Vanlife, tilapäinen/pysyvä majoittuminen pakussa.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lager7
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
747
Vuosia olen haaveillut pakettiautosta jonne tekisi itselleen pienen liikkuvan yksiön jossa tarvittaessa ainakin lämpimät kuukaudet voisi elää ja majoittua. Oikeastaan ainut asia mikä minua on estänyt tätä tekemästä on ollut rahatilanne. Mutta pystyisin sijoittamaan pakettiautoon/suviin noin 3000e sekä noin 1000e aluksi muutostöihin pudjetti on pieni mutta kyllä tuolla nyt alkuun jo luulisi pääsevän. Tietty minkälaisen pommin sitä 3ke saa niin se onkin sitten yksi mikä myös mietityttää kun sen auton pitäisi kuitenkin olla edes jonkinmoisessa kunnossa.

Onko täällä kukaan rakentanut retkeilyautoa/majoitus juttua pakettiautoon kaikki vinkit ja jutut ovat erittäin tervetulleita.
 
Juuri tuollainen korkea malli oliskin hakusessa jo ihan käyttömukavuuden kannalta ettei kokoajan tarvitsisi kyyristellä. Tonnehan rakentaa jo oman parven ylös. Ideana on hieman eristää seiniä sekä jonkinmoiset paneelit että pääsee tuosta raksalookista eroon ja käyttömukavuus lisääntyy. Sekä aurinkopaneelit hupiakulle ja valoille yms.
 
Noi ducatot on niin läpi mätiä ja kymmeniä kertoja hitsattu että pelkkää murhetta tiedossa.

Kannattaa myös ottaa huomioon että jos auto joutuu korjaamolle ja ei tule päivässä tai parissa kuntoon niin on joku vara paikka minne mennä nukkumaan.

Pakettiautossa eläminen etelässä, joo, Suomessa, ei...

-20c lämpötiloilla tuollaisen peltikopin saa juuri ja juuri +10c sisältä ja silti lasit on jäässä sisältä ja kosteuttaa auto täynnä, kaunis ajatus, mutta toteutus yhtä helvettiä.
 
Ihan mielenkiinnosta, miksi ei hankkisi suoraan ihan valmista (käytettyä) matkailuautoa? Vai onko ideana juurikin, että itse rakennusprosessi on se hauska osuus? Aivan 4000 eurolla ei taida saada, mutta vähän voi tehdä tiukkaa DIY-mallisenkin kanssa tuolla budjetilla.
 
Ei kyllä mitään järkeä suomen oloihin alkaa moista väsäämään. Hanki joku vanha hiace ja siihen semmoinen sivuteltta, joita ainakin jenkeistä saa ostettua, jolloin saat mukavan tilavan oleskelutilan ja yöksi voi huonolla kelillä mennä autoon nukkumaan. Auton voi sitten pitää käytännössä muuttumattomana, jolloin ei mene rakentelut hukkaan, jos autosta aika jättää.

Jos on tarkoitus parkkipaikoilla asua, niin sitten pitää kyllä kaikki olla autossa sisällä, eikä asuntoauto välttämättä ole paras ratkaisu, jos haluaa olla huomaamaton.
 
Vihdoin vanlife triidi tänne. Innolla seurantaan :thumbsup:

Matkailuauto oli täällä reilun vuoden päivät pari vuotta sitten. Ja nyt korona aikana jäi harmittmaan, että tuli myytyä. Se olis maksanut itsensä vuokraamalla takaisin. Hinnat on kyllä aivan poskettomia jo ennen. Yli 30k sai maksaa jos halusi ilmastoinnin ja vakkarin siedettävällä kilsamäärällä ja vuosimallilla. Nyt tilanne on varmaan vielä järjettömämpi.

Tulevaisuudessa retkeiluauto kiinnostaisi pienemmän koonsa takia, mutta aivan poskettomat hinnat kyllä niissäkin. Ehkä sitten kun muksut muutaneet pois niin vuoden vuorotteluvapaa töistä, talo vuokralle ja reisuun. Nyt korona aikana aivan turha lähteä kilpailemaan ylikuumenneilla markkinoilla kun töissä käyvänä olisi edes aikaa reissata. Ja jos rajatkin kiinni niin eipä paljon hupia ole.
 
noh aloittaja kirjoittikin että lämpimät kuukaudet, eli kyllähän Suomen suvessa tarkenee ja kivempi se on kuin taivasalla. Ihan omasta viitseliäisyydestä kiinni kuinka paljon viittii alkaa sisustamaan. Halvimmillaan patja lattialle ja menox.

Itse mietin nuorempana samaa, mutta sitten laskin että ei riitä rahat ja vaiva kova ja pistin Ooppelin takakontiin perinteisen teltan ja nokka kohti Lappiin. Pakujen hinnat ja ylläpitokulut on kuitenkin aika toista luokkaa kuin henkilöautolla.

Jos meinaa mukavuuksia tai jonkin oikeasti asuttavan, eli ei pelkästään pikaiselle roadtripille yöpymiseen, niin kyllä on ankeat ajat tiedossa tuolla budjetilla. Sitten pitää kaivaa rahaa ihan oikean asuntoauton edestä, mikä maksaakin jo hunajaa ja mustikoita.
 
Mikäli pakun rakennuksen haluaa tehdä ns. oikein, on se aivan helvetillinen työmaa ja suihkulliseen+vessalliseen saa varata kirkkaasti yli 5k€ pelkkiin tarvikkeisiin halvimmillaankin.


Satunnaiseen muutamien päivien retkeilyyn soveltuvan pystyy rakentamaan kohtuubudjetilla, kun jättää kiinteän vesijärjestelmän, vessan, suihkun ja lämmöneristyksen pois. Paneelit + akun saa halvimmillaan n. 500-700e, tuohon päälle halpa kompressorikylmälaukku n. 200e, kaasukäyttöinen retkikeitin ja kattoon tuuletin, jotta saa kaasun käytöstä tulevat vesihöyryt pihalle. Diesellämmitin on paras hintalaatusuhteeltaan, tuollainen maksaa tankkeineen jne. halvimmillaan about 500e.
 
Jos tuollaisen avulla voi luopua vuokrakämpästä esim. puoleksi vuodeksi, niin kai siihen silloin voi ihan rahaakin investoida, koska vastaavasti tulee säästöäkin sitten myöhemmin?
 
Youtubessahan on joku suomalainen pariskunta joka taitaa ympäri vuoden asua jossain matkailuautossa/pakussa. Tais olla puulämmitteinen kamiinakin siinä autossa.
 
-20c lämpötiloilla tuollaisen peltikopin saa juuri ja juuri +10c sisältä ja silti lasit on jäässä sisältä ja kosteuttaa auto täynnä, kaunis ajatus, mutta toteutus yhtä helvettiä
Luitko viestini en minä ole ajattelut siellä majoittua sydäntalvella. Ja jos oikein mietitään ehkä nyt tätä helmikuuta lukuunottamatta niin kuinka monena talvikuukautena on ollut viimevuosina täällä eteläisessä suomessa -20c yhtäjaksoisia pakkasia? Aivan hyvin uskoisin että maaliskuusta tammikuuhun tuosta saisi aivan riittävän lämpöisen ja sitten oikesti jos pakkasta tulee kunnolla niin onhan se sitten aivan perseestä varmasti mutta silloin ollaankin jossain muualla kuin siellä autossa.
Kannattaa myös ottaa huomioon että jos auto joutuu korjaamolle ja ei tule päivässä tai parissa kuntoon niin on joku vara paikka minne mennä nukkumaan.

Tämä on hyvä ottaa tosiaan huomioon.
 
Jos meinaa mukavuuksia tai jonkin oikeasti asuttavan, eli ei pelkästään pikaiselle roadtripille yöpymiseen, niin kyllä on ankeat ajat tiedossa tuolla budjetilla. Sitten pitää kaivaa rahaa ihan oikean asuntoauton edestä, mikä maksaakin jo hunajaa ja mustikoita.

Tämä olisi se summa jolla lähdettäisiin alkuun ja niitä mukavuuksia sitten kerran kuukaudessa hankkisi lisää kun rahaa saa lisää. Eristys ja panelointi sekä sänky tulisi aivan ensimmäisenä, sekä pieni keittonurkkaus jossa trangia tyylinen ratkaisu varmaa olisi helpoin. Valmis asunto/retkeilyauto olisi tottakai se juttu, mutta en halua mitään läpimätää 80luvun savuttavaa autoa tai likaista vaunua sen tietää että noi 80 ja 90 luvun soliferit on joko enemmän tai vähemmän homeessa siltikin edelleen niiden hinnat on joitakin tonneja alkaen.
 
Ihan mielenkiinnosta, miksi ei hankkisi suoraan ihan valmista (käytettyä) matkailuautoa? Vai onko ideana juurikin, että itse rakennusprosessi on se hauska osuus? Aivan 4000 eurolla ei taida saada, mutta vähän voi tehdä tiukkaa DIY-mallisenkin kanssa tuolla budjetilla.

Se on ihan rahasta kiinni. Ilmanmuuta haluisin valmiin asunto tai retkeilyauton mutta ei rahat riitä sellaiseen. 4000e on joo pieni raha tähän, mutta tuolla lähdettäisiin alkuun ja siitä pikkuhiljaa edeten.
 
Itse olen tässä pikkuhiljaa omaa pakua, VW T4, rakennellut. Sen olen huomannut että aikaa saa kyllä kulumaan, toki rahaakin riippuen minkä tasoisen rakentaa. Itse päätin eristää auton kunnolla, PIR-levyä seiniin. Oma talli helpottaa hommaa huomattavasti, nyt seisoo hommat kun pihalla joutuu tekemään. Eristyksistä ehkä ⅓ tehty.

Seuraavaksi sähköjen veto kun paneelit kuitenkin avaa. Sähköja kannattaa suunnitella etukäteen. Itse laitan hupiakun erotusreleellä. Valaistus, tarpeeksi laadukas jääkaappi ja läppärin/kännykän latausmahdollisuus ainakin tulee sen taakse.

Matkailuautoksi ei kuitenkaan ole tarkoitus rekisteröidä eli mitään täysin kiinteää ei ole tulossa. Sänky ja irtotavarat sen alle. Mahdollisesti diesellämmitin myöhemmin.

Tässä blogissa pariskunta rakentanut T4:stä ja Ducatosta retkipakun.
 
Tommosen kiinan ilmawebaston saa alle satasella posteineen, etttä lämmitykseen ei ainakaan tarvi paljon sijoittaa. Joku 30-50mm uretaania seiniin, niin alkaa jo pärjäämään.
 
Planar / binar ennemmin. Planar ainakin toimi veneessä itsellä hyvin ja oli sen verran hiljainen että nukkuminen se päällä onnistui vallan mainiosti.
 
Planar / binar ennemmin. Planar ainakin toimi veneessä itsellä hyvin ja oli sen verran hiljainen että nukkuminen se päällä onnistui vallan mainiosti.
Eli ennemmin venäläisten suunnittelema kiinassa valmistettu planar viisinkertaisella hinnalla, kuin saksassa suunniteltu kiinalaisten kopioima lämppäri?
Kukin tyylilllään.
 
Noh, vaikea sanoa 100% varmasti. Itsellä noista kokemusta ja ovat olleet hinta/laatusuhteeltaan oikein hyviä. Yleensä markalla saa markan tavaran ja uskallan vahvasti epäillä että 100e:llä ei saa kunnollista polttoainetoimista lämmitintä joka kestäisi oikeaa käyttöä. Ainakin kuulopuheiden mukaan nuo halvimmat on parhaimmillaankin melko polttoainesyöppöjä ja kovaäänisiä. Ei Planarkaan mikään superhiljainen ole, mutta kuitenkin ihan inhimillinen niin että tuollaisessa 7m pitkässä matkaveneessä pystyi ihan normaalisti nukkumaan se päällä. Halvimmat kiinalaiset versiot on niin meluisia että satamassa naapuriveneissä ei saa nukuttua.

Kuvittelisin että pakussa hiljaisuus olisi ihan toivottava ominaisuus.
 
Eli ennemmin venäläisten suunnittelema kiinassa valmistettu planar viisinkertaisella hinnalla, kuin saksassa suunniteltu kiinalaisten kopioima lämppäri?
Kukin tyylilllään.
No saksalaisten lämmittimessä on kaksi termostaattia. Sitten kun kiinalainen on kopioinu sen sielä on joku hoksannu että toinen on täysin turha ja maksaa ylimääräistä.
 
Tommosen kiinan ilmawebaston saa alle satasella posteineen, etttä lämmitykseen ei ainakaan tarvi paljon sijoittaa. Joku 30-50mm uretaania seiniin, niin alkaa jo pärjäämään.

Ei kannata verrata näitä halpoja kiinan kopio webastoja binariin/planariin, aivan eri vehkeitä.
Kiina webastosta et tiedä koskaan mitä saat, mutta binar/planar on hintaansa nähden laatutuote ja toimii kohtuullisen varmasti.

Itseäni houkuttaisi rakentaa saunalla varustettu retkeilybussi jostain 2000-luvun aihiosta, esimerkiksi Volvo 9700, Neoplan Skyliner tai vastaava, näissä olisi tyyliä ja tilaa aivan eri tavalla, kuin jossain matkailukuutiossa.

Toinen ajatus retkeilyyn on ollut ostaa vaihtolavalaitteilla oleva kuorma-auto ( tälle olisi muutakin käyttöä harrastus- ja yritystoiminnassa ) ja rakentaa vaihtolavakiskoille siirreltävä mökki, jonka voisi tarpeen mukaan tiputtaa alas ja poimia taas kyytiin.
Tosin esimerkiksi saksasta saisi kohtuullisella rahalla valmiiksi eristetyllä kylmäkorilla olevia pullakaappi Ategoja ja Iveco Eurocargoja, joihin olisi kohtuullisen helppo rakentaa nätit sisätilat ja fasiliteetit asumista varten.
 
Viimeksi muokattu:
Ex rouvalla oli hinku hankkia fiat ducato kevytkuorma-auto ja sellaisen 3+3 pikkasen nukkumaparvella hankkikin. Jos ducatoon haksahtaa saa varautua hitsuuhommiin. Siihen laitettiin senttinen foami seiniin kattoon ja lattiaan päälle vanerit ja kangas. Ilmanvaihtoa parannettiin lisäämällä oviin räppänät. Parvea madallettiin ja takatilan parven alle tuli paikka grillilaatikolle jääkaapille ja muille ruokakilkkeille. Sähköt suoraan karavaanitöpselistä joka adapterilla muutettavissa tavalliseksi. Jääkaappiin sähköttömäksi ajaksi kylmäkallet pitään happanevat ruuat hyvänä. Ohjaamon päällä lokerikko kaikille muille tarpeellisille tavaroille. Lisälämmitin on putsatulla petroolilla toimiva hajuton lisälämppäri. Kuulemma 20 asteen pakkasessa oli tyttöjenreisulla tarjentunu. Nukkumapaikat laajennettavissa 7 helposti
 
Tiedä sitten kumpiko ruostuu nopeammin ducato vai sprintteri... Kuulemma nää nykykoppaiset ducatot (+sisarukset) ei ole ihan niin innokkaita mätänemään kuin tuo vanhempi, ja kyllähän niitäkin alkaa jo olla kohtuu ikäisiä.

Ainakin tonnipakuissa renun tekemät vehkeet ei kovin innokkaasti ruostu, noita "kolmetonnisia" on vaan sen verran vähän täällä että mitään kunnollisia mätänemiskokemuksia ei oikein edes ole olemassa.

Sinänsä tuollaisen kopin lämpimänä pitäminen ei ole ongelma, riittävästi kun on lämmitystehoa niin se pysyy kyllä lämpimänä vaikka ei olisi mitään eristeitaä, mutta silloin siellä myös sataa vettä sisällä. Käytännössä ainoa järkevä eristysmateriaali on uretaani, vaikka kaikennäköisiä paperimössöjä ja lampaanvilloja niihin myös laitetaan aatteellisista syistä, mutta jos haluaa sen saada eristettyä ja tehtyä rakenteen joka ei kostu, niin käytännössä se urtsu on se valinta, joko levyjä ja pullouretaanialla tiivistys, tai ruiskuttamalla koko paska kerralla. Linja-autoissa tuo ruiskutus on aihettanut suoraan ulkopeltiä vasten vetelyä, mutta en tiedä onko tuota vastaavaa ongelmaa pakettiauton pienillä seinäpinnoilla.

Ohjaamo on parempi eristää asuintilasta jos talvella aikoo elää, eikä siitä ole kesälläkään haittaa. Ohjaamon eristäminen on tietysti mahdollista, mutta hemmetin vaikeata, eli vähintään jokin raskas verhorakenne siihen.

Ilmanvaihto on tärkeä tekijä ihan koska vaan. Kesällä se nyt tietysti on lämmön takia, mutta talvellakin ilmanvaihto pitää toimia hallitusti, noin pieneen tilaan ihminen tuottaa yllättävän paljon kosteutta. Mä laittaisin sellaisen tuulettimellisen kattoluukun nukkumapaikan päälle, niin että sen puhallussuunnan voi säätää. Kuumalla ilmalla puhallus sisään, muuten poistopuhallus.

Kun noita härveleitä tekee itse, niin pitää ajatella myös sitä auton huoltoa. Eli vaikka se "huoltoluukku" onkin ruma ja vaivalloinen tehdä, se on todella mukava homma silloin kun juuri se kohta särkyy. Onneksi noiden pakujen tavaratiloissa ei yleensä merkittäviä huoltokohteita ole, mutta jos palanut polttimo edellyttää vaivalla väkerretyn työn purkua rosovsahalla, se voi aiheuttaa jonkinasteista harmituksen tunnetta.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Olen aina miettinyt, että mitenhän iloisesti nämä DIY camperit homehtuu kun jengi lappaa jokaisen paneelin sisään jotain lasivillaa?
 
Jotkut tajuaa sentään sen ennenkuin on liian myöhäistä:

 
Ensimmäisenä pitäisi määritellä se auton käyttö vähän tarkemmin (myös itselleen). Eli esimerkiksi onko tällä tarkoitus kulkea päivittäiset ajot myös, vaiko telakoidaanko tämä johonkin pysyvämpään vakiparkkiin ja käytetään vähemmän sitä itse ajamiseen. Onko tarkoitus lähteä kiertelemään suomea tai maailmaa? Onko tarkoitus käyttää "maasähköjä", vai olla omavarainen sähköstä ja lämmöstä? Kuinka monta asujaa? Kuinka kauan kerrallaan pitäisi pystyä olemaan ilman varustuksen tankkaamista? Pystyykö (osaako, onko työkaluja) autoa tai varusteita itse korjaamaan, vai onko ne palvelut ostettava?
Onko auto ainoastaan nukkumista varten, vai pitääkö siellä pystyä myös esim peseytymään, tai työskentelemään? Jätehuolto?

Esim tuollaisia asioita kun miettii ja kirjaa ylös, saa hieman raameja siitä mitä ollaan tekemässä.
 
Kaveri tuota harrastaa, edellinen oli museoikäinen ikkunallinen paku, sen verran vanha että en tiedä mitä katsastussäännöt siitä sanoo. Pakuna osti ja sitten alkoi sisustaminen kaikilla herkuilla, bensa kone jos sillä väliä. Myi sitten pois ja osti suht tuoreen umpipakun. Nopeastihan sinne ilmestyi parkettilattiat, kaapistot ym ym...

Selväähän on että ne kaikki on pakko purkaa leimalle. Mitenköhän tarkasti poliisi mahtaa suhtatua jos tien päällä osuu johonkin ratsiaan ja väliseinättömästä autosta näkee suoraan mitä kaikkea takatila pitää sisällään? Tuleeko rapsut ja mahdolliset ISOT veroseuraamukset siinä suoraan vai pääseekö konttorille näyttämään alkuperäiseksi riisuttua pakua.
Omiin silmiin näyttää aika kalliillta harrastukselta jos tuosta aletaan autoveroja makselemaan muutosten takia?

Olihan takavuosia juttua opiskelijasta joka vähän fiksaili T2 portteria matkailukäyttöön ja konttorilta tuli muutaman tonnin autoon vissiin yli 10ke verot maksettavaksi ilman valitusoikeutta.
 
Aihioksi kannattaa valita vanha ambulanssi,poliisi- tai ruumisauto, omien mieltymysten mukaan. Näissä on autovero automaattisesti kuittaantunut ja muutoskatsastuksella matkailuautoksi.
Nykyään tosin n1->m1 ajoneuvoluokan muutos onnistuu maksamalla vastaava autovero kuin käytettynä tuodusta (ennen piti tosiaan maksella kymppitonneja).
 
Miten määritellään, että auto on matkailuauto eikä enää pakettiauto?
Eipä koskaan ole tullut mieleen, että jos lyöt pakuun eristeet ja sängyn taakse niin siitä pitäisi nyt maksella jotain extra veroja.
 
Miten määritellään, että auto on matkailuauto eikä enää pakettiauto?
Eipä koskaan ole tullut mieleen, että jos lyöt pakuun eristeet ja sängyn taakse niin siitä pitäisi nyt maksella jotain extra veroja.
Trafi sanoo näin:
M1-luokan ajoneuvo (henkilöauto)
Henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle.

M2- ja M3-luokan ajoneuvo (linja-auto)
Henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin 8 henkilölle. M2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 5 tonnia ja M3-luokan ajoneuvon yli 5 tonnia.

N1-luokan ajoneuvo (pakettiauto)
Ensisijaisesti tavaroiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia.


Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:
  1. istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
  2. makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
  3. keittomahdollisuus;
  4. säilytystiloja.
Autoverosta on vapaa matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 2 500 kilogrammaa ja jonka majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,85 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna. Edellä mainittujen varusteiden lisäksi auton majoitustilojen varustukseen tulee kuulua vähintään tukevasti kiinnitettynä kylmäsäilytystila ja majoitustilan lämmitin.
 
Eikai siitä pakusta mitään seuraamuksia nykyään tule, vaikka olisikin sohva kyydissä..?

Eristää ainakin varmasti saa ja vaikka paneloida. Jos noin typerää on että ei saa ajella kiinteä matkailuvarustus mukana, niin ei ole paha homma tehdä sitä poistettavaksi. Kiskot lattiaan, tai sit ihan vain liinoilla etupäästä kiinni.
 
Mul on omana kulkineena täyspitkä ja korkea peltikuorinen Iveco daily kuorma auto josta väliseinä siirretty ja välitilassa sohva. Jääkaappi on upotettu siirrettyyn väliseinään. Grilli ja teltta on omassa laatikossaan tavaratilassa. Nukkupaikat neljälle koska sohva on vuodesohva ja väliseinä on madallettu että sen päälle on saatu piippuhylly. Piippuhylly on suljettu tavaraverkolla ettei tavarat tule silmille jarrutuksessa ja esim rouvan likka joka reissuilla usein mukana on levoton nukkuja niin ei putoa sieltä unissaan. Pöydät ja kaasupullot kulkee tavaratilassa omissa lokeroissaan. Leimalla kun käytin niin kysyi vaan onko sohva kiinteä. Sanoin että ei ole vaan auto toimii taukotilana ja tilapäisenä yöpaikkana esim työkomennuksilla tai reissuissa. Mukaan mahtuu kolme ihmistä kaksi mopoa ja kaikki leirikamppeet. Ens kesänä jos sais vähä eristystä peltiseiniin nii ei olis niin kylmää nukkua.
 
Trafi sanoo näin:
M1-luokan ajoneuvo (henkilöauto)
Henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle.

M2- ja M3-luokan ajoneuvo (linja-auto)
Henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin 8 henkilölle. M2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 5 tonnia ja M3-luokan ajoneuvon yli 5 tonnia.

N1-luokan ajoneuvo (pakettiauto)
Ensisijaisesti tavaroiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia.


Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:
  1. istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
  2. makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
  3. keittomahdollisuus;
  4. säilytystiloja.
Autoverosta on vapaa matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 2 500 kilogrammaa ja jonka majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,85 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna. Edellä mainittujen varusteiden lisäksi auton majoitustilojen varustukseen tulee kuulua vähintään tukevasti kiinnitettynä kylmäsäilytystila ja majoitustilan lämmitin.

Eikös tätä voi tulkita niin, että N1 luokan auto ei täten voi olla ikinä matkailuauto vaikka olisi rakennettu kaikki 4 mainittua kriteeriä sisään kiinteästi?
Eli esimerkiksi Ford Transit Custom, Ford Transit Connect, Volkswagen Caddy tai Volkswagen Transporter joka on eristetty, istuimet, makuupaikat, säilytystilat ja vaikka irtonainen kaasulevy?
 
Sehän on yleensä vain hyvä asia, jos se pakettiauto on rekisteröity autoverottomaksi matkailuautoksi.
 
Ahaa. Ymmärsin tämän niin, että pikku pakulle voisi pamahtaa lisää maksettavaa jos siihen värkkää kiinteää sänkyä ja säilytystilaa.
Hävittävää ei siis varsinaisesti voi tuollaisella setupilla olla verottajan näkökulmasta vaan paku pysyy pakuna.
 
Jos "tonnipakun" rakentaa matkailuautoksi, ts siellä ei ole vaadittavaa 185cm käyskentelytilaa, siitä tulee maksaa autovero, aivan samoin kuten jos sinne lisäisi istuimia ja tekisi siitä 8 paikkaisen pikkubussin.

Jos auto kuitenkin täyttää matkailuauton vaatimukset sen käyttövoimavero menee paku/matkailuauto säännön mukaan. Matkailuauton vaatimukset ovat siis luokkaa mikro, pöytä ja vuode, nuo korkeus yms vaatimukset koskevat niitä autoverottomia matkailuautoja.

Olihan takavuosia juttua opiskelijasta joka vähän fiksaili T2 portteria matkailukäyttöön ja konttorilta tuli muutaman tonnin autoon vissiin yli 10ke verot maksettavaksi ilman valitusoikeutta.
Tuo ei enää onneksi ole mahdollista, vaan vanha auto verotetaan vanhana autona. Jossain 30v vanhassa pommissa ei muutamaa satasta enempää autoveroa ole.
 
Jos "tonnipakun" rakentaa matkailuautoksi, ts siellä ei ole vaadittavaa 185cm käyskentelytilaa, siitä tulee maksaa autovero, aivan samoin kuten jos sinne lisäisi istuimia ja tekisi siitä 8 paikkaisen pikkubussin.

Jos auto kuitenkin täyttää matkailuauton vaatimukset sen käyttövoimavero menee paku/matkailuauto säännön mukaan. Matkailuauton vaatimukset ovat siis luokkaa mikro, pöytä ja vuode, nuo korkeus yms vaatimukset koskevat niitä autoverottomia matkailuautoja.


Tuo ei enää onneksi ole mahdollista, vaan vanha auto verotetaan vanhana autona. Jossain 30v vanhassa pommissa ei muutamaa satasta enempää autoveroa ole.

Tätä vanhaa juttua muistelin vuodelta 2014. Sitä en tiedä onko systeemit muuttuneet sen jälkeen. Kaverin auto on kymmenisen vuotta uudempi.

 
Joo, pykälät on muuttuneet, enää ei tule uuden auton veroa maksettavaksi.
 
Joo, pykälät on muuttuneet, enää ei tule uuden auton veroa maksettavaksi.

Oukei. Sekoilin nyt vuosimallienkanssa ihan huolella, kaverin paku siis jotain 2018 vuosimallia. Tyyli on kyllä muutenkin että katastukseen laitetaan harrasteet lailliseksi tai otetaan korjauskehoitus suoraan. Ryöstöverotukseen liittyvät asiat saattaa nyt olla hakusessa.
Yksi sukulainen suhailee pitkin eurooppaa vitun vanhalla ducatolla missä on sängyt ja muut tangelit ja tarvikkeet, luonnollisesti ketään ei kiinnosta koska on pois suomesta, mutta joo.
 
No 2018 mallissa tulee jo ihan kohtuullisesti autoveroa jos muutoskatsastaa. Siksi nuo uudemmat rakennetaan yleensä noihin korkeempiin kolmetonnisiin pakuihin, joihin on helppo saada se verovapaus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 639
Viestejä
4 537 636
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom