VAG ja karstoittuneiden männänrenkaiden elvytys

Liittynyt
22.07.2018
Viestejä
38
Hihnajakopäällä oleva 2005-2007 2.0TFSI yksi tyyppivika longlifehuollolla on männänrenkaiden karstoittuminen huohotuksen ongelmien seurauksena. Varmin tapa saada vika kuntoon, on vaihtaa uudet männänrenkaat. Ja ei, tässä ei ole samaa todella yleistä öljynsyöntivikaa, mitä uudemmissa ja niissä kuuluisimmissa on.

En nyt jaksaisi kuitenkaan alkaa niitä vaihtamaan, auto vie 1l/3000km öljyä. Tarkoitus olisi nyt koittaa STP motorflushia 2x annoksella mitä tapahtuu. Pari viimeistä öljynvaihtoa on ajettu lyhyellä vaihtovälillä ja öljysihti on tarkistettu, joten en usko karstan tukkivan öljysihtiä ja näin tulevan moottoririkkoa. Lisäksi ajelen 2000-3000 vaihtovälillä vielä pari vaihtoa, että karsta poistuisi mahdollisimman tehokkaasti.

Minkälaisia kokemuksia teillä on pesuaineiden tehosta tällaiseen ongelmaan? Ajattelin kesälomalla kokeilla kaataa mäntien päälle lamppuöljyä ja antaa muhia siellä pari päivää, joku sanoi sen liottavan hyvin karstaa. Toinen vaihtoehto on gasket remover, joka teki karstasta helposti irtoavaa juoksevaa kuraa. Männän päälle ei siis jätetä mitään ennen käynnistystä.
 
Hihnajakopäällä oleva 2005-2007 2.0TFSI yksi tyyppivika longlifehuollolla on männänrenkaiden karstoittuminen huohotuksen ongelmien seurauksena. Varmin tapa saada vika kuntoon, on vaihtaa uudet männänrenkaat. Ja ei, tässä ei ole samaa todella yleistä öljynsyöntivikaa, mitä uudemmissa ja niissä kuuluisimmissa on.

En nyt jaksaisi kuitenkaan alkaa niitä vaihtamaan, auto vie 1l/3000km öljyä. Tarkoitus olisi nyt koittaa STP motorflushia 2x annoksella mitä tapahtuu. Pari viimeistä öljynvaihtoa on ajettu lyhyellä vaihtovälillä ja öljysihti on tarkistettu, joten en usko karstan tukkivan öljysihtiä ja näin tulevan moottoririkkoa. Lisäksi ajelen 2000-3000 vaihtovälillä vielä pari vaihtoa, että karsta poistuisi mahdollisimman tehokkaasti.

Minkälaisia kokemuksia teillä on pesuaineiden tehosta tällaiseen ongelmaan? Ajattelin kesälomalla kokeilla kaataa mäntien päälle lamppuöljyä ja antaa muhia siellä pari päivää, joku sanoi sen liottavan hyvin karstaa. Toinen vaihtoehto on gasket remover, joka teki karstasta helposti irtoavaa juoksevaa kuraa. Männän päälle ei siis jätetä mitään ennen käynnistystä.
En mitenkään varma ole, mutta en usko että millään pesuaineella saat karstaa männänrenkaiden välistä merkittävissä määrin pois. Sitä karstaa on niin paljon, ettei se tahdo sieltä renkaan välistä irrota vaikka sitä pesuaine vähän pehmentääkin. Ne välit on kuitenkin niin pienet, ettei se karsta sieltä mahdu poistumaan, ei ainakaan kokonaan. Noita pesuaineita voi käyttää ennaltaehkäisevästi, siis siten ettei ongelmia pääse syntymään alun alkaenkaan. Näin itsekin tein, joskin käytin siihen Forten vastaavaa tuotetta.

Mäntiä voisi irrotuksen jälkeen uittaa dieselissä tai lamppuöljyssä karstan poistamiseksi, mutta en lähtisi kokeilemaan sitä kikkaa mäntien ollessa moottorissa. Todennäköisesti pehmennyt karsta valuu männän laelta sinne syvemmälle renkaisiin ja lopputuloksena on ongelman paheneminen. Saat kyllä männät näyttämään puhtaalta, mutta sieltä renkaiden välistä karsta ei poistu mihinkään, päin vastoin.

Toinen tarina on myös se, miten pääset tuosta öljy-karstaliejusta eroon ennen käynnistystä? Meinasitko ottaa koko koneen puoliksi, siis irrottaa koko venttiilikopan? Voi olla aika iso homma saada takaisin tiiviiksi ilman kannen hiomista, joskin en ole juuri kyseisen konetyypin kansipahviongelmista (siis avauksen jälkeen) tietoinen. Muutenkin se on työmääränä sellainen, että melkein sama jo tehdä homma kunnolla ja vaihtaa ne männänrenkaat.
 
Varmin tapa saada vika kuntoon, on vaihtaa uudet männänrenkaat.
Tuo olisi tosiaan hyvä tehdä, jos vaan itse osaa. Huollossa tuo maksaisi jotain 3700€.

Öljynkulutus | Seinäjoen Moottorihiomo

Maksaa niin paljon, että ei ole varmaan noin vanhaan autoon järkeä tehdä. Se vaan taitaa olla ongelmana, että vikaa on jo liian myöhäistä korjata ja moottori täytyisi nyt siis avata ja huoltaa kuntoon. Tai lisätä sitä öljyä vanhaan tyyliin.
 
En mitenkään varma ole, mutta en usko että millään pesuaineella saat karstaa männänrenkaiden välistä merkittävissä määrin pois. Sitä karstaa on niin paljon, ettei se tahdo sieltä renkaan välistä irrota vaikka sitä pesuaine vähän pehmentääkin. Ne välit on kuitenkin niin pienet, ettei se karsta sieltä mahdu poistumaan, ei ainakaan kokonaan. Noita pesuaineita voi käyttää ennaltaehkäisevästi, siis siten ettei ongelmia pääse syntymään alun alkaenkaan. Näin itsekin tein, joskin käytin siihen Forten vastaavaa tuotetta.

Mäntiä voisi irrotuksen jälkeen uittaa dieselissä tai lamppuöljyssä karstan poistamiseksi, mutta en lähtisi kokeilemaan sitä kikkaa mäntien ollessa moottorissa. Todennäköisesti pehmennyt karsta valuu männän laelta sinne syvemmälle renkaisiin ja lopputuloksena on ongelman paheneminen. Saat kyllä männät näyttämään puhtaalta, mutta sieltä renkaiden välistä karsta ei poistu mihinkään, päin vastoin.

Toinen tarina on myös se, miten pääset tuosta öljy-karstaliejusta eroon ennen käynnistystä? Meinasitko ottaa koko koneen puoliksi, siis irrottaa koko venttiilikopan? Voi olla aika iso homma saada takaisin tiiviiksi ilman kannen hiomista, joskin en ole juuri kyseisen konetyypin kansipahviongelmista (siis avauksen jälkeen) tietoinen. Muutenkin se on työmääränä sellainen, että melkein sama jo tehdä homma kunnolla ja vaihtaa ne männänrenkaat.
Aika monesta toisen merkkisistä ( Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty) - Foorumi – Saabclub.fi) on saatu karstoittuneita renkaita irtoamaan ja öljynkulutusta pienenemään. Öljykarstaliejusta tarkoitus on päästä eroon vaikka kaatamalla tulpanrei'istä liuottimia ja öljytilaan normaalin öljymäärän verran vaikka pöötä, liutoksen jälkeen öljyt tilalle ja lyhyt käyttö, jonka jälkeen uudet öljyt ja suodatin.

Tuo olisi tosiaan hyvä tehdä, jos vaan itse osaa. Huollossa tuo maksaisi jotain 3700€.

Öljynkulutus | Seinäjoen Moottorihiomo

Maksaa niin paljon, että ei ole varmaan noin vanhaan autoon järkeä tehdä. Se vaan taitaa olla ongelmana, että vikaa on jo liian myöhäistä korjata ja moottori täytyisi nyt siis avata ja huoltaa kuntoon. Tai lisätä sitä öljyä vanhaan tyyliin.
Tuo koskee juurikin noita uudempia koneita (jakopää ketjulla), missä ongelma on männänrenkaiden valmistusvika. Vanhemmissa syynä on karstoittuminen, ei valmistusvika.
 
Itse liuoittelin juuri syksyllä 1999 mallin Focuksesta kesän seisonnassa (>3kk) jumittuneita öljyrenkaita (ne on yleensä ne alimmat jotka tosiaan jumittaa).

Kyllähän se lopulta lähti toimimaan 2x vuorokauden liuottamisella (asetoni+automaattiöljy -sekoituksella), mutta ongelma ei ihan tyystin poistunut. Pääsi sentään katsastuksesta läpi ja suurimmasta savutuksesta eroon - tätä ennen auto vei desi per 100km tyylisesti öljyä. ;)

Parashan ne olisi liuoittaa irroittamalla niin että lopputuloksen näkeekin. :D

Itse siis tein:
- tuplat irti, "cocktail" mäntien päälle ja vuorokausi aikaa
- vuorokauden jälkeen koneen pyöritystä ilman tulppia
- toinen "cocktail" päälle ja uusi vuorokausi odottamista
- uudet pyöritykset, öljyt pois ja uudet tilalle

Seuraavana aamuna huomasi aika hyvin mitkä sylinterit olivat "jumissa" siitä miten paljon sitä nestettä oli siellä mäntien päällä...

Oli muuten varmaan naapureilla nauramista kun sellainen "lievä" höyryveturia muistuttava savupilvi seurasi Voortia ensimmäiset pari kilometria kun kiihdytti. :D
 
Minkä viskositeetin öljyt on? Kannattaa laittaa suosiolla 5w-40 öljyä. Itsellä oli 3v tuollainen Audi ja sai litran tai kaksi lisätä vaihtovälillä jos käytti, jotain lirua 5w-30 öljyä. Castrol magnatec 5w-40 taisi olla ainakin sellaista öljyä, jota ei tarvinnut olla lisäilemässä.
 
Aika monesta toisen merkkisistä ( Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty) - Foorumi – Saabclub.fi) on saatu karstoittuneita renkaita irtoamaan ja öljynkulutusta pienenemään. Öljykarstaliejusta tarkoitus on päästä eroon vaikka kaatamalla tulpanrei'istä liuottimia ja öljytilaan normaalin öljymäärän verran vaikka pöötä, liutoksen jälkeen öljyt tilalle ja lyhyt käyttö, jonka jälkeen uudet öljyt ja suodatin.

Dieseliä ja polttoöljyä olen kuullut joidenkin käytettäneen moottorin sisäpesuun - yleensä kai aika vanhoihin autoihin, joilla ei ole enää väliä. Nykyaikaisissa dieselautoissa on kyllä normaalia, että öljyn joukkoon kertyy jopa reilusti yli 10% dieseliä vaihtovälillä:
ADAC Untersuchung - Ölverdünnung bei Dieseln mit Partikelfilter
ADAC pitää 10% pitoisuutta vielä vaarattomana. Onkohan syytä olettaa, että bensakone olisi arempi?

Jospa tekisi niin, että seuraavan öljynlisäyksen sijasta kaataisi koneeseen puoli litraa dieseliä ja ajelisi normaalisti, kunnes öljy on taas minimissä. Kannattaa seurata öljyn kuntoa usein ja välttää moottorin kuormittamista matalilla kierroksilla. Sitten öljynvaihto ja sama uusiksi (tai dieseliä...öljyä... dieseliä ja vasta sitten vaihto). Ajon aikana liuotusta tehostaisi mekaaninen liike, joka puuttuu staattisessa liuotuksessa.

Dieselinä voisi kokeilla Nesteen MY:tä. Se on kemialliselta rakenteeltaan parafiininen, minkä voisi olettaa parantavan liuotusominaisuuksia.
 
Älä aja dieselit koneessa.

Tyhjäkäynnillä voi antaa ruksuttaa kyllä, ja korvata vaikka koko öljyn dieselillä. Tehokkaasti ainakin duratecin männänrenkaat lähti liikkeelle ja öljynkulutus loppui.
 
Itseasiassa B8:n korimallin TFSI koneiden suunnitteluvirhe oli juuri liian pienet männän öljyrenkaat, jotka tukkeutuivat karstasta. Samaa ongelmaa siis on myös B6 ja B7 -mallisten koneissa lievempänä. 1l / 1000km kuulostaa jo melko vakavalle ongelma ja ei varmaan enää vippaskonsteilla korjaudu, tietysti aina voi kokeilla, tuskin ainakaan enää pahenee ellei sihti tukkeudu.

Oma 2.0 TFSI (BUL) syö myös hieman öljyä, mutta puhutaan kuitenkin vajaan 2dl (5w30) lukemista, mikä kyseisille moottoreille melko normaali lukema. Pitäisi jossain välissä kokeilla korjautuuko huuhtelulla tai jäykemmällä öljyllä.
 
OP:lla 1l/3000km, eli 0,33l/1000km.
Vaihda huohotinventtiili, tarkasta ulkopuoliset öljyvuodot ja viimeisenä voi kokeilla tuota kuumassa päässä hieman jäykempää 5w-40 öljyä.
Itsellä on nykyisessä 2007 BWE:ssä kulutus n. Pari desiä/5tkm. Hieman riippuu ajetaanko matkaa vai kaupunkipyrähdyksiä. Joskus ei liikettä ole ollenkaan moneen tuhanteen kilometriin.

Tahtoo olla vähän kaikissa nykymoottoreissa jonkin verran näkyvää öljyhukkaa. Hyvin vielä naamioidaan asia, kun harvasta löytyy enää öljytikkua ja ajotietokoneesta näytetään öljytason olevan ok, kunnes se on selkeästi alarajalla.
 
Jotenkin tuon luki 1l/1000km vaikka olikin 1l/3000km, ei tuo ihan niin paha ollutkaan. Ainakin VAG-foorumeilla vastaavia lukemia saaneet vaihtelevalla menestyksellä korjattua liotuslitkuilla.
 
Itseasiassa B8:n korimallin TFSI koneiden suunnitteluvirhe oli juuri liian pienet männän öljyrenkaat, jotka tukkeutuivat karstasta. Samaa ongelmaa siis on myös B6 ja B7 -mallisten koneissa lievempänä. 1l / 1000km kuulostaa jo melko vakavalle ongelma ja ei varmaan enää vippaskonsteilla korjaudu, tietysti aina voi kokeilla, tuskin ainakaan enää pahenee ellei sihti tukkeudu.

Oma 2.0 TFSI (BUL) syö myös hieman öljyä, mutta puhutaan kuitenkin vajaan 2dl (5w30) lukemista, mikä kyseisille moottoreille melko normaali lukema. Pitäisi jossain välissä kokeilla korjautuuko huuhtelulla tai jäykemmällä öljyllä.

Huonot öljyrenkaat kerää sen jäykemmän öljyn vieläkin huonommin?
 
Älä aja dieselit koneessa.

Tyhjäkäynnillä voi antaa ruksuttaa kyllä, ja korvata vaikka koko öljyn dieselillä. Tehokkaasti ainakin duratecin männänrenkaat lähti liikkeelle ja öljynkulutus loppui.

Aika moni ajelee "dieselit koneessa", tosin tietämättään. ADAC:n mukaan jopa neljännes öljystä voi olla naftaa lyhyessä ajossa pitkillä vaihtoväleillä, mikä on toki liikaa ainakin pidemmän päälle. Sen sijaan 10% pidetään vaarattomana: "Im Allgemeinen sind Ölverdünnungen bis 10 Prozent für den Dieselmotor unkritisch."

Miksi bensakone ottaisi pienestä määrästä dieseliä öljyn joukossa herkemmin nokkiinsa? Heti lisäämisen jälkeen on toki riskinä, että uusi liuotin saa paljon muutakin liikkeelle kuin männänrenkaat. Omat riskinsä pelkässä tyhjäkäynnissäkin on, jos vaihtaa öljyn kokonaan dieseliin.

Ainahan vippaskonsteissa on riskinsä eikä jokainen arpa ei voita. Toisaalta jos hävittävää ei juuri ole...
 
Huonot öljyrenkaat kerää sen jäykemmän öljyn vieläkin huonommin?

Näin voisi olettaa, mutta melko monta kommenttia erikielisillä foorumeilla ollut ,että ainakin hetkeksi auttanut. Voihan tuo pidemmällä aikavälillä vain pahentaa asiaa.
 
Mistä olet varma, että kyseessä ovat jumissa olevat männänrenkaat? Tuo määrä öljyä katoaa helposti ihan jo vaikka väljistä venttiilivarren kumeista.
 
Minkä viskositeetin öljyt on? Kannattaa laittaa suosiolla 5w-40 öljyä. Itsellä oli 3v tuollainen Audi ja sai litran tai kaksi lisätä vaihtovälillä jos käytti, jotain lirua 5w-30 öljyä. Castrol magnatec 5w-40 taisi olla ainakin sellaista öljyä, jota ei tarvinnut olla lisäilemässä.
5W40 on nyt koneessa.

Itseasiassa B8:n korimallin TFSI koneiden suunnitteluvirhe oli juuri liian pienet männän öljyrenkaat, jotka tukkeutuivat karstasta. Samaa ongelmaa siis on myös B6 ja B7 -mallisten koneissa lievempänä. 1l / 1000km kuulostaa jo melko vakavalle ongelma ja ei varmaan enää vippaskonsteilla korjaudu, tietysti aina voi kokeilla, tuskin ainakaan enää pahenee ellei sihti tukkeudu.

Oma 2.0 TFSI (BUL) syö myös hieman öljyä, mutta puhutaan kuitenkin vajaan 2dl (5w30) lukemista, mikä kyseisille moottoreille melko normaali lukema. Pitäisi jossain välissä kokeilla korjautuuko huuhtelulla tai jäykemmällä öljyllä.

B8 männänrenkaissa on myös valmistusvika. Audifoorumilla yksi korjaaja kertoi noista B8 joskus mäntien tipahdelleen, kun ottaa kangen irti, jousivoima ei riitä. Tuohon sitten lisäksi se karstaantuminen. B7 osa syö öljyä, osa ei.
OP:lla 1l/3000km, eli 0,33l/1000km.
Vaihda huohotinventtiili, tarkasta ulkopuoliset öljyvuodot ja viimeisenä voi kokeilla tuota kuumassa päässä hieman jäykempää 5w-40 öljyä.
Itsellä on nykyisessä 2007 BWE:ssä kulutus n. Pari desiä/5tkm. Hieman riippuu ajetaanko matkaa vai kaupunkipyrähdyksiä. Joskus ei liikettä ole ollenkaan moneen tuhanteen kilometriin.

Tahtoo olla vähän kaikissa nykymoottoreissa jonkin verran näkyvää öljyhukkaa. Hyvin vielä naamioidaan asia, kun harvasta löytyy enää öljytikkua ja ajotietokoneesta näytetään öljytason olevan ok, kunnes se on selkeästi alarajalla.

Mistä olet varma, että kyseessä ovat jumissa olevat männänrenkaat? Tuo määrä öljyä katoaa helposti ihan jo vaikka väljistä venttiilivarren kumeista.
PVC yms on vaihdettu, eipä oikein muuta tule mieleen kuin toi männänrenkaiden karstoittuminen, joka on tyyppivika.
 
...etkä aja Shellin kuraöljyillä? Tuli taas huomattua, mitä tarkoittaa kun kävin eri huoltoliikkeessä, jossa olikin toimittajana Shell. :facepalm: Tää oli mulle nyt kolmas kokemus kys.yhtiön tuotteista, kolmannessa eri vehkeessä kahden vuoskymmenen ajalla = Shellin moottoriöljyt öljyä syömättömään moottoriin, et huoltoväliä pääse kun pitää lisätä. :shifty: Tilanne ei onneksi tule uudelleen eteen parempien valmistajien tuotteilla, kunhan vain muistais tän koetellun seikan... :tup:
 
...etkä aja Shellin kuraöljyillä? Tuli taas huomattua, mitä tarkoittaa kun kävin eri huoltoliikkeessä, jossa olikin toimittajana Shell. :facepalm: Tää oli mulle nyt kolmas kokemus kys.yhtiön tuotteista, kolmannessa eri vehkeessä kahden vuoskymmenen ajalla = Shellin moottoriöljyt öljyä syömättömään moottoriin, et huoltoväliä pääse kun pitää lisätä. :shifty: Tilanne ei onneksi tule uudelleen eteen parempien valmistajien tuotteilla, kunhan vain muistais tän koetellun seikan... :tup:

Tiedät vaan, että on käytetty Shell -öljyä, mutta et tiedä mitä Shell -öljyä?
 
Helix Ultra 5W-30 tässä tapauksessa, ihan sama sinällään, koska näyttää olevan/olleen "talon tapa" vuosikymmeniä kehittää öljyjä, jotka menee läpi.

Kendall tai Valvoline ei moista tee, ei myöskään Elf.
 
mites tuo vedellä puhdistus? Höyrystyvä vesi ja paine jonka palotapahtuma saa aikaan voisi tunkeutua renkaisiin asti?
 
mites tuo vedellä puhdistus? Höyrystyvä vesi ja paine jonka palotapahtuma saa aikaan voisi tunkeutua renkaisiin asti?

Vaikuttaa erinomaiselta tavalta aiheuttaa lisää ongelmia. Tollasessa vanhassa jenkkirutkussa taida mitään väliä olla vaikka olisikin vettä seassa. Toista taitaa nykyautoissa olla kun puristuksetkin taitaa olla vähän eri luokkaa?
 
Ei pieni määrä vettä mitään riko. BMW M4 GTS taitaa olla ensimmäinen tuotantoauto, jossa on vesiruiskutus? Kilpapuolellahan noita on käytetty iät ja ajat, toki tarkoitus on tehon nosto eikö karstan poisto.

Jos sitä kaataa litratolkulla, niin sitten särkyy toki mikä vaan moottori.
 
Ei pieni määrä vettä mitään riko. BMW M4 GTS taitaa olla ensimmäinen tuotantoauto, jossa on vesiruiskutus? Kilpapuolellahan noita on käytetty iät ja ajat, toki tarkoitus on tehon nosto eikö karstan poisto.

Jos sitä kaataa litratolkulla, niin sitten särkyy toki mikä vaan moottori.
Ahtoilman jäähdyttäminen vesisumilla on vähän eri juttu kun kupista lotraaminen :D
 
Ahtoilman jäähdyttäminen vesisumilla on vähän eri juttu kun kupista lotraaminen :D

Sinne se sumuuntuu kun imupuolelle kaataa, veneeseen tehtiin sama homma kun oli 3.8l volvopenta kerännyt karstaa, turbon imupuolelle vettä niin paljon että puolella kaasulla pysyi käynnissä eikä liikaa tukehtunut, ei ollut karstaa enää ja sitä paskaa tuli pakoputkesta kiitettävästi.
 
Ei pieni määrä vettä mitään riko. BMW M4 GTS taitaa olla ensimmäinen tuotantoauto, jossa on vesiruiskutus? Kilpapuolellahan noita on käytetty iät ja ajat, toki tarkoitus on tehon nosto eikö karstan poisto.

Jos sitä kaataa litratolkulla, niin sitten särkyy toki mikä vaan moottori.

Saab 99 Turbo S:ssä oli jo 70-luvun lopulla.
 
Vähän ronskin näköistä tuo suoraan kupista kaataminen, mutta kyllä sitä vettä voi ihan hyvin vaikka sumutinpullolla pistää sisään. Saa karstat kyyytiä.
 
Vähän ronskin näköistä tuo suoraan kupista kaataminen, mutta kyllä sitä vettä voi ihan hyvin vaikka sumutinpullolla pistää sisään. Saa karstat kyyytiä.

Tuskin kuitenkaan vaikuttaa männänrenkaisiin saakka.

Mihin veden puhdistusvaikutus oikein perustuu? Vesikaasureaktioon? Vesikaasu – Wikipedia

...
5W40 on nyt koneessa.
Suositellaanko moottorille xxW40-viskositeettiluokan öljyä? Jos ei, niin liian paksu öljy saattaisi periaatteessa olla yksi koko ongelman taustatekijä, kahdestakin syystä. Ensinnäkin paksu öljy poistuu renkaista huonommin kuin ohut ja toiseksi laajan viskositeettialueen öljy tarvitsee enemmän lisäaineita (mm. polymeerejä), jotka voivat palaa karstaksi kuumassa.
 
Suositellaanko moottorille xxW40-viskositeettiluokan öljyä? Jos ei, niin liian paksu öljy saattaisi periaatteessa olla yksi koko ongelman taustatekijä, kahdestakin syystä. Ensinnäkin paksu öljy poistuu renkaista huonommin kuin ohut ja toiseksi laajan viskositeettialueen öljy tarvitsee enemmän lisäaineita (mm. polymeerejä), jotka voivat palaa karstaksi kuumassa.

Kuten aiemmin kirjoitin niin omien kenttäkokeilujen perusteella 5w-40 öljyä ei tarvinnut olla lisäilemässä kuin korkeintaan kerran 15tkm vaihtovälillä. Eipä tainnut olla ohjekirjassa muuta vaatimusta öljylle kuin vw502. 00 ja vw504. 00. Tuo jälkimmäinenhän tosin on 5w-30 aina.
 
Auton softaaminen etanolille voisi olla kanssa yksi tapa saada männänrenkaita puhtaiksi. Muuta tapaa ei kai suoraruiskussa ole saada sille kunnei muunnos-sarjat käy.

Avattiin yksi etanolilla ajettu kone minkä lohko murtunut ulosajossa. Oli todella puhdas männänrenkailtaankin vaikka 400tkm mittarissa. Viimeiset 90tkm ollut pelkällä etanolilla.
 
Mihin veden puhdistusvaikutus oikein perustuu? Vesikaasureaktioon? [/QUOTE sanoi:
Perustuu Shokki ilmiöön , Kuuma kone ja saa hiukan kylmää vettä niin supistuminen ja taas laajeneminen irroittaa karstaa..

Itse laittanu bensakoneisiin tommoista.
LiquiMoly Diesel Imukanavan puhdistusspray 400ml | Motonet Oy

Vaikka lukee että Diesel , ei haittaa , tota kun ruiskii reilusti tulpan reiästä mäntien päälle ja antaa olla .
Pyörittänyt konetta käsin päivän päästä ja perään CRC:tä ja vikana hiukan moottori öljyä
Taas käsin pyörittäen ( Koko ajan öljyproppu auki ja öljyt koneesta pois) ja vati alla mihin valuu.

Vikana startilla pyörittää konetta rätti reikien edessä jotta saa paineelle suurimmat öljyt pois .
Ja eikun tulpat kiinni , uudet öljyt ja menoksi...
 
Auton softaaminen etanolille voisi olla kanssa yksi tapa saada männänrenkaita puhtaiksi. Muuta tapaa ei kai suoraruiskussa ole saada sille kunnei muunnos-sarjat käy.

Avattiin yksi etanolilla ajettu kone minkä lohko murtunut ulosajossa. Oli todella puhdas männänrenkailtaankin vaikka 400tkm mittarissa. Viimeiset 90tkm ollut pelkällä etanolilla.
Olikos tämä vag?
 
Hyviä neuvoja on alkuperäinen kirjoittaja saanut. Minä myös pyörittelin "uutta" autoani joka oli siis 40 000 kilometriä ajettu ja ensimmäiset 30 000 niistä long life öljyllä tärvätty, puhtaaksi seuraavalla tavalla: Auto oli lämpimäksi ajettu, pukilla, ja lisäsin öljyn joukkoon puoli litraa stp moottoripesuainetta. Se on jokseenkin vain dieseliä, jossa on vähän mukana edta:ta tehosteeksi. Annoin pyöriä sen koneessa tyhjäkäynnillä 20 minuuttia, välillä ihan kevyesti sitä konetta kierrättäen. Korkeintaan jotain noin 1700 kierrosta minuutissa, ei siis mitään ryntäyttämistä tai muuta vastaavaa. Auto oli siis pukilla, jolloin kuormitusta ei varsin ollut eikä tullut.

Kyllä tuo minun koneeseeni auttoi. Hydrauliset nostajat tuosta ainakin norjistuivat, ja koneen käyntiääni parani ihan selvästi. Nyt teen tuon käsittelyn vuosittain, kun itse vaihdan uudet öljyt koneeseen. Vaihdelaatikon öljyt ja jarrunesteet vaihdan joka toinen vuosi.

Tuosta itse tehdystä simppelistä moottorin pesusta on tullut minulle yksi auton huoltamisen standardi tempuista. Kerran kesässä auto pukille, käsittely ja öljyn vaihto. Alussa ollut hienoinen öljynkulutuskin tuolla lähti vähenemään, ja auto ei nyt 240 000 ajettuna enää varsin syö edes öljyäkään. Lisään noin 10 000 - 15 000 vuosittaisen ajokilometrin aikana ehkä kaksi puolen litran annosta öljyä, minulla tuo puoli litraa on pikkukoneessa ero alarajan ja ylärajan välillä. Eli noin 1 litra / 10 000 on lisäystarve nykyisin. Asia on minulle ihan ok.

Volkkarin koneet tuntuvat pitävän kierroksista. Ethän aja liian isolla vaihteella? Se voi lisätä mäntään kohdistuvaa lämpökuormaa aika paljonkin.

Vesikäsittelyä vähän epäröisin. Oikeaoppinen vesikäsittely vanhoihin isompiin valurautakoneisiin meni seuraavasti: Koneesta oli kaasutin paljaana ja ilmansuodatus poissa paikoiltaan. Kone laitettii kiertämään kunnolla, luokkaa 3000 kierrosta minuutissa. Ei siihen silloin mikään suihkepullo enää riitä, vaan vettä laitettiin seinästä tulevalla letkulla, ja hitaasti veden tuloa lisättiin niin paljon, että se vaikutti jo siihen käyntiin ihan korvin kuultavasti. Siksi kierroksia piti olla, ja kierrokset tarkoittavat, että iso kone läpäisee sitä kaasuakin minuutissa sen 3000 x oman iskutilavuutensa verran. Kahden litran koneesta siis menee lävitse 6 kuutiometriä minuutissa. Suihkepullo ei riitä, vaan vettä ihan kirjaimellisesti pitää valuttaa siihen koneeseen letkulla. Kyllä sen kuulee, kun veden määrä alkaa riittämään. Karstaa tulee pakoputkesta saakka silloin ulos, ja kone alkaa rykimään ihan korvin kuultavasti. Kierrokset saavat siis pudota, mutta koneen pitää koko ajan käydä

On tuo vähän väkivaltaista hommaa... en tiedä, uskaltaisinko hyvälle 2000 -luvun koneelle moista tehdä. Katalysaattorit ja lampda anturit siellä perässä... onko joku ihan oikeasti tehnyt koneelleen vesikäsittelyn, ja kone on ollut näitä uusia moniventtiilisiä 2000-luvun vehkeitä? Käytän itse ohuita long life litkuja, ja annan koneen kiertää, silloin tällöin ajan moottoritietä kolmosella 120 vauhtia, jonkun matkaa kun tuota tekee, sen kuulee ihan äänestä, että tuotahan se kone kaipasi, eikä mitään muuta. Hyvä tehdä myös ennen öljynvaihtoa tuollainen pikkulenkki, ja pistää sen jälkeen auto pukille. Käytän öljyssä lisäaineena molybdeeni sulfidia, siitäkin kone tuntuu ihan korvin kuultavasti pitävän. Pieni kone, kaksi nokkaa, nokkien alla hydrauliset välyksen säätäjät. MoS2 tuntuu tuolle rakenteelle sopivan oikein hyvin. Mutu tietoa tietenkin vain tuokin, mutta on noiden autojen kanssa tullut vietettyä aikaa vuosikymmeniä. Huollan ne aina kokonaan itse. (Saita ja pikkutarkka kun olen. Ammattimiesten tekemä työnlaatu ei kelpaa minulle.)

===

Yläkautta tehty liotus,,, yllä oli hyviä mielipiteitä tuosta asiasta. Jotenkin ajattelen, että pesevä ohut öljy, ja pitkä moottoritie lenkki pienellä vaihteella ja kolmosella ajettuna, ja vaikka toinen öljynvaihto siihen perää voisivat olla se mitä se kone kaipaa. Moottoripesuaineista konetta ei siis saa kuormittaa, mutta ohuella synteettisellä pesevällä öljyllä kyllä voisi ajaa lenkin, ja vaihtaa sitten likaantunut öljy vain pois koneesta.

T -.-
 
Ford Fiestan kohdalla sain öljynkulutuksen käytännössä loppumaan tolla samanlaisella liuotushoidolla. Meni joku 1L/3tkm, nyt ei tarvii edes lisäillä vaihtovälillä. En kyllä edes uskonu että on mahdollista mutta pakko se on, kun öljynlisäysmuistioon ei ole tarvinnut enää laittaa merkintöjä :D
 
Dieselöljyt on sitten pesevämpiä kuin bensakoneiden öljyt eli saattaa lähteä se karsta liikkeelle vähän eri tavalla.
 
Ei pieni määrä vettä mitään riko. BMW M4 GTS taitaa olla ensimmäinen tuotantoauto, jossa on vesiruiskutus? Kilpapuolellahan noita on käytetty iät ja ajat, toki tarkoitus on tehon nosto eikö karstan poisto.

Jos sitä kaataa litratolkulla, niin sitten särkyy toki mikä vaan moottori.

Ei ole todellakaan tuo auto ensimmäinen tehdasvalmisteinen vaan Saab 99 Turbo S-malliin sai ihan lisävarusteena valmistajalta.

Screenshot_20190301-011537.png
 
Ei ole todellakaan tuo auto ensimmäinen tehdasvalmisteinen vaan Saab 99 Turbo S-malliin sai ihan lisävarusteena valmistajalta.

Sen takia siinä olikin kysymysmerkki, kun en ollut asiasta varma. Tämä Saabi on kyllä jo tuotu esille ketjussa aiemminkin, mutta kertaus on opintojen äiti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 639
Viestejä
4 537 636
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom