Uutta konetta älyttömän kädettömälle

Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
27
Hei.
Elikkä tätä foorumia lähinnä penkomalla koittanu kasata uutta pöytäkonetta. Wanha n. 6-vuotias varustettuna 970 näyttiksellä ja välissä ostetulla läppärillä 2060.
Nämä pyörittäneet (ja uusiki tulee pyörittämään) suurimmaksi osaksi Football Managereita, joka tykkää prossutehoista.
Näyttönä vielä tämä 43" 4k ja vain 60hz Philips. Philips 436M6VBPAB 43" 4K -näyttö 799,90
Jimmsiltä noita osia kattellu ja haluaisin tosiaan tuon 5950 prossun, eikö se kuitenki parhautta tällä hetkellä?
Näytönohjain vielä mietinnässä. Laitoin tohon listaan jonku saatavilla olevan 3080Tin, mutta melkein säästäisi tonnin, jos vaihtais esim 3070-sarjaan.
En oo todellakaan itte kasaamassa ja miettiny jopa että pitääkö windowsiki asennuksineen ostaa jimmseiltä..
Miten nuo osat muuten? Toimivatko edes keskenään? Parannusehotuksia? Järkeviä säästökohteita? Tai eihän näin kalliissa tietokoneessa järkeä ole, mutta..
AMD_Setti_240921.jpg


PS. Laitoin tohon listaan nuo rgb-lisätuulettimet ja ikkunallisen kotelon, mutten osaa hahmottaa miten ja minne noi tuulettimet tulee. Että minkä näkönen toi sitte olis?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
647
Järeä kone tulee kyllä jos eri managerit on pääasiallinen käyttö. Mut osat ovat yhteensopivia, selvästi valittu ns tehokkainta mitä olisi tarjolla. Eriasia sitten et huomaako tuossa käytössä tuota nopeuden eroa, vaikka käyttäisikin tonnin vähemmän valuuttaa.

Itse miettisin "hitaampaa" nvme-asemaa vaikka vastaava perus 2tb MP600 (259e), Teranen vaikka sit winukalle, no oma tykkäys et käyttöjärjestelmä kokonaan omalla levyllä ja kaikki muut toisilla. Prossua miettisin et tuleeko hyötyä 16 ytimestä vai riittäisikö 12. Näyttis nyt on vähän, mitä on tarjolla. Tai menee x aikaa vanhalla ja odottaa sopivien tulemista hyllyille.

Nuo rgp-tuulettimet voi asentaa vaikka kattoon tai siirtää etupaneelista fractalin omat 140mm ylös ja rgp:t niiden tilalle. 3x140mm tuuletinta tulee kotelon mukana. Nuo ovat täysin makuasioita.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 044
Muisteissa saat hieman säästettyä hyödyntämällä tätä tarjousta. Kingston 32GB (2 x 16GB) FURY Renegade RGB, DDR4 3600MHz, CL16, 1.35V, musta (Tarjous! Norm. 189,9€) - 159,90€

Koteloita en tunne kovin hyvin mutta tätä p400 on kehuttu ja olisi selvästi halvempi


Muuten ei mulla valittamista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 442
Miten ois joku ihan valmiiksi koottu kone mitä esim jimms tarjoaa? Vai mitä etua etsit tällä itse komponentteja keräämällä? Jos ei ole osaamista tai halua selvitellä sopivuuksia ja kasaamista itse niin suosittelen valmiiksi kasattuna pakettikonetta.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
27
Oon joo koittanu perehtyä ja selvitellä sopivuuksia, vaikken haluakkaan ite kasata.. Eikö? tässä mun listassa kuitenki vähä paremmat osat (ja vaikka downgreidais kalliin näyttiksen ja jättäs hyvän prossun), ku näissä jimmssin paketeissa esim. Jimm's GtG Superior Fortress, pelitietokone - 4 299,00€
Jimm's GtG Redtron V1, pelitietokone - 3 999,00€
Jimm's MSI Gaming - Night Dragon, pelitietokone - 3 699,00€

Ja noissa Football Managereissä tosiaan prossutehoil saa ilmeisesti pyöritettyä siedettävillä simulointiajoilla Euroopan kaikkien maitten pääsarjorjen divareitten ja divareitten divareitten lisäksi muittenki maitten divareitaki jne. Sitähä pittää sitte kokkeilla..Tällä hetkellä toi läppäri, jossa prossu Intel Core i7-9750H n. 30 divarii ja n. 150k pelaajaa ihan siedettävästi, mutta pelimaailman realistisuudenki kannalta noita ois parempi olla enemmän. Ja oishan se muissa peleissä kiva sitä silmäkarkkiaki...
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 652
Tuossa Football Manager 2021 benchmark tilastoja:

Näytönohjain ei taida olla kovin tärkeässä roolissa edes silmäkarkkia silmälläpitäen. Ilmeisesti GTX1060 riittäisi jo 4K 60hz pelaamiseen.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
27
Jep. Tarkotinki silmäkarkkii muissa, niissä oikeissa hienoissa peleissä, joita ei pelaa, ku tahkoo managerii.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Aika pienet erot tuon benchmarkin perusteella 5600X:n ja 5950X:n välillä. Vähänkään vanhempien läppärien prossut on aika tuhnuja kuten tuolta näkee esim. 9750H:n kohdalla sen ollessa n.50% hitaampi kuin 5600X. Maksaa äkkiä aika turhasta erosta pari kolme tonnia.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
27
Kyllä kai tossa SIn sivujen benchmarkin D testissä on jo vähä eroaki 5950 ja 5600..ja just ABC(D ) enemmän liigoja full detail. sanokaappa baldrickin timo2sen, Tiihokatti ja JoHani ym guruitten ja hsalonen lopulline tuomio. en ossaa linkittää tejä nimejä..ei ehkä haittaakaa..
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
647
Kuinka usein noita testejä ajelet, melkein sen mukaan miettisin 5600x/5800x/5900x, itse ehkä ottaisin 5800x:n jos kerran päivässä ajais ja käyttäis muutenkin konetta raskaampaan pelaamiseen (eikä vaan cs/valorant yms).
Näyttiksen valintaan vähän vaikuttaisi et mitä muuta koneella pelailet.

Itse varmaan hommaisin näistä osista, emolevynkin vaihdoin B550-malliin halvemman hinnan takia vai onko tuossa x570-sarjassa jotain mitä oikeasti tarvitset? Muutenkin vähän maltillisempaa esim cooleri. Kotelonki vähän pienempään vastaavaan.
kone.JPG
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
27

Nyt kai alkas olleen toi setti hyvintä. En oo hankkinu viel uutta konetta ja oon pitäny ton mun alkuperäsen setin jimmssin ostoslistalla, niin se kallistunu jo 4300 euron.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 075

Nyt kai alkas olleen toi setti hyvintä. En oo hankkinu viel uutta konetta ja oon pitäny ton mun alkuperäsen setin jimmssin ostoslistalla, niin se kallistunu jo 4300 euron.
Tässä on melko vastaava. Ota tämä vain hintaesimerkkinä. Pakettikoneessa ei kerrota kaikista osista kovin tarkasti, joten voi olettaa niiden olevan halvinta ilmoitetun speksin täyttävää.

Oikeasti muisteihin kannattaa laittaa parikymppiä lisää ja kiintolevyyn kymppi. Virtalähteeseenkin sijoittaisin vähän enemmän ja emolevyyn, koska 12900K. Säästöjä voisi saada vaihtamalla jäähyn ja kotelon halvempiin, millä kattaa osittain edelliset parannukset.
 

Liitteet

Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
174
Itselleni jäi nyt vähän auki mihin noin järeää näytönohjainta tässä tarvittiinkaan? helppo paikka säästää jos halvempikin kelpaa
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 044
Tässä on melko vastaava. Ota tämä vain hintaesimerkkinä. Pakettikoneessa ei kerrota kaikista osista kovin tarkasti, joten voi olettaa niiden olevan halvinta ilmoitetun speksin täyttävää.

Oikeasti muisteihin kannattaa laittaa parikymppiä lisää ja kiintolevyyn kymppi. Virtalähteeseenkin sijoittaisin vähän enemmän ja emolevyyn, koska 12900K. Säästöjä voisi saada vaihtamalla jäähyn ja kotelon halvempiin, millä kattaa osittain edelliset parannukset.
Mä vähän meinaan että AIO voisi olla parempi jäähyksi. Toi noctua on mielestäni ylihintainen.

360 mm aio 6v takuulla 5 € halvemmalla tai sitten 280 mm aio 6v takuulla 15 € halvempi tai sitten 240 mm aio 6v takuulla 25 € halvempi



 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 075

Nyt kai alkas olleen toi setti hyvintä. En oo hankkinu viel uutta konetta ja oon pitäny ton mun alkuperäsen setin jimmssin ostoslistalla, niin se kallistunu jo 4300 euron.
Tein nyt järkevämmän koneen. Suorittimessa on samat kahdeksan tehoydintä kuin 12900K:ssa. Emolevynkään ei tarvitse olla niin järeä.

Laitoin laadukkaan ilmajäähyn. Se maksaa ostaessa suunnilleen yhtä paljon kuin vastaavan tehoiset tai parisen Celsius-astetta paremmat valmisvesijäähyt. Noctuan ilmajäähy tulee kuitenkin pidemmän päälle edullisemmaksi, koska se ei mene rikki ja Noctua tarjoaa kuittia vastaan sopivat kiinnitysraudat tulevaisuuden suorittimille. Itselläni on vuoden 2007 Noctua NH-U12F edelleen käytössä. Vastaavan ikäisistä valmisvesijäähyistä on yleensä pumppu sökö tuossa iässä tai jo paljon aikaisemmin.

En tiedä onko jäähyssä valmiiksi sopivat LGA1700-raudat. Jimms varmaan huutelee, jos ei ole. Silloin tulisi vajaa kymppi lisää hintaa, jos Jimms hommaa raudat.

Olet tähän asti pärjännyt GTX 970:llä ja läppärin RTX 2060:llä. Tulet pärjäämään hyvin pitkään RTX 3070:llä. Siinä säästät pitkän pennin, jolla voit muutaman vuoden päästä ostaa selvästi tehokkaamman kuin nykyinen 3080 Ti (RTX 5070/5080). Hintoja törkeisiin korkeuksiin nostavat ylikysyntä- ja logistiikkaongelmat ovat silloin todennäköisesti historiaa.

Kotelossa on hyvin virtaava mesh-etupaneeli, lasikylki ja kolme RGB-tuuletinta. Lisäsin vielä yhden tavallisen 120 mm, jonka voi asentaa taakse, jolloin eteen tulee kolme värikästä.


Edit. Jäähy kannattaa vaihtaa tähän, koska toinen iso tuuletin ei mahtune koteloon. Tässä uudessa tulee raudat toiselle tuulettimelle, mutta vain 120 mm-lisätuuletin mahtuu varmasti. Yhdelläkin vakiotuulettimella (140 mm) tosin pärjää tuon suorittimen kanssa.

 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 289
Viestejä
4 190 574
Jäsenet
70 721
Uusin jäsen
juukaliz

Hinta.fi

Ylös Bottom