Vanhan raudan käytön järkevyys resurssinäkökulmasta

Liittynyt
26.07.2019
Viestejä
68
Minun pöytäkone on n. 10 vuotta vanhaa rautaa, ja en ole vieläkään käyttänyt sitä tapissa muutakuin joissain peleissä. Sitten lopetin pelien pelaamisenkin.

Olen pohtinut, että e-romun ongelmat ovat melkoiset, ja siksi tuntuu järkevämmältä käyttää vanhaa rautaa riippumatta siitä, että pyörittääkö se uusimpia asioita.
Tämä vaatii esimerkiksi sitä, että tyytyy vanhempaan, tai esimerkiksi osaa ohjelmoida, jotta voi osallistua vanhojen alustojen tuen jatkamiseen.

Mutta on esimerkiksi ihan älytöntä, jos pitää ostaa uusi kone uuden ohjelmiston takia, jos ko. ohjelmisto esimerkiksi voitaisiin toteuttaa tehokkaammin tms.

Sitten vain pohdin, että missä menee rajat tässä säästäväisyydessä, ja miten paljon vanhalla raudalla käytännössä voi edelleen etsiä uusia käyttöarvoja?
Sen tiedän, että joskus uuteen rautaan kannattaa päivittää energiansäästön takia.

Yksi triviaali parannus on se, että monilla GPU:ssa lepää edelleen hyödyntämätöntä tehoa, joten off-loadaamalla prosessointia sille, myös vanhemmasta prosessorista saa enemmän irti. Joitain ohjelmia olisi myös mahdollista tehostaa, mikäli niistä poistetaan epätehokkaita toteutuksia. Esim. jonkin Word:n toteuttaisi oikeasti varmaan 1/5 resurssikulutuksella ilman sitä kaikkea silmäkarkkia yms. Joitain sovelluksia voisi portata Java:sta C++:aan tai web:stä C++:aan yms.

Lisäksi joillakin voi prossua esimerkiksi päivittää edelleen coreja lisäämällä.

Ja olen esimerkiksi itse siirtynyt puhelimessa vaihtoehtokäyttöjärjestelmiin, koska Android tiputtaa tukea vanhaan rautaan. Pätee osin Windowsiinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
327
Sitten vain pohdin, että missä menee rajat tässä säästäväisyydessä, ja miten paljon vanhalla raudalla käytännössä voi edelleen etsiä uusia käyttöarvoja?
Sen tiedän, että joskus uuteen rautaan kannattaa päivittää energiansäästön takia.
Eihän siinä ole mitään rajoja niinkauan kun käyttökokemus on kelvollinen. Itselläkin toimistokoneena kohta kymmenenvuotta vanha kone, jonka joku aika sitten kahden koneen osista yhdeksi päivittämällä, eli prossu i3-6100:sta i5-7500:ksi ja lisäämällä 1050ti näytönohjain, kulkee vallan mainiosti officea ja vastaavia ohjelmia käytettäessä. Toinen koneista tuli kyllä sitten kannibalisoitua sen takia, että ei sillä pelejä enää pyöritetty. Ainoaksi syyksi uudistaa tulee jäämään windows 10:n tuen loppuminen kun windows 11 ei siinä toimi. Tuo energian kulutus on enemmän sitten syy, miksi vanhempi rauta päätyä serriksi. Joku Radeon R9 Fury ei ole vuosienkaan aikana siinäkään kaunistunut, niin ei sellaisilla sitten enää mitään tee, että sähköä kuluu niin että sulakkeet paukkuu ja teho verrattavissa nykypäivän mobiililaitteisiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
Jossain vaiheessa kannattaa miettiä laitteiston energiankulutusta. Joku 10 vuotta vanha PC-rauta jolla ajetaan nykyaikaista ohjelmistoa syö aika monta (kymmeniä/satoja) wattia sähköä. Samat asiat voisi hoitaa nykyaikaisella mobiiliraudalla murto-osalla sähkönkulutuksesta.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
562
Jossain vaiheessa kannattaa miettiä laitteiston energiankulutusta. Joku 10 vuotta vanha PC-rauta jolla ajetaan nykyaikaista ohjelmistoa syö aika monta (kymmeniä/satoja) wattia sähköä. Samat asiat voisi hoitaa nykyaikaisella mobiiliraudalla murto-osalla sähkönkulutuksesta.
Syntyykö siitä säästöä on asia erikseen. Jos talo lämpiää sähköllä niin ei lainkaan. Muutenkaan eipä juuri, edes vuositasolla mitattuna. 10 vuotta vanha laite harvoin on 24/7 pyörittämässä jotain raskasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
Syntyykö siitä säästöä on asia erikseen. Jos talo lämpiää sähköllä niin ei lainkaan. Muutenkaan eipä juuri, edes vuositasolla mitattuna. 10 vuotta vanha laite harvoin on 24/7 pyörittämässä jotain raskasta.
Ei sillä että itselle syntyisi säästöä välttämättä. Mutta jos sähkö on välillä muutenkin pöljän energiapolitiikan takia kortilla niin voihan siinä yhteiskuntaa auttaa hitusen jos omat atk- ja viihdelaitteet on moderneja eivätkä syö kilowattitolkulla virtaa. Toki ihmisiä itseään kiinnostaa eniten yleensä raha.

Jos talo on sähkölämmitteinen niin sitä voi tosiaan lämmittää ihan yhtälailla elektronisilla laitteilla kuin lämpöpattereilla, mutta jos on kovin epätehokas ja vanhanaikainen PC-tietokone niin se hurisee ikävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
327
Ei sillä että itselle syntyisi säästöä välttämättä. Mutta jos sähkö on välillä muutenkin pöljän energiapolitiikan takia kortilla niin voihan siinä yhteiskuntaa auttaa hitusen jos omat atk- ja viihdelaitteet on moderneja eivätkä syö kilowattitolkulla virtaa. Toki ihmisiä itseään kiinnostaa eniten yleensä raha.
Kuolettaako uusi laite kustannuksensa elinkaarensa aikana sähköä säästämällä on se mitä itse pidän ohjenuorana. Siinä ei ole paljon järkeä että maksaa siitä että pääsee säästämään sähköä, mutta jos sähkön säästön hinnalla saa "ilmaiseksi" uuden ja nykyaikaisen laitteen, niin ei taas paljon mieltä olla siihen tarttumatta. Mitä enemmän laitteet on päällä sen merkittävämpi asia, jossain pari tuntia viikossa käytettävässä laitteessa ei juuri mitään merkitystä kuluttaako 20 vai 200 wattia.
 
Liittynyt
09.04.2024
Viestejä
6
Pöytäkone jo melko vanha (2014v 4790K) mutta en todella pidä ympäristötekona emo/prossu/muistien päivitystä.
Harmi kun 4 corea tehot alkaa olemaan paikoitellen riittämätöntä.
Olen yrittänyt panostaa laatuun ostaessa, esim Seasonicin Platinium virtalähde ja käyttää tavarat loppuun (mekaaninen näppis PS/2).
Mutta jos koneen käyttötarve muuttui niin päivitys varmasti edessä.
 
Liittynyt
26.07.2019
Viestejä
68
Olen yleensä itse kyllä enemmän painottanut materiaalien jaloutta kuin sähköä.

Sähköä saa aina monesta lähteestä, joista osa on uusiutuvia.

Elektroniikassa on metalleja jaj muoveja, jotka ovat ehtyviä luonnonvaroja. Siten niiden käyttöarvo kannattaa käyttää loppuun.

Lisäksi on erittäin hauskaa ostaa Ebaysta jollai pennillä jotain mennyttä top-of-the-line ökyrautaa, jota ei normaalihinnoilla olisi koskaan ostanut. Sehän on kyllä edelleenkin erittäin tehokasta, kun vaan käyttää sen ajan ohjelmistojakin.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 024
Pöytäkone jo melko vanha (2014v 4790K) mutta en todella pidä ympäristötekona emo/prossu/muistien päivitystä.
Harmi kun 4 corea tehot alkaa olemaan paikoitellen riittämätöntä.
Olen yrittänyt panostaa laatuun ostaessa, esim Seasonicin Platinium virtalähde ja käyttää tavarat loppuun (mekaaninen näppis PS/2).
Mutta jos koneen käyttötarve muuttui niin päivitys varmasti edessä.
Sinulla on vähän samaa asennetta kuin täällä, sillä veljeni käyttää edelleen vuoden 2009 X58-ratkaisua, jossa on (X5675 joka vastaa Core i7 980X:ää) (Six-core) ja itse taas käytän myös vuoden 2014 ratkaisua, mutta sen Haswell Extreme versiota, eli Core i7 5960X:ää (8-ydinsuoritin).

Eli on pyritty valitsemaan ratkaisuja, jotka kestävät aikaa. Molemmissa koneissa on vieläpä alkuperäiset powerit käytössä, eli vuosilta 2008-2009 olevat Corsairin HX520 ja HX620-powerit.
 
Liittynyt
26.07.2019
Viestejä
68
Entäpä sellainen, jos off-loadaa omalla koneella pyörimätöntä asiaa johonkin Azureen tai vastaavaan?

Tai tehojen ollessa riittämättömiä ostaa lisää koneita ja rakentaa klusterin?
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
78
Minusta on turha ostella uutta rautaa siksi että pääsee nettiin surffailemaan, jos käyttö kokemus on edes jotenkin siedettävä. Ja mitä tulee energia tehokkuunteen niin on edelleen aika samantekevää suurimmalle osalle.
2010-luvun prosessori tehojen suvanto vaihe pitkittänyt raudan käyttöikää huomattavasti.
Itseltä siirtyy rautaa "pää" koneesta -> "kersojen" koneeseen ja siitä edelleen serveri käyttöön.
Harvemmin tullut mitään enää myytyä eteen päin kun rupeaa olemaan loppupäästä ser jätettä. Ja vanhinta rautaa olen ruvennut laittamaan seinälle koristeeksi.

Myös käyttöjärjestelmällä on suuri vaikutus koneen käytettävyyteen. Itsellä ollut pian 5v linux päivittäisessä käytössä kun kyllästyin windows:in maailmaan, tietysti sitä tulee nykyäänkin väkisinkin käytettyä silloin tällöin kun osa peleista ei vielä toimi linuxilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 970
Viestejä
4 215 830
Jäsenet
70 985
Uusin jäsen
retuilyllairmoraa

Hinta.fi

Ylös Bottom