Väriformaatti - Full RGB vai YCbCr444?

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
Mitkä preferenssit teillä on, itse olen niin tottunut tuohon jälkimmäiseen koska se näyttää antavan kaikissa käyttämissäni näytöissä rikkaamman punaisen, vaikka en tiedäkkään että onko kyseessä "totuudenmukainen" väripresentaatio juuri käyttämilläni näytöillä. Mitä mieltä olette, onko tuo full RGB useimmille näyttölaitteille se suositus, ja tuo toinen jättää värikylläisyyden kustannuksella myös väritietoa pois?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Lähes samat värit on , ycbcr:ssä on white point kelvini hieman eri mitä fullRGB. Jos on pakko käyttää sitä HDMI liitintä niin käyttää sitte.
https://pcmonitors.info/wp-content/uploads/2014/06/Nvidia-colour-accuracy.png

itsellä on full RGB ja monitorissa on displayport sekä monitorissa löytyy säätöjä, black levelin jos säätää 0 niin musta on kyllä aika mustaa, näyttää ihan että olisi jopa mustapikseli sammuksissa. Ja jos haluaa huijata pelissä niin black level 5 niin näkee pelissä vaikka pitäisi olla pilkkopimeää.

Juu nvidian kuvan mukaan YCbCr444 näköjään on sinistä ja punaista hieman enemmän mitä RGB.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
Ryhdyin vaan pohdiskelemaan YCbCr444 järkevyyttä kun tuli win10 Fall Creators Update asennettua, ja nykyisessä "fluent"- muotokielen pintagradientissa näkyy
melko voimakas color banding, vaikka näytön paneeli on aidosti 8-bittinen ja värisyvyys tietenkin täysi 32 bittiä. Veikkaan että väriformaatti ei vaikuta tuohon esteettiseen
haittaan mitenkään mutta vaikka vaikuttaisikin, ottaisin mieluummin YCbCr444:n vaikka tämä ei olekkaan 0-255. Magentan korostuma näyttää hyvältä siinä mielessä
että punainen on oikeasti punaista eikä vivahda oranssiin oli väri totuudenmukainen tai ei, itse pidän viileästä värilämpötilasta ja lasken windowsin värikalibraattorillakin aina vihreän tasoa
yhden pykälän verran alas vaikka näytössä ei ole värikorostumaa.
 
Liittynyt
03.06.2017
Viestejä
187
Asiaa voisi ajatella myös siitä näkökulmasta että näytöt ovat natiivisti RGB:tä joten jos sille syöttää YCbCr formaatin signaalia näyttö joutuu muuntaamaan sen RGB:ksi. Joten teoriassa RGB signaalin pitäisi olla objektiivisesti parempi, mutta konversiossa voi toki aina tapahtua jotain, esimerkiksi värien korostumista, jonka katsoja kokee subjektiivisesti paremmaksi. Lisäksi näyttöjen kalibrointi voi olla hieman erilainen eri signaaleilla joten se voi olla myös yksi syy miksi toinen formaateista näyttää kyseisellä näytöllä paremmalta. Formaatin paremmuus on siis tapaukskohtainen eikä yhden näytön perusteella voi yleistää asiaa koskemaan kaikkia näyttöjä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
Asiaa voisi ajatella myös siitä näkökulmasta että näytöt ovat natiivisti RGB:tä joten jos sille syöttää YCbCr formaatin signaalia näyttö joutuu muuntaamaan sen RGB:ksi. Joten teoriassa RGB signaalin pitäisi olla objektiivisesti parempi, mutta konversiossa voi toki aina tapahtua jotain, esimerkiksi värien korostumista, jonka katsoja kokee subjektiivisesti paremmaksi. Lisäksi näyttöjen kalibrointi voi olla hieman erilainen eri signaaleilla joten se voi olla myös yksi syy miksi toinen formaateista näyttää kyseisellä näytöllä paremmalta. Formaatin paremmuus on siis tapaukskohtainen eikä yhden näytön perusteella voi yleistää asiaa koskemaan kaikkia näyttöjä.
Keskiverto-monitorien kanssa on varmaan lähinnä makuasia kumpaa käytää. Riippuu kumpaa arvostaa enemmän, suurempaa skaalaa mustan ja harmaan sävyissä, vai rikkaampia punaisen sävyjä.
Itse olen sitä mieltä että jälkimmäinen pääsee etenkin peleissä oikeuksiinsa. Tietysti jotkut voivat huolestua siitä että formaatin muunto lisää input lagia mutta se on varmasti täysin huomaamatonta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 238
Viestejä
4 195 339
Jäsenet
70 880
Uusin jäsen
sammyjj

Hinta.fi

Ylös Bottom