Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaan työolot

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 586
Ketjun aloittajan tunnus poistettu, alkuperäinen keskustelunavaus:

---


Työntekijä kertoo Uudenkaupungin autotehtaasta: Tahti aivan helvetillinen, kaikki päin p**settä

Toimittaja: B52S
15.2.2018


Uudessakaupungissa sijaitseva autotehdas Valmet Automotive on paistatellut viime aikoina myönteisessä julkisuudessa. Työntekijän kokemusten perusteella totuus ylistävien juttujen takana on toisenlainen.

Varsinkin Yle on tällä viikolla ahkerasti kirjoittanut Valmet Automotivesta, joka uhoaa palkkaavansa tänä vuonna tuhat uutta työntekijää. Tehtaan henkilöstöjohtaja kertoo Ylelle, että tehtaalla on jatkuva työvoiman tarve, ja että sinne pääsee töihin koulutustaustasta riippumatta.

Viime vuonna suomalainen media hehkutti sitä, kuinka autotehdas on kunnostautunut palkkaamalla erityisesti maahanmuuttajia.

Verkkosivuillaan Valmet Automotive kertoo itsestään työnantajana seuraavasti:


”Oletko sinä kiinnostunut mahdollisuudesta työskennellä autoteollisuudessa? Valmet Automotive tarjoaa kehittymisen mahdollisuuksia sisältäviä tehtäviä autoteollisuuden kärkipaikalta. Useimmat Valmet Automotiven tehdashenkilöt työskentelevät tuotantotiimeissä autonrakentajatehtävissä. Tehdashenkilöitä toimii myös prosessinhoito-, laadunvarmistus-, materiaalinkäsittely- ja kunnossapitotehtävissä. Toimihenkilöt työskentelevät pääosin esimies- tai asiantuntijatehtävissä.”

Todellisuus korulauseiden takana
Nykysuomi on saanut haltuunsa erään Valmet Automotivella työskentelevän henkilön kokemukset tehtaalta. Henkilö kirjoittaa näin:

”Näin Valmetin autotehtaalla: Koeaika vietetään vuokrafirman kautta. Sinut otetaan Valmetin kirjoille, kun olet ollut koeajan (4kk) vuokrafirmalla töissä… siis jos olet nuollut riittävästi tiiminvetäjän persettä ja hän on kehunut sinua esimiehelle.

Sinulle luodaan uusi työsopimus 4 kuukauden koeajalla työnantajana Valmet (ei Opteam tai Staffpoint). Koeaika on pitkälti 8 kuukautta työhön, josta voit saada kenkää päivänä minä hyvänsä ja tuntipalkka on 9,5 – 12€/h.

”Esimiehenäsi” toimii toinen työntekijä työnimikkeellä ”tiiminvetäjä”. Tiiminvetäjä on työntekijä, joka tarkkailee sinua ja raportoi oman näkemyksensä mukaan sinusta esimiehelle. Sinulla ei ole mahdollisuutta kuulla näitä keskusteluita.

Esimies voi tulla täysin puskasta huutamaan sinulle asiasta, mistä et edes tiedä (tiiminvetäjä on raportoinut sinusta huhujen perusteella tai oman olettamuksen mukaan).

Perehdyttäminen työhön tarkoittaa tässä yhtiössä sitä, että sinulle näytetään esimiehen toimesta pukukoppi, pukukaappi ja osasto missä työskentelet. Sitten sinut luovutetaan osaston tiiminvetäjälle.

Tiiminvetäjä määrää sinut asemalle, jossa sinua opastaa joko viikon vanha työntekijä tai 10 vuotta talossa ollut työntekijä. Yleensä ensimmäinen vaihtoehto.

Ensimmäisen kahden viikon aikana et tiedä mitä teet koska kukaan ei viitsi sinulle mitään opettaa koska voi olla, että sinua ei seuraavana päivänä tai viikkona enää ole ja sinut on korvattu uudella.

Päätehtäväsi on lastata tavaraa ”jigiin” = pöytään, joka pyörähtää robotille joka tekee kaiken työn. ja tämä toistuu helvetin monta kertaa tunnissa.

Minimalistiset tauot, työvoiman vaihtuvuus suurta
Tauko on 9 minuuttia ja 40 sekuntia eikä yhtään pitempään. Laskuri ja koneet lähtee pyörimään automaattisesti. Jos myöhästyt, ei tarvitse pahimmassa tapauksessa tulla seuraavana päivänä töihin. Ruokatauko on 16 minuuttia, koska sinulta menee 4 minuuttia kävellä ruokalaan ja takaisin omalle asemalle.

Taukotiloissa ei ole kahvinkeitintä, ei jääkaappia eikä mikroaaltouunia. Sinun on käytävä tehtaan ruokalassa (ateria, maito ja salaatti yli 8 €. Pelkästään maitolasi maksaa 1,70 €, ruoka normaalisti 5,5 €. Kaikki lisukkeet, kuten ylimääräinen lihapulla maksaa 3 €/kpl) tai syöt huoneenlämpöistä ruokaa tai eväsleipiä.

Sairaslomistasi tai työsuhdeasioistasi menee tieto aina tiiminvetäjälle, joka juoruaa sinusta omien työkavereidensa kanssa. Tornarit ovat tällä tehtaalla enemmän kuin tuttuja. Kaikki kuvittelevat tietävänsä sinusta kaiken perustuen huhuihin (mukaanlukien esimiehet).

Esimiehet taas eivät tee näille asioille mitään, koska on paljon yksinkertaisempaa uskoa tiiminvetäjää ja korvata ”huono” työntekijä uudella vuokratyöntekijällä. Tämä toiminta on jokapäiväistä tai jokaviikkoista. JOKAINEN VIIKKO tulee uusi työntekijä vanhan tilalle.

Sinulla ei ole mahdollisuutta käydä kusella kuin tauolla. HUOM: Valitset joko kusella käymisen tai kahvitauon. Korvaaja on, mutta se harvemmin omatoimisesti asemallesi ehtii. Asemalta ei lähdetä kuin tauolla. Tämä tarkoittaa sitä, että sinulla ei ole mahdollisuuksia käydä pesemässä kasvojasi ja käsiäsi ennen ruokailua, mikäli on metallipölyä hampaat ja sieraimet täynnä.

Työpäivän jälkeen on mahdollisuus käydä suihkutiloissa, mutta lämmintä vettä riittää vain hetkellisesti, joten sinun tulee olla helvetin nopea tai käyt kylmässä suihkussa. Moni vetää paskaselle keholle vaatteet ja peseytyy vasta kotona.

Kiivas työtahti
Esimiehen kanssa sinulla ei ole aikaa keskustella kuin taukoisin tai tuotannon yhteydessä jos esimies sattuu kävelemään asemasi ohi.

Luottamusmiehet eivät tiedä työlainsäädännöstä tai työehtosopimuksista mitään, eivätkä he juuri tee mitään. Tai tekee mutta he unohtavat asiasi päivässä koska osallistuvat 100 % tuotantoon ja yrittävät raukkaparat tehdä luottamustehtävänsä samalla.

Täällä ei ole mahdollisuutta pitää ”palavereja” tai keskustella työyhteisön sisällä. Ainut asia, missä keskustelua käydään on se 9 min kahvitauko tai 16 min ruokatauko. Tämän jälkeen ei mahdollisuutta ole kuin työvuoron jälkeen. Tosin kukaan ei ko. mestaan vapaaehtoisesti jää.

Tehtaan paras työntekijä on luultavammin gigantin televisiomyyjä tai parturikampaaja. 4 vuotta kouluja käynyt metallialan insinööri on luultavammin 11 € tuntipalkalla operaattorina. Tuotannossa on normaalina toistotyöntekijänä merkonomeja, metalli-, ja tekniikan alan inssejä ja tradenomeja. Sitten on luokion tai amiksen suorittaneita esimiehiä…. ilman esimieskoulutusta. Tässä tehtaassa on kaikki pitkälti päin persettä.

Tekemääsi työtä kellotetaan jatkuvasti sekuntikellolla ja yritetään nopeuttaa laitetta uusi tuotantoennätys silmissä kiiluen. Tahti on aivan helvetillinen.

Kaikki on pääsääntöisesti kielletty. Jos ajattelet jonkun olevan okei tai ajattelet jonkun asian helpottuvan kun teet jotain, se todennäköisesti ei ole näin ja vaatii vähintään aina 7 esimiehen hyväksynnän.”

Valmet Automotive ei kommentoi
Lähetimme ylläolevan työntekijän kertomuksen kokemuksistaan tehtaalla Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Mikael Mäelle. Kysyimme, olisiko Valmet Automotivella kommentoitavaa tai vastinetta asiaan.

Emme ole toistaiseksi saaneet Valmet Automotivelta minkäänlaista vastausta, joten julkaisemme artikkelin ilman heidän näkemystään. Jos saamme heiltä vastauksen myöhemmin, julkaisemme sen tässä.

Kehuu olevansa Suomen johtava teollinen työllistäjä
Valmet Automotive julkaisi kuluvan viikon tiistaina lehdistötiedotteen, joka kuuluu seuraavasti:

”Valmet Automotive jatkaa vahvaa kasvuaan ja arvioi rekrytoivansa Suomessa vuoden 2018 aikana 1000 henkilöä tuotanto- ja toimihenkilötehtäviin. Rekrytointitarpeeseen vaikuttaa Mercedes-Benzin uuden A-sarjan tuotannon käynnistyminen Uudessakaupungissa. Myös toimihenkilötarve on useita kymmeniä.

Rekrytoinnit tulevat painottumaan vuoden alkupuoliskolle. Aluksi ne kohdistuvat tuotannon esimiehiin ja muihin toimihenkilöihin samalla kun korvausrekrytoinnit jatkuvat. Mercedes-Benzin uuden A-sarjan työllistävä vaikutus arvioidaan useiksi sadoiksi henkilöiksi, autorakentajien rekrytointikampanjasta tiedotetaan myöhemmin lisää.

Toimihenkilöitä rekrytoitiin autotehtaalle viime vuonna noin 150, kaikkiaan toimihenkilöitä on noin 500. Joustavan tuotannon, kasvavan valmistuksen sekä laajentuvan tarjonnan tarpeisiin Valmet Automotive käynnistää välittömästi kymmenien toimihenkilöiden rekrytoinnin tuotantoon, tukitehtäviin ja suunnittelupalveluihin.

Valmet Automotiven autotehtaalla Uudessakaupungissa työskentelee tällä hetkellä noin 4000 henkilöä. Uuden A-sarjan tuotantoon tullaan rekrytoimaan tuotantohenkilöstöä hitsaamon, maalaamon, kokoonpanon sekä sisäisen logistiikan tehtäviin. Valmet Automotive kouluttaa henkilöt tehtäviinsä.

– Valmet Automotive jatkaa tänäkin vuonna Suomen johtavana teollisena työllistäjänä. Edessämme on jälleen positiivinen haaste, johon tulemme löytämään ratkaisut yhdessä kumppaniemme kanssa, kertoo Valmet Automotiven henkilöstöjohtaja Tomi Salo.”

Artikkelikuva ei liity Valmet Automotiveen. Kuvituskuva.

Lähde: Valmet Automotive
Työntekijä kertoo Uudenkaupungin autotehtaasta: Tahti aivan helvetillinen, kaikki päin p**settä

Onko täällä Valmet Automotiven työmuurahaisia, onko väitteissä perää? En kyllä epäile yhtään, etteikö touhu noin perseestä siellä ole.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Valmet Automotiven kaltaiset firmat varmaan kommentoi jollekin Nykysuomelle. Kas kun ei P.T. Medialle tai MV-Lehdelle :vihellys:

Se ei toki tarkoita, ettei kirjoitus pitäisi paikkaansa mutta nää vastamediat ei ota mistään julkaisemastaan mitään vastuuta ja koko juttu voi perustua vittuuntuneen duunarin näkemyksiin.

edit: Tarkennus. Toisella lukemalla huomaan että koko juttu perustu vittuuntuneen duunarin näkemyksiin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
238
Äkkiseltään vaikuttaa ihan perinteiseltä elämään ja työhön kyllästyneeltä duunarilta, joka on katkeroitunut kun insinöörit tienaa tuplapalkkaa helpomalla ja itseä ei koulutus aikoinaan kiinnostanut. (huom. kärjistys)

Mutta toki kiinnostaa tietää voiko asiat muka olla noin huonosti.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
286
En tiedä, mutta aikaisemmin jo ihmettelin erästä lehtijuttua naisesta joka työskenteli siellä. Hän kertoi saavansa kolmivuorotyöstä 30 000e vuodessa. Summa sisälsi muistaakseni vielä jonkin verran ylitöitä. Ei kovin kummoinen liksa.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 309
On tuossa varmaan Lapin-lisää mutta jonkun pätkän tehdasduunarina olleena voin uskoa että tauko/wc ja syömäjutut voivat hyvinkin pitää paikkaansa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Se nyt on ainakin selvää, että turhaan ei yhtiön kannata työntekijöitä vaihtaa uuteen muutaman kuukauden välein. Se kun tarkoittaisi aikamoista lisäponnistusta rekrytoinnissa, perehdytyksessä, laadunvalvonnassa ja muissa sisäisissä funktioissa.

Täytyy kuitenkin muistaa, että kun rekrytarve on suuri ja koulutus- ja työkokemusvaatimukset vähäiset, niin sisään astelee helposti myös sellaisia sankareita, joista kannattaa ihan jo työilmapiirinkin takia hankkiutua eroon. Eli en yhtään ihmettele, mikäli hyödyntävät vuokratyövoimafirmoja ensikuukausien tunnusteluun. Osaavat kaverit kannattaa toki jossain vaiheessa siirtää omalle palkkalistalle.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 893
Äkkiseltään vaikuttaa ihan perinteiseltä elämään ja työhön kyllästyneeltä duunarilta, joka on katkeroitunut kun insinöörit tienaa tuplapalkkaa helpomalla ja itseä ei koulutus aikoinaan kiinnostanut. (huom. kärjistys)

Mutta toki kiinnostaa tietää voiko asiat muka olla noin huonosti.
Kyllähän siellä jutun mukaan oli myös niitä insinöörejä sorvin ääressä :)

Sinänsä juttu oli aika hyvä kuvaus tavallisen duunarin arjesta. Ei tuossa nyt mitään suurempia epäkohtia näkynyt
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
757
Itse mietin tuonne töihin menemistä, mutta se jatkuva kellon kyttäily ei nappaa. Kaikki työvaiheet on ajoitettu sekunnilleen. Ei vaan oma mielenterveys kestäisi sitä, jos ei joku ruuvi menekään heti kohdalleen ja joutuu vähän ronklaamaan ja sitten on 4 sekuntia työvaihe myöhässä ja paskaa tulee niskaan.

Samanlaista se on kyllä muissakin autotehtaissa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
351
Eihän tuossa jutussa ollut mitään erikoista. Suomessa on aika vähän noita oikeita "tuotantolinjoja" enää, mutta suurta järkeä ei tarvita sen tajuamiseen, että homman idea on koko linjan pyöriminen eteenpäin samaan tahtiin, eikä silloin työntekijät voi tulla kahvitauolta millon sattuu tai lähteä kesken kuselle.
 
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
467
Onhan noita linjatöitä vielä paljonkin Suomessa, ainoa erikoisuus tuossa Valmetissa kuulostaa olevan se, että jos käytössä ei ole tulospalkkioita, ja palkka on ehkä aavistuksen normaalia matalampi. Voi olla, että nuo Valmetin linjat on suunniteltu lyhyttä perehdytystä silmälläpitäen, koska on ollut tiedossa tuo valtava rekrytoinnin tarve.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Eihän tuossa siitä olekaan kyse, vaan sitä ettei noita asioita ole järjestetty kunnolla. Eihän nyt vittu missään 16 minuutin ruokatauossa ole mitään järkeä. Saati 10 minuutin kahvipaussissa. Jossain toimistotyössä vielä voi menetellä, mutta ei missään tehtaassa.
Tuon "paljastusjutun" paikkaansapitävyyttä kannata myös suhteuttaa esimerkiksi tuohon jutun kuvituskuvan järkevyyteen. Eli julkaisualusta ei mitenkään erityisesti herätä luottamusta ja hyvään journalismiin olisi kuulunut väitteiden vahvistaminen useista lähteistä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
953
Työntekijä kertoo Uudenkaupungin autotehtaasta: Tahti aivan helvetillinen, kaikki päin p**settä

Onko täällä Valmet Automotiven työmuurahaisia, onko väitteissä perää? En kyllä epäile yhtään, etteikö touhu noin perseestä siellä ole.
Muutama kaveri tuolla hommissa ja tahti on semikova mutta jutussa olevat väitteett eivät muuten pidä paikkaansa.

[Edit]
Voiko tehtaan tahti olla edes perus "Suomi löntys työtahtia" jos kilapaillaan globaalisti ja etenkin Kiinan kanssa? Eihän suomalaiset ole tottunut edes töitä tekemään vaan lomailemaan.

Muutenkin kun katsoo noita nykysuomen uutisia niin tulee mieleen MV lehti
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.09.2017
Viestejä
57
Mutu on, että tässä on takana sitä, että kaikki ei sovi kaikille. Toiset todennäkösesti nauttii kovastikin tuosta työstä kun saa käsin tehdä ja tehdä töitä autojen rakennuksen parissa.

p.s mitä palkkaukseen tulee niin jos 2600€/kk on huono palkka, niin wtf :p Oon selvästi selkeesti alipalkittu. Tai siis toki on parempiakin palkkoja jossain duuneissa, mutta en kyllä pysty tuota huonona pitämään.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
953
Nää uudenkaupungin merkonomit oli kuitenkin sitä mieltä että kyllä homma saadaa pyöriin edullisten inssien palkkaamisella (mä en edes ole insinööri) ja neekereitä tuotantolinjoille heittämällä ja niinhän ne totta vie mersut valmistuu muissakin kehitysmaissa.
Mikä tavallisen pulliaisen auto ei tule tuotantolinjalta vaan olisi käsityötä? Kaikki tuotantolinjat ovat miltein samanlaisia
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
953
Kyllä tuon nyt huomaisi, jos paska kassalla haisisi tai kusi valuisi käytävälle. Kyllä ne tarvittaessa voi toisen kassan kutsua paikalle, eikä se sen isompia ongelmia aiheuta, mutta tuolla valmetilla taitaa potkut olla käsillä jos koeaika on päällänsä.
Ei kyllä ole potkuja tiedossa jos lähdet paskalle. Samalla tavalle ne hoituu siellä kassalla kuin liukuhihnalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Kyllä tuon nyt huomaisi, jos paska kassalla haisisi tai kusi valuisi käytävälle. Kyllä ne tarvittaessa voi toisen kassan kutsua paikalle, eikä se sen isompia ongelmia aiheuta, mutta tuolla valmetilla taitaa potkut olla käsillä jos koeaika on päällänsä.
Ai taitaa olla potkut käsillä koska nykysuomi.com?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 095
Varmasti on vähän juttua väritelty, mutta ei varmaankaan niin kaukana todellisuudesta, kuin moni luulee.. Ite tein tehdashommia 10v "linjastolla", ja tutuksi tuli mm.

* 5min perehdytykset työhön
* helvetillinen tahti
* iltavuoro klo 14:15-23:30, johon kuului 20min ruokatauko ja 1 10min kahvitauko.
* ikinä ei kiitelty hyvistä suorituksista, vittuilla kyllä osattiin.
* tuotantolisiä ei maksettu ikinä, tavoitemäärät niin korkealla, että niihin oli mahdoton päästä, ja jos päästiin lähelle, niin tavoitteita nostettiin.
* palkka ruhtinaalliset ~2000€/kk lisineen (iltavuoro +1€/h)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
953
Varmasti on vähän juttua väritelty, mutta ei varmaankaan niin kaukana todellisuudesta, kuin moni luulee.. Ite tein tehdashommia 10v "linjastolla", ja tutuksi tuli mm.

* 5min perehdytykset työhön
* helvetillinen tahti
* iltavuoro klo 14:15-23:30, johon kuului 20min ruokatauko ja 1 10min kahvitauko.
* ikinä ei kiitelty hyvistä suorituksista, vittuilla kyllä osattiin.
* tuotantolisiä ei maksettu ikinä, tavoitemäärät niin korkealla, että niihin oli mahdoton päästä, ja jos päästiin lähelle, niin tavoitteita nostettiin.
* palkka ruhtinaalliset ~2000€/kk lisineen (iltavuoro +1€/h)
Miten eroaa perus duunarista muilla aloilla?

Muilla aloilla:

- Ei perehdytystä ollenkaan korj´keintaan että mene tuonne
- Ihan helvetinmoinen tahti (toki suomessa ei ketään edes tiedä mikä on helvetinmoinen tahti vs niitä oikeasti tehneet ulkomaalaiset)
- Tauot lyhyempiä
- Myöskään muissa ammateissa ei saa kiitosta mutta vittuilua senkin edestä
- Tavoitteita ei ikinä saavuteta muillakaan aloilla (kiitos laiskuuden)
- Palkka näköjään vielä huonompi mitä tuo 2k ja ei niitä lisiäkään tule
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
110
Parissa kohtaa täytyy tuon artikkelin henkilöä puolustella; juurikin kun tuo tehdas on viimeisen päälle robotisoitu, jossain kohdissa linjasto pyörii kun on pyöriäkseen. Ja kiire on varmaan osassa soluja aika kova (noh, ainakín Suomen tasolla), jos tarvitsevat vielä 1000 uutta tekijää. Tuon kokoisessa tehtaassa on enemmän porukkaa kun jossain kunnissa päiväsaikaan, eli eiköhän sinne kourallinen osaamattomia, kyttääviä esimiehiä ja tiiminvetäjiäkin mahdu.:lol:

Mutta mikäli tuo ruokatauko on tasan 20 minuuttia, veikkaisin sen olevan työnantajan aikaa (joku työntekijä osanee kertoa?) ja 10 tai 12 min kahvitauot ovat myös ihan normaalia, yleensä se vaan on työntekijöiden käytäntö olla siellä se vartti.

Avautuminen taitaa olla vähän vastaava kuin HUSin keissi; suurimmalta osalta työntekijöitä kysyttäessä juttua oli jonkin verran väritetty, mutta myönsivät sen välillä pitävän täysin paikkansa.

Tuolla sivulla joku oli kommentoinut seuraavaa: "Valittaja taitaa olla entinen telakkalainen, joka tottunut siihen, että duunari on se joka määrää, tai perse penkkiin". Näistäkin paikoista olen kuullut, ei ollut telakka kylläkään:lol:
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Jos työntekijä juo tauolla kahvia, on tietysti päivänselvää, että hän kärsii pian kusihädästä, johon ei voi saada helpotusta kusematta haalareihinsa. Tällä logiikalla voisi kuvitella, että kahviakaan ei moni taida nauttia, mistä taas seuraa ylimääräistä päänsärkyä, mikä taas voi heijastella työjälkeen joskin vain minimaalisesti, kun robotit näyttäisivät jutun perusteella kuitenkin tekevän kaikkein vaativimmat työt. Vaikuttaa siltä, että asiat on järjestetty tuolla lopulta varsin nerokkaasti.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
953
Mutta mikäli tuo ruokatauko on tasan 20 minuuttia, veikkaisin sen olevan työnantajan aikaa (joku työntekijä osanee kertoa?) ja 10 tai 12 min kahvitauot ovat myös ihan normaalia, yleensä se vaan on työntekijöiden käytäntö olla siellä se vartti.
Itse en ole tehtaassa töissä mutta ainakin omalla alalla kun työmaa alkaa työntekijät saavat päättää onko ruokatauko 15,30,45 vai 60min. Toki se työaika venyy toisesta päästä mitä kauemmin ruokatauko kestää.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
110
Itse en ole tehtaassa töissä mutta ainakin omalla alalla kun työmaa alkaa työntekijät saavat päättää onko ruokatauko 15,30,45 vai 60min. Toki se työaika venyy toisesta päästä mitä kauemmin ruokatauko kestää.
Jep sama homma, mutta se on silloin omaa, palkatonta aikaa?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Äkkiseltään vaikuttaa ihan perinteiseltä elämään ja työhön kyllästyneeltä duunarilta, joka on katkeroitunut kun insinöörit tienaa tuplapalkkaa helpomalla ja itseä ei koulutus aikoinaan kiinnostanut. (huom. kärjistys)

Mutta toki kiinnostaa tietää voiko asiat muka olla noin huonosti.
Koulutus ja amk-inssi samassa lauseessa :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Metallilla on varmaan ihan samat työajat ja tauot. Paitsi useinhan linja pyörii jatkuvasti. 8 tunnin työpäivä ja kolmessa vuorossa. Kaksi kahvitaukoa taitaa olla 12.5 minuuttia ja tuo ruokatauko on aivan sama 20 minuuttia. Tauot on toki palkallisia.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 287
Näköjään tämäkin tulee yllätyksenä jollekin että liukuhihnatyö on enimmäkseen perseestä. Tuohon kun lisätään vielä kontissa asuminen, yhdistelmä on aika mielenkiintoinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
38
Metallilla on varmaan ihan samat työajat ja tauot. Paitsi useinhan linja pyörii jatkuvasti. 8 tunnin työpäivä ja kolmessa vuorossa. Kaksi kahvitaukoa taitaa olla 12.5 minuuttia ja tuo ruokatauko on aivan sama 20 minuuttia. Tauot on toki palkallisia.
Metallin TES:sissä ei ole kahvitaukoja, vaihdettiin 90-luvulla palkankorotuksiin. Virvokkeita voi nauttia työn ohessa, jossei työ siitä kärsi. Eli hyvin sama kuin tuolla Valmetilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Näköjään tämäkin tulee yllätyksenä jollekin että liukuhihnatyö on enimmäkseen perseestä. Tuohon kun lisätään vielä kontissa asuminen, yhdistelmä on aika mielenkiintoinen.
Toisaalta voi ajatella, että eipähän työt seuraa kotiin ja se kuvaannollinen sorvi pysähtyy välittömästi työajan päätyttyä. Jos siis elämä on muuten kohdillaan ja esimerkiksi asunto on jo maksettu, niin kyllähän tuollaisen liukuhihnatyön voi aika rennoksikin mieltää.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Kyllä tuon nyt huomaisi, jos paska kassalla haisisi tai kusi valuisi käytävälle. Kyllä ne tarvittaessa voi toisen kassan kutsua paikalle, eikä se sen isompia ongelmia aiheuta, mutta tuolla valmetilla taitaa potkut olla käsillä jos koeaika on päällänsä.
Lapsiako siellä on töissä? Kyllä aikuinen nyt tunnin pari osaa ennakoida kusemisen ja paskantamisen tarvetta. Sen pidempään ei tarvi, koska toisin kuin Kiinassa täällä on ne työsuojelulait eikä varmasti tarvi vaippojen kanssa 8h siellä linjalla seisoa.

Eihän nyt vapaiden työaikojen toimihenkilötkään kesken palaverin miten sattuu paskalle juokse, kyllä sinne osataan mennä vasta kun palaveri loppuu.

Edit: Nyt kun luin tuon niin aika samanlaisen avautumisen voisi kirjoittaa ihan pelkkiä korkeakoulutettuja työllistävästä teknologiafirmastakin, jos vaan vituttaisi tarpeeksi. Toki varmasti nopeasti kasvavassa organisaatiossa on ongelmia järjestelyissä ja johtamisessakin. Kiinalaisesta tehtaasta tuskin niin kirjoittaja kuin avautuja tietävät mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Varmasti on vähän juttua väritelty, mutta ei varmaankaan niin kaukana todellisuudesta, kuin moni luulee.. Ite tein tehdashommia 10v "linjastolla", ja tutuksi tuli mm.

* 5min perehdytykset työhön
* helvetillinen tahti
* iltavuoro klo 14:15-23:30, johon kuului 20min ruokatauko ja 1 10min kahvitauko.
* ikinä ei kiitelty hyvistä suorituksista, vittuilla kyllä osattiin.
* tuotantolisiä ei maksettu ikinä, tavoitemäärät niin korkealla, että niihin oli mahdoton päästä, ja jos päästiin lähelle, niin tavoitteita nostettiin.
* palkka ruhtinaalliset ~2000€/kk lisineen (iltavuoro +1€/h)
Ette sitten osannut ottaa yhteyttä edes työsuojeluun, koska tuollaiset tauot ovat tässä maassa laittomia.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Haiskahtaa siltä, että on tultu jostain prosessiteollisuudesta tai muista hommista, joissa työ on pitkälle sitä, että istuskellaan valvomossa ja vasta kun joku jäkittää niin kivi-paperi-sakset periaatteella päätetään, että kuka vetää kamat päälle ja lähtee kattomaan. Vaikea ymmärtää, että millaisia illuusioita jollekin sana "liukuhihnatyöskentely" sitten oiken aiheuttaa? Sanahan on suunnilleen synonyymi ikävystyttävälle pakkotahtiduunille, jossa vastaavasti hyvänä puolena voi yleensä uppoutua omiin ajatuksiinsa kuulokkeet päässä.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Ei hemmetti. Epäilin, että saisin syövän jos luen tuon "uutisen" mutta en osannutoarvata että näin vakavaksi olisi mennyt :beye:

Toi nykysuomi on näköjään luokkaa MV, eikä tartte tuon jutun perusteella enää lukea sieltä uutisia. Yhden kyrpiintyneen duunarin perusteella tehty juttu ja työolot tuomittu :facepalm:
Olisi nyt edes jonku muun tehtaan linjastotyöntekijää haastatellut, niin ei tuo niin pahalta olisi vaikuttanut.

Olen itse käynyt aika monessa tehtaassa vierailulla Suomessa, Saksassa ja Puolassa. Meinaako noi tosiaan, että satoja metrejä pitkä tuotantolinja pysäytetään ja noin 100 työvaihetta laitetaan paussille kun jonkun pitäisi käydä paskalla? Linjastolla kun on muutama sata työntekijää, niin toihan olisi stopissa jatkuvasti. Yhdellä suomalaisella linjastolla työtahti on niin kova, että edes juomaan et kerkeä välillä, mutta siellä on asia hoidettu siten että 5min taukoja on useita normaalien lounaiden ja kahvien lisäksi.

Saksassa työntekijät piti lounarit työpisteellä ja omalla ajalla siivosi sen ennen kotiinlähtöä.

Puolassa taas Ursuksen tehtaalla oli rento meininki. Tehdasvierailu kesti noin 2h ja sinä aikana näkyi vain muutama röimies.
Olivat kuulemma lounaalla ja yksi siellä hallissa tepastelikin keittolautasen kanssa kera kokonaisen ranskanleivän.
Yhdellä pisteellä esittelijä oli ihan fiiliksissä kun olivat saaneet paineilmakäyttöiset pulttipyssyt. Näin siis 2010.
Tuotanto oli about saman verran vuodessa mitä neuvostoliittoaikoina päivässä.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Meinaat, että jollain nykysuomi blogilla on varaa ja aikaa alkaa tutkivaa journalismia tekemään :facepalm: Eikä tuo uutinen valtamedioiden uutisista eroa. Samalla lailla juttuja tehdään yhden kommentin perusteella tutkimatta asiaa sen tarkemmin, oli tuo nyt kuitenkin tiedustellut asiaa Valmetilta, eikä oltu vastattu.
No en edes kuvittele, mutta toi juttu oli ihan luokattoman huono.
Enkä yhtään ihmettele, että eivät valmetilta ole vastannut.
Vai vastaisitko itse, jos joku soittaisi sinulle "Hei, tässä B52S nykysuomesta päivää"?
Itse en vaivautuisi.

Sivistyneissä länsimaisissa tehtaissa vessakäynnit tehdään mahdollisiksi, jota tuolla ei tuon kirjoituksen mukaan ole tehty.
Onhan niillä kuitenkin taukoja. Vai miten itse käytännössä hoitaisit ulostamisesi linjastolla, jossa seuraava työvaihe ei voi jatkua ennen kuin edellinen on valmis = koko linjasto pysähtyy?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Sivistyneissä lansimaissa sivistyneet aikuiset ymmärtävät, että on paljon työtehtäviä ja harrastuksia, joissa pitää pystyä varautumaan useamman tunnin jaksoihin, jolloin paskalle nyt vaan ei pääse. Sitä paitsi, jos joku vatsatauti yllättää ja paska on purkautumassa varpusparven lailla niin sitten juoksee sinne huussiin ja menee vaikka lääkärin kautta saikulle jos ei omalla ilmoituksella saikkua hyväksytä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Sivistyneissä länsimaisissa tehtaissa vessakäynnit tehdään mahdollisiksi, jota tuolla ei tuon kirjoituksen mukaan ole tehty.
Kuten Suomessa. Täällä on olemassa työsuojelulaki jota aluehallintoviranomainen valvoo, ja kyseinen pulju on sen verran kärkäs lätkimään uhkasakkoja silloinkin kun yksikään työntekijä ei edes valita mitään niin ainakaan minä en usko hetkeäkään, että vessaan ei ihmillisessä ajassa pääse. Sellaiseen ei yksinkertaisesti tuon kokoluokan yrityksellä ole varaa, tai ollaan oikeudessa sekä koko tehdas, että työsuojelusta vastaavat henkilökohtaisesti.

Inhimillinen ei silti tarkoita heti just nyt, ja joskus voi tietenkin olla syystä x jotain hankaluutta.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Taukoja joilla kerkeät joko syömään tai kahville, mutta et vessaan. Kyllä linjastolle pitää ratkaisu löytyä, jotta siitä voi tarvittaessa paskomaan lähteä.
Niin, mikä se ratkaisu sitte on?
Vaihtoaitioon penkkimiehiä jotka hallitsevat kaikki työvaiheet? Pysäytetään koko linjasto, että yksi pääsee vessaan?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Kyseinen tehdas on sen verran iso toimija, ettei sitä niin vaan aleta ruotimaan, ja jos suurin osa työntekijöistäkin on noviiseja ja 8kk koeajalla, niin ei siellä juuri kukaan uskalla alkaa valittamaan, tai loppuu työt justiinsa.
Niitä uhkasakkoja on jaeltu paljon isomillekin toimijoille, jos AVIa ei ole järjestelyt miellyttänyt. AVI:lle voi laittaa ihan suoraan varmasti vinkkiä, että tulkaapa kattomaan ei sitä tarvi pomolle ilmoittaa.

Eli höpön pöpön.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Miten se AVI voi tulla mitään katsomaan ilman että joku työntekijä moista todistaa, jolloin kenkää tulee varmasti? Ja kyllä se on liiton kautta lähdettävä moisia vääntämään, eikä silloinkaan koeaikana sitä kannata tehdä.
Silleen, että se kävelee portista sisään ja sanoo, että moro. Tarkastajat saa kävellä ihan koska tahansa sisään, ja siinä ei ole tehtaanportilla mitään nokan koputtamista. En ihmettele, että ei se pidättäminenkään onnistu, jos ymmärrys on vielä tällä tasolla.

AVI on virnaomainen, sillä ei ole mitään valtakunnan tekemistä minkään liiton kanssa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Jutuista päätellen on kyllä vajain aines valunut Uuteenkaupunkiin jos ei mikään onnistu :facepalm:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 350
Viestejä
4 198 899
Jäsenet
70 892
Uusin jäsen
hysteri

Hinta.fi

Ylös Bottom