Värisokeille värit järjestykseen silmälaseilla

A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Youtubea selatessa tuli vastaan tälläinen tuote kuin enchroma glasses eli silmälasit värisokeille. Pitäisi nähdä maailma kuten kuuluukin. Youtubessa oli todella paljon videoita missä nämä tuntuisi toimivan.

Värisokeita on varmaan eri tasoisia,en tiedä siitä sen enempää, mutta ehkä tämä tuote auttaa sinua näkemään. Täällä voi testata oletko värisokea.

Murossa joku näitä myikin ja oli tälläinen esittely suomeksi

"Enchroma-lasit toimivat parhaan ymmärrykseni mukaan siten, että ne suodattavat näkyvän valon spektrin taajuuksista punaisen ja vihreän välistä tietyn valotaajuuskaistan pois niin etteivät punainen ja vihreä sekoitu värisokean silmässä enää keskenään, ainakaan niin vahvasti kuin aikaisemmin ilman laseja. Puna-viher-värisokeushan johtuu siitä että silmän verkkokalvon punaiselle ja vihreälle värille herkät reseptorisolut ovat valon herkkydeltään ja aktivointitaajuuksiltaan liian "lähekkäin" ja "päällekkäin" siten että punaiselle valolle herkät solut aktivoituvat liian paljon vihreästä valosta ja myös päinvastoin, että vihreälle valolle herkät solut aktivoituvat liian paljon punaisesta valosta. Täten värisokea ei näe koskaan kunnolla puhdasta punaista tai puhdasta vihreää kun siihen sekottuu myös se toinenkin väri sekaan, mikä tekee nähdystä puhtaasta punaisesta ja vihreästä keltaisemman (sillä additiivisessa värinmuodostuksessa punainen + vihreä = keltainen). Tämä värivääristymä kertautuu sitten tietenkin edelleen myös väreihin jotka ovat yhdistelmiä sinisen kanssa jotka siten myös vääristyvät, eli siis puhdas punainen + sininen, eli violetti (mihin sekoittuu liian paljon vihreää sekaan ettei violetti näy violettina) ja puhdas vihreä + sininen, eli syaani/turkoosi (mihin sekoittuu liian paljon punaista sekaan ettei syaani/turkoosi näy syaanina/turkoosina).

Ihmiset ovat eriasteisesti värisoikeita erinäisistä syistä ja toiset värisokeuden tyypit ovat yleisempiä kuin toiset, mutta Enchroma arvioi kuitenkin että heidän lasinsa auttavat edes jollain tasolla n. 80% värisokeista ihmisistä.

Enchroman lasien linsseistä löytyy kaksi eri linssimallia jotka käytännössä ovat eri tummuusasteita, tummempi CX-14 on etupäässä aurinkoiseen ulkokäyttöön ja vaaleampi CX-65 etupäässä sisä-/televisio-/tietokonekäyttöön. Tässä nyt myynnissä olevissa laseissa on siis nuo tummemmat CX-14-linssit, ilman linssivahvuuksia eli toimivat tavallisina aurinkolaseina. Lisäksi ymmärtääkseni näissä tummemmissa CX-14-linsseissä on värinkorjausefekti vahvempi kuin noissa vaaleammissa linsseissä, juuri tummuutensa (= vahvemman valonsuodatuskykynsä) takia."



 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 591
Kappas, kaikkea se insinööri keksii. Täytyykin mainostaa yhdelle tutulle, joka näkee ruskeaa vihreän ja punaisen kohdalla.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 892
Noita voisi olla eri metkaa kokeilla, mutta en nyt sentään useita satasia ala sokkona maksamaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 892
Eipä niitä täysin sokeille ollut tarkoitettukaan. *padapumts* ehe ehe

Mutta joo, jännä olis kokeilla näin punavihervärisokeana.
Miltei jaksoin laittaa "pun intented", mutta en uskonut että kukaan viitsii noin hassuun juttuun tarttua :p
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 222
Mita itse laseihin tulee, niin ei noissa mitaan uutta ole. Erinaisia suodattimia on ollut iat ajat. Niiden kaytto ammateissa joissa "taydellista" varinakoa vaaditaan on kiellettya ollut myos iat ja ajat.

Pitäisi nähdä maailma kuten kuuluukin.
Miten se loppujen lopuksi pitaa nahda? Koska kaytannossa jokaisen nako on yksilollinen, niin on aika vaikea sanoa mika on se ainot ja oikea.

Ihmiset nyt yleensakin on elainkunnassa harvinaisen sokeita. Edes UV valoa ei nahda, joka tuntuu olevan lahes defacto kaikille muille.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Noita voisi olla eri metkaa kokeilla, mutta en nyt sentään useita satasia ala sokkona maksamaan.
Mielestäni aika halvat, jos toimivat. Ihan normien silmälasien hinta voi nousta jo lähemmäs tonnia, jos on ihan paska näkö ja tarvii +/- linssejä ja ohennusta sun muuta hienouksia. Eiköhän niissä ole palautusoikeus, jos huono tuuri käy.

Mita itse laseihin tulee, niin ei noissa mitaan uutta ole. Erinaisia suodattimia on ollut iat ajat. Niiden kaytto ammateissa joissa "taydellista" varinakoa vaaditaan on kiellettya ollut myos iat ja ajat.
Jos jossakin työssä vaaditaan täydellistä värinakoä niin värisokea ei varmaan ole siellä töissä muutenkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077

eli jos värisokea nainen jolla on molemmat x kromosonit värisokeita on 100% mahdollisuus että poika jälkeläisistä tulee myös värisokeita, vaikka miehellä ei olisi yhtään värisokeus x kromosonia, mutta tyttö jälkeläisistä tulee vain x väri kromosonin kantajia. :think:
Mutta jos värisokea nainen saa värisokean miehen kanssa jälkeläisiä on 100% mahkut että tytöillä ja poika jälkeläisillä on myös värisokeus.

Lienekkö martat käyttää sanavarastonaan "värisokeasta"
ihmisestä että on värinäkö rajoitteinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
Mita itse laseihin tulee, niin ei noissa mitaan uutta ole. Erinaisia suodattimia on ollut iat ajat. Niiden kaytto ammateissa joissa "taydellista" varinakoa vaaditaan on kiellettya ollut myos iat ja ajat.
Joskus olen pohtinut miten voisi testata että muut ihmiset näkevät samalla tavalla värit kuin itsekkin ne näkee tai kokee.

Eli näkeekö esimerkiksi muut ihmiset sen saman punaisen värin samanlaisena punaisena kuin itse sen näkee vai näkevätkö muut ihmiset sen oman punaisen värin samanlaisena kuin itse näkee vihreän värin ja niin edelleen?

Mitään mahdollista tapaa testata tuota ei taida olla olemassa eikä kukaan ole siihen testiä onnistunut kehittämään.

Lähinnä tuo tullut mieleen silloin kun olen pari kertaa vuodessa kenties jossakin nähnyt esimerkiksi omakotitalon joka on maalattu aivan järkyttävän epäsopivilla väreillä ja niiden yhdistelmillä ja olen miettinyt että taitaa olla värisokea joka nuo värit on valinnut ja seinään maalaillut.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 274

eli jos värisokea nainen jolla on molemmat x kromosonit värisokeita on 100% mahdollisuus että poika jälkeläisistä tulee myös värisokeita, vaikka miehellä ei olisi yhtään värisokeus x kromosonia, mutta tyttö jälkeläisistä tulee vain x väri kromosonin kantajia. :think:
Mutta jos värisokea nainen saa värisokean miehen kanssa jälkeläisiä on 100% mahkut että tytöillä ja poika jälkeläisillä on myös värisokeus.
Oli muuten hyvä klippi tuosta värisokeudesta. Just kun rupesin miettiin et miltä maailma näyttää värisokeiden silmin katsottuna, niin olitkin jo tiputtanu ton pätkän tänne. Kiitos siitä :tup:!
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 274
Joskus olen pohtinut miten voisi testata että muut ihmiset näkevät samalla tavalla värit kuin itsekkin ne näkee tai kokee.

Eli näkeekö esimerkiksi muut ihmiset sen saman punaisen värin samanlaisena punaisena kuin itse sen näkee vai näkevätkö muut ihmiset sen oman punaisen värin samanlaisena kuin itse näkee vihreän värin ja niin edelleen?

Mitään mahdollista tapaa testata tuota ei taida olla olemassa eikä kukaan ole siihen testiä onnistunut kehittämään.

Lähinnä tuo tullut mieleen silloin kun olen pari kertaa vuodessa kenties jossakin nähnyt esimerkiksi omakotitalon joka on maalattu aivan järkyttävän epäsopivilla väreillä ja niiden yhdistelmillä ja olen miettinyt että taitaa olla värisokea joka nuo värit on valinnut ja seinään maalaillut.
Joskus katoin jonkun dokkarin (todella epäämäräistä kun siitä on pitkäaika) jossa selitettiin et se on täysin mahdotonta todistaa et kokeeko toinen ihminen värit tai yleensä mitkään muutkaan aistimukset samoin kuin toinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 222
Joskus olen pohtinut miten voisi testata että muut ihmiset näkevät samalla tavalla värit kuin itsekkin ne näkee tai kokee.

Eli näkeekö esimerkiksi muut ihmiset sen saman punaisen värin samanlaisena punaisena kuin itse sen näkee vai näkevätkö muut ihmiset sen oman punaisen värin samanlaisena kuin itse näkee vihreän värin ja niin edelleen?
Ei tuota voi mitenkaan testata.

Varinako on taysin kokemuspohjainen. Varinako on monen asian summa. Ensin sinulla on ne solut jotka reagoi johonkin valon aaltopituuteen, ja niitakin on eri maara erilaisia eri ihmisilla. Kaikki tama data sitten lahetetaan aivoihin, jotke kasittelevat ne jollakin tavalla. Viimeistaan siis aivoissa ne on taysin erilaiset kuin naapurillasi.

Itse olen puna-viher sokea. Tosin sen minulle kertoi vasta 16v iassa laakari. Sita ennen elin luulossa etta minulla oli "normaali nako". En siis kokenut itse nakevani mitenkaan erilailla kuin muut ihmiset. Ja tuon testin jalkeen voin sanoa etten nae yhtaan sen erilaisemmin. Ainoastaan kun joku laitta varitestin minun eteen, niin tiedan etten nae kuten kaikki muut. Jalki kateen olen kylla ajatellut etta joskus oli tilanteita missa en "oikein" tiennyt milta joku vari naytti. Eli sekoitin punaisen/vihrean/ruskean (en siina maarin etta olisin koskaan puuta punaiseksi kuvaillut).

Minulle esim tuosta on haittaa vain, jos vari on todella pienella alueella. Esimerkiksi elektroniikan kanssa voi olla ongelmia, jos joudun vastuksen arvoja katsomaan (niissa kaytetaan varikoodausta). Tosin tuokin onnistuu suurennus lasilla, jolloin variviivan pinta ala suurentuu, jolloin pystyn vihrean, ruskean ja punaisen erottamaan (se on lahinna saturaatio, joka erottaa ne).

Puna-viher sokeus on normaalinakoiselle varmasti kummallinen idea, mutta niin on myos itselle esimerkiksi kelta-sini sokeus, jota myos esiintyy. Jo pelkka ajatus etta sininen ja keltainen voisi jotenkin sekoittaa toisiaan on taysin kasittamaton. Toisaalta aivan yhta kummallisena pidan ajatusta etta joku voisi erottaa vihrean ja punaisen sen paremmin kuin mina omilla silmilla. En voi kuvitella miten vihrea ja punainen voisi enemman toisistaan erota. (tai no ehka jos ajattelen etta te "normaalit" naette punaisen ja vihrean eron kuten mina (ja te?) naetta keltaisen ja sinisen eron).
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
Puna-viher sokeus on normaalinakoiselle varmasti kummallinen idea, mutta niin on myos itselle esimerkiksi kelta-sini sokeus, jota myos esiintyy. Jo pelkka ajatus etta sininen ja keltainen voisi jotenkin sekoittaa toisiaan on taysin kasittamaton. Toisaalta aivan yhta kummallisena pidan ajatusta etta joku voisi erottaa vihrean ja punaisen sen paremmin kuin mina omilla silmilla. En voi kuvitella miten vihrea ja punainen voisi enemman toisistaan erota. (tai no ehka jos ajattelen etta te "normaalit" naette punaisen ja vihrean eron kuten mina (ja te?) naetta keltaisen ja sinisen eron).
Tuttavalla on taas kelta-vihersokeus. Sanoo usein miettineensä liikennevaloissa että miten ne kaksi alimmaista lamppua liikennevaloissa eroavat väriltään toisistaan kun näkee ne samanvärisenä. Tosin hyvinhän tuo on sen "sairauden" kanssa puoli vuosisataa jo pärjännyt.

Vähintään samaa luokkaa se sinisen ja keltaisen värin ero on omiin silmiin kuin punaisen ja vihreän.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
307
Minusta aika turvallinen arvaus on että värien lopullinen aistiminen on jokaisella ihmisellä erilainen miltä värit "näyttää" kun nämä silmistä lähteneet signaalit prosessoidaan kaikkien aivojen kerrosten läpi siihen viimeiseen tietoisen aivojen osaseen joka näitä asioita miettii. Olisi aika ihmeellistä jos näin ei olisi.

Minä itse olen lääkärien mukaan puna-viher värisokea mutta kuten monelle muullekkin tämä tieto tuli aivan yllättäen koska luulin ekat 15 vuotta itseäni täysin normaaliksi. Myös sitä että en nähnyt kauas kovin hyvin luulin täysin normaaliksi kun sitten eräänä päivänä noin 5 vuotiaana äiti tuli sanomaan että mennääs ostamaan silmälaseja. Niin se ihmisen mieli toimii että mikä tahansa tuntuu täysin normaalilta kun muusta ja paremmasta ei tiedä.

Mulla värisokeus häiritsee eniten snookkeria pelatessa jossa mulla menee aika usein punaiset ja ruskea pallo sekaisin että mun pitää välillä kysyä vastapelaajilta että mikäs näistä se onkaan se ruskea ja on sovittu että jos näyttää siltä että mä lyön väärän väristä palloa erehtyen ruskean ja punaisen vällillä niin kaverit huomauttaa ennenkuin saan virhepisteitä.

Noista laseista oli jotakin juttua netissä vuosi sitten ja silloin mä päädyin siihen luuloon että ne on suurella hypellä markkinoitu melkolailla huijaus että ei ne oikeasti ole lähellekkään oikeasti niin hyvät kuin mitä niitä hypetettiin.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
107
Ei nuo lasit (varmaan) mitään alien-teknologiaa ole. Jotain värisuodinlinssejä mahdollisesti. Itsellä puna-vihervärisokeus ja Ishihara-pallukkatestistä aina surkeat pisteet, mutta sellaisilla ihan tavallisilla "3D-laseilla", joissa on punainen ja sininen linssi, näkee lukea kaikki numerot Ishiharasta.
 

Aku79

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 085
Ei nuo lasit ilmeisesti toimi, pitäis pitää pitkään päässä että jotain efektiä sais.
Ite oon ilmeisesti todella pahasti värisokea, en näe kuin muutamat eka värit testeissä.

Näen kuitenkin värejä, ihan selvästi. En tiedä sitten että ovatko ne niin erinvärisiä.
Näen värejä, mitä olen aina nähnyt, mutta ilmeisesti ne on erinvärisiä kuin muilla.

Se tuntuu oikeasti vähän hullulta, koska mulle ne värit 100% oikeita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Ei nuo lasit ilmeisesti toimi, pitäis pitää pitkään päässä että jotain efektiä sais.
Ite oon ilmeisesti todella pahasti värisokea, en näe kuin muutamat eka värit testeissä.

Näen kuitenkin värejä, ihan selvästi. En tiedä sitten että ovatko ne niin erinvärisiä.
Näen värejä, mitä olen aina nähnyt, mutta ilmeisesti ne on erinvärisiä kuin muilla.

Se tuntuu oikeasti vähän hullulta, koska mulle ne värit 100% oikeita.
ja kokeilematta päätit että nuo lasit ei toimi.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Tässä Hesarissa 13.3.2017 ollut testi: ”Yllättävää, miten paljon raakoja banaaneja kaupassa on” – HS testasi värisokeuden poistavia laseja

Siltä varalta ettei pääse lukemaan, niin lainattu spolerissa, jossa myös lyhyt video joka jutun yhteydessä oli.
”Yllättävää, miten paljon raakoja banaaneja kaupassa on” – HS testasi värisokeuden poistavia laseja

Yhdysvalloissa tehdyt Enchroma-lasit lupaavat näyttää värisokeille värit. Kolme HS:n punavihervärisokeaa toimittajaa testasi, pitävätkö lasit lupauksensa.

Virve Rissanen HS
Julkaistu: 13.3.2017 11:28

”KERRAN luulin ostaneeni sinivalkoisen raitapaidan, mutta valkoinen olikin hailakan pinkki”, Jarno Hartikainen kertoo.

Hän edustaa sitä kahdeksaa prosenttia miehistä, joiden puna-vihervärinäkö on viallinen. Hartikainen ja kaksi muuta HS:n puna-vihervärisokeaa toimittajaa testasivat Enchroma-laseja, jotka lupaavat tuoda värit värisokean elämään.

Selvennetään ensin termit. Puna-vihervärisokeus puhekielessä ei yleensä tarkoita, että värejä ei nähdä lainkaan. Silmätautiopin emeritaprofessori Maija Mäntyjärven mukaan vain noin 2 prosenttia miehistä on vaikeavikaisia, ja suurin osa vioista on lievempiä muotoja.

Ongelma voi ilmetä joko punaisten, vihreiden tai molempien sävyjen erottamisessa. Punavikainen erottaa heikosti punaisia ja sinivihreitä värejä, vihervikainen vihreitä ja punavioletteja värejä. Yleisempää on vihervikaisuus.

VIAN taustalla on useimmiten synnynnäinen geenivirhe, eli värien erottelukyky on ollut samanlainen syntymästä asti. Siksi vian kanssa oppii myös elämään vaivattomasti. Kaikkiin ammatteihin värinäkövikainen ei kuitenkaan pääse: esimerkiksi lentäjän tai merikapteenin urasta on turha haaveilla.

Värinäköviat ovat miesten ongelma, koska niiden taustalla oleva geenivirhe periytyy X-kromosomissa. Naisilla on kaksi X-kromosomia, ja jos virhe on vain toisessa, se peittyy. Miehellä X-kromosomeja on vain yksi, joten siinä piilevä geenivirhe tulee esille.

Mäntyjärven mukaan valkoisista eurooppalaisista naisista vain puoli prosenttia on värinäkövikaisia. Laseihin Mäntyjärvi suhtautuu varovaisen myönteisesti.

”Lievemmissä värinäkövikojen muodoissa lasit voivat vahvistaa värihavaintoja, kun silmä erottaa väriaaltojen pituudet paremmin.”

HS tilasi Enchroma-lasit Yhdysvalloista. Laseja on myyty vuodesta 2012 asti. Ne eivät korjaa geenivirhettä eivätkä vaikuta verkkokalvon toimintaan. Linssi muuttaa valon kulkua silmään niin, että tietyt värit korostuvat.

Ennen tilaamista testihenkilöiden piti tehdä värinäkötesti, joka määritteli heidän vikansa laadun. Testaajista kahdella vika oli lievä. Hartikaisen vika oli keskivaikea, ja hän sai lasit testattavakseen ensimmäisenä.

Lasit saivat kiitosta muotoilustaan. Ne näyttävät normaaleilta aurinkolaseilta, eivätkä värivikaiselle tarkoitetulta erikoistuotteelta.

Testaaja 1: ”Ihan kuin kuvankäsittelyohjelma”

Ensivaikutelma on hämmennys. Ei ahaa-elämyksiä eikä liikutuksen kyyneleitä. Ohjeissa neuvotaan odottamaan 5–15 minuuttia, jotta silmät tottuvat laseihin.

Jotain kuitenkin muuttuu jo Sanomatalon aulassa.

”HS Metron uutisnäyttö oli ennen harmaa, nyt se on selkeämpi vihreä. Ihmisten ihonvärikin muuttuu. Ihan kuin kuvankäsittelyohjelmalla olisi lisätty saturaatiota ja kontrastia”, Hartikainen sanoo.

Ohjeiden mukaan efekti toimii parhaiten auringonvalossa, mutta harmaassa Helsingissä auringosta saa vain haaveilla. Niinpä menemme ruokakauppaan, kukkakauppaan ja vaatekauppaan.

Värit eivät räjähdä Hartikaisen silmille, mutta sävyt tuntuvat kirkkaammilta. Voimakkain vaikutus laseilla on hailakoihin väreihin. Värien erottelu on kuitenkin myös oppimiskysymys. Hartikainen ei lähtisi nimeämään murrettuja värejä, vaikka näkeekin ne hieman kirkkaammin.

”Kun ei ole oppinut tunnistamaan eri sävyjä, ei niitä osaa nimetä.”

Testaaja 2: ”Yllättävää, miten paljon raakoja banaaneja kaupassa on”

Toinen testihenkilö, HS:n digipäällikkö Samuli Leivonniemi, ei yleensä juuri huomaa lievää värinäkövikaansa. Välillä sävyistä tulee kiistelyä kavereiden kanssa.

Enchromat päässään Leivonniemi näkee erityisesti vihreän kirkkaampana.

”Yllättävää, miten paljon raakoja banaaneja kaupassa on”, hän sanoo hedelmähyllyllä.

Tutuilla reiteillä Sanomatalon ympäristössä huomio kiinnittyy eri asioihin kuin ennen.

”Aiemmin pidin Rautatieaseman kattoa vihertävän harmaana, mutta nyt se on selkeän vihreä.”

Testaaja 3: ”Keskon K-logossa on näköjään punainen ja vihreä viiva”

Kolmas testihenkilö, HS:n uutispäällikkö Jaakko Kangasluoma, ei ensin näe mitään eroa näkökentässään. Sitten vihreät sävyt alkavat näyttää vähän vihreämmiltä.

Ulkona huomion kiinnittää K-supermarketin logo.

”Keskon K-logossa on näköjään punainen ja vihreä viiva.”

Kangasluoma ei törmää värinäkövikaansa jokapäiväisessä elämässä, mutta myös hänen katseensa kiinnittyy ympäristössä hieman eri asioihin erikoislasit päässä.

”Hyvin vähän näistä on hyötyä”, Kangasluoma summaa oman kokemuksensa.

Mukana ollut lyhyt video tästä linkistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 886
Ei nuo lasit ilmeisesti toimi, pitäis pitää pitkään päässä että jotain efektiä sais.
Ite oon ilmeisesti todella pahasti värisokea, en näe kuin muutamat eka värit testeissä.
Ei kokeillusti toimi vai et vaan usko että ei toimi? Tuolla ylempänä linkatuissa videoissahan oivasti selitetään, muten lasit toimivat ja ihan vakuuttava periaate siinä on takana. Netti on tietty täynnä videoita, joissa jengi suurinpiirtein hyperventiloi laseja kokeillessaan ja se lie ihan täyttä showta, mutta tuo äijähän tuossa kokeilee itse noita ja rauhallisesti analysoi näkemäänsä ja pystyy lasien kanssa selkeästi erottamaan värejä, joita normaalisti ei pysty. Ei mitään tajunnanräjäyttävää kuitenkaan.

Mietin, että pitäisikö tuollaiset ostaa lahjaksi emännälle, mutta kun ei tiedä toimiivatko ne hänellä vai ei, koska hällä on aika paha värisokeus. Ja jos toimiikin, niin mitä sitten? Paraneeko elämänlaatu, jos ulkona voi käyttää aurinkolaseja, joilla värit näkyvät paremmin, jos niitä ei kuitenkaan voi käyttää kokoaikaa? Kun hyvin pärjää nytkin, suurin ongelma elämässä tuntuu olevan se, että ottaa joskus mun saunapyyhkeen, vaikka sovittiin, että vihreä on minun :D
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Itse olen puna-viher sokea. Tosin sen minulle kertoi vasta 16v iassa laakari. Sita ennen elin luulossa etta minulla oli "normaali nako". En siis kokenut itse nakevani mitenkaan erilailla kuin muut ihmiset. Ja tuon testin jalkeen voin sanoa etten nae yhtaan sen erilaisemmin. Ainoastaan kun joku laitta varitestin minun eteen, niin tiedan etten nae kuten kaikki muut.
Yllättävän monelle pojalle selviää vasta koulussa ettei näe kunnolla. Naisillahan tämä on harvinaisempaa. Jos naisella on värisokeus, niin se periytyy miespuolisella lapselle kai aika varmasti (tämä heitetty ihan mutuna, muistan lukeneeni näin, pahoittelut jos tuli väärää tietoa).

Miehet, ei kun testaamaan itse (ja naisetkin, mutta monella turhaa) :geek:
Tältä sivulta löytyy kaikki 38 Ishihara testin kuvaa (suora linkki testiin).

Tuleekohan kenellekään ylläriä tänään? o_O
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Ei kokeillusti toimi vai et vaan usko että ei toimi? Tuolla ylempänä linkatuissa videoissahan oivasti selitetään, muten lasit toimivat ja ihan vakuuttava periaate siinä on takana. Netti on tietty täynnä videoita, joissa jengi suurinpiirtein hyperventiloi laseja kokeillessaan ja se lie ihan täyttä showta, mutta tuo äijähän tuossa kokeilee itse noita ja rauhallisesti analysoi näkemäänsä ja pystyy lasien kanssa selkeästi erottamaan värejä, joita normaalisti ei pysty. Ei mitään tajunnanräjäyttävää kuitenkaan.

Mietin, että pitäisikö tuollaiset ostaa lahjaksi emännälle, mutta kun ei tiedä toimiivatko ne hänellä vai ei, koska hällä on aika paha värisokeus. Ja jos toimiikin, niin mitä sitten? Paraneeko elämänlaatu, jos ulkona voi käyttää aurinkolaseja, joilla värit näkyvät paremmin, jos niitä ei kuitenkaan voi käyttää kokoaikaa? Kun hyvin pärjää nytkin, suurin ongelma elämässä tuntuu olevan se, että ottaa joskus mun saunapyyhkeen, vaikka sovittiin, että vihreä on minun :D
Sen mitä noita videoita on katsonut niin luonnossa nämä tuntuvat toimivan henkilöillä parhaiten. Varsinkin puut ja kukat tuntuvat olevan varsin kiinnostavia.

Mielestäni on väärin olla testaamatta tuotetta, joka voisi tuoda näkökykyyn jotain uutta varsinkaan kun ei ne nyt niin kalliit ole.

En tietenkään ole värisokea mutta luulisin efektin olevan sama kuin minä saisin lasit jotta näkisin kauas, jos on näkee värit yhtenä massana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
467
Yllättävän monelle pojalle selviää vasta koulussa ettei näe kunnolla. Naisillahan tämä on harvinaisempaa. Jos naisella on värisokeus, niin se periytyy miespuolisella lapselle kai aika varmasti (tämä heitetty ihan mutuna, muistan lukeneeni näin, pahoittelut jos tuli väärää tietoa).

Miehet, ei kun testaamaan itse (ja naisetkin, mutta monella turhaa) :geek:
Tältä sivulta löytyy kaikki 38 Ishihara testin kuvaa (suora linkki testiin).

Tuleekohan kenellekään ylläriä tänään? o_O
Kaikkiin oikea vastaus, toki oli vähän kälmi tehtävä. Ei noissa numeroissa ollu mitään epäselvää, kun täysin eri värejä ovat. Rupes ainakin itteeni epäilyttämään noiden lasien teho, kun jannut puhuu sävyjen selkeytymisestä, vaikka aivan eri väreistä on kyse.

Intissä tunsin yhden täysin värisokean, punaviher värisokeita tunnen enemmänkin, jopa yhden naisen. Harvoimpa käytännön tilanteissa huomaa, että joku on värisokea.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 187
Ei noissa numeroissa ollu mitään epäselvää, kun täysin eri värejä ovat.
Osa taas on epäselviä juuri siksi, että taulussa on täysin eri värejä. Huomasithan, että muutamassa taulussa on numero, jota nimenomaan normaalilla värinäöllä ei erota?

Tai varmasti jotkut autistit tai muuten epätavallisesti muotoja hahmottavat erottavatkin, minkä lääkäri osannee tulosta tulkitessaan huomioida vertaamalla muiden tehtävien tuloksiin.
 

apeaapina

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
348
Näkeekö noi kakkulat päässä nyt sitten ne värisokeuden paljastavat testikuviot oikein? :rolleyes:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
467
Osa taas on epäselviä juuri siksi, että taulussa on täysin eri värejä. Huomasithan, että muutamassa taulussa on numero, jota nimenomaan normaalilla värinäöllä ei erota?

Tai varmasti jotkut autistit tai muuten epätavallisesti muotoja hahmottavat erottavatkin, minkä lääkäri osannee tulosta tulkitessaan huomioida vertaamalla muiden tehtävien tuloksiin.
En nähnyt niitä testissä. Jokaiseen vastaukseen tuli correct.

Eikös tossa ne, jos näkee eri luvun, niin kerro siitä että on puna-viher värisokeutta. Siellähän oli myös sellaisia, joissa en nähnyt mitään numeroa, mutta puna-viher värisokea taas näkee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 187
Siellähän oli myös sellaisia, joissa en nähnyt mitään numeroa, mutta puna-viher värisokea taas näkee.
Joo. Juuri näitä tarkoitin. Ilmeisesti näissä näkee numerot, jos ei näe värien sävyeroa, ts. sillä, että kirkkaus tai kylläisyys muodostaa kuvion, jos värit ovat katsojalle samoja, ja muuten väri hämää liikaa.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 926
Omasta puolesta voin tuohon vasta niin, että minulla silmät näkevät värit eri sävyisinä.
Eli jos katson vasemmalla silmällä vaikka sinistä autoa ja sitten oikealla silmällä silmällä, niin väri taas toisen sävyinen ja sitten jos molemmilla, niin jotain siltä väliltä, eli nähtävästi sävyt ainakin voi vaihdella.
Sama homma täälläkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
467
Joo. Juuri näitä tarkoitin. Ilmeisesti näissä näkee numerot, jos ei näe värien sävyeroa, ts. sillä, että kirkkaus tai kylläisyys muodostaa kuvion, jos värit ovat katsojalle samoja, ja muuten väri hämää liikaa.
Juu, itte jo säikähdin noissa tauluissa, joissa ei mitää nähnytkään :D

Jep, oishan tollaset lasit ihan hauskat, mutta taitaa parhaimmillaankin olla näin, että vain värin aallonpituuden voi muuttaa itselle näkyvälle aallonpituudelle. Ajattelin vain sitä mahdollisuutta, että "normi värinäköiset" vois kanssa katella uusia värejä, jotka on normaalin värispektrin ulkopuolella. Vähän niin kuin linnut. :I
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 187
Jep, oishan tollaset lasit ihan hauskat, mutta taitaa parhaimmillaankin olla näin, että vain värin aallonpituuden voi muuttaa itselle näkyvälle aallonpituudelle. Ajattelin vain sitä mahdollisuutta, että "normi värinäköiset" vois kanssa katella uusia värejä, jotka on normaalin värispektrin ulkopuolella. Vähän niin kuin linnut. :I
Harmillisesti varsinaisilla laseilla eli yksinkertaisella suodattimella ei voi kuin suodattaa osittain tai kokonaan pois haluttuja aallonpituuksia. Muuttaminen vaatii kehittyneempää tekniikkaa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 165
Yllättävän monelle pojalle selviää vasta koulussa ettei näe kunnolla. Naisillahan tämä on harvinaisempaa. Jos naisella on värisokeus, niin se periytyy miespuolisella lapselle kai aika varmasti (tämä heitetty ihan mutuna, muistan lukeneeni näin, pahoittelut jos tuli väärää tietoa).

Miehet, ei kun testaamaan itse (ja naisetkin, mutta monella turhaa) :geek:
Tältä sivulta löytyy kaikki 38 Ishihara testin kuvaa (suora linkki testiin).

Tuleekohan kenellekään ylläriä tänään? o_O
Hyvä testi! Värisokeana kolmasosa meni enemmän tai vähemmän väärin ja niistäkin jokunen vain hyvällä arvauksella oikein. Yhtään "olematonta" lukua en nähnyt. Tulos on lievä puna-viher värisokeus. Samaa tulosta on tarjottu myös virallisissa testeissä, joten lienee jokseenkin oikea. Tein myöskin sen Encroman testin josta tarjoilivat vahvaa deuteranomaliaa. Innostuin myös asentelemaan koneeseen värejä muokkaavan apuohjelman, jonka avulla molemmat testit menivät heittämällä läpi ja ne näkymättömätkin luvut sai kaivettua esille. Nuoruudessa tuli pidettyä tuollaisia purppuran(?) värisiä laseja jotka myös helpottavat värien näkemistä ja elävöittävät maisemaa. Myös ne päässä testi meni heittämällä läpi, kun asiaa kokeilin.

Nämä Encromat vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta kokeilulta, mutta 400 euroa aurinkolaseista jotka korjaavat jotain mikä ei ole oikea ongelma on hieman liikaa. Lisäksi jos haluaa käyttää niitä myös sisätiloissa joutuu hankkimaan toisen parin. Se on jo aivan liian paljon näin marginaalisesta asiasta. Lisäksi nuo viiden euron huoltsikkalinssit ajaa saman asian ja itse asiassa näyttävätkin hieman samalta mitä nuo Encroman värilliset sisälinssit. Jos olisin tiennyt näistä laseista kaksikymmentä vuotta sittn niin olisin varmaan hankkinutkin sellaiset, mutta nykyään asia ei enää niin haittaa.

Erilaisia linssejä ja suodattimia kokeilleena osaan aika hyvin ennakoida miltä asiat (esimerkiksi luonnossa) näyttävät normaalille värinäköiselle. Itsellä sekoittuu tietyt ruskean ja vihreän sävyt, vihreän keskialue on yhtä muhjua, samoin sekoittuu tietyt purppuran sävyt siniseen ja se mikä itseäkin aina ihmetyttää on miten harmaanbeige on "oikeasti" vaaleanpunainen. Myöskin punapää näyttää aivan joltain muulta kuin punahiuksiselta, yleensä sellaiselta likaisen ruskealta. Värjätty pää onkin aina helppo tunnistaa siitä, että se näyttää punaiselta.

Värit siis muuttuvat myös toisiksi sen lisäksi, että eri sävyt sekoittuvat. Olisihan se hienoa nähdä asiat samoin kuin valtavöestökin, tai edes sinnepäin, mutta ei sen vuoksi viitsi monen sadan laseja alkaa hommaamaan. Jos asian saisi kirugisesti korjattua tuolla neljällä sadalla, niin varmaan tekisin sen, mutta lasien käyttäminen asian vuoksi joka ei ole oikea ongelma tuntuu liioittelulta. Hyvänä puolena lasit voi ottaa pois kun näköaisti tottuu ja kokea aina uudestaan värien monimuotoisuuden ikäänkuin uutena asiana, mutta kaiken kaikkiaan ei niin merkittävä asia kuitenkaan. Asia voisi olla toisin, jos värisokeus oli voimakkaampi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
467
Tein tuon Encromatin testin, normaali sieltäkin ja vastauksista bongasin "This effect, called chromatic contrast enhancement", kuinka se auttaisi normi näköisiä saamaan värikylläisemmän muailman. Eli nähtävästi tämä liittyy jotenkin vain kontrasilla kikkailuun. Heitin sitten pyllylleen tuon testin (sain protanin random vastailuilla). Ei puhuttu mihin perustuu, mutta kovasti kehuttiin, että saa apua laseista. Markkinointi kunnossa. En kiellä etteikö olisi hauska joskus kokeilla tuollaisia.


Tuli tuossa mieleen eräs mielenkiintoinen juttu, josta luin vuonna miekka ja kivi (en enää parhaalla tahdollakaan muista mistä). Siinä kerrottiin, että Ensimmäisessä Maailmansodassa olisi käytetty tiedustelu koneissa värisokeita, koska he on pystyneet maastosta huomaamaan tiettyjä asioita, mitä taas "normi" näköinen ei. Silloin ajattelin, että oisko noin. Nyt siihen tuli logiikkaa, kun en nähnyt lukuja, mitkä taas värisokeat voi nähdä. Oisko se sitten todellakin voinut olla noin. Mene ja tiedä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Yllättävän monelle pojalle selviää vasta koulussa ettei näe kunnolla. Naisillahan tämä on harvinaisempaa. Jos naisella on värisokeus, niin se periytyy miespuolisella lapselle kai aika varmasti (tämä heitetty ihan mutuna, muistan lukeneeni näin, pahoittelut jos tuli väärää tietoa).

Miehet, ei kun testaamaan itse (ja naisetkin, mutta monella turhaa) :geek:
Tältä sivulta löytyy kaikki 38 Ishihara testin kuvaa (suora linkki testiin).

Tuleekohan kenellekään ylläriä tänään? o_O
Ei välttämättä, mutta osalle voi tulla vieläkin enemmän yllätyksenä se värisokeus sitten kun tuon testin sattuu tekemään paperisena. Testi ei siis, valitettavasti, toimi täysin oikein tietokoneen näytöllä, koska näyttö ei pysty toistamaan oikein noita värejä. (Ja tässä lienee esimerkki sellaisesta kohdasta, jossa ”värisokea” näkee eron, mutta normaalin värinäön omaava ei näe. Nuo RGB-arvot tuottavat siis luultavasti (kalibroidulla) näytöllä halutut värit normaalilla värinäollä varustetuille, mutta eivät muille... Metameria on jännä ilmiö...

Sama myös jos joku yrittää itse tulostaa nuo. Pitäisi olla ne oikeat painomusteet.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Mulla menee punainen, vihreä ja ruskea sekaisin jos ovat samassa kasassa ja esimerkiksi punaista kukkaa en erota vihreää vasten kun aivan läheltä hetken tujottelun jälkeen ja joku marjapuuro näyttää harmaalle. Liikennevalot kumminkin näen selvästi ja erotan kyllä punasen jos jollain on punainen auto tai paita.

Näistä palluratesteistä en näe kuin 1-2kpl, tämäkin värisokeus selvisi vasta intissä:rofl:

värisokeus - Google-haku
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 274
Menee vähän offtopic, mut pistetään silti kun on ainakin omasta mielestä aika hauska :):

Naisten mielestä miehet on varmaan täysin värisokeita, tässä kuvassa syy et miksi:


Vasemmalla mitä nainen näkee ja oikealla mitä mies näkee :)
 

Aku79

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 085
Extreme Deutan tuli echoman testissä. Noin 50% apua noista laseista ja niitä pistäis pitää viikkokaupalla että alkais näkemään mahdollisesti eroa.
Eipä nuo lasit sinällään kiinnosta, koska eipä tästä haittaa ole, joissain videopeleissä ja snookerissa on ainut missä oon haittaa huomannut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 222
Näkeekö noi kakkulat päässä nyt sitten ne värisokeuden paljastavat testikuviot oikein? :rolleyes:
Mahdollisesti.

Mutta riippunee yksilosta ja kuinka paljon varit sekoittuvat. Kaikki puna-viher sokeat eivat nae vareja samalla tavalla. Toinen nakee enemman punaista, toinenen enemman vihreaa ja kolmas ei osaa tehda mitaan eroa niiden valille.

Nuo lasit ei missaan tapauksessa korjaa varisokeutta. Parhaillaankin ne voi vain auttaa erottamaan vihrean ja punaisen filtteroimalla tietyt aaltopituudet pois (joissa tapahtuu overlapping).

Eikös tossa ne, jos näkee eri luvun, niin kerro siitä että on puna-viher värisokeutta. Siellähän oli myös sellaisia, joissa en nähnyt mitään numeroa, mutta puna-viher värisokea taas näkee.
Tonnin Seteli vastasikin jo, mutta juuri nuin. Siis normaali ei nae kaikkia numeroita joita varisokea nakee (tai nakee eri numeron esim toinen nakee numeron 2 ja toinen numeron 7, koska ne on hivenen saman muotoisia, joten pienella viilauksella sinne voi ujuttaa ne ratkaisevat palleroiset jotka tekevat numerosta toisen).

Tama on hyvin helppo ymmartaa. Jos normaali nakoiselle punainen ja vihrea on taysin erinvariset (niinkuin varmaan on), niin numero joka koostuu punaisista ja vihreista palleroista ei ole yhtenainen numero. Puna-viher sokea taas nakee nuo kaikki punaiset ja vihreat pallerot enemman tai vahemman saman savyisina (sanotaan vaikka ruskeina), joten ne muodostavat yhtenaisen kuvion -> puna-viher sokea nakee siina numeron.

Myos varin saturaatiolla on suuri merkitys erityisesti varisokeille. Minulle tietyt vaaleanpunaiset (desaturoituneet vaaleanpunaiset) nayttaa taysin harmaalle, vaikka photari selvasti sanoo etta siina on punaista paljon enemman kuin muita vareja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 222
Menee vähän offtopic, mut pistetään silti kun on ainakin omasta mielestä aika hauska :):

Naisten mielestä miehet on varmaan täysin värisokeita, tässä kuvassa syy et miksi:


Vasemmalla mitä nainen näkee ja oikealla mitä mies näkee :)
Kuvan tekija on ollut ilmeisesti mies, koska purple (sinipunainen) on mennyt vaaraan valiin. Kuuluisi olla ylimpana, tai sitten ihan alimpana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Mita itse laseihin tulee, niin ei noissa mitaan uutta ole. Erinaisia suodattimia on ollut iat ajat. Niiden kaytto ammateissa joissa "taydellista" varinakoa vaaditaan on kiellettya ollut myos iat ja ajat.


Miten se loppujen lopuksi pitaa nahda? Koska kaytannossa jokaisen nako on yksilollinen, niin on aika vaikea sanoa mika on se ainot ja oikea.

Ihmiset nyt yleensakin on elainkunnassa harvinaisen sokeita. Edes UV valoa ei nahda, joka tuntuu olevan lahes defacto kaikille muille.
Ei varmaan voikkaan sanoa miten joku pitäisi nähdä, mutta monesti pääasia että erottaisi värit toisistaan, näkee ne sitten muuten miten vaan, mutta olisi varmaan hyvä erottaa että asia x ja y on eri värisiä jos ne sitä on. Ainakin jossain liikennevalissa tai meri merkeissä olisi hyvä erottaa vihreä ja punainen.
 
Liittynyt
22.05.2018
Viestejä
9
Ostin jonkinasteista punavihervärisokeudesta kärsivälle vaimolle Enchroman lasit muutama kuukausi sitten ja kyllä niistä jotain hyötyä ilmeisesti on. Itse kokeillessa käyttäytyvät luonnonvalossa väitetysti eli värit erottuvat korostuneesti kuin saturaatiota lisätessä kuvankäsittelyssä.

Mittasin huvikseni äsken transmissiospektrin ja ihan loogiselta näyttää. Sekä Enchromat että tavalliset aurinkolasit eivät päästä UV-valoa lävitseen ja infrapuna puolestaan tulee lähes täysin läpi. Jälkimmäinen on ehkä aavistuksen yllättävää, sillä ei IR-valokaan mitään hyvää silmälle tee. Kiinnostavimmalla näkyvän valon alueella ~400-650 nm kyseinen pari tavallisia aurikolaseja päästää suhteellisen tasaisesti noin 10 % valosta läpi. Enchromat puolestaan blokkaavat lähes täysin kaistat 455-505 nm ja punavihervärisokeille oleellisesti keltaisen alueen 565-600 nm, mutta päästävät näiden ulkopuolella 20-30 % valosta läpi.

enchroma.jpg
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Nostetaas vähä syövereistä... Tilasiko kukaan näitä laseja?
 
Liittynyt
06.12.2017
Viestejä
6
Minulla on erittäin lievä deuteranomalia. Näkyy ishiharan testikirjalla siten, että on siinä ja siinä, pääsenkö läpi. Riippuu siitä, kuinka orjallisesti 3 sekuntia/kuva ohjetta noudatetaan. Enchroman online -testi antaa tulokseksi lähes aina mild deutan.

Ostin, kun käytettynä kohtuullisella hinnalla sain, CX-65 indoor lasit. Niiden vaikutus tietääkseni selvästi pienempi kuin voimakkaammin suodattavilla outdoor -laseilla. Huomaan kyllä, että punainen erottuu lasien läpi katsottuna vihreästä voimakkaammin kuin ilman laseja. Otin syksyllä kuvan kännykällä siten, että oikenpuoleinen kuva on otettu tuon CX-65 linssin läpi. On siinä pieni ero, kuten näkyy. Luonnossa ero on ehkä hieman vielä suurempi. Outdoor -laseja en ole vielä päässyt kokeilemaan. https://i.redd.it/9pn6vlxzqen11.jpg
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
456
Onko tuossa kuvassa mennyt tekstit väärinpäin ?

Itselle (osittain puna-viher sokea) vasemmanpuoleinen on selvempi. Oikeanpuoleisessa selkeästi huonompi kortrasti "eri" värien välillä.
Kyllä tuo taitaa oikein olla. Itselleni (ei värinäön ongelmia) tuo korjattu kuva näyttää siltä, että vihreät ovat vihreämpiä ja punaiset punaisempia, mutta korjattuna vihreän tai punaisen värin sisällä värierot ja kontrastit vähenevät. Joku paremmin valokuvauksesta tai vast. paremmin tietävä osaa varmasti vielä paremmin analysoida.
 
Liittynyt
06.12.2017
Viestejä
6
Kyllä ne tekstit ovat ihan oikein. Selkeästi puna-vihersokea ei varmaankaan kuvissa näe eroa ainakaan "parempaan" suuntaan, vaikka lasit päässä luontoa katsellessa eron voisi nähdäkin.

Mitä eroa itse noissa kuvissa näen: Enchroma -linssin läpi kuvatussa kuvassa keltainen on samanlainen kuin ennenkin. Kuusen vihreä värisävy muuttuu "kellanvihreän" suunnasta "sinivihreämpään" suuntaan. Eli ero keltaiseen kasvaa. Oranssi muuttuu keltaisen suunnasta kohti punaista, eli kauemmaksi keltaisesta. Samoin pihlajan punaiset lehdet muuttuvat oranssin suunnasta syvemmän punaiseksi, jopa hieman sinertäväksi. Eli ero keltaiseen kasvaa.

Sekä vihreä että punainen siis muuttuvat vähemmän "keltaisiksi", eli erottuvat paremmin toisistaan. Lasit siis toimivat kuten pitääkin.

Syksyllä kun lasit sain, ja niitä kokeilin ensimmäistä kertaa, petyin, koska en juuri mitään eroa huomannut. Sitten kun katselin lasien läpi pihlajaa, hätkähdin väriloistosta. Ensi kesänä kokeilen puolukkametsässä, huomaanko puolukat paremmin.

Jos suomesta saisi ostaa Enchroma-laseja, ostaisin varmaan heti myös ne enemmän suodattavat (outdoor) aurinkolasit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.02.2018
Viestejä
334
Nopealla vilkaisulla huomasin saman. Oikeanpuoleinen näytti "sotkuiselta". Tarkemmalla tarkastelulla punaiset alueet ovat hiukan isompia oikeassa kuvassa kuin vasemmassa. Itsellä myös jonkin asteinen punavihersokeus.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 659
Viestejä
4 187 737
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom