Vanhempaan kokoonpanoon -> PowerColor Radeon RX 5700 XT -näytönohjain, 8GB GDDR6

Liittynyt
19.02.2020
Viestejä
7
Hei, olen päivittämässä koneeni näytönohjainta.

Koneena on Jimm's PCStoresta 2013 ostettu GTG-CRIMSON;

Emolevy: M5A99X EVO R2.0 ASUSTeK Computer inc

Prosessori: AMD FX(tm)-8350 Eight-Core Processor 4.00 GHz

Muisti: 16 GT DDR3

Virta: tod näk 650W

Näytönohjain: 2 kpl AMD Radeon HD 7800


Osaatteko sanoa, kyseisellä kokoonpanolla pullonkauloja otsikon näytönohjaimen kanssa? Eli kannattaako koneeseen noin tehokasta näytönohjainta ostaa? Tai onko se edes yhteensopiva?

Tietenkin näytönohjaimen pitää myös mahtua koneeseen. Tässä on melko iso kotelo.

Verkkokauppa sanoi, että muut komponentit ovat pullokauloja tämän näytönohjaimen kanssa. Onko mielipiteitä? Vaihtoehtoisia kortteja näytönohjaimeksi?

YT,

Heikki
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Kyllä tuo prosessori rajoittaa menoa. Muistikin on vähän hidasta, mutta sitä on tarpeeksi. Lisäksi näytönohjain sopii emolevylle.

Jos virtalähde on joku Bronze CoolerHamsteri, niin se kannattaa uusia samalla. Itse miettisin vakavasti uuden satasen virtalähteen ostoa, ja sitten tuo näytönohjain. Jos budjetti loppuu, niin sitten tingitään näytönohjaimesta.

Kyllähän meno on hitaampaa kuin "oikealla pelikoneella", mutta selvästi nopeampaa kuin tuo 2x 7850 (?). Ihan samalla lailla hidastuu muutkin kortit, jos on hidastuakseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Itse en noin nopeaa/kallista näytönohjainta ostaisi tohon kokoonpanoon jollei ole sitten lähiaikoina päivittämässä muutenkin prosessori.emo,muistit settiä. Ja tosiaan se virtalähde kannattaa katsoa, sekin varmaan kannattaisi vaihtaa.
Tuohon kokoonpanoon saisi hyvin lisää potkua jo jollain esim. GTX1060 6GB/RX580 ohjaimella, niitä saa käytettynäkin jo reilun satkun hintaan ja menisi varmaan samalla virtalähteellä. Ja sen kanssa toi prosessori ei jäisi niin pahaksi pullonkaulaksi.

Edit. Toisin sanoen, tuohon kokoonpanoon ei kannata sijoittaa näyttikseen rahaa kuin sen maks. 150€. Muuten menee rahat hukkaan kun prosu rajoittaa menoa.
 
Liittynyt
19.02.2020
Viestejä
7
Kiitoksia vastauksista.

Eli nyt on 2 vaihtoehtoa, joko tuo RX580 tyylinen ratkaisu tai sitten kokonaan uusi kone.

En itse viitsi alkaa enää kasailemaan. Jimmsin myyjältä tuli eri bundlevaihtoehtoja (emo, prosessori, muisti) ja sitten tuo virtalähde. Eli kotelo ja kasaus sitten samaan syssyyn.

Jos tuollaiseen uuteen kasattuun koneeseen laittaa vanhasta koneesta ssd kiinni johon on Windows asennettu, niin se alkaa varmaankin narisemaan asiasta?

Jimmsin bundlet;

Ryzen 5:

Asus PRIME B450-PLUS + AMD Ryzen 5 3600 + Kingston 16GB (2x8GB) HyperX Fury DDR4 3200MHz (Bundletarjous!) - 379,90€

Ryzen 7:

MSI B450 TOMAHAWK MAX + AMD Ryzen 7 3700X + Kingston 16GB HyperX Fury DDR4 3200MHz (Bundletarjous!) - 549,90€
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
44
Kiitoksia vastauksista.

Eli nyt on 2 vaihtoehtoa, joko tuo RX580 tyylinen ratkaisu tai sitten kokonaan uusi kone.

En itse viitsi alkaa enää kasailemaan. Jimmsin myyjältä tuli eri bundlevaihtoehtoja (emo, prosessori, muisti) ja sitten tuo virtalähde. Eli kotelo ja kasaus sitten samaan syssyyn.

Jos tuollaiseen uuteen kasattuun koneeseen laittaa vanhasta koneesta ssd kiinni johon on Windows asennettu, niin se alkaa varmaankin narisemaan asiasta?

Jimmsin bundlet;

Ryzen 5:

Asus PRIME B450-PLUS + AMD Ryzen 5 3600 + Kingston 16GB (2x8GB) HyperX Fury DDR4 3200MHz (Bundletarjous!) - 379,90€

Ryzen 7:

MSI B450 TOMAHAWK MAX + AMD Ryzen 7 3700X + Kingston 16GB HyperX Fury DDR4 3200MHz (Bundletarjous!) - 549,90€
Ryzen 5 , netistä luettua että tuo emolevy ei ole paras mahdollinen mutta itselleni laitoin juurikin tuon saman bundlen viimevuonna, taisi olla msi tomahawk b450 mitä muut ovat suosineet. Windows 10 pitää asentaa uudelleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Kiitoksia vastauksista.

Eli nyt on 2 vaihtoehtoa, joko tuo RX580 tyylinen ratkaisu tai sitten kokonaan uusi kone.

En itse viitsi alkaa enää kasailemaan. Jimmsin myyjältä tuli eri bundlevaihtoehtoja (emo, prosessori, muisti) ja sitten tuo virtalähde. Eli kotelo ja kasaus sitten samaan syssyyn.

Jos tuollaiseen uuteen kasattuun koneeseen laittaa vanhasta koneesta ssd kiinni johon on Windows asennettu, niin se alkaa varmaankin narisemaan asiasta?

Jimmsin bundlet;

Ryzen 5:

Asus PRIME B450-PLUS + AMD Ryzen 5 3600 + Kingston 16GB (2x8GB) HyperX Fury DDR4 3200MHz (Bundletarjous!) - 379,90€

Ryzen 7:

MSI B450 TOMAHAWK MAX + AMD Ryzen 7 3700X + Kingston 16GB HyperX Fury DDR4 3200MHz (Bundletarjous!) - 549,90€
+virtalähde
 
Liittynyt
19.02.2020
Viestejä
7
Tälläinen lista on tällä hetkellä korissa:

2020-02-21 08_14_58-Window.png


Minulla on GTG-GRIMSONISSA tämä kotelo:

Fractal Design Define R6 - Black, ATX-kotelo, musta - 139,90€

Ilmeisesti tuon Windows lisenssin joutuu ostamaan jokaisella kasaus kerralla uudestaan?

Minulla on myös täysin käyttämätön 650W virtalähde ostettuna 2013. Mietin, että eiköhän sitäkin voisi hyödyntää tässä uudessa kokoonpanossa niin voisi ottaa tuon uuden 750W virtalähteen pois?

Sitten on tuo näytönohjain, mistä tämä koko touhu lähti liikkeelle. Eli menisikö tuolla Radeonilla vai vaihtaisi RTX, esim:


Näyttönä on QNIX QX2710led, jossa on DVI-liitin joten adapteria pitää laittaa väliin:

 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 481
Radeonilla ollut ajuri ongelmia, 2070 tällä hetkellä parempi vaihtoehto jos haluaa vakautta.
Totta. Mutta maksaa 100 € lisää hitaammasta kortista? Super-malli sitten ostoon, ja strixit nyt on vähän ylihintaisia muutenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
273
Tuolla DVI-adapterilla et saa 1440p-kuvaa näkymään, se vaatii dual link-DVI:n (nämä adapterit on aktiivisia/kalliimpia ja harvinaisempia).
 
Liittynyt
19.02.2020
Viestejä
7
Nyt on kone kasattu. Tuolla adapterilla näyttö ei toimi ollenkaan. Ei toimi vaikka laittaa emolevyn dvi porttiin. Valot välähtelee, vaihtaa väriä muutaman sekunnin välein.

Kone on muuten kunnossa. Kokeilin toisella näytöllä.

Eli seuraavaksi uusi monitori. Onko tähän suosituksia?

Kaveri sanoi että msi tai acer olisi hyvä.
Kokoa pitäisi olla vähintään 27".

Koteloihin saa varmaan ikkunallisia peltejä jostain? Kotelona siis vanhempi versio fractalista.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Ilmeisesti tuon Windows lisenssin joutuu ostamaan jokaisella kasaus kerralla uudestaan?
Riippuu nykyisen Windows-lisenssin tyypistä voiko sitä käyttöehtojen mukaisesti siirtää täysin uuteen koneeseen, mutta käytännössä versiosta riippumatta se siirto onnistuu joka tapauksessa.
Samsungin C32HG70 taitaa irrota halvemmalla, sama paneeli (Samsung LSM315DP01) mutta muutoin paremmat ominaisuudet (HDR-tuki (DisplayHDR 600) jos sitä haluaa hyödyntää, FRC:n avulla toteutettu 10bit väriavaruus vrt Asuksen 8bit nyt ainakin heti mieleen)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Jos ei 'synccejä kaipaa, niin tämä olisi kiva budjettinäyttö:

Itse olen ostanut tuon ja hyvin pelittää. Ominaisuudet on 144Hz ja VA-paneeli. Ei ole HDR, ei ole Freesync, ei ole G-sync, eikä ole kikkailtu yli 8 bittiä (Kaotika voi sanoa mitä vaan, FRC ei ole oikea tapa saada lisää värejä).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Jos haluat 32" 1440p 144Hz näytön niin toi Asus ei ole parhaimmasta päästä. Oli itsellä testissä viime vuonna ja lähti palautukseen giganttiin. Ja oli silloin tarjoushintaan 399€.
Parhaimpia tai ehkä paras 32" 1440p 144Hz näyttö on tällä hetkellä myös naksun ehdottama, mutta tässäkin näytössä täytyy ottaa huomioon va-paneelin hitaus harmaissa. Jos 27" kokoluokka käy niin katsoisin nopeita ips-paneelisia näyttöjä.
Pelinäytöt
LG 32GK850F-B, 420€ | Hinta.fi

Edit. Ja tuo lg on ainoa tasapintainen tuossa luokassa, muut ovat kaarevia. En tosin tiedä onko se sulle plussa vai miinus. Itse aina pitänyt tasapintaisista ja olen ollut tyytyväinen tähän lg:n näyttöön.
27" kokoluokassa on niin paljon tarjontaa että niistä en osaa suositella mitään. Kannattaa lukea tuota Pelinäytöt ketjua.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 415
Viestejä
4 160 385
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom