Vanteet

Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
401
Renkaista onkin jo paljon keskustelua useammassa ketjussa, mutta ilmeisesti vanteille ei vielä ole omaa ketjuaan.

Millaisilla seteillä techiläiset ajavat? Mennäänkö perinteisellä "alumiinivanteet kesärenkaille ja peltivanteet talvirenkaille" -setillä vai onko talvirenkaatkin paremmilla vanteilla? Ajaako joku kenties yksillä vanteilla ja vaihtelee kumeja kauden mukaan? Viimeksi mainittu on ymmärtääkseni varsin tavallista niille amerikkalaisille, jotka talvirenkaita ylipäätään käyttävät all-seasoneiden ohella.
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
446
Niillä on menty mitä on sattunut auton mukana tulemaan, varsinkin jos kumeissa on ollut pintaa. Kesäkaudelle on tullut kuitenkin hankittua aina aluvanteet, jos ei auton mukana tullut, talvella ei niin merkitystä.

Vanteena on ollut yleensä jotakin perus/halvemman pään tarvikevannetta maltillisessa koossa tai sitten auton alkuperäiset aluvanteet. Toisessa autossa nyt alla Etabeta merkkiset vanteet kesävanteina, joihin olen ollut laadun osalta oikein tyytyväinen. Pysyneet hyvinä vaikka ovat yli 10v vanhat ja maantietäkin nähneet. Suoranakin pysyneet, eikä täristele.

Kakkosautossa 2x 16" ns. muotopeltivanteet orkkis 5-puolaisilla pölykapseleilla. Näyttää kauempaa äkkiseltään katsottuna aivan alumiinivanteilta, vaikka kapseleiden alla on ruosteiset 5-puolaiset pellit.

Nyt kesäksi kuitenkin olisi hakusessa muotovanteiden tilalle alut, jos löytyisi hyvä vanne/rengas-vannesetti sopivaan hintaan.

Yhden vannesarjan taktiikkaa ei ole koskaan tullut kokeiltua. Enkä ole ajatellut kokeillakaan, jollei nyt ole aivan "pakko".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
Olen vasta aikuisena kuullut, että kiinnostus vanteisiin loppuu yleensä samassa iässä, jossa käydään armeija. Tunnistan helposti asian omaltakin kohdalta. Molempiin ennen inttiä olleisiin autoihin hankin mukamas alkuperäisiä hienommat vanteet. Sen jälkeen onkin ollut helppo tyytyä autojen mukana tulleisiin vanteisiin. On aina ollut omat vanteet kesä- ja talvirenkaille. Jos ei olisi ollut, olisin joutunut vannekaupoille. Volvo S90-mallia lukuunottammatta ovat olleet alumiinivanteita. Volvossa oli asialliset alkuperäiset pölykapselit, joita käytettiin kesällä ja talvella. Tänä keväänä silti jouduin vannekaupoille, kun ostin käytetyt vanteet toisen auton talvirenkaille. Vanteet olivat sen verran hapettuneet, että yksi rengas jo vuosi vanteen ja renkaan välistä. Sen verran vielä nuoruus nosti päätään, että tilasin Aliexpressistä auton logolla olevat keskipkupit vanteisiin. :facepalm:
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 265
Sen verran vielä nuoruus nosti päätään, että tilasin Aliexpressistä auton logolla olevat keskipkupit vanteisiin. :facepalm:
Veikkaan että MB tai BMW, näille se on yleensä erittäin tärkeää iästä riippumatta. Voi olla ehkä myös Audi tai VW ja jos ei vieläkään osu, sitten Volvo.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 356
Aluvanteet kesäkumeilla ja talvikumeilla, molemmissa käyttöautoissa. Kaikki ei-alkuperäisiä, eli aftermarkettia.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 418
Mun mielestä "vanteet ovat puoli autoa", pitää paikkansa yhä, vaikka ikää onkin kohta 40v :D
Musta -09 clk amg kilkkeillä ja alla Carlssonin 1/16 Ultralight ´19, takana tietenkin leveämpänä.
Talvelle sit mustat `17 alut kitkoilla.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 329
Yleensä alkuperäinen on paras ja näyttää oikealta.

Autoja ollut 90-luvulta asti ja olen yhdet Motec-merkkiset vanteet tainnut ostaa jos ei lasketa uuden auton yhteydessä ostettuja orkkisvanteita talvirenkaille.

Jos olisi rajaton budjetti niin jotkut värikkäät vanteet olisi kyllä hienot. Ylisuurista vanteista eli ns. kärrynpyörä lookista en oikein välitä.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Jotenkin pirun hankalaa perustella itselle uusien alumiinivanteiden osto hieman kolhittujen vanhojen tilalle, vaikka mieli kyllä tekisi.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 673
Nykyisessä pelissä custom 2 osasilla kesän ja talvella vähän maltillisemmat oemit yleensä. edellisessä oli bbs rs-gt:t kesällä ja talvella jälleen kunnostellut oem vanteet. Kesäksi ja talveksi aina siis eri vanteet ja molemmat aluja. Itselle myös vanteet on se juttu. On sitä nuorempana pyörinyt autoakin kalliimpia vanteita alla.
 

Liitteet

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Olisko täällä vannefanaatikoilla jotain mielipidettä korroosiokorjauksiin?

74645-kia__46398.jpg

Itsellä on kuvanmukaiset Kian OEM-vanteet kesäpyörissä ja osassa puolista vesi päässyt lakan ja vanteen väliin muodostaen ikäviä jälkiä. Noissa on joku koneistettu pohja ja korroosiojäljet etenee koneistusuria pitkin lakan alla aika rumannäköisesti. Kuntoonhan noita ei saa ilman lakan poistoa vauriokohdista.

Otin kokeeksi parista kohdasta lakan pois ja ilmeisesti siellä on lakan alla myös ohut maalikerros, koska vesihiomalla ja kiillottamalla ei saa väriä kohdalleen. Biltemasta löytyikin sitten aika samanväristä vannemaalia ja lähdin sillä kokeilemaan. Klo 13 puola maalattu sillä ja klo 11 puola on käsittelemätön. Riippuen siitä miten valo osuu niin ovat aika samannäköisiä.

IMG20231008105943.jpg

Nyt ongelmana kuitenkin on se, että koneistettu pohja heijastaa valoa aika eri tavalla kuin tuo tasainen maalikerros. Ao. kuvassa maaliraja selkeästi näkyvissä ja rajan vasemmanpuoleinen uritus siis kiertää rengasta. Pitkän saagan päätteeksi kysymykseni kuuluukin, että saakohan tuosta vesihiomalla ja hyvällä lakalla semmoisen, joka ei olisi kovin tökerö vai pääsenkö helpommalla jos vaan maalaan vanteet kokonaan ihan suosiolla?

IMG20231008110235.jpg
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 418
Olisko täällä vannefanaatikoilla jotain mielipidettä korroosiokorjauksiin?



Itsellä on kuvanmukaiset Kian OEM-vanteet kesäpyörissä ja osassa puolista vesi päässyt lakan ja vanteen väliin muodostaen ikäviä jälkiä. Noissa on joku koneistettu pohja ja korroosiojäljet etenee koneistusuria pitkin lakan alla aika rumannäköisesti. Kuntoonhan noita ei saa ilman lakan poistoa vauriokohdista.

Otin kokeeksi parista kohdasta lakan pois ja ilmeisesti siellä on lakan alla myös ohut maalikerros, koska vesihiomalla ja kiillottamalla ei saa väriä kohdalleen. Biltemasta löytyikin sitten aika samanväristä vannemaalia ja lähdin sillä kokeilemaan. Klo 13 puola maalattu sillä ja klo 11 puola on käsittelemätön. Riippuen siitä miten valo osuu niin ovat aika samannäköisiä.



Nyt ongelmana kuitenkin on se, että koneistettu pohja heijastaa valoa aika eri tavalla kuin tuo tasainen maalikerros. Ao. kuvassa maaliraja selkeästi näkyvissä ja rajan vasemmanpuoleinen uritus siis kiertää rengasta. Pitkän saagan päätteeksi kysymykseni kuuluukin, että saakohan tuosta vesihiomalla ja hyvällä lakalla semmoisen, joka ei olisi kovin tökerö vai pääsenkö helpommalla jos vaan maalaan vanteet kokonaan ihan suosiolla?

Helpoimmalla pääset jos maalaat vanteet kokonaan, eriasia on sitten se kauanko se Bilteman maali siinä pysyy.
Tuota koneistettua pintaa pitänee hioo karkeammalla jotta jotain aikaiseksi saa ja veden jättämät jäljet (hapettumat?) poistettua, pysynee lakka myös paremmin kun tekee pohjat paremmin.
Mutta voi olla vaikeaa saada tasaisen näköistä pintaa koko vanteelle kun tuollainen koneistus jälki :hmm:
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Helpoimmalla pääset jos maalaat vanteet kokonaan, eriasia on sitten se kauanko se Bilteman maali siinä pysyy.
Tuota koneistettua pintaa pitänee hioo karkeammalla jotta jotain aikaiseksi saa ja veden jättämät jäljet (hapettumat?) poistettua, pysynee lakka myös paremmin kun tekee pohjat paremmin.
Mutta voi olla vaikeaa saada tasaisen näköistä pintaa koko vanteelle kun tuollainen koneistus jälki :hmm:
Joo jos koko sarjan maalaa niin sitten varmaan täytyy aloittaa karkeammalla. Nyt vedin aika hienolla alusta asti, mutta pinta-ala oli pieni kun yritin vaan huonoa kohtaa poistaa. Toki se helpottaa että maalattava pinta on yhdessä tasossa niin voi hioa koneellakin aluksi.

Käypä suunnitelma lienee 800 grittiin pohjat, tasoittava primeri 1200 grittiin, väri tähän väliin ja lopuksi lakka, jonka voi sitten kiillottaa.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Projekti hyvässä vauhdissa ja ensimmäinen koepyörä tehty väriin saakka.

Tein pohjat sittenkin vain 600 grit asti, koska se tuntui sormiin jo tosi sileältä. Tämä vaikuttaa olleen ihan käypä ratkaisu, koska tuo primeri täytti aika hyvin jäljellä olevat naarmut. Etummaisen pinnan sai tosiaan koneella hiottua, joten se vaihe oli aika nopea. 180 karkeudella pahimmat kohdat, 400 kauttaaltaan ja lopuksi 600 kauttaaltaan. Puolien välit olivat aika hyvässä kunnossa, joten niitä vain siivosin/karhensin 600:lla. Ekassa kuvassa pinta hiottu ja pesty isopropanolilla, tokassa kuvassa primeri levitetty.

IMG20231010224842 (Medium).jpg IMG20231011091206 (Medium).jpg

Annoin primerin kuivua yön yli ja äsken suihkein värin. Musta valikoitui väriksi käytännön syistä, vanteet olivat kaksiväriset ja riittävän laadukkaan suojauksen tekoon olisi mennyt aivan helvetisti aikaa. Ennen väriä tein märkähionnan 1500 gritillä käyttäen liukasteena lasinpesuvaahtoa. Youtubessa joku automaalarimies käytti tämmöistä ja perusteli valintaansa sillä, että se haihtuu nopeasti ja kevyessä välihionnassa se liukaste ei ole niin tärkeässä roolissa. Sitten hyvä puhdistus pölystä puhtaalla liinalla ja 50 % isopropanolilla, sitten väriä päälle.

Mielestäni pinta on nyt aika hyvän näköinen. Yllättävää oli, että pari pientä koloa löytyi vasta mustan maalin jälkeen. Yleensä primerista näkee nuo kuitenkin jo aika hyvin. Onneksi olivat sen verran pieniä jälkiä, ettei aiheuta toimenpiteitä. Täytyy kuitenkin seuraava rengas katsoa primerin jälkeen vaikka jonkun valon avulla, josko varjot paljastaisivat kohdat. Kuvassa kuivuminen vielä hieman kesken, oletan kiillon vielä hiukan tummuvan tuosta.

IMG20231011101225 (Medium).jpg

Bilteman aspa ei tiennyt sanoa, onko käyttämäni maali alkydia, akryylia tai mitä näitä nyt on, eikä osannut sanoa mikä lakka tuohon päälle sopii. Sinänsä tuon maalin pitäisi ilmeisesti kestää ilman lakkaa, mutta vaikea uskoa. Voihan sitä toki yhden kesän kokeilla ja ensi syksynä taas maalata uudestaan, mutta mieluummin tekisi kerralla kunnolla. Osaako joku kertoa esim. tämän tiedon perusteella mitä lakkaa tuollaiseen uskaltaa laittaa: "Sisältää Etyyliasetaatti, Asetoni, n-Butyyliasetaatti"?

Yksi vaihtoehto tietysti on tehdä koemaalauksia johonkin pellille ja katsoa miten lakat reagoi maalin kanssa, mutta ymmärtääkseni nuo kestävyysongelmat voi tulla kuukausienkin viiveellä?
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 329
Ihmeen hyvää jälkeä Bilteman kilikalipulloilla. Olen ymmärtänyt että vanteisiin ja jarrusatuloihin ei ole muu kuin pulverimaalaus järkevä vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 994
Bilteman aspa ei tiennyt sanoa, onko käyttämäni maali alkydia, akryylia tai mitä näitä nyt on, eikä osannut sanoa mikä lakka tuohon päälle sopii. Sinänsä tuon maalin pitäisi ilmeisesti kestää ilman lakkaa, mutta vaikea uskoa. Voihan sitä toki yhden kesän kokeilla ja ensi syksynä taas maalata uudestaan, mutta mieluummin tekisi kerralla kunnolla. Osaako joku kertoa esim. tämän tiedon perusteella mitä lakkaa tuollaiseen uskaltaa laittaa: "Sisältää Etyyliasetaatti, Asetoni, n-Butyyliasetaatti"?
Käyttöturvallisuustiedotteesta yleensä selviää tuo, näköjään tuon tuotteen sivuilla ei ole siihen linkkiä niinkuin yleensä bilteman sivuilla on.

Kysy aspasta tuota dokumenttia, siitä voisi selvitä.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Ihmeen hyvää jälkeä Bilteman kilikalipulloilla. Olen ymmärtänyt että vanteisiin ja jarrusatuloihin ei ole muu kuin pulverimaalaus järkevä vaihtoehto.
Ilmeisesti spraymaalatessa tärkeintä on hyvien pohjien teko, koska se maali vain korostaa virheitä. Lisäksi toinen hyvä jippo minkä nyt bongasin tähän projektiin oli se, että vie maalipullon ennen maalausta lämpimään vesihauteeseen. Maali on juoksevampaa lämpimänä, jolloin sitä tulee purkista ulos enemmän ja tasaisempana sumuna. Valumiseen tuo ei varmaan vaikuta, koska se sumu kyllä jäähtyy ennen kuin kohtaa maalattavan pinnan.

Projektin järkevyydestä voidaankin olla montaa mieltä, koska työtunteja per rengas tuntuu menevän n. 3-4 ja tähän ei ole laskettu huolellista pesua. Maaleja odotan menevän 3 purkkia kutakin, eli primeri, väri ja lakka ja maksavat noin kympin per pullo. Hiontavälineisiin menee n. 20 €, näistä toki osa säästyy myöhempään. Projekti maksaa siis noin 110 € ja noin 10 h omaa työtä. Hiekkapuhallus ja pulverimaalaus googlen mukaan 200 € / sarja. Mutta ei kai näitä kukaan järjen takia teekään itse.

Kestävyyden suhteen on vielä vaikea kommentoida. Edellinen tehtaan laittama lakkapinta on kestänyt 12 vuotta, tuskin samaan pääsen ainakaan.
Käyttöturvallisuustiedotteesta yleensä selviää tuo, näköjään tuon tuotteen sivuilla ei ole siihen linkkiä niinkuin yleensä bilteman sivuilla on.

Kysy aspasta tuota dokumenttia, siitä voisi selvitä.
Tuon primerin käyttöturvallisuustiedote löytyy sivuilta ja ymmärtääkseni niiden pitää olla samantyyppistä maalia, joten tutkin sitä, mutta tuloksetta. Eikä muissakaan firman tiedotteissa näköjään mainita tuosta vaan lähinnä liuottimet on siellä listattu ja lueteltu niiden haitat.

Maalasin pari koepalaa kuivumaan ja levittelen parin päivän päästä toiseen alkydi- ja toiseen akryylilakkaa päälle.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Maalasin pari koepalaa kuivumaan ja levittelen parin päivän päästä toiseen alkydi- ja toiseen akryylilakkaa päälle.
Kumpikaan koepaloista ei alkanut kuplimaan (ainakaan vielä). Olen ymmärtänyt, että alkydin vetäminen akryylin päälle aiheuttaisi jonkinnäköisen kuoriutumisreaktion, mutta mitään käsitystä ei ole alkaako se kuplia tunnin, päivän, kuukauden vai vuoden päästä.

Näillä perustein ilmeisesti voinee kuitenkin olettaa, että maalikerros on alkydimaalia.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Projekti on lähes valmis. Vararengas on vielä tekemättä, mutta kovettukoon pinnat nyt rauhassa muutaman viikon, ennen kuin laitan yhden luukkuun ja maalailen sen varapyörän vielä. Pitää vielä laittaa vahat pintaan ja putsata kumien reunat kun niissä nyt kaikenlaisia jäämiä ja ovat aika vaaleat, mutta ehkä tämäkin työvaihe kannattaa tehdä vasta kun pinta on kunnolla kova. Lopulta löytyi biltemasta lakkakin vanteisiin, kun kysyin maaliosaston myyjältä. Ihme juttu kyllä etteivät tuolla nettiaspassa osanneet sanoa. Lakka oli kiiltävä ja se sopi aika hyvin tuon matahkon maalin kanssa, luonnonvalossa tuo on tommoinen musta satiini -tyylinen pinta nyt.

Aika tyytyväinen olen tuotokseen. Ainoa mikä tuossa olisi omasta mielestä voinut mennä paremmin, niin lakkapinta on vähän röpelöisen näköinen riippuen mistä kulmasta valo siihen osuu. Ei nyt mitenkään tökerö, mutta maalipinta oli selvästi tasaisempi ennen lakkausta. En taida kuitenkaan uskaltaa vesihioa tuota tasaisemmaksi, kun spraylakkakerros lienee sen verran ohut, että menee tosi helposti pinta puhki ja sitten ollaan taas maalausvaiheessa. Ehkä varovaisesti voi koittaa pehmeällä kiillotuslaikalla, kun pinnat on kovat. Sillä voi jotain pientä hajasumua saada pois ja siten vähän tasoitettua pintaa.


IMG20231019181403.jpg
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 418
Projekti on lähes valmis. Vararengas on vielä tekemättä, mutta kovettukoon pinnat nyt rauhassa muutaman viikon, ennen kuin laitan yhden luukkuun ja maalailen sen varapyörän vielä. Pitää vielä laittaa vahat pintaan ja putsata kumien reunat kun niissä nyt kaikenlaisia jäämiä ja ovat aika vaaleat, mutta ehkä tämäkin työvaihe kannattaa tehdä vasta kun pinta on kunnolla kova.
En ainakaan suosittele vahaa vanteisiin, se ei siellä kauaa käytössä pysy, ennemmin joku vanne pinnoite :thumbsup:
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Veikkaan että MB tai BMW, näille se on yleensä erittäin tärkeää iästä riippumatta. Voi olla ehkä myös Audi tai VW ja jos ei vieläkään osu, sitten Volvo.
Niim hyviä autoja kuin nämä merkit tekevätkin, ovat ilmeisesti epäonnistuneet pahasti vanteiden suunnittelussa, kun niin monella on näissä alla kiinalaiset vanteet :smoke:
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 265
Niim hyviä autoja kuin nämä merkit tekevätkin, ovat ilmeisesti epäonnistuneet pahasti vanteiden suunnittelussa, kun niin monella on näissä alla kiinalaiset vanteet :smoke:
Päinvastoin, yleensä erittäin mielellään tämä väki ottaisi ne alkuperäiset, mutta etenkin isompana/leveämpänä alkaa hinta olemaan sellainen, etenkin niillä halutuimmilla malleilla, että taloudellinen puoli pakottaa hankkimaan vanteet replicana. Nuorempikin ostaja yleensä haluaa näissä sen vanteensa alkuperäishenkisenä mallina ensisijaisesti.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
238
Etsiskelin autoon vanteita ja tuli ensimmäistä kertaa vastaan kantavuusasia. Autona on vw e-up ja kun volkkarilta suoraan kysyin vanteita niin valikoima oli suppea eikä esim vw up gti vanteet käy koska ei riitä kantavuus. Tuollahan ei varmaan mitään väliä katsastus tms. -mielessä ole kun ei niitä kantavuuksia mitenkään pysty mistään selvittäään johonkin kiinanvanteisiin mutta kivahan se olisi että vanteet kestäisi ajoa. Tuli sitten hommattua kuitenkin lopulta samat "blade" vanteet kuin tehtaalta tulleet.
Varmaankin vähän poikkeuksellinen auto kun on peräkärryn pulttijako mutta painoa kuitenkin jonkin verran. Kukaan muu koskaan ottanut kantavuutta vanteissa vakavissaan?
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 265
Etsiskelin autoon vanteita ja tuli ensimmäistä kertaa vastaan kantavuusasia. Autona on vw e-up ja kun volkkarilta suoraan kysyin vanteita niin valikoima oli suppea eikä esim vw up gti vanteet käy koska ei riitä kantavuus. Tuollahan ei varmaan mitään väliä katsastus tms. -mielessä ole kun ei niitä kantavuuksia mitenkään pysty mistään selvittäään johonkin kiinanvanteisiin mutta kivahan se olisi että vanteet kestäisi ajoa. Tuli sitten hommattua kuitenkin lopulta samat "blade" vanteet kuin tehtaalta tulleet.
Varmaankin vähän poikkeuksellinen auto kun on peräkärryn pulttijako mutta painoa kuitenkin jonkin verran. Kukaan muu koskaan ottanut kantavuutta vanteissa vakavissaan?
Kantavuudella on paljonkin merkitystä. Yleensä kantavuudet tulee herkästi vastaan pakuissa ja isommissa autoissa, mutta kyllä kantavuus voi loppua henkilöautojenkin kohdalla. Sekä renkaissa, että vanteissa. Ja kyllä niitä katsastuksessa seurataan myös, kantavuus lukee hyvin usein vanteen takana ja kyllä asiantunteva katsastaja tietää ne automallit, missa kantavuus yleensä tulee vastaan, vanteen ulkonäöstä voi myös päätellä paljon. Näihin asioihin törmää ammattilainen ihan päivittäin ja tämä on sellainen asia, missä ihan oikeasti ei kannata leikkiä. Niitä alle hajonneita vanteita myös tapaa ikävän usein.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 877
Viestejä
4 207 052
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom