Valve patentoi teknologian, joka mahdollistaa pelien pelaamisen jo latauksen aikana

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 233
Valve on rekisteröinyt patentin teknologiasta, joka mahdollistaisi Steam-pelien pelaamisen jo lataamisen aikana. Aivan tuoreesta ajatuksesta ei ole kyse, vaan patentti on haettu jo viime vuoden maaliskuussa. Toiminnallisuuden saapumisesta Steamiin ei kuitenkaan ainakaan toistaiseksi ole tietoa.

Lähde: PCGamer, FreePatentsOnline
 
Tämähän on jo arkipäivää monessa muussa palvelussa. Tietenkin jos Steam osaa tehdä tämän paremmin, eli peliä pääsee pelaamaan vielä varhaisemmassa vaiheessa niin sehän on hyvää kehitystä vain.
 
Tämähän on jo arkipäivää monessa muussa palvelussa. Tietenkin jos Steam osaa tehdä tämän paremmin, eli peliä pääsee pelaamaan vielä varhaisemmassa vaiheessa niin sehän on hyvää kehitystä vain.
Noh, se että tuo ei ole tällä hetkellä mahdollista Steamissa muutenkaan, niin mielestäni ihan hyvä lisäys olisi joka tapauksessa. Etenkin kun pelit alkaa olla luokkaa 80GB ja niiden lataamisessa voi mennä tunteja.
 
Noh, se että tuo ei ole tällä hetkellä mahdollista Steamissa muutenkaan, niin mielestäni ihan hyvä lisäys olisi joka tapauksessa. Etenkin kun pelit alkaa olla luokkaa 80GB ja niiden lataamisessa voi mennä tunteja.

Tämän takia esim. 500Mbit/s ja yli kiinnostaa ihmisiä niin kovin. Paljon mukavampi ladata 500-1000Mbit/s yhyeydellä hyvin nopsaan peliä. Mitä oli Lounealta joululahjana joskus max 1000/500Mbit/s, niin tuollainen esim. 60giganen peli tuli reippaasti alle tunnissa koneelle. Siis huoneistoon saakka valokuitu ja päätelaite tukee 1Gbit/s.
 
Viimeksi muokattu:
Toteutettu varmaan niin, että itse pelin suorittamiseen tarvittava koodi ja ensimmäinen pelikenttä ladataan ja asennetaan ensin, jonka jälkeen ladataan muita kenttiä ja muuta sisältöä, jota aluksi ei tarvita.
Minulle taitaa olla vähän tarpeeton, kun latausnopeus on 1Gbit/s.
 
Meneeköhän patentti läpi. Sonyllä on jo vastaavanlainen olemassa.
Ja MS:llä ja varmaan aika monella muullakin. Patentti kuitenkin on jo mennyt läpi, oikeudessahan niiden todelliset pitävyydet vasta testataan.
 
PCGamerin artikkelissa olevien patentin lainausten perusteella tuossa olisi enemminkin kyse dynaamisesta, "kaikkien" pelien kanssa toimivasta ratkaisusta, siinä missä perinteisessä toteutuksessa, kuten demu sanoi, ladataan aluksi pelin kehittäjän määrittämät "minimit", joilla pelin voi aloittaa.

PCGamerin patenttilainaus, boldaukset ja alleviivaukset omia:
"Client machines running game executables of a video game(s) may utilize a file system proxy component that is configured to track read operations made by the game executable during a game session, to generate access data based on the tracked read operations, and to report the access data to a remote system. This telemetry approach allows the remote system to collect access data reported by multiple client machines, to catalog the access data according to client system configuration, and to analyze the access data to generate data that is usable by client machines to implement various game-related features including, without limitation, 'instant play' of video games, discarding of unused blocks of game data to free up local memory resources, and/or local prefetching of game data for reducing latency during gameplay."

Eli pelin pelaajien avulla luodaan arvio, missä järjestyksessä dataa tarvitaan ja sitä lataillaan sen mukaisesti.
 
Tietokonepuolellakin esim Blizzardin Battle.netissä on tämäkin ominaisuus ollut jo pitkään, eli ei ole mitään uutta.

Toteutettu varmaan niin, että itse pelin suorittamiseen tarvittava koodi ja ensimmäinen pelikenttä ladataan ja asennetaan ensin, jonka jälkeen ladataan muita kenttiä ja muuta sisältöä, jota aluksi ei tarvita.
Minulle taitaa olla vähän tarpeeton, kun latausnopeus on 1Gbit/s.

Varmasti ihan kiva kehitysmaissa kuten Yhdysvallat, joissa verkkoinfra paikoitellen ihan mitä sattuu ja aika monissa paikoissa porukka vetelee samanlaisilla yhteyksillä mitä täällä oli jo yli 15v sitten, ja sen lisäksi ne datarajoitukset jotka täöytyttyäöän hidastaa nopeuden ihan järkyttäväksi.
 
Tietokonepuolellakin esim Blizzardin Battle.netissä on tämäkin ominaisuus ollut jo pitkään, eli ei ole mitään uutta.

Originissa myös.

Toisaalta tää on yleisesti rajottanut pelaamista. Esim vain ensimmäinen kampanja / tietyt kentät pelattavissa.
 
Ja MS:llä ja varmaan aika monella muullakin. Patentti kuitenkin on jo mennyt läpi, oikeudessahan niiden todelliset pitävyydet vasta testataan.
Patenteissa voi myös olla pieniä eroja toteutustavoissa, vaikka päällisin puolin idea kuulostaa samalta. Tuossahan on paljon vaihtoehtoja, miten lähtisi tekemään kun noin isoista datamääristä kyse.
 
Jotkut pelit myös osavat jo tehdä tuota. Ainakin world of tanks lataa ensin alkupelin vaunut ja kartat ja niitä voi sitten alkaa pelata. Samalla peli sitten lataa taustalla loput parikymmentä karttaa ja sadat vaunut. Toki tuossa tuo alkupään karttamäärä ja vaunumäärä on rajoitettu, joten tuollainen pienen osan lataaminen aluksi onnistuu suht helposti.

Tuo on ihan kiva tekniikka, jonka soisi yleistyvän. Itsekin ajelen vielä sadan megan yhteydellä ja isojen pelien asennukset ja erityisesti päivitykset kestävät joskus vähän liian kauan. Kun aikanaan sain gta vitosen asennettua ja ladattua niin aikaa oli mennyt toista päivää, silloin oli tekniikkana vielä 24/1 adsl. Kone ei nyt koko aikaa ollut pari päivää päällä mutta tunnit varmaan yhteensä jotain 9h, jos nopeus oli muistaakseni 2mb/s ja ladattavaa 65gigaa.

Vähän sama tekniikka kuin level streaming, eli peli koko ajan lataa (ja unloadaa) jotain taustalla jolloin latausruutuja on harvemmin. Toki osa näistä latausruuduista on naamioitu kapeiksi käytäviksi jne, mutta silti mukava että pelaamaan pääsee nopeammin.
 
PCGamerin artikkelissa olevien patentin lainausten perusteella tuossa olisi enemminkin kyse dynaamisesta, "kaikkien" pelien kanssa toimivasta ratkaisusta, siinä missä perinteisessä toteutuksessa, kuten demu sanoi, ladataan aluksi pelin kehittäjän määrittämät "minimit", joilla pelin voi aloittaa.

PCGamerin patenttilainaus, boldaukset ja alleviivaukset omia:


Eli pelin pelaajien avulla luodaan arvio, missä järjestyksessä dataa tarvitaan ja sitä lataillaan sen mukaisesti.
Tuohan kuullostaa siltä että Valve/Steam on tehnyt kaiken hankalan homman ja se toimisi automaattisesti kaikissa peleissä. Noissa aikaisemmissa toteutuksissa tuki piti tehdä pelin sisälle. Toisaalta jos Steam ei ole vielä ehtinyt ladata dataa, niin onko se tarpeeksi nopea että peli ei tajuttomasti töki tms? Pitää varmaan lukea tuo patentti.
 
Varmasti ihan kiva kehitysmaissa kuten Yhdysvallat, joissa verkkoinfra paikoitellen ihan mitä sattuu ja aika monissa paikoissa porukka vetelee samanlaisilla yhteyksillä mitä täällä oli jo yli 15v sitten, ja sen lisäksi ne datarajoitukset jotka täöytyttyäöän hidastaa nopeuden ihan järkyttäväksi.
Aika järeä yhteys saa olla, että tuolla ei olisi merkitystä, vaikkei "kehitysmaaneteistä" puhuttaisikaan. Jos on gigabitin netti niin silti sitä 60 gigatavun peliä ladataan kahdeksan minuuttia, ja on sekin nyt pitkä aika jos haluaisi heti aloittaa.

Nopealla netillähän tuon vielä voisi olettaat toimivan extra varmasti, kun jos jotain ei olekaan ladattu ei sen hakeminen lennosta pitäisi kestää kovinkaan kauaa. Tuollahan puhuttiin myös harmemmin käytetyn datan automaattipoistosta, eli voisi ajatella että tavoite on ettei nopeammilla neteillä enää pelejä tarvitisi ylipäätään asennella.
 
Moni peli voisi myös keksiä tekniikan, että ladattaessa päivitykset myös asentuisivat samaan aikaan. Steamissa monesti ensin ladatan kymmenia gigoja (jos ei ole peliä hetkeen pelannut) ja sitten asennetaan niitä toinen tovi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 651
Viestejä
4 494 949
Jäsenet
74 266
Uusin jäsen
ufozz112

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom