Valve julkaisi Steam Deck OLED -mallit päivitetyllä järjestelmäpiirillä

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 907
valve-steam-deck-oled-20231109.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Valven käsikonsoliluokan tietokone Steam Deck on ollut kenties hieman odottamatonkin menestys. Yhtiö on lisäksi luvannut, ettei se vanhene heti käsiin, sillä mahdollista Steam Deck 2:sta ei ole suunnitteilla vielä aikoihin.

Steam Deckin uutta sukupolvea saadaankin varmasti odotella vielä pidempään, mutta se ei tarkoita, etteikö nykyistä mallistoa voisi kiillottaa. Valve on lainannut sivuja Nintendon Switch-pelikirjasta enemmänkin ja julkaissut nyt uuden Steam Deck OLED -mallin.

Steack Deck OLEDissa, kuten jo nimikin vihjaa, on korvattu 7” 1280x800-resoluution LCD 7,4” 1280x800-reosluution OLEDiksi HDR-tuella. Näytön maksimikirkkaus on jopa 1000 nitiä ja virkistystaajuuden kerrotaan olevan nyt maksimissaan 90 Hz. Sen kosketustunnistuksen luvataan olevan myös entistä parempaa ja haptisen palautteen tarkempaa.



Näyttö ei ole ainut muutos, sillä järjestelmäpiiri on päivittynyt samaan syssyyn 6 nanometrin luokan prosessilla valmistettavaksi. LPDDR5-muistit toimivat nyt 5500 Mbps:n sijasta 6400 Mbps:n nopeudella ja Wi-Fi 5 on päivitetty Wi-Fi 6E:ksi. Yhteyspuolella toinen muutos on erillinen Bluetooth-antenni 5.0:sta 5.3:een päivittyneitä BT-yhteyksiä parantamaan. Järjestelmäpiirin prosessoriytimet ja GPU ovat muutoin ennallaan, mutta GPU:lle raportoidaan nyt vain 1,6 GHz:n kellotaajuus aiemman 1,0-1,6 GHz:n sijasta. Akun kapasiteettia on kasvatettu neljänneksellä 50 wattituntiin ja sen luvataan kestävän 3-12 tuntia pelaamista siinä missä alkuperäinen Steam Deck jaksaa 2-8 tuntia.

Steam Deck OLED tulee saataville 512 Gt:n ja 1 Tt:n malleina, joista jälkimmäinen saa vastaavan premium-luokan heijastamattoman lasin, kuin aiempi 512 Gt:n malli. Lisäksi teratavun mallissa tulee mukana eksklusiiviset käynnistysanimaatiot ja virtuaalinäppäimistön teema sekä päivitetty suojalaukku, jonka sisäpuoli on irrotettavissa tilanteisiin, jossa käyttäjällä ei ole tarvetta lisäsuojalle ja painolle, mitä kovakuorinen ulkokuori tuo tullessaan. Modaajien ja korjaajien työtä on helpotettu käyttämällä vain Torx-ruuveja, joiden vastakierteet ovat metallisia. Varaosat ovat tulossa saataville iFixitiin lähitulevaisuudessa.

Valve on samaan aikaan siistinyt valikoimaansa ja myynnissä jatkavat vain 256 Gt:n LCD-malli aiempaa edullisempaan 419 euron hintaan sekä 16. marraskuuta saataville tulevat 512 Gt:n ja 1 Tt:n OLED-mallit 569 ja 679 euron hintalapuin.

64 ja 512 Gt:n LCD-mallit siirtyvät historiaan, kunhan varastot saadaan tyhjennettyä leikatuin hinnoin. 64 Gt:n mallin saa nyt omakseen 369 euroon ja 512 Gt:n mallin 469 euroon. 64 Gt:n mallissa on ilmeisesti myös korvattu eMMC-tallennustila NVMe SSD -asemalla.

Lähde: Steam Deck

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Tää oli hyvä veto valvelta. Hintakin pysyy samana.



LTT aika hyvä analyysi laitteesta vaihteeksi.
 
Pitää nyt mainita myös samalla koska liittyy valveen vaikka ei suoraan tähän uutiseen mutta Half-Lifella ens viikolla 25 vuotisjuhlat ja ilmeisesti aika paljon kaikenlaista pöhinää tullu kyseisten pelien ympärille jota data mainattu. Koska 19+10+2023 = 20+52 = 7+2 = 9/3 = 3 HALF LIFE 3 Confirmed?!?!?!?!?!?!?!

Ja tässä VNN video aiheesta :rofl::
 
Päivitetyssä mallissa APU tehdään 6nm tekniikalla 7nm sijaan. Selkeästi panostettu akun keston parantamiseen monella eri tavalla, varsin houkutteleva päivitys.
 
No nyt on kyllä laadukas päivitys. En ole koskaan omistanut käsikonsolia, mutta tämä menee vakavaan harkintaan.
 
Itseä tässä mietityttää tuo Linux-pohja. Ei saa kaikkien launchereitten pelejä pyörimään vaan pitää pysyä niissä jotka sattuu toimimaan. Siksi Asuksen malli olisi enemmän mielekäs. Käsikonsolit voisi tuoda pelaamiseen lisää aikaa, kun pelata voisi kasuaalimmin missä tahansa päin taloa, eikä tarttis aina värkätä itseään konehuoneeseen.
 
Itseä tässä mietityttää tuo Linux-pohja. Ei saa kaikkien launchereitten pelejä pyörimään vaan pitää pysyä niissä jotka sattuu toimimaan. Siksi Asuksen malli olisi enemmän mielekäs. Käsikonsolit voisi tuoda pelaamiseen lisää aikaa, kun pelata voisi kasuaalimmin missä tahansa päin taloa, eikä tarttis aina värkätä itseään konehuoneeseen.
Sitä ei ehkä kokematta niin hahmota mutta perus Windowsin kanssakin on omat ongelmansa laitetyypissä jolle se ei ole suunniteltu. Monet vannoo deckin kanssa esim sen nimeen et pelin voi aina laittaa nukkumaan ja jatkaa saumattomasti samasta kohtaa ja tarkoitukseen tehdyn UI:n yleensä.
 
Sitä ei ehkä kokematta niin hahmota mutta perus Windowsin kanssakin on omat ongelmansa laitetyypissä jolle se ei ole suunniteltu. Monet vannoo deckin kanssa esim sen nimeen et pelin voi aina laittaa nukkumaan ja jatkaa saumattomasti samasta kohtaa ja tarkoitukseen tehdyn UI:n yleensä.
Jos tuo nukkumistoiminto toimii hyvin ja uusimmissakin isoissa peleissä, se voisi olla kyllä iso plussa. Pitäisi ajatella sitä sitten enemmän konsolina, jossa on Steamin verkkokauppa.
 
Itsellä ROG Ally eikä mitään kokemusta Steam Deckistä, mutta vaikuttaa kyllä todella asialliselta päivitykseltä. Monesti miettinyt, et itelle olisi riittänyt jopa 60 hz Oled tähän Allyyn ihan mainiosti.
 
Jos tuo nukkumistoiminto toimii hyvin ja uusimmissakin isoissa peleissä, se voisi olla kyllä iso plussa. Pitäisi ajatella sitä sitten enemmän konsolina, jossa on Steamin verkkokauppa.
Ei ole vielä tullut peliä vastaan jonka kanssa se ei toimisi. Käyttöjärjestelmätason ominaisuus.
 
Asiallinen päivitys kyllä. Olen ihmetellyt, miksi näihin pelilaitteisiin on LCD-näyttöjä laitettu. Ehkä sitten kukaan ei vain ole valmistanut sopivia OLED-näyttöjä aikaisemmin.
 
Asiallinen päivitys kyllä. Olen ihmetellyt, miksi näihin pelilaitteisiin on LCD-näyttöjä laitettu. Ehkä sitten kukaan ei vain ole valmistanut sopivia OLED-näyttöjä aikaisemmin.
Oled paneelit on varmasti olleet kalliimpia ja alkuperäisen steamdeckin julkaisun aikaan ja jopa ROG ally julkaisun aikaan varmasti vielä saatavuudessa suhteessa hintaan ollut haasteita. Tuossa LTT revikassa tuotiin hyvin esille että esim nintendo switch käyttää teknisesti samaa oled paneelia jossa ei ole tuota VRR.
Ilmeisesti VRR Oled paneeli on edelleen speciaali nichetuote joka maksaa extraa ja on todennäköisesti saatavuudeltaan heikompi.
 
Tämä on niin vakuuttava päivitys että menee harkintaan vaikka suorituskyky pysyykin käytännössä samana (jotkut pelit toki pyörii paremmin nopeamman muistin ansiosta). Näyttö jä jäähdytys ovat mielestäni alkuperäisen mallin suurimmat heikkoudet ja tässä laitetaan kerralla molemmat kuntoon, päälle sitten vielä huomattava parannus akkukestoon.
 
Minusta erittäin tervetullut uutuus, jos vihdoin saadaan kunnollinen hdr tuki linuxiin.
 
Mulla ei ollut tiedot ajan tasalla Linux+VRR osalta. Toimiikohan se nykyisin suoraan laatikosta useimmilla laiteyhdistelmillä desktop-koneissakin?
 
On kyllä tosi mielenkiintoinen tämä päivitetty versio (lämmöt ja hiljaisempi ääni plus näyttö tietenkin) ja vähän raudanhimoa päällä, mutta kun ei ole tarvetta. Olisi tietty valmis paketti Windowsista eroon pääsemiseen. :geek:
 
Haluan mutta en tarvitse.
En muista milloin viimeksi oisin käsikonsolilla pelannut, Switchikin pysynyt uskollisesti kelkassaan.
 
Mulla ei ollut tiedot ajan tasalla Linux+VRR osalta. Toimiikohan se nykyisin suoraan laatikosta useimmilla laiteyhdistelmillä desktop-koneissakin?

amdgpu:lla toiminut jo jonkin tovin. Itsellä ainakin perus freesync pelittänyt ongelmitta. rdna2 korteilla toki oli ajurissa 6.4 kernelissä kesän aikaan bugi jossa muistikellot ei noussu normaalisti jota ihmiset kierti tiputtamalla freesyncin pois. Kyseinen bugin pitäis olla nyt pääosin kuitenkin korjattu jo mainlineen.

Käytännössä miten tuo steamdeckissä toimii on että pelit aukastaan omaan gamescope sessioon jossa voit säätää tuon halutun/lukitun virkistystaajuuden. Käytännössä tuo gamescope on myös ainoa microcompositori jossa tällä hetkellä toimii myös tuo HDR. Gamescope on siis valven kehittämä/ylläpitämä microcompositori jota ajetaan waylandin päällä.
 

amdgpu:lla toiminut jo jonkin tovin. Itsellä ainakin perus freesync pelittänyt ongelmitta. rdna2 korteilla toki oli ajurissa 6.4 kernelissä kesän aikaan bugi jossa muistikellot ei noussu normaalisti jota ihmiset kierti tiputtamalla freesyncin pois. Kyseinen bugin pitäis olla nyt pääosin kuitenkin korjattu jo mainlineen.

Käytännössä miten tuo steamdeckissä toimii on että pelit aukastaan omaan gamescope sessioon jossa voit säätää tuon halutun/lukitun virkistystaajuuden. Käytännössä tuo gamescope on myös ainoa microcompositori jossa tällä hetkellä toimii myös tuo HDR. Gamescope on siis valven kehittämä/ylläpitämä microcompositori jota ajetaan waylandin päällä.

Kiitos linkeistä ja vastauksesta!

Hienoa että nämäkin on saatu pelittämään.
 
Valve voisi osoittaa rakkautta myös Index -laseilleen ja julkaista näistä uuden version.
 
Haluan mutta en tarvitse.
En muista milloin viimeksi oisin käsikonsolilla pelannut, Switchikin pysynyt uskollisesti kelkassaan.
Menee vähän samaan osastoon itsellä. Todella siisti laite, mutta vaikea keksiä omassa elämässä hirveästi käyttökohteita ja kuitenkin 600-700€ laitteesta puhutaan.
Switchin ja analogue pocketin lisäksi löytyy nykyää game sir pro 2 ohjain puhelimelle, jonka kautta mm steam-linkkiä on aika kätevä pelailla mutta aika harvoin sitäkään tulee rehellisesti sanottua käytettyä.
 
Oled paneelit on varmasti olleet kalliimpia ja alkuperäisen steamdeckin julkaisun aikaan ja jopa ROG ally julkaisun aikaan varmasti vielä saatavuudessa suhteessa hintaan ollut haasteita. Tuossa LTT revikassa tuotiin hyvin esille että esim nintendo switch käyttää teknisesti samaa oled paneelia jossa ei ole tuota VRR.
Ilmeisesti VRR Oled paneeli on edelleen speciaali nichetuote joka maksaa extraa ja on todennäköisesti saatavuudeltaan heikompi.

Tässäkään ei ole VRR/FreeSync tukea, vaan esim. ruudunpäivityksen voi lukita 40/45fps, jolloin näyttöpaneeli vaihdetaan fixed 80/90Hz tilaan.
Todennäköisesti syynä VRR OLED välkkyminen, mutta nähtäväksi jää tuleeko virallista selitystä.

Tai sitten tämä näyttöpaneeli ei vaan tue VRR:ää.
 
Tässäkään ei ole VRR/FreeSync tukea, vaan esim. ruudunpäivityksen voi lukita 40/45fps, jolloin näyttöpaneeli vaihdetaan fixed 80/90Hz tilaan.
Todennäköisesti syynä VRR OLED välkkyminen, mutta nähtäväksi jää tuleeko virallista selitystä.

Tai sitten tämä näyttöpaneeli ei vaan tue VRR:ää.
Oma veikkaus jälkimmäinen. Tuo Oledien gammapumppaus VRR:n kanssa on niin marginaalinen ongelma (esiintyy todella harvoin, mitigoitavissa mustan tasoja säätämällä /VRR pois ottamisella niissä harvoissa tapauksissa) että suurin osa käyttäjistä tuskin edes tietäisi ellei erikseen asiasta ole valveutunut.
 
Linus selitti videolla, että johtuisi näytön käyttämästä MIPI-liitännästä, joka ei tue VRR:ää toisin kuin eDP. Varmasti näin, mutta tuo tuskin on koko totuus. Minulla ei ole tiedossa yhtään aitoa RGB-OLED-näyttöä (ei QD-OLED tai WOLED), joka tukisi VRR:ää. Luultavasti AMOLEDien käyttämä TFT backplane, joka (alhaisilla kirkkauksilla) reguloi kirkkautta PWM:llä ei ole yhteensopiva VRR:n kanssa.
 
Tai sitten tämä näyttöpaneeli ei vaan tue VRR:ää.
Varmasti juurikin näin. Siis tuo freesync ei siis ole steamdeckissä omilla paneeleilla teknisistä syistä mahdollista mutta ajuritasolla tuki löytyy. Esim jos kytket tuon deckin hdmi ulostuloon monitoriin jossa freesync pitäis sen freesyncin toimia siinä monitorissa kyllä. VRR kaiketi kanssa. En oo ite perehtyny VRR (freesync premium) koska pelkkä 75hz freesync itellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 286
Viestejä
4 624 305
Jäsenet
76 010
Uusin jäsen
jessica89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom