Vanhat antennivahvistimet

Perin enoltani vanhan maatiltan päärakennuksen jota olen nyt remontoimassa. Enoni oli aikoinaan kiinnostunut radioista ja televisioista, ja niitä hänellä olikin lukuisia (olemme vieneet niitä jo kierrätykseen SER-jätteenä). Talon ullakolla oli myöskin monia erilaisia antenniviritelmiä ja antennikaapeleita, jotka menivät sinne ja tänne. Olen nyt purkanut niitä virityksiä ja antennikaapelia siellä on varmaan parikin sataa metriä.

Käytössä hanellä on ollut Triaxin valmistamia antennivahvistimia, mutta niiden kytkennöistä ei ota erkkikään selvää, kun kaapelia niistä lähti sinne ja tänne ja osa niistä johti jonnekin, missä oli vain tyhjä johdon pää joko liittimellä tai ilman. Antennejakin vintillä oli ainakin viisi kappaletta erilaisessa kunnossa ja talon katolla olleen antennin käytön hän oli joskus hylännyt, koska sen kaapeli ei enää johtanut minnekään. Vanhana ja huonosti liikuntakykyisenä hän oli sitten viritellyt niitä antenneja sinne ullakolle.

Ohessa on kuva kahdesta Triaxin purkista, jotka olivat liitetty toisiinsa yhdellä antennikaapelilla. Kysymykseni kuuluu, että voiko noita vielä nykyään käyttää ja miten ne tulisi kytkeä, jotta televisioon saisi kuvan

IMG_20241201_222735523.jpg

IMG_20241201_222653551.jpg

no tos on UHF alueen antenni niin "ehkä näkyy" muutama digikanava
Siellä ullakolla oli niin paljon noita antennivirityksiä ja luulen etteivät nämä purkit olleet enää edes käytössä. Siellä oli siis muitakin virityksiä ja jostakin niistä virityksistä tuli sitten asuinkerrokseen signaali, jolla näkyi HD-kanavatkin. Ajoiitain noissa HD-kanavissa oli kuitenkin häiriötä, mutta pääsääntöisesti ne kyllä näkyivät moitteetta. Nyttemmin ne häiriöt sitten taas palasivat ja lopulta kanavat lakkasivat näkymästä kokonaan ja pian sen jälkeen lakkasivat näkymästä tavallisetkin kanavat. Yritin niitä virityksiä sitten selvitellä, mutta katsoin lopulta viisaammaksi purkaa ne kaikki pois.

Koska talo on tarkoitus remontoida kauttaaltaan (sähkö, vesi, viemäröinti, sisätilat, julkisivu, ikkunat jne...) tulee myöskin antennijärjestelmä uusittavaksi. Olin sitä silmällä pitäen hankkinut jo aiemmin uuden antennin ja nyt kävin hakemassa vielä uuden mastovahvistinpaketinkin. Kaikki tarvittavat kilkkeet uuden antennijärjestelmän rakentamiseksi on nyt kasassa, joten oikea paikka näille vanhoille purkeille lienee SER-jäte.

Tosin kuvan jaotin/vahvistin erillisellä virtalähteellä olisi vielä korjattavissa esmes salamoinnin aiheuttamalta vialta koska piirilevy ja komponentit näkyvillä ja vaimennuksien perusteella (?) suojaa myös telkkaria.

Mikähän sivumennen aiheuttaa haravaverkossa antennisignaalin voimakkuuden "pumppaamisen" niin SD kuin HD kanavilla, kuitenkin signaalinlaatu melko tapissa.
Mittarina käytetty tv ja digisovitinta. Järjestelmässä laajakaista uhf antenni, halpis antennivahvistin sekä haaroitin. Olisiko signaalivoimakkuuden seilaamisen syynä juuri vahvistin vai antennin suuntaus, tai jokin muu syy..

Statistiikka

Viestiketjuista
260 493
Jäsenet
74 630
Uusin jäsen
iha hukassa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom