VAG autojen monet ongelmat

Taas katosi Golfista tehot. Tuntuu ettei turbo ole mukana ollenkaan. Viime talvena teki saman ja silloin puhdistelin MAP-anturit (jotka oli tosi karstaiset) ja ohivirtausventtiilin puhdistin. Auto alkoikin käymään hyvin sen jälkeen, mutta voihan se olla sattumaakin. Oiskohan se sitten se N75 vaihtoa vaille seuraavaksi. Se on tietysti jossain ahtaassa välissä, mutta pitää tutkia saisiko riittävästi tilaa, jos ilmansuodattimen kotelon irroittaisi.

Autona Golf VI 1.4 TSI 2010.
Tuo on kyllä tuttua, toi MAP-anturin putsaus on aika perusjuttu noissa. Mä luin jostain, että N75 menee heplosti tukkoon ja sit turo ei toimi. Oisko siinä samlala hyvä tsekata kaikki imutien letkut, niissä on monesti halkeamia.
 
Oliko sinulla mikään liitin irti tuon edellä mainitun puhdistusoperaation aikana? Liittimet kannattaa aina puhdistaa sopivalla aineella, varsinkin jos ovat helposti luokse päästävissä. Helpoimpia tehtävissä olevia ”puhdistuksia” varmaankin.

Irrotettaessa ja paikoilleen laitettaessa hapettuneiden tai likaisten liitosten kontaktit saattavat toimia varsin omalaatuisesti.
Mä oon kans miettiny tota liittimien puhdistusta. Tosi moni vika tuntuu johtuvan huonoista kontakteista eikä itse osasta. Mutta toi N75 on kyllä sellanen vehje, ettei sitä helpolla pääse käsiksi. Jos MAP-puhdistus auttoi viime talvena, voi olla ettei se ohivirtausventtiili ollutkaan se varsinainen ongemla vaan likasiet anturit. Itellä oli kerran passatissa samaa oiretta ja lopulta syy oli ihan vaan imuilman vuoto. Eise aina ole turbo tai sähköevhkeet vaan joku pieni reikä letkussa.
 
Oliko sinulla mikään liitin irti tuon edellä mainitun puhdistusoperaation aikana? Liittimet kannattaa aina puhdistaa sopivalla aineella, varsinkin jos ovat helposti luokse päästävissä. Helpoimpia tehtävissä olevia ”puhdistuksia” varmaankin.

Irrotettaessa ja paikoilleen laitettaessa hapettuneiden tai likaisten liitosten kontaktit saattavat toimia varsin omalaatuisesti.
Olihan ne liittimet irti. Käytin nyt irti myös ja suihkuttelin puhdistussprayta. Ei ainakaan silmiin pistävää hapettumaa ollut missään.

Tuo on kyllä tuttua, toi MAP-anturin putsaus on aika perusjuttu noissa. Mä luin jostain, että N75 menee heplosti tukkoon ja sit turo ei toimi. Oisko siinä samlala hyvä tsekata kaikki imutien letkut, niissä on monesti halkeamia.
Niin pitää letkut tarkistella myös, jos tuota alkaa purkamaan enemmän.

Mä oon kans miettiny tota liittimien puhdistusta. Tosi moni vika tuntuu johtuvan huonoista kontakteista eikä itse osasta. Mutta toi N75 on kyllä sellanen vehje, ettei sitä helpolla pääse käsiksi. Jos MAP-puhdistus auttoi viime talvena, voi olla ettei se ohivirtausventtiili ollutkaan se varsinainen ongemla vaan likasiet anturit. Itellä oli kerran passatissa samaa oiretta ja lopulta syy oli ihan vaan imuilman vuoto. Eise aina ole turbo tai sähköevhkeet vaan joku pieni reikä letkussa.
Katselin, niin ilmanputsarin kotelon irroittamalla pääsisi käsiksi N75 venttiiliin, joten ei sinänsä paha rasti. No ehkä ohivirtausventtiili myös pois edestä.
PXL_20260519_090931606.jpg

Tässä itseasiassa redditistä samasta moottorista venttiilin irroitus.


Vikakoodeja ei auto anna mitään, niin niistäkään ei saa kiinni. Vois tietysti life dataa tallentaa ajon aikana, jos sieltä jotain selviää.
 
Olihan ne liittimet irti. Käytin nyt irti myös ja suihkuttelin puhdistussprayta. Ei ainakaan silmiin pistävää hapettumaa ollut missään.

Niin pitää letkut tarkistella myös, jos tuota alkaa purkamaan enemmän.

Katselin, niin ilmanputsarin kotelon irroittamalla pääsisi käsiksi N75 venttiiliin, joten ei sinänsä paha rasti. No ehkä ohivirtausventtiili myös pois edestä.
PXL_20260519_090931606.jpg


Tässä itseasiassa redditistä samasta moottorista venttiilin irroitus.

Reddit - Please wait for verification

www.reddit.com
www.reddit.com


Vikakoodeja ei auto anna mitään, niin niistäkään ei saa kiinni. Vois tietysti life dataa tallentaa ajon aikana, jos sieltä jotain selviää.
Ei se N75 nyt ihan mahodton oo, ilmanputsarin kotelo irti ja homma selvä. Mutta toi vikakoodien puuttuminen on vähän harmi, life datasta vois kyl nähä vaikka boost paineen käytöksen. Itellä oli kerran imuilman vuoto eikä antanu mitään koodeja, vasta savkoneella lyty. Onks sulla mahdollisuutta kattoa live dataa jollain lukulaitteella?
 
Vikakoodeja ei auto anna mitään, niin niistäkään ei saa kiinni. Vois tietysti life dataa tallentaa ajon aikana, jos sieltä jotain selviää.
Ei se N75 nyt ihan mahodton oo, ilmanputsarin kotelo irti ja homma selvä. Mutta toi vikakoodien puuttuminen on vähän harmi, life datasta vois kyl nähä vaikka boost paineen käytöksen. Itellä oli kerran imuilman vuoto eikä antanu mitään koodeja, vasta savkoneella lyty. Onks sulla mahdollisuutta kattoa live dataa jollain lukulaitteella?
Juu OBDeleven on. Pitää joku päivä tallentaa vaikka täyskaasukiihdytyksestä dataa.

Olisiko joitain tiettyjä arvoja mitä tarkistella? Tuossa voi valita mitä näyttää ja tallentaa sitten ne.
 
Juu OBDeleven on. Pitää joku päivä tallentaa vaikka täyskaasukiihdytyksestä dataa.

Olisiko joitain tiettyjä arvoja mitä tarkistella? Tuossa voi valita mitä näyttää ja tallentaa sitten ne.
OBDeelven on hyvä. Boost paine ja imuilman lämpötia kannattaa katsoa, varsinki täyskasaulla. Jos boost jää alle 1 barin, niin jotain on pielessä. Ja toi imuilman lmäpötila paljastaa jos on vuotoa, se nousee liikaa. Itellä oli passatissa just niin, ettei antanu koodeja mutta live datasta näki ettei boost nouse yli 0.8 barin.
 
Onko jollain viimeaikaisia kokemuksia mitä marmori ottaa MEB:läisten (tässä tapauksessa Born) koiranluiden vaihdosta? Helpoin olisi vaihdattaa tarkistushuollon jos hintaero ei posketon ole, osien laadulla en jaksa uskoa eroa tarvikkeisiin ainakaan alkuperäisen eduksi olevan kun ei ne alkuperäiset tuntuu kestävän alle 50k.
Kuullut olevan volkkarilla 300e luokkaa, itse vaihtaen oem palikka maksoi 50e tarvikkeet tuolloin loppu koko maailmasta nyt saattaa saada niitäkin ja työhön meni kokonaista 15min joten aika moinen rosvous. Ottavat aina vianhausta erikseen varmaan vaikka veisit osat itse pöydälle.
 
Toisaalta, mitä sillä absoluuttisen tarkalla asennolla saavutetaan? Tuskin se nyt kuitenkaan pelkällä kipinällä ainakaan luotettavasti käyntiin lähtee.
Semmoinen käsitys itsellä on, että moterni bensa lähtee käyntiin yhden onnistuneen sytytyksen jälkeen. Samaa mieltä kyllä starttaamisesta, että jotenkin kuulostaa vähän toiveajattelulta, että tommonen etukäteen puristettu kuvio oikeasti toimis ilman starttia. Toisaalta jopa oma vag tdi kyllä lähtee todellä herkästi käymään pihasta jos keli ei vaadi hehkutusta alle. S/S siltikin koodannut auton muistamaan kytkimen asento, eli suomeksi pois päältä.
 
Kuullut olevan volkkarilla 300e luokkaa, itse vaihtaen oem palikka maksoi 50e tarvikkeet tuolloin loppu koko maailmasta nyt saattaa saada niitäkin ja työhön meni kokonaista 15min joten aika moinen rosvous. Ottavat aina vianhausta erikseen varmaan vaikka veisit osat itse pöydälle.
Koiranluut on kyllä niin helppo vaihtaa, että ei kannata alkaa maksamaan satoja euroja niiden vaihdosta.

Ajoittaa vaihdon renkaan vaihdon yhteyteen, niin se on vartti extraa.

Toki, harva nykyään edes renkaita osaa vaihtaa niin :beye:
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Koiranluut on kyllä niin helppo vaihtaa, että ei kannata alkaa maksamaan satoja euroja niiden vaihdosta.

Ajoittaa vaihdon renkaan vaihdon yhteyteen, niin se on vartti extraa.

Toki, harva nykyään edes renkaita osaa vaihtaa niin :beye:
Ei se ole osamisesta kiinni, jos ei ole tiloja tai kunnollista tunkkia niin ei muutaman kympin takia viitsi alkaa sähköautoa nostelemaan ja renkaita punnertamaan parkkiksella.

Mutta pitänee harkita erikseen jossain pienemmällä pajalla käyttöä.
 
Jos vie auton huoltoon ja käskee vaihtaa jonkin tietyn osan niin ei siinä muuta tarvi korjaajan tarkastella. Ellei kyse ole osasta, joka tarvitsee esimerkiksi pyöränsuuntauksia tai vastaavia. Saako ne muka lisäillä laskutettavia töitä oman halunsa mukaan?
 
Yleisesti noista sähkövioista, anturivioista ja epämääräisyyksistä sähköjärjestelmissä, sekä vioista, jotka tulevat ja menevät omia aikojaan:

-helppo yleisohje on puhdistaa aina irti olevat liittymet (kontaktipinnat) ja tarkistaa liitosten mekaaninen kiinnipysyminen toisissaan.

-toinen ohje on tarkistaa aina akun ikä ja kunto. Huono akku voi tehdä samankaltaisia vikatiloja kuin rikkinäiset liitokset tai johdotkin. Toiset autot ovat herkempiä kuin toiset. Yleisohje, en tiedä VAGilaisten herkkyyttä akun kunnolle.
 
Onkos joku vaihtanut haamukosketuksista kärsivän näytön digitoijaa 2010-luvun lopun volkkariin? Aliexpress näyttää myyvän jos jonkinlaisia
 
OBDeelven on hyvä. Boost paine ja imuilman lämpötia kannattaa katsoa, varsinki täyskasaulla. Jos boost jää alle 1 barin, niin jotain on pielessä. Ja toi imuilman lmäpötila paljastaa jos on vuotoa, se nousee liikaa. Itellä oli passatissa just niin, ettei antanu koodeja mutta live datasta näki ettei boost nouse yli 0.8 barin.
Tein 3 pakkovaihteella täyden kaasun kiihdytyksen vähän päälle 5000 RPM asti.

Toisen kiihdytyksen tein automaatilla täydellä kaasulla pienestä vauhdista 80 km/h nopeuteen asti.

Kyllä turbo ahtaa, mutta vähän viiveellä herää mukaan? Actual jää alussa pienemmäksi mitä specified.

Sen huomasin, että auton äänet on vähän normaalia möreämmät.

(osittain eri dataa näissä ajoissa)

kiihdytys_tayskaasulla_3vaihde.png

kiihdytys_tayskaasulla_DSG.png
 
Tein 3 pakkovaihteella täyden kaasun kiihdytyksen vähän päälle 5000 RPM asti.

Toisen kiihdytyksen tein automaatilla täydellä kaasulla pienestä vauhdista 80 km/h nopeuteen asti.

Kyllä turbo ahtaa, mutta vähän viiveellä herää mukaan? Actual jää alussa pienemmäksi mitä specified.

Sen huomasin, että auton äänet on vähän normaalia möreämmät.

(osittain eri dataa näissä ajoissa)

kiihdytys_tayskaasulla_3vaihde.png


kiihdytys_tayskaasulla_DSG.png
Toi boostin viive ja möreä ääni vois vitiata johonkin imuvuotoon tai N75:n ongemlaan. Jos actual jää jälkeen, niin turbo ei vaan saa tarpeeks ohjausta. Ootko kattonu sitä ohivirtausventtiiliä, sekin voi olla jumissa eikä päästä tarpeeks ilmaa ohi. Itellä oli passatissa just niin, ettei koodeja tullu, mutta venttiili oli ihan hiessä. Ja toi äänen muutos on kyl aika selkee merkki.
 
Toi boostin viive ja möreä ääni vois vitiata johonkin imuvuotoon tai N75:n ongemlaan. Jos actual jää jälkeen, niin turbo ei vaan saa tarpeeks ohjausta. Ootko kattonu sitä ohivirtausventtiiliä, sekin voi olla jumissa eikä päästä tarpeeks ilmaa ohi. Itellä oli passatissa just niin, ettei koodeja tullu, mutta venttiili oli ihan hiessä. Ja toi äänen muutos on kyl aika selkee merkki.
Ohivirtausventtiili oli puhdas, mutta en sen toiminnasta sitten tiedä. Tuossa on mäntämallinen venttiili, ei kalvollinen. N75 en ole tutkinut kun pitäisi tosiaan kotelo poistaa edestä ensin, mutta ehkä se viikonloppuna pitää yrittää tehdä. Samalla tietysti letkut käydä läpi.
 
Ohivirtausventtiili oli puhdas, mutta en sen toiminnasta sitten tiedä. Tuossa on mäntämallinen venttiili, ei kalvollinen. N75 en ole tutkinut kun pitäisi tosiaan kotelo poistaa edestä ensin, mutta ehkä se viikonloppuna pitää yrittää tehdä. Samalla tietysti letkut käydä läpi.
Toi äänen muutos on kyl aika selkee. Ohivirtausventtiili oli puhdas, mut jos se on jumissa, ei se välttämättä toimi oikein. N75 on kyl seuraava juttu, mut toi imuvuoto on kanssa mahdollinen. Itellä psasatissa oli just niin, ettei koodeja tullu, mutta letkussa oli pieni reikä.
 
Toi äänen muutos on kyl aika selkee. Ohivirtausventtiili oli puhdas, mut jos se on jumissa, ei se välttämättä toimi oikein. N75 on kyl seuraava juttu, mut toi imuvuoto on kanssa mahdollinen. Itellä psasatissa oli just niin, ettei koodeja tullu, mutta letkussa oli pieni reikä.
Vois se olla ohivirtausventtiili, kun talvella tosiaan vika poistui kun puhdistin sen ja MAP anturit. Tai sitten se oli vain sattumaa.

Eihän tuo venttiili maksa kuin 55 euroa, niin laitetaan tilaten. Siitähän sen näkee sitten.
 
Viimeksi muokattu:
MIB3 näyttö, löytyykö mistään uudempaa ohjelmistoa kuin v1985. Olisi yksi temppuileva näyttö, jolla voisi viimeisenä konstina päivittää ohjelmiston ...
 
MIB3 näyttö, löytyykö mistään uudempaa ohjelmistoa kuin v1985. Olisi yksi temppuileva näyttö, jolla voisi viimeisenä konstina päivittää ohjelmiston ...

Mikä auto kyseessä ja info taiment malli? Itse en näistä tiedä mikä on mikäkin versio. Tuolta esim Skoda Scalan tapaus, joissa Bolero info taiment -> Software Update available for Bolero?

Itse juuri painin päivityksen asian kanssa, kun omassa Scalassa ei toimi Android Auto ja se bugi on korjattu uusimmassa softassa, mutta omassa autossa vanhempi hw versio, jota ei voi päivittää tuohon uusimpaan :F

Googlaa sillä soittimen mallilla niin luulisi löytyvän apuja. Itsellä ei tietoa meneekö näihin kaikkiin sama softa.
 
Mikä auto kyseessä ja info taiment malli? Itse en näistä tiedä mikä on mikäkin versio. Tuolta esim Skoda Scalan tapaus, joissa Bolero info taiment -> Software Update available for Bolero?

Itse juuri painin päivityksen asian kanssa, kun omassa Scalassa ei toimi Android Auto ja se bugi on korjattu uusimmassa softassa, mutta omassa autossa vanhempi hw versio, jota ei voi päivittää tuohon uusimpaan :F

Googlaa sillä soittimen mallilla niin luulisi löytyvän apuja. Itsellä ei tietoa meneekö näihin kaikkiin sama softa.

MOI3 EU VW R9850L, version 1985 (LG). mibinfo/mibsolution sivuilta löyty 1969 versio, mutta asennusproessia ei saa sillä eteenpäin koska vanhempi

Itseasiassa jos jollain on kokemusta laitteen vaihtamisesta, niin siitäkin otetaan tietoa vastaan. Yhden tiedon mukaan eepromia muokkaamalla menis, mutta sitäkin ennen pitää laitteisto irroittaa/avata sfd:n kanssa, että se muutos menee perille(?).

Ongelmana on ikäänkuin haamukosketukset / eleet (ei näy diagnostiikassa ainakaan että kosketusta olisi tapahtunut, esim. mute pomppii päälle/pois). Eleet otin pois päältä, hetken toimi paremmin ja sitten taas alkoi show. Jossain kohtaa resetoikin itsensä, jolloin menee liikennemerkkien tunnistus ym. apujärjestelmät pois päältä.
 
DSG-tietäjät hoi!

Kun kävelyvauhdista antaa lämpimänä reilusti kaasua ja vaihteisto vaihtaa 1-->2, niin (vaihteistosta?) kuuluu selvä mutta vaimea vinkaisu.

- mielestäni se ei ole turbon ääni
- kuuluu vain lämpimänä ja reilummin kiihdyttäessä
- ei kuulu muilla vaihteilla
- öljyt vaihdettu aina huolto-ohjelman mukaan. Viimeisin laatikkoöljyn vaihto 30 tkm/2v sitten

Itse luulen että se johtuu kytkinlevyn kuluneisuudesta/lasittumisesta. Tai sitten kytkin luistaa äänen kera vaan muuten jos kiihdyttää kovemmin? Autolla ajettu n. 150 tkm ja vaihteisto märkäkytkin DQ250. Tuskin mikään laakeri ainakaan kun ääni häviää yhtä nopeasti kuin ilmestyykin. Kai se voi myös mekatroniikasta kuulua.

Mitäs tässä kannattaisi tehdä? Viedä öljynvaihtoon? Seurata tilannetta? Viedä huoltoon diagnosoitavaksi?
 
Morjens,

En löytäntyt haulla "peruutuskameran sumea kuva" -threadia niin kysyn täällä.

Id.5 peruutuskamera on mennyt sumeaksi merkkihuollon pesun jälkeen ja linssi on kyllä ihan hyvä, eikä ulkoista havaittavaa vauriota. Onko joku purkanut näitä ja tutkinut? Netissä oli monella id4 ja 5 vastaavaa, notta voi olla heikkoa laatuakin, mutta haluaisin uskoa, että korjaaminenkin onnistuu. Itse veikkaan, että tarkennus on pielessä, mutta saako itse korjattua? Merkkihuolto pesi kätensä heti auton pesun jälkeen ja ilmoitti 1500€ uuden kameran hinnaksi. Ei kiitos :coffee::hmm:
 
Morjens,

En löytäntyt haulla "peruutuskameran sumea kuva" -threadia niin kysyn täällä.

Id.5 peruutuskamera on mennyt sumeaksi merkkihuollon pesun jälkeen ja linssi on kyllä ihan hyvä, eikä ulkoista havaittavaa vauriota. Onko joku purkanut näitä ja tutkinut? Netissä oli monella id4 ja 5 vastaavaa, notta voi olla heikkoa laatuakin, mutta haluaisin uskoa, että korjaaminenkin onnistuu. Itse veikkaan, että tarkennus on pielessä, mutta saako itse korjattua? Merkkihuolto pesi kätensä heti auton pesun jälkeen ja ilmoitti 1500€ uuden kameran hinnaksi. Ei kiitos :coffee::hmm:
Ainakin polttomoottoriaikakauden peruutuskamerat, mitkä on peräkontin avauspainikkeen yhteydessä, on rakentaaltaan vähän semmosia, että kun sen kerran painaa paikoilleen se ei enää ehjänä irtoa. Niissä on semmoset muovihakaset, eikä niitä oikein saa avattua tekemättä peltiin reikää. Veikkaisin, että aliexpressistä saat parilla kympillä uuden kameran.
 
Vois se olla ohivirtausventtiili, kun talvella tosiaan vika poistui kun puhdistin sen ja MAP anturit. Tai sitten se oli vain sattumaa.

Eihän tuo venttiili maksa kuin 55 euroa, niin laitetaan tilaten. Siitähän sen näkee sitten.
Vaihdoin autoon uuden ohivirtausventtiilin ja 2 MAP anturia, joilla tehoja tulikin jo aika hyvin takaisin. Sitten irrotin kaasuläppäkotelon ja puhdistin karstat pois. Ei ollut pahasti karstoittunut, mutta kyllä siellä vähän oli. Adaptaation tein puhdistuksen jälkeen OBDelevenillä.

Nythän autossa on tehot taas tallessa ja itseasiassa tuntuu erittäin hyvältä.

Varaosille tuli hintaa noin 100e yhteensä.

Mitä tuossa live dataa tallennellut muutamista kiihdytyksistä ja ajoista, niin datan perusteella kaikki on OK.
Camshaft adjustment specified vs. actual = 1° OK
Intake manifold pressure = OK
Fuel rail pressure = OK
Intake air temp = OK
Ignition timing cylinder 1-4 = OK
Misfire counter cylinder 1-4 = OK
Knock control = OK
Lambda = OK
Charge pressure control N75 = OK
Charge pressure specified vs. actual = OK
Throttle valve = OK
Engine torque = 203 Nm OK
Ketjun venymä vain 1 asteen verran. Onkohan tähän vaihdettu ketju joskus, koska kuulostaa aika hyvältä 250 000 km ajetulle koneelle.
Ja laskennallinen vääntö 203 Nm, kun se uudella moottorilla on tehtaan ilmoittamana 200 Nm, eli vääntökin olisi täysin kunnossa.
 
Vaihdoin autoon uuden ohivirtausventtiilin ja 2 MAP anturia, joilla tehoja tulikin jo aika hyvin takaisin. Sitten irrotin kaasuläppäkotelon ja puhdistin karstat pois. Ei ollut pahasti karstoittunut, mutta kyllä siellä vähän oli. Adaptaation tein puhdistuksen jälkeen OBDelevenillä.

Nythän autossa on tehot taas tallessa ja itseasiassa tuntuu erittäin hyvältä.

Varaosille tuli hintaa noin 100e yhteensä.

Mitä tuossa live dataa tallennellut muutamista kiihdytyksistä ja ajoista, niin datan perusteella kaikki on OK.

Ketjun venymä vain 1 asteen verran. Onkohan tähän vaihdettu ketju joskus, koska kuulostaa aika hyvältä 250 000 km ajetulle koneelle.
Ja laskennallinen vääntö 203 Nm, kun se uudella moottorilla on tehtaan ilmoittamana 200 Nm, eli vääntökin olisi täysin kunnossa.
Tuosta luetusta väännöstä saa vähentää moottorityypin häviön, että saa sen todellisen tuoton. Esim. 2.0tdi se on kuulemma noin 50Nm. Oletettavasti toi lasketaan ilmamassoista.
 
Tuosta luetusta väännöstä saa vähentää moottorityypin häviön, että saa sen todellisen tuoton. Esim. 2.0tdi se on kuulemma noin 50Nm. Oletettavasti toi lasketaan ilmamassoista.
Toi vääntölaksenta on aina vähän hataraa, kun se perustuu vaan iilmamassoihin ja ruiskutukseen. Oikee vääntö saadaan oikeestaan vaan penkistä. Mutta jos ajotuntuma on hyvä, niin eipä sitä tarvi murehtia, ongelma on korjattu.
 
Toi vääntölaksenta on aina vähän hataraa, kun se perustuu vaan iilmamassoihin ja ruiskutukseen. Oikee vääntö saadaan oikeestaan vaan penkistä. Mutta jos ajotuntuma on hyvä, niin eipä sitä tarvi murehtia, ongelma on korjattu.
Juu ajotuntuma tuntuu oikein hyvältä.

Vääntö oli yhdessä datassa mukana vain mielenkiinnosta, en siitä tiedä miten se lasketaan.

Ongelma korjaantui mikä tärkeintä. Ja samalla oppi taas vähän lisää autosta ja sen huollosta ja OBD:stä.

Esim. tuo kaasuläpän puhdistus, niin todella helppo. 2 pulttia irti ja 2 pikalukitusta auki, niin putken saa pois edestä. Ja 4 pulttia kaasuläppä kotelosta irti.
 
Juu ajotuntuma tuntuu oikein hyvältä.

Vääntö oli yhdessä datassa mukana vain mielenkiinnosta, en siitä tiedä miten se lasketaan.

Ongelma korjaantui mikä tärkeintä. Ja samalla oppi taas vähän lisää autosta ja sen huollosta ja OBD:stä.

Esim. tuo kaasuläpän puhdistus, niin todella helppo. 2 pulttia irti ja 2 pikalukitusta auki, niin putken saa pois edestä. Ja 4 pulttia kaasuläppä kotelosta irti.
Nyt on kyllä hyvä, että sai korjattua noin halvalla. Toi kaasuläpän putsaus on kyl aika nopea toimenpide noissa, ite oon vaaan välillä laiska tekemään. Mutta toi adaptaatio on kyl tärkee tehdä sen jälkeen, moni unohtaa sen.
 
Morjens,

En löytäntyt haulla "peruutuskameran sumea kuva" -threadia niin kysyn täällä.

Id.5 peruutuskamera on mennyt sumeaksi merkkihuollon pesun jälkeen ja linssi on kyllä ihan hyvä, eikä ulkoista havaittavaa vauriota. Onko joku purkanut näitä ja tutkinut? Netissä oli monella id4 ja 5 vastaavaa, notta voi olla heikkoa laatuakin, mutta haluaisin uskoa, että korjaaminenkin onnistuu. Itse veikkaan, että tarkennus on pielessä, mutta saako itse korjattua? Merkkihuolto pesi kätensä heti auton pesun jälkeen ja ilmoitti 1500€ uuden kameran hinnaksi. Ei kiitos :coffee::hmm:

Merkkihuolto on kyllä kallis paikka. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on kyllä hyvä, että sai korjattua noin halvalla. Toi kaasuläpän putsaus on kyl aika nopea toimenpide noissa, ite oon vaaan välillä laiska tekemään. Mutta toi adaptaatio on kyl tärkee tehdä sen jälkeen, moni unohtaa sen.

Sopeutunee ajan myötä itsekseenkin, jos ei nyt ihan pielessä ole?
Lieneekö mitenkä autokohtaista?
 
Mikähän kikka voisi toimia takakontin lukituksen kiukuttelulle? Takakontti jää lukkoon vaikka auto on muuten auki (ja ei auta vaikka painaa keskuslukitusta auki/kiinni avaimesta tai keskikonsolista). Kontin saa auki painamalla avaimesta kontin avausta pohjassa. Vika poistui itsekseen viime syksyllä ja tuli nyt taas uudestaan. Auto 2016 Seat Toledo.
 
Mikähän kikka voisi toimia takakontin lukituksen kiukuttelulle? Takakontti jää lukkoon vaikka auto on muuten auki (ja ei auta vaikka painaa keskuslukitusta auki/kiinni avaimesta tai keskikonsolista). Kontin saa auki painamalla avaimesta kontin avausta pohjassa. Vika poistui itsekseen viime syksyllä ja tuli nyt taas uudestaan. Auto 2016 Seat Toledo.
Olisiko johtosarja murtunut saranoiden kohdilta? Meillä oli vuosi sitten jo 2015 Fabiassa murtumia johtosarjan kuorissa haitarikumien sisällä, osui silmiin, kun tein pientä korjausta autolle. Tosin jos aukeaa avaimesta, niin voisiko olla johdotuksissa vika, jos signaali tulee kuitenkin etupäästä.
 
Teho-ongelmat korjaantui jo aikaisemmilla huolloilla, mutta katselin, että samahan se on tulpat myös vaihtaa.

1 sylinterin puolan irrotuksen jälkeen totesin, että öljyähän siinä on. Muut puolat oli kuivia.



WhatsApp Image 2026-06-06 at 13.33.25.jpeg


Tuon kyseisen sylinterin tulppa oli myös selvästi löysällä, irtosi ihan kädellä pyöräyttäen. Muut tulpat oli kiinni, mutta ei kyllä vaaditussa 25 Nm kireydessä, sen huomasi heti.

Vuotaakohan tuossa sitten kannen tiiviste? Ei kait sinänsä vaarallista, jos noin vähän vuotaa. Tuo oli kuitenkin noin 40 000 km ajetun kilometrin jälkeen. Pitää ajella vaikka pari tonnia ja tarkistaa puolasta vuotaako miten pahasti.
 
Mikähän kikka voisi toimia takakontin lukituksen kiukuttelulle? Takakontti jää lukkoon vaikka auto on muuten auki (ja ei auta vaikka painaa keskuslukitusta auki/kiinni avaimesta tai keskikonsolista). Kontin saa auki painamalla avaimesta kontin avausta pohjassa. Vika poistui itsekseen viime syksyllä ja tuli nyt taas uudestaan. Auto 2016 Seat Toledo.

Koska kyse on volkkarista, niin vika on 90% varmuudella luukun johtosarjassa.

Korjaus saattaa onnistua ihan yksittäinen johto kolvaamallakin.
 
Teho-ongelmat korjaantui jo aikaisemmilla huolloilla, mutta katselin, että samahan se on tulpat myös vaihtaa.

1 sylinterin puolan irrotuksen jälkeen totesin, että öljyähän siinä on. Muut puolat oli kuivia.



WhatsApp Image 2026-06-06 at 13.33.25.jpeg


Tuon kyseisen sylinterin tulppa oli myös selvästi löysällä, irtosi ihan kädellä pyöräyttäen. Muut tulpat oli kiinni, mutta ei kyllä vaaditussa 25 Nm kireydessä, sen huomasi heti.

Vuotaakohan tuossa sitten kannen tiiviste? Ei kait sinänsä vaarallista, jos noin vähän vuotaa. Tuo oli kuitenkin noin 40 000 km ajetun kilometrin jälkeen. Pitää ajella vaikka pari tonnia ja tarkistaa puolasta vuotaako miten pahasti.
En tiedä autoa enkä rakennetta, mutta tuskin vuotaa kannen tiiviste. Eiköhän siellä puolan ympärillä ole tiivisteet venttiilikopassa jotka valskaa tuonne puolan reikään. En tiedä miten kannentiivisteen vuoto muutenkaan sotkisi puolaa öljyyn.
 
Jos yksi tulppa oli löysällä niin käyttää kaikki irti, vaihtaa(/putsaa) tarvittaessa tulpat ja asentaa kaikki oikein paikoilleen. Sitten ajoa. Muuten ei tiedä oliko tuo "ainoa" syy ongelmiin. Autosta ja moottorista riippumatta.

(Itsellänikin on ollut joskus omien ruuvailujen jälkeen yksittäisiä tulppia löysinä ja öljyn jämät väärässä paikassa kertoo kyllä vuodosta löysän tulpan juuresta. Sähköinen kontakti kärsii myös löysyydestä/öljystä väärässä paikassa.)
 
En tiedä autoa enkä rakennetta, mutta tuskin vuotaa kannen tiiviste. Eiköhän siellä puolan ympärillä ole tiivisteet venttiilikopassa jotka valskaa tuonne puolan reikään. En tiedä miten kannentiivisteen vuoto muutenkaan sotkisi puolaa öljyyn.
Ei varmaan ollut kyse kannentiivisteestä, vaan venttiilikopan tiivisteestä.
Vagineissa nuo puolamontut, ovat aika yleisiä kohtia, mistä venakopan tiiviste alkaa vuotamaan ensimmäisenä.
 
Ei varmaan ollut kyse kannentiivisteestä, vaan venttiilikopan tiivisteestä.
Vagineissa nuo puolamontut, ovat aika yleisiä kohtia, mistä venakopan tiiviste alkaa vuotamaan ensimmäisenä.
Joo siis venttiilikopantiivistettä tosiaan tarkoitin.
 
Mikähän kikka voisi toimia takakontin lukituksen kiukuttelulle? Takakontti jää lukkoon vaikka auto on muuten auki (ja ei auta vaikka painaa keskuslukitusta auki/kiinni avaimesta tai keskikonsolista). Kontin saa auki painamalla avaimesta kontin avausta pohjassa. Vika poistui itsekseen viime syksyllä ja tuli nyt taas uudestaan. Auto 2016 Seat Toledo.

mikrokytkin rikki sielä luukunkannessa, jos kerta kaukosäätimel kuitenki aukee.
 
mikrokytkin rikki sielä luukunkannessa, jos kerta kaukosäätimel kuitenki aukee.
Tää voikin olla todennäköisin, itse ajattelin ensin, että keskikonsolin takaluukun avausnapistakaan ei toimi, mutta olikin keskuslukituksen nappi. Eli vika nimenomaan tuossa luukussa/kytkimessä. Saakohan noita mikrokytkimiä erikseen, purkaamolta tai Skodan varaosina saa varmasti tuota koko painiketta.
 
Tää voikin olla todennäköisin, itse ajattelin ensin, että keskikonsolin takaluukun avausnapistakaan ei toimi, mutta olikin keskuslukituksen nappi. Eli vika nimenomaan tuossa luukussa/kytkimessä. Saakohan noita mikrokytkimiä erikseen, purkaamolta tai Skodan varaosina saa varmasti tuota koko painiketta.
Mikrokytkimen saa yleensä avattua ja kontaktoria väännettyä siten että ottaa taas kiinni. Liittimestä pinnit yhdistämällä saa myös poissuljettua sen kytkimen. Omassa autossa vastaava vika ja johtosarjassa on ongelma.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 070
Viestejä
5 239 579
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom