VAG tutki typpidioksidipäästöjen vaikutusta ihmis- ja apinakokeissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja demu
  • Aloitettu Aloitettu

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 568
Saksalaislehti: Autonvalmistajat testauttivat pakokaasuja ihmisillä
Forschungsvereinigung der Autokonzerne: Daimler verurteilt Menschenversuche
Saksalaislehdet: Autonvalmistajat testauttivat pakokaasuja ihmisillä
"Kuvottavaa", sanoo Saksan ympäristöministeri kokeista, joita kerrottiin ensin tehdyn apinoilla ja sitten myös ihmisillä.
Saksassa sekä hallitus että oppositio arvostelevat ankarasti Saksan autoteollisuuden rahoittamia testejä pakokaasujen myrkkyvaikutuksista. Aluksi tuli ilmi, että kokeita oli tehty apinoilla. Viikonloppuna saksalaislehti kertoi, että testattavina on ollut myös ihmisiä.

Stuttgarter Zeitung -lehden mukaan ihmiskokeita tehtiin 25 ihmiselle saksalaisessa sairaalassa. Tarkoituksena oli selvittää, miten pakokaasujen sisältämä typpidioksidi vaikuttaa hengitettynä.

Tutkitut olivat nuoria ja perusterveitä, 19 miestä ja kuusi naista. Heidän hengittämissään kaasuissa oli vaihteleva määrä typpidioksidia, lehdet kertovat.

Typpidioksidi aiheuttaa hengitysvaikeuksia ja heikentää myös sydänvaivoista kärsivien terveyttä. Liikenne on typpidioksidipäästöjen suurin lähde.
...

edit. Myös laatumerkkejä (BMW, Mercedes) oli osakkaina tuossa tutkimuksen tehneessä yhtiössä.
...
Kokeet teetti Volkswagenin, BMW:n, Daimlerin ja Boschin kymmenen vuotta sitten perustama autojen ympäristö- ja terveysvaikutuksia tutkinut EUGT-järjestö. Varsinainen testaaja oli yhdysvaltalainen tutkimusyritys.
 
Kaiken manian keskellä jäi epäselväksi, että oliko tutkimus teetetty tieteellisessä mielessä vai siksi, että autoyhtiöt halusivat arvioida mahdollisten murhaoikeuskäyntien seurauksia päästöhuijauksia suunnitellessaan.
 
Kaiken manian keskellä jäi epäselväksi, että oliko tutkimus teetetty tieteellisessä mielessä vai siksi, että autoyhtiöt halusivat arvioida mahdollisten murhaoikeuskäyntien seurauksia päästöhuijauksia suunnitellessaan.

Netflixin Likainen raha dokumenttisarjan ensimmäisessä jaksossa oli osio samoista? kokeista, ja muistaakseni niillä oli tarkoitus vakuuttaa viranomaiset NOx:n vaarattomuudesta ihmisille. Tosin siinä väitettiin, että kokeita ei olisi tehty ihmisille vain "kädellisille ei-ihmisille" (suomeksi apinoilla), ja testit olisivat olleet "ei-terminaali" (ei tapettu ja tutkittu sisäelimien vahinkoja) kokeita.
 
Saksalaiset autonvalmistajat testasivat dieselpakokaasujen vaarallisuutta ihmisillä ja apinoilla
Typpidioksidi tuli lehden mukaan kuplavolkkarista.
Käytettiinkö kuplia (lempinimi aatun kosto) jo aikoinaan samaan tarkoitukseen?

upload_2018-1-29_20-59-32.png

:ssmoke::ssleepy:
 
Ennen kaasukammioiden käyttöönottoa keskitysleireillä testattiin juutalaisten massamurhaamista auton pakokaasuilla. Ihmiset kellariin ja kuormuri puksuttamaan savua letkusta sinne. Toimi mutta ei tarpeeksi tehokkaasti joten kehitystä jatkettiin ja kaikkihan tietää mihin lopulta päädyttiin.

Siinä mielessä VAG on palannut juurilleen.
 
Ei voi kuin hämmästellä kuinka idiootteja ne VAG:lla ovatkaan. Luulis että jo historian painolasti olis ollut mielessä mutta ei.
 
Ei voi kuin hämmästellä kuinka idiootteja ne VAG:lla ovatkaan. Luulis että jo historian painolasti olis ollut mielessä mutta ei.
Mutta kun... erilaisten paljastusraporttien mukaanhan volkkarin dieselit tuottavat parhaiten typpidioksidipäästöjä.
Tosin jonkun täytyy istua kääntelemässä rattia, jotta ei mene päästötestimoodi päälle...
 
Ei voi kuin hämmästellä kuinka idiootteja ne VAG:lla ovatkaan. Luulis että jo historian painolasti olis ollut mielessä mutta ei.
BMW:llä ja Mersulla sen sijaan eivät ole idiootteja, kun ovat tuossa olleet mukana. Vain VAG:lla?

Ketjun aloittajahan oli muistaakseni Bemarihermanni niin VAGia pitää päästä dissaamaan, vaikka tuossa muitakin ollut mukana.
 
BMW:llä ja Mersulla sen sijaan eivät ole idiootteja, kun ovat tuossa olleet mukana. Vain VAG:lla?

Ketjun aloittajahan oli muistaakseni Bemarihermanni niin VAGia pitää päästä dissaamaan, vaikka tuossa muitakin ollut mukana.
Jep. Minulla on Bemari ja Mersu. Volkkarilaisia on kiva härnätä. Lähinnä oli tarve korostaa testiauton (kupla) käyttämistä, mutta aivan yhtä vastuuttomia nuo kaikki autovalmistajat tuntuvat olevan.

:stongue:
 
Ihan asiallista, että kerrankin tutkitaan kunnolla. Dieselkoneiden pakokaasut ovat käytännössä ihan helvetin epäterveellisiä. On parempi että tutkitaan, kun niitä joutuu hengittämään käytännössä jokainen. Nuo kliiniset kokeet ovat siksikin ihan perusteltuja. Saksan historiasta löytyy kyllä esimerkkejä ihmisten pakokaasuttamisesta, mutta ne eivät taaskaan liity tähän asiaan mitenkään, kun siinä ei ollut tarkoituksena huolehtia kenenkään terveydestä, vaan päinvastoin.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan asiallista, että kerrankin tutkitaan kunnolla. Dieselkoneiden pakokaasut ovat käytännössä ihan helvetin epäterveellisiä. On parempi että tutkitaan, kun niitä joutuu hengittämään käytännössä jokainen. Nuo kliiniset kokeet ovat siksikin ihan perusteltuja. Saksan historiasta löytyy kyllä esimerkkejä ihmisten pakokaasuttamisesta, mutta ne eivät taaskaan liity tähän asiaan mitenkään, kun siinä ei ollut tarkoituksena huolehtia kenenkään terveydestä, vaan päinvastoin.
Vielä kun paljastuisi, että valitut koehenkilöt olivat juutalaistaustaisia...
 
köh köh...
Eiköhän tämänkin lopputulos olisi ollut arvattavissa jo vuosikymmeniä sitten tehtyjen kokeidne perusteella:

Volkswagen salasi pakokaasuilla tehtyjen apinakokeiden tuhoisat tulokset, koska ne eivät miellyttäneet ja valehteli päälle

Autojätti yritti todistaa, että sen autojen dieselpakokaasujen hengittäminen aiheutti aiempaa vähäisempiä terveysriskejä, mutta tulos oli päinvastainen.
- Saksalainen autojätti rahoitti epäeettisiä eläinkokeita ja hautasi niiden tulokset, koska ne eivät miellyttäneet.
- Edes huijauslaitteiston käyttäminen ei auttanut.
- Testien teettäminen paljastui viime viikolla.

Autonvalmistaja Volkswagen salasi teettämiensä eläinkokeiden tulokset, koska ne eivät miellyttäneet. Tutkimuslaboratorio EUGT teetti testin Yhdysvalloissa vuonna 2014. Kymmenellä jaavanmakakilla selvitettiin, millaisia vaikutuksia VW Beetlen päästöjen hengittäminen aiheutti verrattuna vanhempaan Fordin avolava-autoon. Molemmissa oli dieselmoottori.

Testi-Beetleen oli asennettu Volkswagenin huijausohjelmisto, joka pienensi päästöjä laboratorioympäristössä mutta ei ajossa. Apinat altistettiin pakokaasuille neljän tunnin ajaksi, minkä jälkeen niistä otettiin verikokeet ja niiden hengityselimet tähystettiin.
Saksalaislehti Bild on saanut tutkimusmateriaaleja haltuunsa ja niiden mukaan VW:n päästöjä hengittäneet apinat kärsivät enemmän. Tulos oli päinvastainen, mitä VW oli toivonut ja asia haudattiin. Lehden mukaan tietojen ei haluttu koskaan päätyvän julkisuuteen, koska ne olivat "liian tuhoisia".

Volkswagen väitti aiemmin tiedottessa, etteivät tutkijat koskaan onnistuneet julkaisemaan koko tutkimusta. Testeille antoi rahoitusta kolme saksalaisautovalmistajaa eli Volkswagenin lisäksi Daimler ja BMW. Johtovastuu apinatutkimuksesta oli Volkswagenilla.
Tieto apinakokeista aiheutti valtavan närkästymisen Saksassa ja maailmanlaajuisesti, kun se tuli ensi kertaa julkisuuteen viime viikon lopulla. Sittemmin kävi ilmi, että EUGT teki päästöillä myös ihmiskokeita. Testeihin otettiin kantaa ylimmiltä taholita maanantaina, kun muun muassa liittokansleri Angela Merkel kutsui niitä epäeettisiksi ja ympäristöministeri Barbara Hendricks vastenmielisiksi.

Myös autofirmat ovat julkisesti irtisanoutuneet EUGT:n (Europäische Forschungsvereinigung für Umwelt und Gesundheit im Transportsektor) tutkimusmetodeista.
- Tuomitsemme heidän kokeensa vahvimmalla mahdollisella tavalla, Daimler tiedotti tänään keskiviikkona.

Firma kertoi myös irtisanoneensa palveluksessaan olleen henkilön, joka istui tutkimuslaitoksen johtokunnassa. Volkswagen kertoi tiistaina vastaavasta irtisanomisesta.
Eläin- ja ihmiskokeita suurempi skandaali tapahtui vuonna 2015, kun Volkswagen jäi kiinni päästömanipuloinnista. Huijausohjelmisto oli 11 miljoonassa dieselautossa. Myöhemmin paljastui, että moni muukin merkki oli vääristellyt valmistamiensa autojen päästölukuja.
EUGT suljettiin viime vuonna.
 
Hahah, Olis vielä ollut F150 Cummins joka puskenut noi pienemmät päästöt mitä volkkarin henkilöauto. :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 638
Viestejä
4 537 573
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom