siis ymmärtääkseni 10 VA (5 V X 2 A), eikös? Osaako laitteet aina ottaa riittävän vähän, ettei tule liikaa virtaa tai jännitettä?

Screenshot_2021-08-09-02-51-09-783.jpeg
 
Huomasin nyt että itse asiassa omiin tarpeisiin sopisi paremmin toinen hälytin, jonka spekseissä lukee näin (kts. kuva). Toimiiko tuo UPS myös tämän kanssa, jos polariteetti sama? Miten muuten näiden upsien kanssa homma menee, siis kun tässä on ilmoitettu 12 VA, saako siis laitteen jännite ja virta olla mitä hyvänsä, kunhan tulo jää alle 12:n? Tässä siis ymmärtääkseni 10 VA (5 V X 2 A), eikös? Osaako laitteet aina ottaa riittävän vähän, ettei tule liikaa virtaa tai jännitettä?

Screenshot_2021-08-09-02-51-09-783.jpeg

Ei toimi. Tähän tarvitset normaalin UPS:n tavallissilla maadoitetuilla pistorasioilla.

Huomioithan että sinun pitää myös varmistaa internet yhteyden virransaanti, jotta saat hälytykset tulemaan perille..
 
Olisiko jollain vinkata vastaavaa DC-UPSia 48 volttisena?
230VAC --> 48VDC? +akusto 48V.

Uusia löytyy vaikka ja kuinka, ihan Suomestakin. Valikoimaa jostain ~0,5-36kW. Käytettynä teleoperaattoreilta ~2-12kW(arvio).

Edit: Uutena voi maksaa "jokusenkin" euron. Lakki kädessä operaattorien suurimmilta urakoitsijoilta kyselemällä, voi saada jonkun "edullisen". Nämä laitteet on kuitenkin joko 600*600*2000 lattia, tai räkkiin asennettavia.
 
Ei toimi. Tähän tarvitset normaalin UPS:n tavallissilla maadoitetuilla pistorasioilla.

Huomioithan että sinun pitää myös varmistaa internet yhteyden virransaanti, jotta saat hälytykset tulemaan perille..

Nyt en oikein ymmärrä. Kun tuossa Ankerin hälyttimessä käyttöjännitteeksi mainitaan 12 V, 2A, ja sitten tämän toisen laitteen virta-adapterin ulostulo on 5 V, 2A, miksi niille ei käy tuo sama PowerWalker pikku-UPS?
 
Nyt en oikein ymmärrä. Kun tuossa Ankerin hälyttimessä käyttöjännitteeksi mainitaan 12 V, 2A, ja sitten tämän toisen laitteen virta-adapterin ulostulo on 5 V, 2A, miksi niille ei käy tuo sama PowerWalker pikku-UPS?
Koska sen toisen jännite on 5V ja liitin tyyppi näytti olevan USB jos oikein kuvan ymmärsin. Vaikka liitin olisi samanlainen niin se 5VDC laite hajoaa todennäköisesti samatien kun syötät sinne 12VDC. Tuo 2A tarkoittaa vain kuinka paljon virtalähde kykenee antamaan tarvittaessa virtaa. Virtalähde ei syötä jatkuvasti täyttä virtaa(A) mutta jännitteet(V) tulee aina täydet vaikka kuormaa ei olisikaan.
 
Koska sen toisen jännite on 5V ja liitin tyyppi näytti olevan USB jos oikein kuvan ymmärsin. Vaikka liitin olisi samanlainen niin se 5VDC laite hajoaa todennäköisesti samatien kun syötät sinne 12VDC. Tuo 2A tarkoittaa vain kuinka paljon virtalähde kykenee antamaan tarvittaessa virtaa. Virtalähde ei syötä jatkuvasti täyttä virtaa(A) mutta jännitteet(V) tulee aina täydet vaikka kuormaa ei olisikaan.
Kiitos selvennyksestä. En tajunnut että se 12 V on vakio vaan luulin että sekin voi skaalautua alaspäin tarvittaessa. Sinänsä se plugi (barrel plug) on käsittääkseni se tavallinen pyöreä liitin, ja sitten tuo mainittu usb on laitteessa oleva portti, jolla voi ladata vaikka puhelimen. Mutta väärä laite siis jännitteen vuoksi.
 
Ei vastaa suoraan ketjun aloittajan vaateeseen halvasta hinnasta, mutta kaikki on suhteellista.

Perinteisten UPS-valmistajien all-in-one-räkkikoteloon paketoitujen törkykalliiden pienikapasiteettisten laitteiden lisäksi kannattaisi ottaa harkintaan Victron MultiPlus. Laturi-invertteri yhdistelmälaite seinälle ja melkein mitä tahansa haluamiasi sopivan kapasiteetin akkuja 12/24/48V edestä erilliseen pinoon laitteen lähistölle vapaasti sijoittaen.

Victronin tuottaman siniaaltosähkön laatu riittää käyttöön esim. ambulansseissa, sairaaloissa ja huvijahdeissa, joten riittänee myös kotikäyttäjälle. Laitteita löytyy kokoluokista 800 VA - 5000 VA ja lisäksi niitä voi kytkeä rinnan tai tarvittaessa myös kolmivaihejärjestelmäksi. Akkujen kapasiteettiakin on merkittävästi halvempi kasvattaa kattamaan pidempiä katkoja, kun ei tarvitse ostaa UPS-valmistajan omilla logotarroilla aateloituja akkuja tai niille proprietary räkkimallin laajennuskoteloita.

Pienin 800 VA malli maksaa noin 700€ ja reilun kokoisen AGM-akun kanssakin päädytään alle tonnin kokonaiskustannukseen siniaalto-UPS paketista jolla pitää PC:n käynnissä vaikka päivän mittaisen sähkökatkon yli. APC tai Eaton mallistosta ei tuolla rahalla löydy varmennusta kuin vartiksi ja silloinkin joutuu todennäköisesti tyytymään perus kanttiaaltoon.
 
230VAC --> 48VDC? +akusto 48V.

Uusia löytyy vaikka ja kuinka, ihan Suomestakin. Valikoimaa jostain ~0,5-36kW. Käytettynä teleoperaattoreilta ~2-12kW(arvio).

Edit: Uutena voi maksaa "jokusenkin" euron. Lakki kädessä operaattorien suurimmilta urakoitsijoilta kyselemällä, voi saada jonkun "edullisen". Nämä laitteet on kuitenkin joko 600*600*2000 lattia, tai räkkiin asennettavia.
Mulle riittäisi tuollainen muutaman kympin laite joka antaa virtaa minuutin, nuo kaikki systeemit ovat suht rankasti ylimitoitettuja tarpeeseen nähden.

Sellainen alle satkun pikku-upsi sinne nyt todennäköisesti tulee.
 
Ei vastaa suoraan ketjun aloittajan vaateeseen halvasta hinnasta, mutta kaikki on suhteellista.

Perinteisten UPS-valmistajien all-in-one-räkkikoteloon paketoitujen törkykalliiden pienikapasiteettisten laitteiden lisäksi kannattaisi ottaa harkintaan Victron MultiPlus. Laturi-invertteri yhdistelmälaite seinälle ja melkein mitä tahansa haluamiasi sopivan kapasiteetin akkuja 12/24/48V edestä erilliseen pinoon laitteen lähistölle vapaasti sijoittaen.
Tuo olisi pikemminkin "varavirtaa reilusti" otsikon alle sopiva systeemi.
 
Nyt ainakin ois halvemmalla "pikku ups" jos tarttee vielä.. Ite tilasin tuon valvontakamerasetille + näytölle + reitittimelle. Pääasia ettei virta katkea joka pienestä sähkökatkoksesta. Ja saa täysin äänettömäksi.

 
Kun täällä nyt on oikea otsikko valmiina, niin onko jollain kokemusdataa siitä kuinka käyttäytyy jokin mopoakku, suljettu, agm tai geeli, jos sen laittaa 12v laitteeseen vaan siihen rinnalle jännite säädettynä esim 13V?

Kyseessä on siemens logo! pienlogiikka joka toimii jotain 11-29V rangella, eli sen puolesta tuota 13V käyttöjännitettä voi käyttää. Akku tietysti latautuu tautisen hitaasti, mutta lähtökohtaisesti tuo ei ole ongelma, koska oletuksena se on latauksessa ainna. Mutta latautuuko se akku ikinä tuolla 13V jännitteellä, vai onko noissa lyijyakuissa jonkinlainen kynnysjännite minkä alla ne ei lataa ollenkaan?

Oletan että valmiissa 12v litiumakuissa on jokin kynnys jonka alla ne ei lataa, koska varsinaisen akkukennoston ja sähkön välissä on elektroniikkaa.. Lisäksi nuo ovat ehkä tähän tarkoitukseen tuhrnan arvokkaitakin.
 
Kun täällä nyt on oikea otsikko valmiina, niin onko jollain kokemusdataa siitä kuinka käyttäytyy jokin mopoakku, suljettu, agm tai geeli, jos sen laittaa 12v laitteeseen vaan siihen rinnalle jännite säädettynä esim 13V?

Kyseessä on siemens logo! pienlogiikka joka toimii jotain 11-29V rangella, eli sen puolesta tuota 13V käyttöjännitettä voi käyttää. Akku tietysti latautuu tautisen hitaasti, mutta lähtökohtaisesti tuo ei ole ongelma, koska oletuksena se on latauksessa ainna. Mutta latautuuko se akku ikinä tuolla 13V jännitteellä, vai onko noissa lyijyakuissa jonkinlainen kynnysjännite minkä alla ne ei lataa ollenkaan?

Oletan että valmiissa 12v litiumakuissa on jokin kynnys jonka alla ne ei lataa, koska varsinaisen akkukennoston ja sähkön välissä on elektroniikkaa.. Lisäksi nuo ovat ehkä tähän tarkoitukseen tuhrnan arvokkaitakin.
Tuo 13V saattaa olla vähän niukka, esimerkiksi rikkareiden varakäyntiakuissa latausjännite on jossain 13.6V - 13.8V nurkilla. Toki tuolla 13V latausjännitteelläkin tuo hädin tuskin latautuu mutta jos tuota logiikkaa käytetään välillä akun varassa että akku pääsee purkautumaan niin latautumisen kanssa on vähän niin ja näin.
 
Muistaakseni ainakin DSC:n hälytin manuskan mukaan jotenkin lataa ja purkaa sitä akkua että se tietää onko se akku vielä hyvä, joten ihan suoraan ei kai oikein uskalla tuon mukaan säätää jatkuvaa jännitettä.. Virallisestihan noi pitäisi kai hallitusti ladata purun jälkeen uudelleen täyteen, mutta ei tuollaiseen käyttöön soveltuvaa laadukasta laturiakaan ihan joka kadunkulmassa perään heitetä.

Geeli/AGM akulla se jännite pitää tietysti olla vähän korkeampi kuin vaikka vaan suljetulla nesteakulla..
 
Muistaakseni ainakin DSC:n hälytin manuskan mukaan jotenkin lataa ja purkaa sitä akkua että se tietää onko se akku vielä hyvä, joten ihan suoraan ei kai oikein uskalla tuon mukaan säätää jatkuvaa jännitettä.. Virallisestihan noi pitäisi kai hallitusti ladata purun jälkeen uudelleen täyteen, mutta ei tuollaiseen käyttöön soveltuvaa laadukasta laturiakaan ihan joka kadunkulmassa perään heitetä.

Geeli/AGM akulla se jännite pitää tietysti olla vähän korkeampi kuin vaikka vaan suljetulla nesteakulla..
DSC:n Power-sarjasta ja Maxsys-sarjasta on kokemuksia kun olen niitä satoja asentanut ja huoltanut ja siinä tuo akun tilan valvonta on ihan tyhmä "katkaistaan lataus ja katsotaan kuinka jännite kyykkää akussa" -tyylinen. Eli ei erikseen mitenkään varsinaisesti pura akkua vaan määrävälein katkaisee latauksen hetkeksi ja tutkii miten akku käyttäytyy. En sitten tiedä onko uudemmissa DSC:n rikkareissa jotain fiksumpaa akun valvontaa. Vanhassa Maxsys 4010:ssa ainakin oli ihan lineaariregu tasurin ja suodatuksen perässä suoraan työntämässä latausta akulle ja latausjännite säädettiin ihan printillä olevalla trimmerillä.
 
Kun täällä nyt on oikea otsikko valmiina, niin onko jollain kokemusdataa siitä kuinka käyttäytyy jokin mopoakku, suljettu, agm tai geeli, jos sen laittaa 12v laitteeseen vaan siihen rinnalle jännite säädettynä esim 13V?

Kyseessä on siemens logo! pienlogiikka joka toimii jotain 11-29V rangella, eli sen puolesta tuota 13V käyttöjännitettä voi käyttää. Akku tietysti latautuu tautisen hitaasti, mutta lähtökohtaisesti tuo ei ole ongelma, koska oletuksena se on latauksessa ainna. Mutta latautuuko se akku ikinä tuolla 13V jännitteellä, vai onko noissa lyijyakuissa jonkinlainen kynnysjännite minkä alla ne ei lataa ollenkaan?

Oletan että valmiissa 12v litiumakuissa on jokin kynnys jonka alla ne ei lataa, koska varsinaisen akkukennoston ja sähkön välissä on elektroniikkaa.. Lisäksi nuo ovat ehkä tähän tarkoitukseen tuhrnan arvokkaitakin.

Pelkällä jänniterajauksella perinteinen lyijyakku ottaa ison latausvrran alussa.
Geeliakuissa on yleensä mainittu max latausvirta jota ei suositella ylitettäväksi.
Litium- paketeissa on (laturi+)suojapiiri mukana turvallisuuden vuoksi.

Geelimalleja käytetään yleisesti standby tilassa jolloin laturi on pääasiassa juuri vakiojännitelähde. Toteutuksesta riippuen mukana voi olla myös virran rajoitus. Silloin oikea jännite on tuo 13.6...13.8.

Varsinaista kynnysjännitettä ei ole mutta akun saa täyteen vain riittävän suurella latausjännitteellä.
Kun logiikka kestää hyvin jännitettä niin tuohon voi helposti laittaa n. 16-18V powerin jonka perään geelilaturi ja akku. Akusta ja syötöstä 2 diodin kautta syöttö logiikalle.
Akku on vain ylläpitolatauksessa niin kauan kuin verkkovirtaa löytyy.
Jos kuorman kytkee vain akkuun niin laturin pitää kestää lataus+kuorman virta.
Fiksumpaan systeemiin pitää koodastaa ohjain joka mittaa akkua jne.

Nämä oletuksella että logiikka ei vaadi hirveästi tehoja. Jos rakentelu kiinnostaa niin löytyy yksinkertainen laturikytkentä geelille jossa on virran ja jännitteen rajoitus.
Miinuksena lineaarikytkentä eli lämpenee jonkin verran latauksen alussa kun virta on isompi.
 
Kyllähän se poweri itsessään toimii virranrajoittimena, mutta ehkä sinne pitäisi tehdä jokin systeemi joka katkaisee sähkön jos katko jatkuu liian pitkään, se muuten todennäköisesti imee sähkön ihan 0v asti siitä akusta.
 
Kyllähän se poweri itsessään toimii virranrajoittimena, mutta ehkä sinne pitäisi tehdä jokin systeemi joka katkaisee sähkön jos katko jatkuu liian pitkään, se muuten todennäköisesti imee sähkön ihan 0v asti siitä akusta.

Tottakai.
Rele, transistori/fet, operaatiovahvistin ja muutama vastus.
Tai pieni avr oparin tilalle.
Lisäksi tarvittava liipaisu releen vedolle kun syöttö palaa takaisin.
Ja rele siis irrottaa akun muusta kytkennästä kun jännite tippuu tarpeeksi.
Joka tapauksessa laturi pitää irrottaa syötön katketessa tai laittaa väliin diodi ettei akku purkaudu myös siihen suuntaan (laturista riippuen).
 
Kun täällä nyt on oikea otsikko valmiina, niin onko jollain kokemusdataa siitä kuinka käyttäytyy jokin mopoakku, suljettu, agm tai geeli, jos sen laittaa 12v laitteeseen vaan siihen rinnalle jännite säädettynä esim 13V?

Kyseessä on siemens logo! pienlogiikka joka toimii jotain 11-29V rangella, eli sen puolesta tuota 13V käyttöjännitettä voi käyttää. Akku tietysti latautuu tautisen hitaasti, mutta lähtökohtaisesti tuo ei ole ongelma, koska oletuksena se on latauksessa ainna. Mutta latautuuko se akku ikinä tuolla 13V jännitteellä, vai onko noissa lyijyakuissa jonkinlainen kynnysjännite minkä alla ne ei lataa ollenkaan?

Oletan että valmiissa 12v litiumakuissa on jokin kynnys jonka alla ne ei lataa, koska varsinaisen akkukennoston ja sähkön välissä on elektroniikkaa.. Lisäksi nuo ovat ehkä tähän tarkoitukseen tuhrnan arvokkaitakin.
13v on liian matala mutta 13,8v ois aika passeli lyijyakun ylläpitolataukseksi, lataus kestää luokkaa vuorokauden ja akku voi olla tuohon jännitteeseen kytkettynä "maailman tappiin asti"
Litium-akkukin ois mahdollisuuksien rajoissa mutta ei niin anteeksiantava.
 
Agm ja geeliakulle tuo 13,8v? Normaali lyijyakku ei käsittääkseni noin korkeella jännitteelä nauti elämästään.

Tottakai.
Rele, transistori/fet, operaatiovahvistin ja muutama vastus.
Tai pieni avr oparin tilalle.
Lisäksi tarvittava liipaisu releen vedolle kun syöttö palaa takaisin.
Ja rele siis irrottaa akun muusta kytkennästä kun jännite tippuu tarpeeksi.
Joka tapauksessa laturi pitää irrottaa syötön katketessa tai laittaa väliin diodi ettei akku purkaudu myös siihen suuntaan (laturista riippuen).
No tässä tapauksessa kun siellä on se logo, niin taitaa olla selkeintä käyttää sitä tuohon jännitevalvontaan ja laittaa akku releen taakse.
 
Viimeksi muokattu:
Agm ja geeliakulle tuo 13,8v? Normaali lyijyakku ei käsittääkseni noin korkeella jännitteelä nauti elämästään.
määrittele ”normaali” :p
oikein 70-luvun perinnetekniikan nesteakulle ehkä vähän korkea (näissä oli joku juttu että kaasuuntuvat enemmän) ja senpuolesta optimi ehkä joku 13.6v
luultavasti turhaa hiustenhalkomista kun lyijyakuissakin on hiuksenhiuenoja vivahteita: extrapuhdasta lyijyä, kalsiumia, hopea-kalsiumia, laihaa vs vahvaa happoa. Pikkuakuille se yleisin valmistajan suositus huoneenlämmössä mahtanee olla 13,8v.
 
määrittele ”normaali” :p
oikein 70-luvun perinnetekniikan nesteakulle ehkä vähän korkea (näissä oli joku juttu että kaasuuntuvat enemmän) ja senpuolesta optimi ehkä joku 13.6v
luultavasti turhaa hiustenhalkomista kun lyijyakuissakin on hiuksenhiuenoja vivahteita: extrapuhdasta lyijyä, kalsiumia, hopea-kalsiumia, laihaa vs vahvaa happoa. Pikkuakuille se yleisin valmistajan suositus huoneenlämmössä mahtanee olla 13,8v.
Tarkoitin siis lyijyakkua jossa happo on ihan nesteenä, eli ei agm eikä geeli, joissa yleensä ilmoitetaan hieman korkeammat jännitteet.

Suljettu akku se nyt täytyy olla, kun tulee sisälle, eli se 70-luvun korkillinen "avoin" akku ei oikein tule kysymykseen.
 
Tässä olisi tälläinen ratkaisu :)

27000000mAh nätisti mukana kulkeva powerbank.


 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 795
Viestejä
4 547 434
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
ookooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom