Vahvistusta konepaketin osille

Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
591
Tarkoitus olisi päivittää oma vanha i7-2600k tälle vuosikymmenelle. Jos joku viitsisi kommentoida, että toimiiko liitteessä olevat yhteen?
Koneen tärkein ominaisuus on hiljaisuus. Kysymys, että kumpiko olisi järkevämpi kokoonpanoon, Noctua NH-D15 vai NZXT KRAKEN X62.
Kaikki muut komponentit menee uusiksi paitsi olemassa oleva näyttis MSI GeForce GTX 1060 GAMING X 3G. Koneella ei pelata joten en tarvitse järeämpää näyttistä.
kone.JPG
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Jos koneella ei pelata, niin luulenpa että on parempi mennä Ryzen 7 1700:lla.
Paitsi jos käytetyt ohjelmat tarvitsee paljon yhden ytimen tehoa.

Muutoin Ryzen 7:n useammat ytimet ja säikeet antavat reilusti paremman performanssin.

1700 myös pysyy viileämpänä ja näin ollen hiljaisempana kuin 8700K.


jimms.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
591
Kiitos mielipiteestäsi, olen pähkäillyt tuota intel vs amd asiaa mutta itselleni en pysty osoittamaan kumpiko noista on oikeasti se nopeampi. Toinen testi sanoo sitä ja toinen tätä.
Olen aina vierastanut AMD familya. Tällä perustelin itselleni, että edelleen pysyn intelin mukana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Kiitos mielipiteestäsi, olen pähkäillyt tuota intel vs amd asiaa mutta itselleni en pysty osoittamaan kumpiko noista on oikeasti se nopeampi. Toinen testi sanoo sitä ja toinen tätä.
Olen aina vierastanut AMD familya. Tällä perustelin itselleni, että edelleen pysyn intelin mukana.
Intelin i7 8700K:n hyvät puolet:
Erittäin nopea yhden ytimen teho (sama kuin Kaby Lake, eli i7 7700K)
Hyvä monen ytimen teho

Huonot puolet:
IHS:N välissä yhä Intelin "purkkatahnat" jotka tekevät kyseisestä prosessorista erittäin kuumana käyvän = samoilla jäähdytyksillä verrattaen meluisampi
Suuri tehonkulutus
Kallis hinta (410-420€)


AMD:n Ryzen 7 1700:n hyvät puolet:
Hyvä yhden ytimen teho (sama teho kuin Broadwell/Skylake n. suurin piirtein)
Erittäin nopea monen ytimen teho
IHS on juotettu joten lämmönsiirtyvyys käytettyyn jäähdytykseen on mahdollisimman hyvä = viileämpi ja hiljaisempi
käyttää hieman vähemmän tehoa
Halpa hinta (300-350€)

huonot puolet:
Yhden ytimen teho verrattaen Intelin nopeuksiin
RAM-tuki toistaiseksi, joka kuitenkin pikkuhiljaa paranee kun platformi aikuistuu





8700K on lyhyesti sanottuna hyvä monen ytimen työhommissa, mutta loistava pelaamisessa.
Ryzen 7 1700 taas on hyvä pelaamisessa, mutta loistava monen ytimen työhommissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
591
Kiitos, todella selkeä yhteenveto. Kyselen varmaan nyt tyhmiä mutta mistä tietää, että käytetäänkö softassa yhtä vaiko useampaa ydintä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Kiitos, todella selkeä yhteenveto. Kyselen varmaan nyt tyhmiä mutta mistä tietää, että käytetäänkö softassa yhtä vaiko useampaa ydintä?
Yleensä googlailemalla, testaamalla itse tai kysymällä foorumeilla.
Mitäs ohjelmia olis tarkoitus ajella?
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
591
Mun käyttö on ihan normi Windows käyttöä. Office 365 ohjelmat. Skype telcoja, erilaisia streamejä VLCn yli, kaikki selaimet auki samaan aikaan. Sivussa Plex clientin pyörittämistä sekä Xeoma video surveillance. Suuri osa pyörii kuitenkin netissä jollain tapaa, ei niinkään erillinä appina Windowsin päällä. Ei mitään spesiaalimpaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Mun käyttö on ihan normi Windows käyttöä. Office 365 ohjelmat. Skype telcoja, erilaisia streamejä VLCn yli, kaikki selaimet auki samaan aikaan. Sivussa Plex clientin pyörittämistä sekä Xeoma video surveillance. Suuri osa pyörii kuitenkin netissä jollain tapaa, ei niinkään erillinä appina Windowsin päällä. Ei mitään spesiaalimpaa.
Ryzen on tuohon käyttöön parempi. Useampia ytimiä ja säikeitä joten ei lopu puhti kun on liian paljon asioita auki.
Yhden ytimen nopeutta mikään noista ei tarvitse, vaan useammat ytimet auttavat enemmän.

Periaatteessa et tarvitsisi edes lainkaan näiden tasoista konetta vaan perus halvempi Ryzen 5 1600 buildi riittäisi.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
591
Joo, tuossa olen samaa mieltä, etten tarvisi kaikkein tehokkainta tykkiä mutta kun "mä haluan" :) Ei näitä asiaoita aina järjellä selitetä. Täytyykin lueskella vähän tuota AMD ketjua, ja katsoa saako se kääntymään AMD leiriin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Joo, tuossa olen samaa mieltä, etten tarvisi kaikkein tehokkainta tykkiä mutta kun "mä haluan" :) Ei näitä asiaoita aina järjellä selitetä. Täytyykin lueskella vähän tuota AMD ketjua, ja katsoa saako se kääntymään AMD leiriin.
Yksi asia mitä kannattaa myös miettiä, on platformin ikä.
Lyhyt ikäisyys = emoja vaikea löytää myöhemmin mikäli tarve tulee

Intelin uusi Z370 toimii vain näille Coffee Lakeille, se tullaan korvaamaan jo ensi vuonna Z390:llä.
Eli se vähäinen mahdollinen päivitys, mikäli lisäpuhtia jossain vaiheessa tulee haluamaan, vaatii taas uuden emolevyn oston.

Kun taas AMD:n AM4 tulee kestämään vähintään seuraaville kahdelle generaatiolle.
Eli lisätehon hankintaan ei tarvitse muuta kuin uuden prossun ja BIOS päivityksen.

Eri asia tietenkin jos lisäksi tarvitsee uudempien emojen kanssa tulevia uusia toimintoja. Jolloin joka tapauksessa vaatii sen uuden emon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 342
Kyllä minä tässä sinuna tekisin sen liikkeen, että menisin AMD-linjalla. Ihan oikeasti tuosta Intelistä saat käytännössä iloa vain pelatessa (ja siinäkin pärjää vallan mainiosti Ryzenilla).

P.S. Itselläni on Intelin prossu.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
591
Yksi tärkeä unohtui käyttämieni softa listalta. Oraclen VirtualBox jossa pyöritän erilaisia kokoonpanoja. Onko merkitystä Intel vs AMD?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Yksi tärkeä unohtui käyttämieni softa listalta. Oraclen VirtualBox jossa pyöritän erilaisia kokoonpanoja. Onko merkitystä Intel vs AMD?
Taas kerran se useampi ydin auttaa enemmän.
Voit esim. allikoida VirtualBoxille 2 ydintä ja 4 säiettä, kun muulle jää käyttöön se 6 ydintä ja 12 säiettä.
Yhden ytimen tehosta ei ole mitään apua.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
591
Sitä en nyt ymmärrä, että kun katsotaan esim Cpu Benchmarks sivulta näitä kahta Ryzen 1700 = 13780 vs 8700k = 17192 niin ero on n.20% Intelin hyväksi? Miksi jos "AMD on nopeampi"?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 119
Yksi tärkeä unohtui käyttämieni softa listalta. Oraclen VirtualBox jossa pyöritän erilaisia kokoonpanoja. Onko merkitystä Intel vs AMD?
AMD:llä on aikaisen valmistuserän prosessoreissa segfault-ongelmia *nix-käyttöjärjestelmissä.

--

Lisäksi riippumatta siitä, kumman valitset, emolevy on ylimitoitettu :)

--

..ja jos Intel kiinnostaa, niin ota se kerroinlukollinen, se vaatii vähemmän jäähdytystä ja on siten hiljaisempi:
Intel Coffee Lake i7-8700, LGA1151, 3.2 GHz, 12MB, Boxed - 349,00€
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 119
Sitä en nyt ymmärrä, että kun katsotaan esim Cpu Benchmarks sivulta näitä kahta Ryzen 1700 = 13780 vs 8700k = 17192 niin ero on n.20% Intelin hyväksi? Miksi jos "AMD on nopeampi"?
Koska AMD on nopeampi säikeistyvissä softissa. Sivustot voi sanoa ihan mitä vaan. Kannattaa katsoa sieltä benchmarkista muutakin, kuin kuvat. Esim. miten se testin lopullinen arvosana on jakautunut yhden ytimen ja monen ytimen suorituskyvyn välille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Sitä en nyt ymmärrä, että kun katsotaan esim Cpu Benchmarks sivulta näitä kahta Ryzen 1700 = 13780 vs 8700k = 17192 niin ero on n.20% Intelin hyväksi? Miksi jos "AMD on nopeampi"?
PassMark Software - CPU Benchmark Charts

Tarkoitatko tätä?
Tämä on erittäin huono sivu prosessorien vertailuun. Näiden tekemä testi on pääasiassa kellotaajuudesta kiinni. Intelin 8700K joka yltää 4.8-5Ghz on näin ollen sen 20% nopeampi kuin Ryzen joka pääsee 3.8 - 4Ghz.
Ja näidenhän kellotaajuus ero on juuri sen 20% luokkaa. Juuri sen määrän mitä nuo numerot.
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
263
Kyllä ehdottomasti Ryzen koska pelaaminen ei ole ensiasemassa. Ja koska budjettia riittää niin ota ennemmin jo se 7 1700 kun tuo 5 1600, ei jää jälkeenpäin kaduttamaan jos huomaa että lisäytimistä ois ollu hyötyä.

Prosessorijäähyn osuus hiljaisuuden puolesta ei oo kahta vaihtoehtoa: ilmajäähy on hiljaisempi ja varsinkin tuo Noctua pieksee tehossa ja hiljaisuudessaan useita vesijäähyjä. Muista ottaa Jimssiltä se malli jossa AM4 kiinikkeet.

SSD levyksi voisit ottaa halvemman 850 EVO mallin. Teoriassa tuo 960 on nopeampi joo, mutta pääasiallisesti selain käytössä et tule käytännössä eroa huomaamaan noiden välillä. Ja 850 EVOssa on 5 vuoden takuu, 960=3 vuotta.

Edit. Onko kotelon valinnalle tietty syy? Halvempiakin ja aivan yhtä hyviä ellei parempiakin on tarjolla. Esim. Fractal Define C, Corsair Carbide 400q jne jne. Mutta jos tuo Phanteksi on tarkoituksella valittu niin eipä siinä ongelmaa :kippis:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 342
Ja jos niitä kokemuksiakin netistä lueskelee, niin kannattaa aina kiinnittää huomiota kontekstiin. Hyvin usein kun näitä prossuja tai muita vermeitä vertaillaan, on taustalla ajatus nopeudesta pelikäytössä. Jos ei pelaa, niin asetelma on ihan eri.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
591
ja sitten versio 2 kehiin. Näin se mieli muuttuu. Aamulla olin vielä Intel mies mutta takkia ilmeisesti voi kääntää :)

Mites tuon 960 M.2 levyn kanssa. Emon supported m.2 lista sanoo, että vain SAMSUNG MZ-N5E250BW 250GB (850 EVO) tuettuna. Olisi vaan paperilla niin paljon kovempi tuo 960 :)
kone_amd.JPG

Ei kai tuolla näin suppea tuettujen lista voi olla?
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
263
Mites tuon 960 M.2 levyn kanssa. Emon supported m.2 lista sanoo, että vain SAMSUNG MZ-N5E250BW 250GB (850 EVO) tuettuna. Olisi vaan paperilla niin paljon kovempi tuo 960 :)

Ei kai tuolla näin suppea tuettujen lista voi olla?
Kuten tässä ollaan jo asioita käyty läpi prossujenkin osalta, kyllä ne on paperilla parempia mutta järjen käyttö on enemmän kuin tervettä näitä valintoja tehdessä. Et sinä eroa huomaa sen 960 vs 850 EVOn välillä.

Edit. Vaikka budjetti on korkea niin järkivalintoja tekemällä säästää ja voi panostaa muualle: esim. Parempaan näyttöön jne jne.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 298
Viestejä
4 193 555
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom