Valokuitu maahan rakennuksien välille, mitä tarvitsen?

Haluaisin kaivaa asunnon ja autotallin väliin valokuidun maahan. Olen kaivanut aikoinaan jonkun cat5 tai 6 (en muista) kaapelin ja tämä toimii hienosti mutta "harrastus mielessä" vaihtaisin tuon kuituun.
Miten tee-se-itse tyyliin saisin tuohon kuidun? Tarkoitus olisi liittää kaksi Ubiquiti kytkintä SFP liitännällä toisiinsa. Saako kotikonstein laitettua kuidun päähän tarvittavia liittimiä mitenkään muuta kuin hitsaamalla (ei ole laitetta saatavilla).
Mitä kaikkea tähän projektiini tarvitsen?
- Kuitu, onko näissä eroa, maahanlaitettava kuitu kuin kuitu?
- ison mysteeri tällä hetkellä kuidun päättäminen LC / SC liitin, onko nämä mahdollista saada jotenkin DIY?
- jos tämä onnistuu niin mikä on se oikea tyyppi?
- sitten tarvisin vielä SFP palikat molempiin päihin

Osaako / viitsisikö joku vääntää rautalanka ohjeet? :)

Viimeksi muokattu:
Haluaisin kaivaa asunnon ja autotallin väliin valokuidun maahan ~30m. Olen kaivanut aikoinaan jonkun cat5 tai 6 (en muista) kaapelin ja tämä toimii hienosti mutta "harrastus mielessä" vaihtaisin tuon kuituun.
Miten tee-se-itse tyyliin saisin tuohon kuidun? Tarkoitus olisi liittää kaksi Ubiquiti reititintä SFP liitännällä toisiinsa. Saako kotikonstein laitettua kuidun päähän tarvittavia liittimiä mitenkään muuta kuin hitsaamalla (ei ole laitetta saatavilla).
Mitä kaikkea tähän projektiini tarvitsen?
- Kuitu, onko näissä eroa, maahanlaitettava kuitu kuin kuitu?
- ison mysteeri tällä hetkellä kuidun päättäminen LC / SC liitin, onko nämä mahdollista saada jotenkin DIY?
- jos tämä onnistuu niin mikä on se oikea tyyppi?
- sitten tarvisin vielä SFP palikat molempiin päihin

Osaako / viitsisikö joku vääntää rautalanka ohjeet? :)
Varmaan kannattaa valita sellainen kuitu jossa on valmiiksi oikeat liittimet päissä ja riittävän iso suojaputki maahan että kuitu mahtuu läpi liittimineen. On olemassa sellaisiakin kuitujatkosliittimiä joissa ei tarvitse hitasuskonetta mutta itse en ainakaan lähtisi niillä turaamaan kun valmiitakin kuituja liittimineen on.

Itse laittaisin ihan vaan riittävän pitkän patch-kuidun joka on vahvistetulla kuorella, muutaman metrin pidempi pätkä kuin on tarvis niin ei ainakaan jää sitä kuuluisaa 10cm lyhkäiseksi. Ja suojaputkeksi sellaista joka kestää maassa ja huolehtii ettei se täyty vedellä joka saattaisi jäätyä talvella.

Ja kun kerran SFP-palikat mainitsit niin liitin olisi sitten LC ja vaikka monimuodollakin tuolla matkalla pärjäisi niin taitaa pikkuhiljaa olla yksimuotokuidut jo yleisempiä. Eli SFP-palikoiksi sellaiset mallit mitä laitteesi tukee, Ubiquiti ei taida olla hirveän nirso SFP:n valmistajasta kuten esimerkiksi Ciscon laitteet monesti ovat.

Varmaan kannattaa valita sellainen kuitu jossa on valmiiksi oikeat liittimet päissä ja riittävän iso suojaputki maahan että kuitu mahtuu läpi liittimineen. On olemassa sellaisiakin kuitujatkosliittimiä joissa ei tarvitse hitasuskonetta mutta itse en ainakaan lähtisi niillä turaamaan kun valmiitakin kuituja liittimineen on.

Itse laittaisin ihan vaan riittävän pitkän patch-kuidun joka on vahvistetulla kuorella, muutaman metrin pidempi pätkä kuin on tarvis niin ei ainakaan jää sitä kuuluisaa 10cm lyhkäiseksi. Ja suojaputkeksi sellaista joka kestää maassa ja huolehtii ettei se täyty vedellä joka saattaisi jäätyä talvella.

Ja kun kerran SFP-palikat mainitsit niin liitin olisi sitten LC ja vaikka monimuodollakin tuolla matkalla pärjäisi niin taitaa pikkuhiljaa olla yksimuotokuidut jo yleisempiä. Eli SFP-palikoiksi sellaiset mallit mitä laitteesi tukee, Ubiquiti ei taida olla hirveän nirso SFP:n valmistajasta kuten esimerkiksi Ciscon laitteet monesti ovat.
Tarkoitatko ihan siis näin yksinkertaista tapausta?

Onko oikea SFP tämä? Mikä tuo aallonpituus pitäisi olla?

Kävin juuri mittaamassa niin pituus tarviikin olla kaikkian noin 45-50m (alkuperäisen 30m arvion sijaan) jotta pääsen laitteelta laitteelle

Viimeksi muokattu:
Tarkoitatko ihan siis näin yksinkertaista tapausta?

Onko oikea SFP tämä? Mikä tuo aallonpituus pitäisi olla?

Kävin juuri mittaamassa niin pituus tarviikin olla kaikkian noin 45-50m (alkuperäisen 30m arvion sijaan) jotta pääsen laitteelta laitteelle
Tässä on tuo kaapelin simplex LC UPC liitäntä. Duplexissa on kaks kuitua yhdessä liittimessä.

vielä sen verran, että koitan itsekin ymmärtää :)

Toimiiko duplex kaapeli esim. tämä
1756646403547.png

ja tälle duplex SFP palikka?
1756646451573.png

Tässä minun tapauksessani, mihin käytetään single vs duplex?

vielä sen verran, että koitan itsekin ymmärtää :)

Toimiiko duplex kaapeli esim. tämä
1756646403547.png

ja tälle duplex SFP palikka?
1756646451573.png

Tässä minun tapauksessani, mihin käytetään single vs duplex?

Tuo yhdistelmä toimii. Sinun tapauksessasi sekä single että duplex toimii yhtä hyvin. Menneisyydessä single (bidi) olivat harvinaisempia ja kalliimpia ja perinteisesti kaikki yhteydet toteutettiin tuplakuidulla. Nykyään yleisempää kuitujen säästämiseksi käyttää yhtä kuitua.

Ulkokaapelia saa FS.com:lta, valitset vaan montako kaapelia, pituuden ja sopivat päät.
Vinkkinä näin kiinteitä asennuksia työkseen välillä tehneenä, jos ajattelet että kaksi kuitua riittää, kerro se ensiksi kolmella ja lisää yksi. Eli jos vedät tupla singlemode kaapelin maahan, olet vuoden päästä kaivamassa sen kylkeen toisen kun loppuu kuidut kesken ;)

Kaapeliksi: https://www.fs.com/eu-en/products/306463.html?now_cid=1120
Sitten päätät kummankin pään tälläiseen, jotta et riko myöhemmin kytkiessä tuota kallista kaivettua kaapelia: https://www.worbis.fi/orbis-paatekotelo-6-sc.html

Termistöä:
SM = Singlemode / OS2
MM = Multimode / OM3 tai OM4
Duplex (Optiikassa) = tarkoittaa sitä, että toinen valo lähettää (TX) ja toinen vastaanottaa (RX).
Duplex (Kuidussa) = tarkoittaa että niitä on kaksi, esim LC-SC SM Duplex on toisesta päästä LC liitin, toisesta SC, ja kuituja on kaksi yhdessä.
Simplex = Yksi kuitu/valo, optiikoissa usein terminä BiDi (Bi-Directional)
BiDi = Yhden SM kuidun sisällä menee sekä RX että TX valo, eri aallonpituuksilla. On erittäin tärkeää ostaa oikeat BiDi optiikat jos haluat mennä tähän, niissä on nimittäin eri parin optiikat.
SFP = standardi 1GE optiikoille
SFP+ = standardi 10G optiikoille

edit, RX ja TX sekasin :D

Viimeksi muokattu:
Tästä aiheesta on käyty keskustelua toisessakin ketjussa. Tässä hyvä postaus, jos et halua valmiskuitua vaan tehdä liittimetkin itse:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 717
Jäsenet
79 018
Uusin jäsen
Ferrox

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom