Vararenkaan tarpeellisuus

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 011
Kuinka tarpeellisena koette vararenkaan nykyään?

Sovittelin subbaria vararengaskoteloon ja ajatuksena nakata rengas pois sieltä. Subille löytyikin parempi paikka tavaratilan sivulokerosta.

Kuitenkin ajatus vararenkaan pois jättämisestä jäi kaivelemaan. Tuo täysikokoinen vararengas taitaa painaa lähemmäs 20 kiloa ja siihen päälle vielä tunkki, joka on suoraan sanottuna paska ja jolla ei taida saada autoa edes tarpeeksi ylös. Ainakin painoa saisi jonkun verran alas. 12V-kompressori näytti löytyvän nytkin autosta.

Muutama vuosi sitten puhkesi rengas soratiellä ja vasta mökillä huomasin sen. Paikka-aine toimi hienosti ja kesärenkaat oli ajettu niin loppuun, että menivät heti kaupunkiin päästyä vaihtoon. Maastopyöräilyssä myös tubeless-renkaiden kanssa vuosia säätänyt ja ne ovat oikeasti aika pomminvarmoja ja välillä on paikka-ainetta suihkunnut renkaasta kunnolla, mutta hetken odottelun jälkeen matka jatkuu ja renkaan on voinut ajaa ihan normaalisti loppuun.

Mitenköhän sitten, jos jossain korvessa tuleekin astetta isompi reikä tai rengas repeää kunnolla? Silloin ei varmaan paikkapullolla tee mitään ja vararengas lämmittäisi mieltä. Hinausvakuutus löytyy kyllä, mutta mielummin sitä laittaa auton vartissa kuntoon, kun odottelee tunteja hinausta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 895
Nykyiset renkaat ovat kyllä niin kestäviä että harvoin puhkeavat,lähinnä silloin kun ajaa jonkin romun,naulan,ruuvin tai tietyömaalla terävän murskeen yli.Itse olen muutaman kerran tarvinnut kun olen rakennusalalla ja vapaa-aikoina liikun pikku ja metsäautoteitä pitkin niin vararengas on hyvä olla olemassa.Painon lisäys on niin mitätön että sen kuittaa helposti jättämällä muutaman vähemmän tärkeän ajon väliin tai ajaa vähän kevyemmällä kaasujalalla.Ja toisaalta painaa se kunnon subarikin jonkin verran.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Ei kovinkaan tarpeellinen. Toki lottovoittoja voi tulla jokaiselle, osalle jopa useammankin kerran. Oman 17-vuotisen ja arviolta 200tkm ajokokemuksen ajalta löytyy vain yksi rengasrikko, ja sekin tapahtui nyt tällä viikolla. Toki olen koko tuon 17 vuoden ajan pitänyt varapyörää joka autossa mukana, niinkuin oli tälläkin viikolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 895
Onhan vararenkaan vaihto paljon nopeampi homma kuin hinurin odottelu ja siitä johtuvat säätämiset.Renkaan kunto ei ole uudessa ongelma eikä painettakaan tarvitse tarkistaa kuin pari kertaa vuodessa.Isoin homma tuossa on usein se että venttiili on alapuolella eikä painetta voi tarkistaa ilman että renkaan irrottaa paikaltaan(Oletus on että varapyörä on auton sisällä,muu olisi todella idioottimaista suunnittelua.)
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 909
Itseltäni ei ole mennyt koskaan rengas, vaimolta kerran (ruuvi), jolloin lähdin toisella autolla apuun ja vein samalla talvipyörän "vararenkaaksi". Kapea vararengas olisi ollut autossa, mutta mieluummin löi täysikokoisen, ja kun oli jo alkusyksy niin kotona loput alle (kitkat).

Melkein veikkaisin että vara-akusta olisi useammin iloa suurimmalle osalle. Eriasia ehkä jos ajaa paljon jossain erämetsissä tai muualla missa hinuria on keskimääräistä vaikeampi saada.

En pidä kovin tarpeellisena, eikä uusimmassa peltilehmässä olekaan paikkasarja ja tiepalvelun numero. Jos tarve tulee niin todennäköisemmin käyttäisin jälkimmäistä, kun käsittääkseni nuo paikka-aineet ei täysin ongelmattomia ole, varsinkin jos aikoo saman renkaan vielä paikata.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 406
Multa on menny yhden kerran rengas niin, että matkanteko tyssäsi. On se vararenkaan heittäminen alle kaiken kaikkiaan helpointa ja nopeinta, vaikka vakuutuskin toki löytyy.

Pari kertaa on renkaaseen tullut sellainen reikä, että on hitaasti tyhjentynyt, muttei ole sinänsä estänyt ajoa.

Onko vararengasta sitten järkevää roudata mukana, niin siihen ei varmaan ole oikeaa vastausta, vain mielipiteitä.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
424
Itse tykkään liikkua "parempi vara kuin vahinko" periaatteella. Itse en ole vielä tarvinnut, mutta jokunen vuosi sitten edellä olevan rengas puhkesi. Olivat liikkeellä laina-autolla ja vararengasta ei oltukkaan vaihdettu ehjään aijemman vahingon jälkeen. Toiseen renkaaseen sain siten ilmaa että pääsi seuraavalle rampille ja huoltsikalle. Kumpikin rinkula oli siinä kunnossa ettei limakaan olisi auttanut.

Suosin siis vararengasta kum sillä matka jatkuu huoletta ja yleensä se on piilotettu kohtalaisen siististi.

Järkevyys riippuu varmaan siitä missä ja miten autoa haluaa käyttää. Itsellä joskus pitkää reissua hieman hiljaisemmalla alueella niin ei ole mielenkiintoa jäädä jumiin.

Jos kulkisin vain kaupungin alueella niin asia olisi eri.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Ajelen 90% ajoista kaupunkialueella ja omiin ajoihin jopa bussi riittäisi. Paikkaussarja ja kompura kulkee mukana, koska niillä päihittää suurimman osan rengasrikoista. Nyt kun tän kirjoitan niin varmaan jo kotiinmennessä tulee kylkeen kunnon repeämä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
Nykyautoista aika hyvin jo vararenkaat hävinneet takakontista.
Meidän talouden kolmesta autosta yhdessä on vararengas. Kahdessa ei ole edes paikkaa sille.

Paikkapullo takakonttiin, niin eiköhän tuota selviä. Ja kuten joku sanoi, niin ehkä nyt vakuutus kannattaa olla sellainen jossa hinaus.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Kolme kertaa olen 15 vuotisen ja noin 500 000 kilometrin autoilu urani aikana tarvinnut vararengasta, kaksi näistä kerroista sattui työmaakäytössä olleella pakettiautolla ( molemmilla kerroilla peltiruuvi renkaassa ) ja kerran käyttö Volvon alla ollut melkein loppuun ajettu Kumho hajosi sisäreunan kudoksista Hämeenlinnanväylällä.

Eli omassa tapauksessani yli 60% vararenkaan tarpeesta olisi hoitunut pelkällä paikkavaahdolla ja kompressorilla.

Vanhasta Hiacestani etsin joskus varapyörää, mutta sen auton alla sijainnut kiinnike oli ruostunut aikaa sitten pois ja varapyörä oli jäänyt jonnekkin, samoin kerran näin keskellä risteystä Hiacen varapyörän ja irti ruostuneen kiinnikkeen.

Kaverin 13 vuotta vanhaa Corolla Versoa kun hitsattiin tuossa keväällä, niin siinä oli kapea varapyörä tarttunut niin tiukasti pohjaan kiinni, että sitä sai vääntää tosissaan 1,5 metrin teräsputkella irti sieltä eli tien päällä vaihtoa olisi ollut turha yrittää.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
648
Itse koen vararenkaan täyttöpulloa hyödyllisemmäksi. Ne muutamat kerrat mitä joutunut tienpäällä heittämään vararenkaan alle, niin paikkauspullolla ei olisi tehnyt mitään. Molemmilla kerroilla jokin irtokappale viiltänyt renkaan seinämän rikki, talvella (2012) ja kesällä (2016) moottoritieosuuksilla. Eipä siinä vararenkaan vaihdossa mene kuin 10-15min ellei joku ole huollossa vetänyt pultit voimalla kiinni että tarvii +1m jatkovarren.

Pelkän painon säästön takia en tuota rengasta poistaisi, kun on kuitenkin olematon säästö. Yhden auton jopa jätin lopulta ostamatta, kun siihen ei saanut mm vararengasta valittua varusteeksi parin muun "turhakkeen" (esim roiskeläpät) ohella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
Edellisessä autossa ei ollut vararengasta, vaan tuo paikkasarja. Sen kerran kun rengas hajosi ja sitä 3cm reikää ihmetellessä ja tätä seurannutta hulabaloolata ympäri kaupunkia taksilla vedellen, päätin, että nyt riittää. Vararengas, edes se tilapäinen on niin ehdoton varuste, että en luovu. Nykyisestäkin on kerran hajonnut rengas ja sama homma. Tällä kertaa oli tilapäispyörä, jonka laittoi alle ja sai hajonneen renkaan vaihtoon. Noilla paikkauspulloilla ei pahassa tilanteessa tee mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 608
Vararengas olisi toki ihan hyvä, mutta ei ole aina ollut sellaista. Toinen vaihtoehto on toki tunkki, karvanaru ja paikkausainepullo. Mukana on vielä pieni kompressori.

Se on sitten eri juttu, että onko kaikki nyt sitten varmasti autossa mukana. :) Harvemminhan noita mitään rengasrikkoja kumminkaan tulee.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
701
Ei sillä mitään tee, paitsi sitten kun se tilanne tulee eteen että tekee. Sehän tulee aina yllättäen ja suunnittelematta. Samaa voisi sanoa vaikkapa liiton maksuista, kortsusta lompakossa ja monesta muusta jutusta. Suosittelen punnitsemaan asian niin että onko se aiheutunut haitta tilanteen iskiessä päälle pienempi kuin se hyöty pois jättämisestä.
 
Liittynyt
15.03.2017
Viestejä
113
Anopilla oli keväämmällä tilanne, että oli mennyt terävä kivi renkaasta läpi. Kävi tietysti peräluukulla ottamassa autoon kuuluneen kompressorin ja paikka-ainepullon ja rupesi puuhiin.

Reikä oli kuitenkin sen verran iso, että aineet valui suoraan reiästä läpi. Siinä sitten ihmetteli, jotta mitäs nyt. Hetken kun soitteli niin sai paikalle apuja ja rengas paikattiin narupaikalla. Kompressorilla perään ilmaa.

Taas yksi tilanne, jossa vararengas olisi ollut pop
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Voishan sitä miettiä run-flat renkaiden tarpeellisuutta uudelleen, jos oikein ikävästi osuu kohdalle. Renkaan vaihtaminen tienposkessa on kyllä aika poissuljettu juttu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 608
Kerran oon vaihtanut renkaan tienposkessa. Karvanarulla oon paikannut ainakin kolmesti, mutta en kertaakaan tienposkessa. Ja kerran paikka-ainepullo, kun rengas vuoti vähäsen.

Kaikki on siis olleet hyödyllisiä.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
368
Joka autossa on ollut vararengas, mutta ikinä en ole sitä tarvinnut.

Eipä siitä mitään haittaa siellä kontin pohjalla ole ollut, ja en mielelläni kyllä ilman jonkinlaista vararengasta ajelisi. Menee sama aika tuossa renkaan vaihdossa, kuin että jollain aineilla ja minikompuralla alkaisi pelleilemään.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Sen kerran, kun se rengas lojahtaa jossain hornan vitussa, niin kyllä sitä kiroaa, jos ei vararengasta ole.

Tuttava perheineen käväisi hiihtolomalla lapissa ja takaisintullessa sunnuntai iltana rengas pamahti jossain keskellä ei mitään. Vararengasta ei ollut ja hinausvakuutuksestakaan ei paljon iloa olisi ollut, kun se olisi vain veisi auton lähimmälle pajalle odottamaan korjausta. Eipä siinä auttanut, kuin etsiä numeroita lähialueen rengasliikkeisiin, että sai jonkun myymään uuden renkaan autoon. Siinä vaihtui ilta aamuyöksi, kunnes sai 2kpl uusia renkaita ostetuksi ja toisen vaihdetuksi alle tienposkessa. Hintaa operaatiolle tuli kuulemma ihan kiitettävästi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
44
Hinausvakuutuksia on myös erillaisia. Esim Kia tarjoaa hinauksen lähimpään merkkihuoltoon ja sijaisauton veloituksessa, mikäli isompi vika autossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 814
Se on tuurissaan, pitkään oli itselläkin että ei yhtään rengasrikkoa ja sitten sattui samana syksynä kolme joista kahdessa matka ei olisi jatkunut ilman vararengasta.

1. Renkaan runko petti roadtripillä norjassa. Meni aivan vänkyräksi.
2. Pellinriekale työpaikan pihalla lumen seassa teki kulutuspinnan reunaan 2cm leveän viillon läpi asti
3. Terävä sora murunen puhkaisi renkaan metsätiellä.

Ja on kaskot ja hinausturvat mutta 10000x mieluummin sitä vain vaihtoi renkaan. Olisi ollut työpaikan pihaa lukuunottamatta tosi paskamainen odotella apua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Sen ainoan kerran kun rengas mennyt puhki, niin matka jatkui siitä sijaisautolla ja oma auto haettiin uusilla kumeilla sitten aikanaan. Ei ollut paha rasti.

edit: alla oli silloin parivuotias volvo, en mä edes tiedä mikä tuon korvasi. Uusien renkaiden verran tuli hintaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 523
Kerran mennyt kumi, kerran paikattu kumi tienpäällä. Kuitenkin aika repivääkin renkaille kovaa ajoa matalaprofiili kumeilla sekä ns normi kumeilla ja nykyän vähemmän mutta tuli joskus ajettua monen monta vuotta 50tkm+ vuodessakin parhaillaan.

Perus kamelinpaskasatsi plus co2 kapseleita käyttävä täyttölaite ja sähköinen kompura varalla on tähän mennessä riittänyt eikä ole tarvinnut turvautua vaahtoihin tms. Saa kerralla pitävän paikan ja ei jatkosta huolta. Jos isommin kojahtaa niin sitten joutuu muutenkin jo kikkailemaan. Harrasteissa noita varapyöriä on tullut pidettyä mutta monista muista korvattua tuolla kamelinpaskasatsilla. Ei ole vararengasta ollut ikävä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Sen verran monta rengasta on mennyt autoilu-uran aikana, että itse ainakin pidän vararengasta hyvänä varusteena. Itse asiassa tässä juuri vähän aikaa sitten vaihdoin talvella vararengasta pösöön, siinä ei kauhean kauaa edes mennyt aikaa.

Varsinkin jos on hyvä kesäilma, niin mikäs siinä vaihtaessa, pääsee matka jatkumaan ja saa raikasta ilmaa ja vähän liikuntaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 814
Sen verran monta rengasta on mennyt autoilu-uran aikana, että itse ainakin pidän vararengasta hyvänä varusteena. Itse asiassa tässä juuri vähän aikaa sitten vaihdoin talvella vararengasta pösöön, siinä ei kauhean kauaa edes mennyt aikaa.

Varsinkin jos on hyvä kesäilma, niin mikäs siinä vaihtaessa, pääsee matka jatkumaan ja saa raikasta ilmaa ja vähän liikuntaa.
Norjassakin tuhat kertaa mieluummin sormet sohjossa vaihdoin renkaan kuin että alkaisi soittelemaan apua
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
948
Mulla on aina kontissa vararengas, 2 sylinterinen jalkapumppu ja kirkkaan oranssit pilkkihaalarit + vähän työkaluja. Nämä siis sullottuna vararenkaan keskelle, eivätkä arjessa näy. Kaikille muille tullut käyttöä, paitsi vararenkaalle. Ei ole vielä miljoonan kilometrin aikana omaa rengasta joutunut vaihtamaan. Sen sijaan muita on autettu useasti ja omaakin autoa joutunut Lapissa yöllä kovilla pakkasilla ropaamaan.

En voi enää rengasta jättää poiskaan, koska karma...
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 029
Kolmesti on vararengasta tarvittu, ajokilometrejä yli miljoona. Yhden kerran olisi selvinnyt paikka pullolla. Kahdesti ei.
Kyl vararengas kulkee jatkossakin mukana.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 035
En kyllä itse hylkäisi varapyörää (pyörä sisältää renkaan ja vanteen, vararengas oikeilla termeillä tarkkoittaisi vain pelkkää kumia ilman vannetta) jos autossa on sille paikka.
Nykysuuntaus on tosin jo pitkään ollut se että ns.varapyörän joutuu ostaja ruksimaan lisävarusteena, silloinkin renkaana on yleensä todella kapea max.80/kmh tilapäinen varapyörä. Ilman ruksia autoissa on se yleensä vanhaksi mennyt paikka-aine ja pakkasessa toimimaton pieni kompressori.
Oikeaa normaaliin ajoon soveltuvaa varapyörää ei taida löytyä kovin monesta yli 10 vuotta vanhasta henkiöautosta, pakettiautoissa sentään näkyy vielä oikeita varapyöriä.
Rengasrikko on kyllä niin paljon tuurista kiinni kuten moni on jo todennut.
Omalla kohdalla 15vuotta ja arviolta 500tkm ajettua kilometriä, yksi tienpäällä puhjennut rengas ja onneksi se sattui firman pakulla jossa sattui olemaan kunnon tunkki ja varapyörä. Tosin varapyörän irrottaminen auton pohjasta mutaisella mökkitiellä ei ollut herkkua.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 406
Nykysuuntaus on tosin jo pitkään ollut se että ns.varapyörän joutuu ostaja ruksimaan lisävarusteena, silloinkin renkaana on yleensä todella kapea max.80/kmh tilapäinen varapyörä.
Tollasella sirkkelinterällä tuli ajeltua miltei 300km ja eipä sitä oikein edes huomannut (taakse asennettuna) ja muiden mukana pystyi ajamaan, kun rengasrikko tapahtui Pohjois-Norjassa, jossa tuon kovempaa ei liikennevirta juurikaan etene.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 827
täyskokoinen on vain turhaa painoa, sellanen space saver on ihan jepa, tai vähintäänkin paikkapullo oltava mukana.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 035
Tollasella sirkkelinterällä tuli ajeltua miltei 300km ja eipä sitä oikein edes huomannut (taakse asennettuna) ja muiden mukana pystyi ajamaan, kun rengasrikko tapahtui Pohjois-Norjassa, jossa tuon kovempaa ei liikennevirta juurikaan etene.
Joo, vähän huonosti muotoilin asian. Kyllähän tuolla ajaa ja on ehdottomasti parempi kuin paikkapullo.
Harvoin on niin kiire että väliaikainen 80km/h rajoitettu kulkine olisi ongelma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
948
Tollasella sirkkelinterällä tuli ajeltua miltei 300km ja eipä sitä oikein edes huomannut (taakse asennettuna) ja muiden mukana pystyi ajamaan, kun rengasrikko tapahtui Pohjois-Norjassa, jossa tuon kovempaa ei liikennevirta juurikaan etene.
Juuri viime yönä ajettiin kotio päin reissusta ja aika näpsäkästi meikäläisen ohitti tuommoinen 10v vanha Ford Mondeo. Ei siinä mitään, mutta oma nopeus oli n. 100 ja nopeuserosta päätellen se Ford paineli sirkkeli takarenkaana yli 120km/h. Ei kyllä oma kantti kestäis peura-alueella todennäköisesti vanhalla (tai uudellakin) sirkkelipyörällä kaahata.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 249
Minkähän takia tuossa ei ole liimaa mukana? Ne mitä olen käyttänyt on mukana ollut liima ja veitsi.
Se liima ei ole pakollista. Se tuore mato vulkanoituu siihen kumiin ilman liimaakin. Tuoreena ne on semmoisia tahmaisia, mutta jos ne on vanhoja niin silloin se liima on hyvä lisä. Ymmärtääkseni se liima muutenkin toimii lähinnä liukasteena, että sen madon saa tungettua helposti sisään.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Mielenkiintoinen ketju! Tästä olen jutellutkin kavereiden kanssa muutamaan otteeseen. Ja tähän asiaan on varmaan ainakin kaksi näkemystä :)

Mulla on käynyt kerran niin että rengas hajosi ja olen todella tyytyväinen että silloin oli vararengas. Olin keski-Suomessa "keskellä ei mitään" ja rekan alta pyörähti joku metallijuttu suoraan eteen -> eturengas puhkesi. Ei olisi pystynyt paikkaamaan. Kesälomareissulla kun olin ja tosiaan jossain peltojen keskellä niin olisi ollut todella hankala säätää asiat jonkun rengasliikkeen tms kanssa. Nyt ajoin tien sivuun, vaihdoin kunnon vararenkaan alle ja about puoli tuntia niin matka jatkui. Määränpäässä satuin vielä tuurillä löytämään samanlaisen kumin joten kävin sen vaihdattamassa hajonnen paikalle ja pistettiin alle (kun oli aluvanteet niin en halunnu vararenkaalla ajella). Tosiaan aikaa meni se puol tuntia ja liikkeessä käyminen ja hintaa tuli jotain ~100e (kumi ja allelaitto).

Itse olen siis ehdottomasti vararenkaan kannalla. Yleensä kun se renkaan hajoaminen sattuu reissussa ja vielä virka-ajan ulkopuolella. En pidä paikka-aineista, nehän ei edes toimi jos iso reikä, enkä niistä "väliaikaisista renkaista" tai mitä ne on millä voi ajaa 60km/h jonkin aikaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
219
Yleensä vararengas on jokin kesärengas. Tässä piilee ongelma talvella.
Jospa se puhjennut rengas onkin vetävällä akselilla (kaksivetoisissa), niin eipä sillä kesärengas talvirenkaalla mitään tee.
Vaikka renkaan saakin vaihdettua, niin autoa ei käytännössä voi ajaa jos maassa on enemmän, kuin ohut kerros loskaa.
Kesärenkaan pito jäällä ja tamppautuneella lumella on käsittämättömän heikko. Tuskin tuollaisella yhdistelmällä pääsisi kunnolla edes pois parkkipaikalta saatika uskaltaisi jatkaa matkaa.

nimim. kerran tullut kyseinen tilanne eteen.

Edit: Saahan sitä rengasta tietysti vaihtaa useammankin kerran. Mutta aika jumppa siitä syntyy. Parempi olisi pitää edes "keskieuroopan kitkaa" vararenkaana.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 260
Puolessa vuosikymmenessä ollut about saman verran renkaan hajoamisia itse ollessa ratin takana, kyydissä tai sitten naapurille.
Ja tuskin olisi yhtä enemmässä ollut paskan vertaakaan hyötyä paikkamönjistä jne.

Itse ratin takana ollessakin 25km:n ajon jälkeen vain parissa sekunnissa koveni ajomelu takapäässä ja tuli mieleen että hajosiko joku laakeri ja koko rengas irtoamassa.
Kyseisessä kohdassa ei olisi ollut oikein turvallista pysähtyä, niin hitaamman seuraavalle bussipysäkille ajon jälkeen sitten löytyikin täysin litussa ollut rengas.
Irti ottamisen jälkeen löytyi renkaan sivusta auton puolelta tuuman pituinen nätti säteen suuntainen repeämä.

Sitten ekassa kyydissäolotapauksessakin alkoi kova melu.
No rengas ei sentään kerennyt littanaksi pysähtymisen mennessä, kun terävä kiilamainen kivi oli vielä reiässä pääosin renkaan sisään painuneena.
Samoin toisessa kyydissäolotapauksessa oli kiven särmä osunut renkaan kuvion koloon, ei vain ollut liftannut kyytiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 608
Yleensä vararengas on jokin kesärengas. Tässä piilee ongelma talvella.
Jospa se puhjennut rengas onkin vetävällä akselilla (kaksivetoisissa), niin eipä sillä kesärengas talvirenkaalla mitään tee.
Vaikka renkaan saakin vaihdettua, niin autoa ei käytännössä voi ajaa jos maassa on enemmän, kuin ohut kerros loskaa.
Kesärenkaan pito jäällä ja tamppautuneella lumella on käsittämättömän heikko. Tuskin tuollaisella yhdistelmällä pääsisi kunnolla edes pois parkkipaikalta saatika uskaltaisi jatkaa matkaa.

nimim. kerran tullut kyseinen tilanne eteen.

Edit: Saahan sitä rengasta tietysti vaihtaa useammankin kerran. Mutta aika jumppa siitä syntyy. Parempi olisi pitää edes "keskieuroopan kitkaa" vararenkaana.
Itse oon laittanut vararenkaan talvella taka-akselille. Silloin pystyy vielä jarruttamaan jollain lailla kunnolla.

Kesällä se 80 km/h vararengas menee aika hyvin takarenkaana. Vaikka rauhallisemmin kannattaakin tietysti ajaa. Se kapea rengas kuumenee enemmän kuin normaali, ilmeisesti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 814
Ei ole kyllä ollut suurempia ongelmia ajella kesärengas vararenkaana talvella. Tärkeintä on tiedostaa että mikä onnenpyörä siellä on ja miten se voi ääritilanteissa käyttäytyä.

Toki modernin auton ajonvakautus selviää siitäkin ihan kunnialla. Taka-akselilla kesärengas on melkein vaarallisempi kuin etuakselilla.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
Eikö se ole vähän niin, että jos se vararengas on mukana niin sitten sitä voi tarvita ja jos sitä ei ole niin sitten sitä ei voi tarvita. Ihan kummalla menettelyllä haluaa toimia.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Minä olen ajatellut pärjätä tuolla paikkausaineella ja 12v kompressolilla. Niin vähän tulee pikkuteitä ajeltua että jos rengas oikeasti repeää niin soitan Volvon on-call iin ja ne sit järjestää mitä järjestää Otan vaikka unet odotellessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 052
Viestejä
4 190 116
Jäsenet
70 855
Uusin jäsen
Suiza58

Hinta.fi

Ylös Bottom