"Vanhat" älylaitteet

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 068
En huomannu tällasta ketjua aiemmin.

Tuli ajankohtaiseksi nyt itselle kun oma vanha sotaratsu Samsung Galaxy Tab 2 on jo 7 vuotta vanha ja toki edelleen käytössä, tosin vain kirjanlukulaitteena ja sekin pitää nyt lopettaa kun ostin uudemman, ihan siitä syystä että Elisa Kirja tukee vain Android 4.4 ja uudempia käyttiksiä eikä tolla voi edes ostaa kirjoja Elisan kaupasta, lukeminen toki onnistuu.

Mutta, mitä tällasella sitten voi tehdä muuta? Nettiselaus on tuskastuttavan hidasta Wifin kautta ja muutenkin koko laite halvaantuu Wifin myötä. Vaimo ei tuota jaksa käyttää selailuun ja Android 4:n myötä toki tietoturvakin alkaa olemaan vähän niin ja näin..
Kannattaako tällaisen roottaus ja mitä etua/hyötyä siitä saa?

Olen nyt vähän kahden vaiheilla avaanko Pandoran lippaan lapsille (4 ja 5-vuotiaat) ja annan tuon ainakin vanhemmalle leikkikaluksi ja älylaitteiden opetteluun (ilman nettiyhteyttä tietysti), vai alanko opettelemaan roottauksen saloja.. :think:

Aihetta vähän sivuten, mites jengi on toiminu vanhojen älylaitteiden kanssa yleisesti?
Itsehän olen säilyttäny kaikki vanhat puhelimenikin ja laatikossa alkaa olemaan melkonen Sony-kokoelma aina vuodesta 2004 saakka. :D
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 764
Samainen Tab 2 vuodelta 2012 pörrää yhä käytössä. Joku CyanogenMod versio tuossa on asennettuna. Ei ole jaksanut asennella mitään tuoreempaa. Lapsella toimii viihdykkeenä. Yle Areena toimii hyvin ja samoin jotkut kevyet pelit. Kestävä vekotin kyllä ollut, kun 7 vuotiaana on yhä käyttökunnossa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
145
Minulla nexus 10 samalta ajalta. Pientä kremppaa on tullut (kuulokeliitin ja valoisuussensori hajonneet) mutta muuten yhä toimiva, tietoturvakin jollain tasolla omniromin takia. Tarkka näyttö oli jymyjuttu uutena, mutta nyt vain taakka. Se rampauttaa laitteen vähänkään vaativimmissa peleissä, liikaa pikseleitä piirrettävänä jotta olisi sujuvaa. Sen takia lapset eivät tykkää kun pelit tökkivät. Olkoon varalla, kyllä siitä hesarin lukee ja tubea katsoo kun oikea tabletti on tahmatassujen käsissä. Perheen IT-vastaavana saan aina käteeni surkeimmat laitteet koska siedän niiden huonoutta :)
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Meinasin vanhan Xcover 1:n valjastaa navigointikäyttöön, mutta eipä se niin vain onnistunutkaan.

Puhelimessahan on joku android 2.3...käyttis, eli ikivanha. Ei muistikorttia, eikä tietenkään sim korttia. Onko niin, että puhelimeen pitäisi tehdä roottaus, koska google mapsikin tuossa on tosi alkeellinen?

Olisi juuri hyvä luuri pyöräilyyn gps käyttöön, kun on vesitiiviskin.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 182
Mun ikivanha Nokia C5 vuodelta 2010 toimisi navigaattorina varmaan edelleen esim. Garminin ohjelmalla ja siihen saisi varmaan laitettua uusimmat kartatkin, siinä missä mun 10 vuotta vanhaan varsinaiseen Garminin GPS-laitteeseenkin.. Voisi vaikka ihan huvikseen kokeilla joku päivä.

Mutta siis tuossahan on joku 2,4 tuuman näyttö eli se on ihan perinteinen kapulapuhelin, eikä tällaisessa mitään käytännön järkeä toki ole. =)

...kävin miettimään laajemminkin, että mitenköhän tuolla onnistuisi esim. nettiselaus vaikka Opera Minillä, joka muistaakseni oli aika pitkään päivitetty softa Symbianille.

edit: Eipä herää C5 enää eloon, tärinämoottori kyllä värähtää kun painaa virtanappia, mutta kuvaa ei näy...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
256
Kysytääs täällä, kun ei viitsi uutta ketjua luoda tätä varten.

Löytyis tuollainen vanha Huawein Mediapad T1 missä oletettavasti on akkuongelmia.
Tabletti pysyy päällä jos sitä ei käytä pahemmin, mutta jos sitä alkaa käyttämään niin se sammuu yks-kaks ja väläyttää näytöllä punaista akkukuvaketta eli akun loppumista. Mutta kun odottaa vähän aikaa ja laittaa päälle niin jaksaa taas pysyä päällä.
~80% sammuttaa ensimmäistä kertaa. Tällä hetkellä menossa 50% kun käynnistin sen nyt viidettä kertaa.

Mietin että mistä tuo voisi johtua? IMO vaikuttaa vahvasti akkuongelmalta, mutta päätin kysyä täällä jos löytyisi joku kikka millä saisi tuon tabletin parempaan käyttöön. Akkutiedoston olen pyyhkinyt täyteen lataamisen jälkeen mutta sillä ei ollut vaikutuksia.

Sai tuon kuntoon tai ei, niin johonkin projektiin sitä voisi käyttää. Tehdä siitä vaikka navigaattori autoon tai Google Home Hub -kaltainen näyttö kotiin. Tai johonkin muuhun käyttöön?

EDIT: Nyt 45% jälkeen (käytössä ja latauksessa usb:n kautta) sammui ja näytti 0% ruudulla.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 295
Viestejä
4 197 026
Jäsenet
70 887
Uusin jäsen
Veev1

Hinta.fi

Ylös Bottom