En tiedä että onko tämä nyt oikea threadi tätä asiaa kysyä, mutta menköön. Valokuitunen kaivaa meidän nurkilla ja ne ovat tarjonneet meidänkin taloyhtiön liittämistä verkkoon. Itse olen tämän kannalla, olisi kiva saada tähän yhtiöönkin asianmukainen tietoliikenne, kun aikaisemmin 50/10 megainen ADSL on ollut parasta langallista mitä tänne saa.
Tänään kuitenkin tapasin pihalla yhden meidän taloyhtiön osakkaan, joka tuli kyselemään että mikäs juttu se tämä on. kun se kuukausihinta on se 7 euroa per liitetty asunto ja sillä ei saa vielä mitään, miksei meille hankita esimerkiksi kaapeli-TVtä? koska hänen pojallaan esimerkiksi asuntoon kuuluu joku netti ilmaiseksi nimenomaan kaapelin kautta, hänen mukaansa kaapelinetti voitaisiin toteuttaa vetämällä piuha talojakomoon mistä se taas jatkaisi matkaa antenniverkkoa pitkin asuntoihin, se olisi helpompi kuulemma sen sijaan että päätelaitteet asennetaan jokaiseen asuntoon.
Asiahan ei minulle kuulu kun en ole hallituksessa, mutta osaako kukaan antaa minulle mitään pointtereita sitten jos tästä aletaan yhtiökokouksessa keskustelemaan? Sen tiedän, että ei siellä kaapelissakaan asu mitään ilmaista vaan se on kaikki leivottu johonkin vastikkeisiin, mutta onko näissä "asentamisen helppous" -aspekteissa mitään todellista perää? Elän uskossa että se kaapelin hankkiminen ei ole sekään mikään itsestään selvä juttu, ettei sitä pikkurahalla yhdelle tontille tuoda jos sitä ei entuudestaan ole.
Myöskään kämpän sisällä tapahtuvista vaatimuksista ei ihan hirveästi kerrottu valokuitusen tai hallituksen toimittamista dokumenteissa ja haluaisin välttyä ylläreiltä siinä vaiheessa jos se päätös valokuituun liittymisestä tehdään, ihan vaan ettei se nyt kaadu sitten meidän kuitua puoltavien niskaan jos asunnon Z15 Heikki joutuukin ostamaan jonkun kikottimen tai poraamaan reikiä seinään, puhumattakaan siitä että jos se supliikkimies torppaa koko projektin juttelemalla täysin höpöjä.
Minä en tiedä näistä tekniikoista ja toteutuksista mitään, en tiedä mihin tulee minkäkinlainen laite ja mitä pitää kaivaa mistä ja mihinkin pihaan että jokin tietoliikenneyhteys saataisiin aikaiseksi. Olen itse kuitenkin vakuuttunut, että valokuitu asuntoon on kannattamisen arvoinen idea, kun niitä nyt kytketään niin minusta se kannattaisi ottaa jo pelkästään sen vaikutuksesta asunnon arvoon.