Valaisimen rakentaminen

Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
646
Olen rakentamassa "design" -valaisinta, eli itse tekemässä runkoa, johon pitäisi laittaa jonkin sortin valot. Ajatuksena on käyttää varjostimina kookospähkinän puolikkaita jotka liittyvät isompaan runkoon. Olen kaavaillut neljää polttimoa / pähkinän puolikasta, eli 1 per puolikas. Valaisin tullee keittiön ruokapöydän ylle. Tällä hetkellä ajatuksena oli käyttää G9 -kantaa ja siihen LED-polttimoita.
- Onko G9 hyvä em. tarkoitukseen?
- Miten johdotukset ym. sähköt pitää / kannattaa tehdä?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Käytät tommosia 230v sopivia LED polttimoita, niin johdot voit vetää suoraan katkaisijan kautta pistokkeeseen.

Jonkun tämmöisen ruuvaat sinne kookoksen pohjaan ja johdot läpi. Kannattaa ehkä jotain lämpösuojaa laittaa taakse.
G9 lampunpidin johdolla
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
646
Katkaisijaa en ajatellut laittaa kun tulisi suoraan kattoon kiinni (katkasija siis seinässä). Eli piuhat suoraan pistokkeeseen asti? Entä miten laitetaan neljä kpl samaan pistokkeeseen?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Otat jostain vanhasta lampusta sen kotelon, joka tulee kattoa vasten. Sinne saat siististi menemään ne johdot.
Sitten käyt ostamassa tuommoisia WAGO-liittimiä, tarvitset kaksi. Kaikki siniset toiseen ja mustat toiseen (myös pistotulpan).

 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
646
Kiitos näistä! Entäpä mikä olisi paras tapa jatkaa tuota G9 kannan johtoa mahdollisimman ohuesti ja siististi? Ainakin tulee mieleen juottaa ja sukka päälle.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Juottamalla ja sukka päälle. Tai sitten ostat sellaisia kantoja, johon voit itse laittaa sopivan mittaiset johdot (esim. ruuviliittimellä).
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Aumiiniteippi tai ihan foliokin riittänee, jos on tarkoitus käyttää tuollaisia muutaman watin LED polttimoita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Otat jostain vanhasta lampusta sen kotelon, joka tulee kattoa vasten. Sinne saat siististi menemään ne johdot.
Sitten käyt ostamassa tuommoisia WAGO-liittimiä, tarvitset kaksi. Kaikki siniset toiseen ja mustat toiseen (myös pistotulpan).

WAGOn väärennökset melkein yhtä hyvät kuin aidotkin -->
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
646
Otat jostain vanhasta lampusta sen kotelon, joka tulee kattoa vasten. Sinne saat siististi menemään ne johdot.
Sitten käyt ostamassa tuommoisia WAGO-liittimiä, tarvitset kaksi. Kaikki siniset toiseen ja mustat toiseen (myös pistotulpan).
Ajattelin herätellä ikuisuusprojektia taas henkiin. Onko kuinka järjetöntä kytkeä sarjaan? Tämä siksi, että yritän saada mahd. vähän johtoa näkyviin ja tällä tavalla olisi vähemmän johtoa vedettävänä. Silloin taitaa tosin olla niin, että jos yksi palaa niin kaikki sammuvat.
Eli ajatus kuten tässä (alempi kuva). WAGOjakaan ei enää tarvitsisi?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
98
Eipä tuossa kauheasti väliä onko rinnan vai sarjan. Sarjassa kun on niin yhden lampun palaminen pimentää kaikki.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 281
Viestejä
4 193 184
Jäsenet
70 896
Uusin jäsen
sussu

Hinta.fi

Ylös Bottom