Olen tapellut tämän ongelman kanssa jo jonkun aikaa ja on varmaan pakko kääntyä fiksumpien puoleen. Ongelmana on siis se että minulla on tietokoneessa 32 gigaa ramia, joista vain puolet on windowsin käytössä, vaikka windows kyllä tunnistaa että sitä on 32 gigan verran, minulla on 2x16gb kampaa. Pelien benchmarkeissakin ilmoitetaan että vain n.16 gigaa on käytössä. Aiemmin minulla oli 16 gigaa, josta vain puolet oli käytössä, eli 8 gigan verran. Jännästi tosin biosin puolella bios ilmoittaa kokonais ramiksi vain 16 gigaa, kun käytössä 32 gigaa ramia, mutta tunnistaa kyllä molemmat kammat kun katsoo ramien yksittäisiä tietoja. Tässä lista toimenpiteistä mitä olen tehnyt asian ratkaisemiseksi:
-Olen vaihtanut ramien fyysistä sijaintia ja kokeillut kampa kerrallaan, ei muuta ongelmaa
-Olen päivittänyt Biosin
-Olen msconfigista ottanut pois ramin rajoituksen
-Minulla on tuorein Win 10 versio, tosin aktivoimaton(minkä ei pitäisi missään nimessä vaikuttaa tähän?)
Koneena on Ryzen pohjainen 7 2700x, emona Msi:n X470 Gaming Pro Carbon. Muistit on G.Skillin Ripjaw 2x16gb 3200mhz, ennen tätä oli G.Skillin Trident Z 2x8gb 2993mhz.
-Olen vaihtanut ramien fyysistä sijaintia ja kokeillut kampa kerrallaan, ei muuta ongelmaa
-Olen päivittänyt Biosin
-Olen msconfigista ottanut pois ramin rajoituksen
-Minulla on tuorein Win 10 versio, tosin aktivoimaton(minkä ei pitäisi missään nimessä vaikuttaa tähän?)
Koneena on Ryzen pohjainen 7 2700x, emona Msi:n X470 Gaming Pro Carbon. Muistit on G.Skillin Ripjaw 2x16gb 3200mhz, ennen tätä oli G.Skillin Trident Z 2x8gb 2993mhz.
Liitteet
Viimeksi muokattu: