Valokuvat järjestykseen

Liittynyt
01.02.2019
Viestejä
365
Katselin uutta NAS-purkkia ja niin Synologylta kuin QNAPilta löytyi mielenkiintoiset palikat kuvien järjestelyyn: Moments ja QuMagie. Kumpaakaan noista en ole kokeillut, mutta asiaa nyt tutkittuani, en ole enää lainkaan vakuuttunut että NAS-valmistajan mielenkiinto ulottuisi perustoiminnallisuuksia pidemmälle. Jos parempaa ei löydy, niin täytyy hommata varmaankin Synologyn purkki kokeiltavaksi, mutta olisiko tällaiseen tarpeeseen jotain muitakin vaihtoehtoja:
  • Kuvia on epämääräisessä hakemistorakenteessa sekä Googlen pilvessä (ne saisi hakea sieltä automaattisesti myös omalle palvelimelle)
  • Mitään isompia kuvamuokkauksia en ole tavannut harrastaa, mutta kääntelyt ym. pikkumuokkaukset pitäisi pystyä tekemään
  • Kuvien selailuun ja jakamiseen Google Photosin tyylinen web-käyttöliittymä
  • Kasvojentunnistus ym. älyominaisuudet auttaisivat varmasti järjestyksen ylläpidossa
Joskus 10+ vuotta sitten käytin Mac OS:llä Albumia ja se ihan kohtuullinen kokemus, mutta raudan kanssa koettujen ongelmien vuoksi ympäristö vaihtui takaisin Linux/Windows -linjalle. Googlen Picasa/Photos on täyttänyt perustarpeen, mutta nyt tahtoisin saada myös järjestelmäkameran kuvat samaan paikkaan omalle palvelimelle. Yksi ohjelma ei varmasti tee kaikkea, mutta ehdottakaa vaihtoehtoja. digiKam (digiKam) tekisi varmaakin aika monta haluttua temppua, mutta olisiko jotain automaattisempaa ratkaisua?
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
147
En tiedä automaattisesta, eli itse olen käyttänyt useampaa softaa. Jos joku tietää softan millä alla kerrottu onnistuu automaattisesti niin saa kertoa.

Joskus tuli levyrikkoja ja siirtelin tavaraa edes takas. Lopputuloksena semmoinen sillisalaatti, että meinasi hajota pää. Oma lukunsa on vaimon tapa pitää valokuvia ties missä: omalla koneella tai muistikorteilla. Tyttäreltä täytyy uhkaillen kiristää hänen ottamat lomakuvat arkistoon myös.

Eka vaihe on järkätä riittävästi (RAIDattua tai pilvestä) levytilaa lopulliselle mulkatulle kuvahakemistolle. Itse tulin siihen lopputulokseen että säilön perheen näppäilykuvat jpg-formaatissa ja hakemistot mallia /vuosi/kk (kuvien määrä kohtuullinen). Lähinnä katselua varten tuo kk kerrallaan on mielestäni hyvä ja esim. samalta lomareissulta eri kameroilla otetut kuvat menevät aikajärjestykseen (jos kellot vaan ovat olleet oikein).

Kerätään kaikki löytyvät valokuvat yhteen väliaikaiseen koontihakemistoon (tai ajetaan sitten eri hakemistoista hakemisto kerrallaan jos siirtoa ei haluta tehdä), Amok-Exif-Sorter-softalla kuvat uudelleen nimettyinä Exif tietojen perusteella uuteen hakemistopuuhun eri levylle /vuosi/kk :


Tämän jälkeen poistetaan kuvien duplikaatit uudesta /vuosi/kk/ hakemistosta Dupegurulla , verrannut ihan kuvadataa jolloin tunnistus toimii varmasti oikein:


Avi:t yms. videot olen siirtänyt käsin koontihakemistosta tuonne lopulliseen hakemistoon missä on oma hakemisto videoille ja nimennyt ne uusiksi tuolla softalla (duplikaattien poiston jälkeen):


Jos mulkattavia/haettavia (video/raw)tiedostoja on paljon niin Windowsin oma search on lähinnä vitsi, itse olen käyttänyt Everythingi:ä tiedostojen hakuun ja sorttaukseen:


Tämän jälkeen olen siirtänyt RAW ja PEF kuvat omalle työkoneelle sieltä koontihakemistosta ja tuhonnut huonot otokset. Siirrellyt sitten muokattuja ja valmiita settejä (esim. häät, hautajaiset tms.) jpg formaatissa oikeaan hakemistoon ja tehnyt niille nimetyn alihakemiston. Taide yms. hifistely-hypistely kuvat olen tallentanut sitten valmiina myös omiin hakemistoihin.

En tiedä miten joku viisaampi näitä mulkkaa, mutta meillä varmaan liki 90% kuvista on näitä näppäily-lomamuistoja. Sitten on virallisempaa "juhla"settiä jolloin tarvii oikoa valotuksia ja rajata uusiksi, sitten näitä hypistelyjä jotka ei valmistu koskaan.

Sen jälkeen kun on saatu päivän tilanne siirrettyä ja mulkattua lopulliseen hakemistoon, tuhotaan tai zipataan tuo kooontihakemisto jonnekkin ukoiselle tms. ei aktiiviselle levylle.

Jos jostain löytyy samaa tavaraa uudestaan niin se ei tämän ketjun läpi aiheuta ongelmia kun tuo dupeguru siivoaa ne pois.

Täälä tekniikalla kaikki puhelimilla, pokkarilla ja järkkäreillä otetut kuvat siirtyvät aikajärjestykseen. Pääasia on että tuonne koontihakemistoon paiskataan kuvia aina kun muistikortteja tyhjätään tai känny menee vaihtoon. Järjestyksellä ja nimeämisellä ei ole siinä vaiheessa väliä. Varmuuskopiointi olisi syytä tehdä tuollekkin hakemistolle.

Hienointa on kun kaikki esim. Nokian kännykällä vuonna 2006 tenavista otetut kuvat ja videot ovat aikajärjestyksessä muiden kuvien joukossa. Ahkerampi nimeäisi kuvia vielä tarkemmin, mutta tämä aikajärjestys riittää ja sopii minulle.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
324
Tuosta @masa2 viestistä sai intoa ja puhtia ryhtyä siivoilemaan omaakin kuvakirjastoa, joka on paisunut vuosien varrella. Onneksi oli jo jollain tasolla hallussa. Nyt vielä oikeastaan itse kaipaisin vinkkejä kuvien tagitukseen / organisointiin, että kuvia löytäisi helposti? Tähän ei taida käyttöjärjestelmät suoraan taipua kovin hyvin, niin olisi lisenssi jo Adobe elements organizeriin, onko tästä mitään kokemusta?
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 998
Ja kun kopsaa kuvat kahdesta omenapuhelimesta ne on kätevästi nimeltään img_<järjestysnumero>.jpg eikä varmasti oikeassa järjestyksessä...

Laitan kuvat käsin oikeisiin hakemistoihin yleensä vuosi/kk/pv ja pyrin nimeämään hakemiston sisällön mukaan.
 
Liittynyt
24.04.2019
Viestejä
63
En tiedä automaattisesta, eli itse olen käyttänyt useampaa softaa. Jos joku tietää softan millä alla kerrottu onnistuu automaattisesti niin saa kertoa.

Joskus tuli levyrikkoja ja siirtelin tavaraa edes takas. Lopputuloksena semmoinen sillisalaatti, että meinasi hajota pää. Oma lukunsa on vaimon tapa pitää valokuvia ties missä: omalla koneella tai muistikorteilla. Tyttäreltä täytyy uhkaillen kiristää hänen ottamat lomakuvat arkistoon myös.

Eka vaihe on järkätä riittävästi (RAIDattua tai pilvestä) levytilaa lopulliselle mulkatulle kuvahakemistolle. Itse tulin siihen lopputulokseen että säilön perheen näppäilykuvat jpg-formaatissa ja hakemistot mallia /vuosi/kk (kuvien määrä kohtuullinen). Lähinnä katselua varten tuo kk kerrallaan on mielestäni hyvä ja esim. samalta lomareissulta eri kameroilla otetut kuvat menevät aikajärjestykseen (jos kellot vaan ovat olleet oikein).

Kerätään kaikki löytyvät valokuvat yhteen väliaikaiseen koontihakemistoon (tai ajetaan sitten eri hakemistoista hakemisto kerrallaan jos siirtoa ei haluta tehdä), Amok-Exif-Sorter-softalla kuvat uudelleen nimettyinä Exif tietojen perusteella uuteen hakemistopuuhun eri levylle /vuosi/kk :


Tämän jälkeen poistetaan kuvien duplikaatit uudesta /vuosi/kk/ hakemistosta Dupegurulla , verrannut ihan kuvadataa jolloin tunnistus toimii varmasti oikein:


Avi:t yms. videot olen siirtänyt käsin koontihakemistosta tuonne lopulliseen hakemistoon missä on oma hakemisto videoille ja nimennyt ne uusiksi tuolla softalla (duplikaattien poiston jälkeen):


Jos mulkattavia/haettavia (video/raw)tiedostoja on paljon niin Windowsin oma search on lähinnä vitsi, itse olen käyttänyt Everythingi:ä tiedostojen hakuun ja sorttaukseen:


Tämän jälkeen olen siirtänyt RAW ja PEF kuvat omalle työkoneelle sieltä koontihakemistosta ja tuhonnut huonot otokset. Siirrellyt sitten muokattuja ja valmiita settejä (esim. häät, hautajaiset tms.) jpg formaatissa oikeaan hakemistoon ja tehnyt niille nimetyn alihakemiston. Taide yms. hifistely-hypistely kuvat olen tallentanut sitten valmiina myös omiin hakemistoihin.

En tiedä miten joku viisaampi näitä mulkkaa, mutta meillä varmaan liki 90% kuvista on näitä näppäily-lomamuistoja. Sitten on virallisempaa "juhla"settiä jolloin tarvii oikoa valotuksia ja rajata uusiksi, sitten näitä hypistelyjä jotka ei valmistu koskaan.

Sen jälkeen kun on saatu päivän tilanne siirrettyä ja mulkattua lopulliseen hakemistoon, tuhotaan tai zipataan tuo kooontihakemisto jonnekkin ukoiselle tms. ei aktiiviselle levylle.

Jos jostain löytyy samaa tavaraa uudestaan niin se ei tämän ketjun läpi aiheuta ongelmia kun tuo dupeguru siivoaa ne pois.

Täälä tekniikalla kaikki puhelimilla, pokkarilla ja järkkäreillä otetut kuvat siirtyvät aikajärjestykseen. Pääasia on että tuonne koontihakemistoon paiskataan kuvia aina kun muistikortteja tyhjätään tai känny menee vaihtoon. Järjestyksellä ja nimeämisellä ei ole siinä vaiheessa väliä. Varmuuskopiointi olisi syytä tehdä tuollekkin hakemistolle.

Hienointa on kun kaikki esim. Nokian kännykällä vuonna 2006 tenavista otetut kuvat ja videot ovat aikajärjestyksessä muiden kuvien joukossa. Ahkerampi nimeäisi kuvia vielä tarkemmin, mutta tämä aikajärjestys riittää ja sopii minulle.
Tajuaako tuo dupeguru jos löytyy sama kuva mutta pienempänä/huonommalla laadulla? Olen itse tallentanut myös whatsappin saapuneet kansiot, koska monesta tilanteesta ainut muisto on kaverin ottama ja whatsapilla jakama kuva. Sitten kun omat ja vaimon kuvat ämpätään koneelle, on tuhottomasti kuvia jotka löytyy toisen kamerasta hyvällä laadulla ja toisen whatsappista huonommalla laadulla.

Muuten on saanut aika hyvin kuvat järjestykseen ihan manuaalisestikkin, mutta tuo whatsappin kansio on todellinen riesa. Vaikka turhimmat yrittää poistaa sitä mukaa kun niitä tulee, niin silti n. 90% on ihan turhaa shaibaa ja 9% noita tuplakuvia vaimon kanssa ja ehkä 1% niitä joiden takia niitä varsinaisesti tallennan. Pelkästään niiden poimiminen ja tallentaminen olisi melkoinen urakka. Noista shaibakuvista pystyy suhteellisen pikaisella otannalla poistamaan suurimman osan, mutta jos alkaa arpomaan että onko joku tilannekuva vaimon lähettämä tuplakappale vai joku uniikki versio jonka joku kaveri lähetti, niin aikaa saa kulumaan ihan liikaa.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
147
Tajuaako tuo dupeguru jos löytyy sama kuva mutta pienempänä/huonommalla laadulla?
Kyllä ja ei.

................

Picture blocks

dupeGuru Picture mode stands apart of its two friends. Its scan types are completely different. The first one is its “Contents” scan, which is a bit too generic, hence the name we use here, “Picture blocks”.


We start by opening every picture in RGB bitmap mode, then we “blockify” the picture. We create a 15x15 grid and compute the average color of each grid tile. This is the “picture analysis” phase. It’s very time consuming and the result is cached in a database (the “picture cache”).


Once we’ve done that, we can start comparing them. Each tile in the grid (an average color) is compared to its corresponding grid on the other picture and a color diff is computer (it’s simply a sum of the difference of R, G and B on each side). All these sums are added up to a final “score”.

-----

Vertailu tapahtuu pienissä blockeissa ja tiettyä ero tulee jos ja kun kuvaformaatti on häviöllinen.

Testasin ja näyttäisi Paint:illä kutistetut jpg:it olevan vähintään 95% tod.näköisyydellä samoja. Eli käsin täytyy käydä käskyttämässä mikä jätetään.
 

Liitteet

Liittynyt
24.04.2019
Viestejä
63
Oliskohan mitään näppärää ohjelmaa kuvien manuaaliseen lajitteluun.
Esimerkiksi sellainen käyttöliittymä tuntuisi näppärältä että voisi heittää tiedostokasan lajitteluun ja katsella diashowta ja esimerkiksi nuolinäppäimillä siirtää hyviin ja huonoihin. Periaatteessa sama kuin löisi kansiot auki ja alkaisi raahailemaan oikeisiin paikkoihin, mutta näkisi kuvan täysikokoisena ja ei tarvitsisi heilutella hiirtä.
 
Liittynyt
20.05.2020
Viestejä
315
Oliskohan mitään näppärää ohjelmaa kuvien manuaaliseen lajitteluun.
Esimerkiksi sellainen käyttöliittymä tuntuisi näppärältä että voisi heittää tiedostokasan lajitteluun ja katsella diashowta ja esimerkiksi nuolinäppäimillä siirtää hyviin ja huonoihin. Periaatteessa sama kuin löisi kansiot auki ja alkaisi raahailemaan oikeisiin paikkoihin, mutta näkisi kuvan täysikokoisena ja ei tarvitsisi heilutella hiirtä.
Kuvan poistaminen tai merkitseminen suosikiksi ajaisi tuon tarpeen. Myöhemmin suosikeista voisi shift + hiiren vasemmalla valita kuvat ja lisätä ne aiheensa mukaiseen albumiin. Suosikit-albumi soveltuu parhaiten tilapäiseen käyttöön kun kuvaan tai kuviin pitää palata myöhemmin tai jos samaa kuvaa tarvitsee säännöllisesti johonkin. Jos haluaa sekalaisen paikan hyville kuville, niin näille voi tehdä oman albumin. En kuitenkaan usko että tuo on järkevää. Mielummin rajaa hyvät kuvat aina aiheen mukaan, esim. parhaat joulukuvat, parhaat hetket Emmin kanssa jne. Windowsin Valokuvat-sovelluksella ei voi merkitä suosikiksi näppäimistön avulla, mutta Google Kuvissa onnistuu painamalla f-näppäintä. Macin puolella Valokuvat-sovellus tarjoaa pikanäppäimet suosikiksi lisäämiseen. Lisäksi hieman erikoisesti Macissa on myös toiminto lisätä viimeksi käytettyyn albumiin (tälle on oma pikanäppäinyhdistelmä myös). Macissa siis suosikeiden käyttäminen on lähinnä hyödyllistä silloin jos albumiin/albumeihin lisäämisen haluaa tehdä myöhemmin.
 
Liittynyt
26.07.2018
Viestejä
124
Sattuisiko kenelläkään olemaan tallessa Picasan asennuspakettia? Tai onko kukaan löytänyt yhtä hyvää softaa kuvien lajitteluun?
Mulla olisi suljetussa lähiverkossa yksi nassi, jossa iso kuva-arkisto aikanaa lajiteltu ja tagailtu Picasalla. Paria softaa olen kokeillut, mutta eivät ole ymmärtäneet Picasan tageja.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Sattuisiko kenelläkään olemaan tallessa Picasan asennuspakettia? Tai onko kukaan löytänyt yhtä hyvää softaa kuvien lajitteluun?
Mulla olisi suljetussa lähiverkossa yksi nassi, jossa iso kuva-arkisto aikanaa lajiteltu ja tagailtu Picasalla. Paria softaa olen kokeillut, mutta eivät ole ymmärtäneet Picasan tageja.
Picasa on kieltämättä edelleen loistava, vaikka onkin tiettyjä puutteita ja ikä näkyy niissä.

Täältä voi ladata: Download Picasa 3.9.141.303 for Windows - Filehippo.com
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 837
Minkäslaisia toteutuksia löytyy puhelimella kuvattujen materiaalienn keräämiseen ja arkistointiin? Kuvakirjastot on Lightroomissa ja otin juuri vuoden lisenssin kun en parempaa ole keksinyt. Järkkärillä tullut kuvailtua kauan niin LR tullut aikoinaan hankittua. Toki turhan järeä, mutta sopivalla oppimiskäyrällä en parempaa löytänyt. Digikamin arkistointimahdollisuudet on kyllä hyvin laajat, mutta itselle muokkaustoiminnot oli liian hitaita ja hankalia.

Olen Onedrivea tms käyttänyt kuvien ja videoiden automaattiseen kopiointiin pilveen ja sieltä koneelle, mutta ongelma että kuvat ehtineet kopioitua puhelimelta ei niiden muokkaus tai poisto puhelimelta siirry enää pilveen. Google photosilla ei tätä ongelmaa, mutta järjestely ja muokkaustoimintoja kaipaisin lisää. Ja materiaalin siirto omalle koneelle hankalahkoa. Pari vuotta tätä käytin, mutta toimintojen puutten ja osan kankeus sekä rajattoman tallennuksen loppuminen ajoi etsimään taas muita ratkaisuja. Synologyn uusi photos myös liian riisuttu ja sama ongelma muutosten siirtymisessä puhelimelta "pilveen" kuvien muokkauksessa ja huonojen poistossa.

Nyt käytännössä lataan käsin kuvat puhelimelta koneelle piuhalla. Löytyykö muita ratkaisuja kuvien siirtoon puhelimelta koneelle tai pilveen?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 909
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom