Vahvistinsovellukset Windowsille (sähkökitara)

Etsinnässä softa Windows-tietokoneelle, joka toimii äänen vahvistimena sähkökitaralle tarjoten tietenkin erilaisia vahvistinmallinnuksia ja efektejä. Näitä kaikkia voi yleensä laajentaa lataamalla lisää. Tämä kiinnostus siksi, koska kuvittelen nykytietokoneiden sisältävän enemmän jerkkua ja vähemmän viivettä kuin halvat erilliset ulkoiset efektipedaalit.

Minulla on jo kaapeli (6,3 mm - USB A) tähän tarkoitukseen Ubisoftin Rocksmith ohjelmiston kautta (Pray Station 3:lle).

Olen kokeillut ja on kokemusta iRigin "pötkylöistä" ja apeistä Androidille. Nyt kuitenkin haussa softa PC:lle, Windowsille (11). Mitä on tarjolla?

Olen törmännyt myös esim. NUX MG-101 multiefektipedaaliin, jonka hinta pyörii n. 100 euron ympärillä. Valmistaja tarjoaa tähän erillisen Windows-ohjelman (QuickTone Edit software), jolla hallita ko. pedaalia. Itse pedaali ei kiinnosta, mutta softa kylläkin. Softa lienee kytketty itse pedaaliin. Vai saako tämän softan erillisenä?

Ulkoinen dacci koneeseen kiinni (esim. Focusrite Scarlett -sarjaa) ja sovellukseksi esim amplitube jonka saa ilmaisenakin versiona vajavaisin efektein yms.
Jonkin verran youtubessa tullut vastaan myös rocksmith+ joka ilmeisesti kk-veloitteisena tarjoaa kattavaa ja uusiutuvaa sisältöä.

Focusrite Scarlett Solo + Amplituben ilmainen versio käytössä täällä. Tällä hetkellä en edes omista oikeaa vahvistinta, omat epäsäännölliset soitot pärjännyt näillä.

Positive Gridin Bias FX2 on myös aika hyvä. All Access Bundleen saa myös Mobile version mukaan. Toki sekin vaatii äänikortin, Focusrite, Motu, Presonus jne. Niitä löytää kyllä käytettynäkin.

Positive Gridillä on näköjään Riff-äänikortti, joka ajaa saman asian. Tarjouksessa 79$. En ole sitä kokeillut. Voi käyttää heidän tuotteiden kanssa tai sitten minkä tahansa DAWin tms. kanssa. Mukana näyttäs tulevan Bias FX2 LE.

EDIT: Windows-käytöstä sen verran, että minkä äänikortin valitseekaan, siihen kannattaa ensiksi ladata valmistajan ASIO-ajurit heidän ohjeen mukaan. Muuten tulee latenssia ja ongelmia. Positive Gridin Sparkin ASIO-ajurit olivat huonot, silloin kun niitä kokeilin, eikä ASIO4ALL-ajurit tuoneet tilanteeseen parannusta. Riffistä en osaa sanoa, kuinka hyvä ajurit siihen on tehty. Omista kokeiluista äänikorttien Windows- ajurit menevät järjestykseen Motu / Presonus, Focusrite, Boss / Positive Grid. Macissä näitä ei tarvitse miettiä.

Jos itse ensikertaa tekisin uudelleen Windowsiin, ostaisin vain äänikortin, jossa hyvät ajurit (PreSonus, Motu, Focusrite jne) ja sitten latailisin ilmaisia / demo softia kokeeksi ja valitsisin sen mistä tykkää eniten.

Viimeksi muokattu:
Jos ilmaisella haluaa kokeilla DAWia, niin sitten kannattaa kokeilla myös Cakewalkia. Se ei ole huono. Mutta senkin kanssa olisi hyvä olla kunnon äänikortti, johon kitaran kiinnittää. Äänikortteja löytyy muusikoiden.netistä, torilta, verkkiksen outletista jne. Se äänikortti on tässä se juttu. Hyvä sellainen ja sen jälkeen voi sitten kokeilla kaikkea mitä internetistä löytää.

Oletuksella, että tietokoneen kanssa soittelu on se mitä haetaan.

Reaper on ilmainen muistaakseni 60 päivää ja sitten siitä pitäisi maksaa se noin 60e tms. Kyllä. Sitä voi jatkaa ilman maksuakin, mutta siitä kuuluisi maksaa.
Jep, tyyliin WinRAR, tykkään tuosta toimintamallista. Paljon on musasoftia ilmaiseksi tarjolla, kitaratouhut itselle vieraampia - joskus velipoika käytti iPadiä efectilaitteena iRigin kanssa.

Kitara kiinni usb-äänikorttiin ja Reaperin kanssa Neural Amp Modelerista erilaisia vahvistinsoundeja. Youtubesta löytyy ohjeita.

Rocksmith-kaapelilla ja emolevyn äänikortilla en saanut itse toimimaan sulavasti.

Kerran ketjun aloittajalla on jo Rocksmith-piuha, niin se toimi ainakin aiemmin ihan ok Amplituben, Guitar Rigin yms kanssa. Asio4All-ajurit muistaakseni vaati.!

Focusrite Scarlett Solo tai vastaava luotettu ja yleinen interface ja plugareiksi vaihtoehtoja on vaikka kuinka. Ilmaisista vaihtoehdoista suosittelisin Neural Amp Modeleria joka on avoimeen lähdekoodiin pohjautuva tekoälymallinnuksia ajava softa. Tonehuntista voit hakea melkein minkä tahansa vahvistimen mallinnuksen ja ilmaisia hyviä IR taas on netti täynnä. NAM:n mallinnukset on äärimmäisen lähellä alunperäistä laitteistoa ja äänenlaatu tuossa on käytännössä parempi kuin missään markkinoilla olevassa (myös kaupallisessa) kilpailijassa. Ainoana huonona puolena hiukan vajaat ominaisuudet ja karu interface, mutta jos haluaa vain kitaran kiinni digitaaliseen vahvariin ja soitella niin tuo on loistava valinta.

1730365478638.webp

Focusrite Scarlett Solo tai vastaava luotettu ja yleinen interface ja plugareiksi vaihtoehtoja on vaikka kuinka. Ilmaisista vaihtoehdoista suosittelisin Neural Amp Modeleria joka on avoimeen lähdekoodiin pohjautuva tekoälymallinnuksia ajava softa. Tonehuntista voit hakea melkein minkä tahansa vahvistimen mallinnuksen ja ilmaisia hyviä IR taas on netti täynnä. NAM:n mallinnukset on äärimmäisen lähellä alunperäistä laitteistoa ja äänenlaatu tuossa on käytännössä parempi kuin missään markkinoilla olevassa (myös kaupallisessa) kilpailijassa. Ainoana huonona puolena hiukan vajaat ominaisuudet ja karu interface, mutta jos haluaa vain kitaran kiinni digitaaliseen vahvariin ja soitella niin tuo on loistava valinta.

1730365478638.webp
Scarlett solo:lle kyllä lämmin suositus. Hintaa reilu satanen ja uskallan väittää että tuolla sijoituksella elämänlaatu paranee huomattavasti verrattuna vanhaan guitarsmith-piuhaan. Jos haluaa tukea kotimaista osaamista plugarien muodossa niin Plugins on tällähetkellä kyllä terävintä kärkeä sarallaan. Tuli joskus yhdelle kokoelmalevylle pariin biisiin omat kitaraosuudet soitettua kiireessä kotona neural dsp:n Fortin NTS Suitella ja kitarasoundiin olin kyllä erittäin tyytyväinen.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 678
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom