Hyviä neuvoja on alkuperäinen kirjoittaja saanut. Minä myös pyörittelin "uutta" autoani joka oli siis 40 000 kilometriä ajettu ja ensimmäiset 30 000 niistä long life öljyllä tärvätty, puhtaaksi seuraavalla tavalla: Auto oli lämpimäksi ajettu, pukilla, ja lisäsin öljyn joukkoon puoli litraa stp moottoripesuainetta. Se on jokseenkin vain dieseliä, jossa on vähän mukana edta:ta tehosteeksi. Annoin pyöriä sen koneessa tyhjäkäynnillä 20 minuuttia, välillä ihan kevyesti sitä konetta kierrättäen. Korkeintaan jotain noin 1700 kierrosta minuutissa, ei siis mitään ryntäyttämistä tai muuta vastaavaa. Auto oli siis pukilla, jolloin kuormitusta ei varsin ollut eikä tullut.
Kyllä tuo minun koneeseeni auttoi. Hydrauliset nostajat tuosta ainakin norjistuivat, ja koneen käyntiääni parani ihan selvästi. Nyt teen tuon käsittelyn vuosittain, kun itse vaihdan uudet öljyt koneeseen. Vaihdelaatikon öljyt ja jarrunesteet vaihdan joka toinen vuosi.
Tuosta itse tehdystä simppelistä moottorin pesusta on tullut minulle yksi auton huoltamisen standardi tempuista. Kerran kesässä auto pukille, käsittely ja öljyn vaihto. Alussa ollut hienoinen öljynkulutuskin tuolla lähti vähenemään, ja auto ei nyt 240 000 ajettuna enää varsin syö edes öljyäkään. Lisään noin 10 000 - 15 000 vuosittaisen ajokilometrin aikana ehkä kaksi puolen litran annosta öljyä, minulla tuo puoli litraa on pikkukoneessa ero alarajan ja ylärajan välillä. Eli noin 1 litra / 10 000 on lisäystarve nykyisin. Asia on minulle ihan ok.
Volkkarin koneet tuntuvat pitävän kierroksista. Ethän aja liian isolla vaihteella? Se voi lisätä mäntään kohdistuvaa lämpökuormaa aika paljonkin.
Vesikäsittelyä vähän epäröisin. Oikeaoppinen vesikäsittely vanhoihin isompiin valurautakoneisiin meni seuraavasti: Koneesta oli kaasutin paljaana ja ilmansuodatus poissa paikoiltaan. Kone laitettii kiertämään kunnolla, luokkaa 3000 kierrosta minuutissa. Ei siihen silloin mikään suihkepullo enää riitä, vaan vettä laitettiin seinästä tulevalla letkulla, ja hitaasti veden tuloa lisättiin niin paljon, että se vaikutti jo siihen käyntiin ihan korvin kuultavasti. Siksi kierroksia piti olla, ja kierrokset tarkoittavat, että iso kone läpäisee sitä kaasuakin minuutissa sen 3000 x oman iskutilavuutensa verran. Kahden litran koneesta siis menee lävitse 6 kuutiometriä minuutissa. Suihkepullo ei riitä, vaan vettä ihan kirjaimellisesti pitää valuttaa siihen koneeseen letkulla. Kyllä sen kuulee, kun veden määrä alkaa riittämään. Karstaa tulee pakoputkesta saakka silloin ulos, ja kone alkaa rykimään ihan korvin kuultavasti. Kierrokset saavat siis pudota, mutta koneen pitää koko ajan käydä
On tuo vähän väkivaltaista hommaa... en tiedä, uskaltaisinko hyvälle 2000 -luvun koneelle moista tehdä. Katalysaattorit ja lampda anturit siellä perässä... onko joku ihan oikeasti tehnyt koneelleen vesikäsittelyn, ja kone on ollut näitä uusia moniventtiilisiä 2000-luvun vehkeitä? Käytän itse ohuita long life litkuja, ja annan koneen kiertää, silloin tällöin ajan moottoritietä kolmosella 120 vauhtia, jonkun matkaa kun tuota tekee, sen kuulee ihan äänestä, että tuotahan se kone kaipasi, eikä mitään muuta. Hyvä tehdä myös ennen öljynvaihtoa tuollainen pikkulenkki, ja pistää sen jälkeen auto pukille. Käytän öljyssä lisäaineena molybdeeni sulfidia, siitäkin kone tuntuu ihan korvin kuultavasti pitävän. Pieni kone, kaksi nokkaa, nokkien alla hydrauliset välyksen säätäjät. MoS2 tuntuu tuolle rakenteelle sopivan oikein hyvin. Mutu tietoa tietenkin vain tuokin, mutta on noiden autojen kanssa tullut vietettyä aikaa vuosikymmeniä. Huollan ne aina kokonaan itse. (Saita ja pikkutarkka kun olen. Ammattimiesten tekemä työnlaatu ei kelpaa minulle.)
===
Yläkautta tehty liotus,,, yllä oli hyviä mielipiteitä tuosta asiasta. Jotenkin ajattelen, että pesevä ohut öljy, ja pitkä moottoritie lenkki pienellä vaihteella ja kolmosella ajettuna, ja vaikka toinen öljynvaihto siihen perää voisivat olla se mitä se kone kaipaa. Moottoripesuaineista konetta ei siis saa kuormittaa, mutta ohuella synteettisellä pesevällä öljyllä kyllä voisi ajaa lenkin, ja vaihtaa sitten likaantunut öljy vain pois koneesta.
T -.-