Valtori -valtion ikioma ATK osasto

Valtori on kyllä hyvä juttu siinä, että nyt voi marssia melkeinpä virastoon kuin virastoon ja kaikki toimii. Se missä on menty pieleen, on laitehankintojen kilpailutukset, joissa kriteereistä käydään hyvin vähän keskustelua varsinaisten käyttäjien kanssa. Virastoilla on kyllä valtuudet omiinkin laitehankintoihin, joten tämä himmeli ei ole yhtään niin sitova kuin mitä käytävillä kiroillaan.

Eli jos nyt yhteen lauseeseen niputtaisin, niin idea on hyvä, mutta toteutus vielä hakee muotoaan. Eikä siinäkään lähtökohtiin nähden olla kovin pahasti epäonnistuttu.
 
Onko kyseessä siis softaprojekteja pyörittävä välikäsi, konkreettisesti IT hankintoja tekevä pulju eli HP:n läppäreitä, tulostimia yms. vai jotain siltä väliltä?
 
Onko kyseessä siis softaprojekteja pyörittävä välikäsi, konkreettisesti IT hankintoja tekevä pulju eli HP:n läppäreitä, tulostimia yms. vai jotain siltä väliltä?
Tekee laitehallinnat, hoitaa verkkohommat, videoneuvottelujutut, AD / SCCM hallinta, asiakastuki/lähituki asiakasvirastoihin. Tosiaan hommat tuolla Valtorissa on vieläkin vaiheessa. Ideana joo tosiaan hyvä, mutta käyntiinlähtö suuniteltu päin persettä. Ehkä joskus muutaman vuoden päästä kun kaikki virastot on saatu saman verkon alle ja kaikissa työasemissa sama image niin sitten alkaa näyttää valoisammalta.
 
Kaikkeen on lisätty Valtorin "yleiskustannuslisä" mutta SLA:ta ei voi olla koska "maksettaisiin vain valtion yhdeltä tililtä toiselle" :srofl:
 
Valtori oli hyvä ajatus huonosti toteutettuna. Käytännössä lisättiin vain yksi lisäporras joka lisää oman laskutuslisänsä kuluihin. Himmeli mikä ei käytännössä voi vähentää kuluja. Käytännössä pääosin Valtori vain ostaa samat palvelut ulkoa mitkä ennen ostettiin samalla tavalla ulkoisena palveluna.
 
Jos ajatellaan loppukäyttäjän näkökulmasta niin helpottaa varmasti, että tukinumerot vähenevät pikkuhiljaa yhteen. Kun Valtori toimii SOC-pisteenä niin käyttäjän ei tarvitse itse tietää mihin pitäisi soittaa missäkin ongelmassa.
 
En ole itse julkisella sektorilla töissä, mutta oman työnantajan asiakkaina ja yhteistyökumppaneina on paljon julkista sektoria ja ei tuosta Valtorista varsinaisesti mitään ylisanoja olla jaeltu. Juurikin kuvailtu, että homma ihan levällään ja yksinkertaisetkaan asiat ei monesti onnistu.

https://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/valtion-it-mullistus-sai-tylyn-arvion-47-miljoonan-saastot-jaivat-haaveeksi-6759279 sanoi:
Keskitettyjen palveluiden käyttöönottamisessa ongelmaksi on osoittautunut muun muassa, ettei Valtorin asiakkaiden kokonaisarkkitehtuuria ole huomioitu riittävästi palveluiden kehittämisvaiheessa. Palvelut eivät tämän takia sovellu kaikille asiakkaille.
Tässä kohtaa mennään monesti metsään. Kuvitellaan että jokainen käyttää koneellaan vaan wordia, exceliä ja lähettää sähköpostia...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 843
Viestejä
4 548 908
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom